Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen fram
forslag om delvis bompengefinansiering av prosjekt og tiltak som
inngår i utbygginga av dagens fylkesvegnett på Fosenhalvøya i Sør-
og Nord-Trøndelag (Fosenpakka). Fosenpakka er prioritert i fylkeskommunane
sine handlingsprogram for 2010–2013 (–2019).
Fosenpakka omfattar 17 prosjekt fordelt på 3 delpakkar,
med prosjekt i prioritert rekkefølgje. Alle prosjekta ligg på Fosenhalvøya
med unntak av delprosjektet fv. 710 Ingdal–Valset, som ligg i Agdenes
kommune. Fire prosjekt ligg heilt eller delvis i Nord-Trøndelag,
resten ligg i Sør-Trøndelag.
I forslaget til bompengeopplegg, som det er lokalpolitisk
tilslutning til, er det lagt opp til finan-siering av prosjekt og
tiltak innafor delpakke 1 og 2.
Hovudvegnettet på Fosen har generelt låg standard.
Vegane er smale og svingete med dårleg sikt og går gjennom lokale
bustadområde. Fosenpakka vil gi betre framkomst og tryggleik i trafikken.
Sambandet mellom Fosen og Trondheim og kommunikasjonen internt på
Fosen vil bli betra, noko som kan leggje til rette for ei positiv
utvikling regionalt.
Fleire omsyn ligg til grunn for prioriteringa
av prosjekta: Kommunikasjon mellom Fosen og Trondheim, nærleik til
stadene for bompengeinnkreving, samla trafikk på strekningane, trafikktryggleik
og kommunikasjon internt på Fosen.
Prosjekta i delpakke 1 omfattar utbetring og
omlegging av eksisterande veg i Sør- og Nord-Trøndelag. Fv. 715
Vanvikan–Olsøy er det mest omfattande prosjektet. Strekninga på
29 kilometer har mange avkøyringar, noko som resulterer i låg fartsgrense
og dårleg framkomst for den aukande trafikken. Fv. 755 Leksvik–Vanvikan
og fv. 710 Ingdal–Valset er dei lengste strekningane; kvar på om
lag 30 kilometer.
Prosjekta i delpakke 2 omfattar utbetring og
omlegging av eksisterande veg, i hovudsak i Sør-Trøndelag. Den lengste
strekninga som skal bli ut-betra, er fv. 715 Krinsvatn–Årnes på
om lag 20 kilometer.
Prosjekta i delpakke 3 omfattar utbetring av
eksisterande veg i Sør- og Nord-Trøndelag. Dette vil betra kommunikasjonen
internt på Fosen og til hovudvegnettet mot Trondheim. Oppstart av prosjekt
innafor delpakke 3 krev i utgangspunktet ny lokalpolitisk behandling
slik at fylkeskommunen kan setja av naudsynte fylkeskommunale midlar.
Det samla kostnadsoverslaget for prosjekt og tiltak
i Fosenpakka er om lag 1,7 mrd. kroner. Samla kostnadsoverslag for
delpakke 1 og 2 er om lag 1,3 mrd. 2011-kroner.
Det er framleis knytt stor uvisse til kostnadene for
fleire prosjekt og tiltak. Det ligg likevel ein fleksibilitet i
bompengepakka ved at omfanget på utbygginga kan bli vurdert undervegs.
Dersom nokre prosjekt blir dyrare enn venta, vil dei lågast prioriterte
prosjekta kunna bli tekne ut av pakka.
Finansieringa av Fosenpakka er basert på fylkeskommunale
midlar og bompengar. 75 pst. av investeringskostnadene er føresett
finansierte med bompengar.
Det er planlagt bompengeinnkreving i ferjesambanda
Brekstad–Valset og Flakk–Rørvik. I tillegg vil det bli etablert
ein bomstasjon ved fv. 715 ved Krinsvatn, sør for krysset mellom fv. 710
og fv. 715.
Det er lagt opp til at bompengeinnkrevinga skal starta
så raskt det lar seg gjera etter Stortingets vedtak. Det er vidare
lagt opp til tovegs innkrevjing i 15 år. Både trafikantar som ferdast
internt på Fosen og mellom Fosen og Trondheim har nytte av utbygginga
og vil betala bompengar.
Med det føreslåtte innkrevjingsopplegget og
dei føresetnadene som er lagt til grunn, vil trafikantane betala
om lag 1 200 mill. kroner i bompengar. Av dei innbetalte bompengane
vil om lag 977 mill. kroner gå til utbygging av veg inkl. etablering
av bomstasjon, 170 mill. kroner til å dekkja finansieringskostnader
og 53 mill. kroner til innkrevjing og drift av bompengeselskapet.
Forslag til finansieringsplan,
jf. Prop. 124 S (2010–2011)
Mill 2011-kr | |
| 2010-13 | 2014-19 | Sum |
Bompengar | 190 | 787 | 977 |
Fylkeskommunale midlar: | 204 | 123 | 327 |
- Sør-Trøndelag | 116 | 123 | 239 |
- Nord-Trøndelag | 88 | | 88 |
Sum: | 394 | 910 | 1 304 |
I forslaget til finansieringsplan er det lagt
til grunn at bompengeselskapet vil ta opp lån for å kunna forsera
utbygginga. Basisføresetnader går elles fram av punkt 5 i proposisjonen.
Sør- og Nord-Trøndelag fylkeskommunar har fatta vedtak om garantiansvar
for Fosenpakka.
Bompengepakkar er meir fleksible enn bompengeinnkreving
for enkeltprosjekt. Det blir lagt til grunn at omfanget av utbygginga
i Fosenpakka blir tilpassa den økonomiske ramma. Dersom kostnads-overslaget
på nokre av prosjekta aukar, kan dette innebera at andre prosjekt
ikkje blir bygde. Sidan Fosenpakka i stor grad omfattar utbetringstiltak
og mindre prosjekt, bør det ikkje vere problematisk å tilpassa utbygginga
til tilgjengelege midlar.