I samband med Stortinget si behandling av Riksrevisjonen
sin kontroll med forvaltninga av statlege selskap for 2008, jf.
Dokument 3:2 (2009–2010), viste kontroll- og konstitusjonskomiteen
i Innst. 132 S (2009–2010) til at Avinor AS «i hele perioden 2003–2008
[har] manglet utslippstillatelser og hatt brudd på gitte utslippstillatelser
i et betydelig antall lufthavner». Vidare heitte det at «Komiteen
forutsetter at departementet rydder opp i disse forholdene og imøteser
at Stortinget får en redegjørelse».
For å vareta flytryggleiken er det nødvendig
å avise rullebanesystema og flya i vintersesongen. Saman med brannøvingar
fører dette til utslepp av kjemikaliar til vatn og grunn. Alle lufthamnene
i Avinor skal no skal ha gyldige utsleppsløyve.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, er positiv til at Avinor har etablert
en egen konsernovergripende prosjektorganisasjon for å sikre en
samlet og styrt oppfølging av eventuelle brudd på utslippstillatelser. Flertallet legger
til grunn at selskapet varsler forurensningsmyndighetene dersom
det i perioder er fare for at utslippstillatelsene brytes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at alle lufthavnene i Avinor nå
har gyldig utslippstillatelse.