Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til den
framforhandlede jordbruksavtalen som er lagt fram for Stortinget i
Prop. 126 S (2010–2011) og til Stortingets behandling av St. meld.
nr. 19 (1999–2000) Om norsk landbruk og matproduksjon, jf. Innst.
S. nr. 167 (1999–2000). Komiteen viser også til brev
av 7. juni 2011 (vedlagt) fra landbruks- og matminister Lars Peder
Brekk.
Komiteen har merket
seg at Norsk Bonde - og Småbrukarlag valgte å bryte forhandlingene
om en ny jordbruksavtale, og at avtalen er inngått mellom staten
og Norges Bondelag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil fremheve betydningen av at det ble fremforhandlet en jordbruksavtale.
Komiteen viser til
at jordbruksavtalen er en næringsavtale som angir inntektsmuligheter
for bøndene som selvstendig næringsdrivende.
Komiteen er opptatt av at landbruket
skal produsere trygg mat av høy kvalitet, med bakgrunn i forbrukernes
preferanser og samfunnets behov. Landbruket skal produsere varer
og tjenester med utgangspunkt i næringens samlede ressurser, og
sikre langsiktig matforsyning.
Komiteen viser til at landbruket
og ressursene knyttet til landbrukseiendommene spiller en viktig
rolle for sysselsetting og bosetting i store deler av landet, og
vil legge til rette for at næringen kan utvik-le seg på en god måte
framover.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til det gjensidige
avhengighetsforholdet en har mellom landbruket og næringsmiddelindustrien,
og understreker betydningen av at rammevilkårene for hele verdikjeden
blir sett i sammenheng.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke at de sterke eiendomsreguleringene
som hviler på norske landbrukseiendommer ikke har vært vellykkede som
virkemidler, og at de virker mot sin hensikt. Disse medlemmer mener
hensyn til blant annet økt omsetning, bedre hold av bygninger og kulturminner
tilsier at boplikt og priskontroll bør oppheves. Disse medlemmer viser
til at delingsforbudet gjør kjøp av jord svært dyrt, fordi denne
ikke kan skilles fra bygningsmassen. At det fra bondehold er tatt
til orde for å innføre et delingspåbud, illustrerer dette godt.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at et viktig formål med jordbruksstøtten
er å bevare bosettingsmønsteret. Dette medlem viser
til proposisjonen der det fremgår at områdene med spredt bosetting
har en nedgang i sysselsettingen på i overkant av 40 prosent. Dette
viser at målet om å opprettholde distriktsjordbruket ikke er nådd. Dette
medlem mener at det er behov for en bedre innretning av
virkemidlene slik at denne utviklingen dempes.
Dette medlem viser til at næringens
lønnsomhet også påvirkes av internasjonale forhold, og vil særlig
peke på WTO-avtalen. Dette medlem vil understerke
viktigheten av at regjeringen arbeider aktivt for en WTO-avtale på
landbruksområdet som vil sikre norsk landbruksproduksjon og opprettholde
handlingsrom for en aktiv nasjonal landbrukspolitikk.
Komiteen viser til
at landbruket, i tillegg til å produsere mat og viktige skogsprodukter,
også medvirker til å produsere fellesgoder som livskraftige og levende
bygder, og et bredt spekter av miljø- og kulturgoder.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er opptatt av å
sikre lønnsomheten i landbruket ved å stimulere til at landbrukseiendommenes
totale ressurser blir utnyttet på en optimal måte. Det vil bidra
til et aktivt og robust landbruk med en variert bruksstruktur over
hele landet.
Flertallet viser også til Stortingets
behandling av St. meld. nr. 39 (2008–2009) Klimautfordringen – landbruket
en del av løsningen, jf. Innst. S. nr. 100 (2009–2010) om landbrukets
rolle og tilpasninger til klimautfordringene, og hvor betydningen
av et aktivt og bærekraftig skogbruk som tar hensyn til det biologiske
mangfoldet, ble understreket sterkt både i næringssammenheng og ikke
minst med hensyn til skogbrukets betydning i klimasammenheng.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
merker seg at skogens rolle i klimasammenheng vektlegges også i
årets jordbruksoppgjør, og at den totale avsetningen til skogbruk
og bioenergi økes med 15 mill. kroner fra 229 mill. til 244 mill.
i 2012. Dette flertallet merker seg at denne økningen
må ses i sammenheng med økningen i trygdeavgiften, som også omfatter
skogbruket.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser videre
til at klimaendringene gjør matproduksjonen i verden mer ustabil,
og at denne situasjonen, sammen med matvarekrisen og finanskrisen,
bygger opp under verdien av det norske landbruket.
Flertallet viser til at jordbruksavtalen
har en klar distriktsprofil med satsing på det grasbaserte husdyrholdet
og beitebruk. Den sterke satsingen på kornproduksjon i de mer sentrale
og beste jordbruksområdene er en viktig del av kanaliseringspolitikken,
som sikrer et aktivt landbruk og en variert bruksstruktur over hele
landet, og som også er viktig for å opprettholde innenlands produksjon
av korn. Mangfoldet i bruksstørrelse og produksjon over hele landet
er et viktig fundament for landbrukets legitimitet i befolkningen.
Budsjettoverføringene i jordbruksavtalen kan bare forsvares gjennom
at distriktslandbruket blir opprettholdt og at landbruket også i
årene framover i stor grad skal dekke innenlands etterspørsel etter
de produkter det er naturlig å produsere her i landet.
Komiteen viser videre
til at landbruket de siste 10 årene har hatt en gjennomsnittlig
arbeidsproduktivitetsfremgang på 6 pst. per år, noe som er betydelig
høyere enn andre fastlandsnæringer. Komiteen viser
til at dette har sammenheng med den sterke strukturendringen i norsk
landbruk ved at mange bruk er lagt ned og/eller innlemmet i nabobruk.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, mener at
selv om tendensen har flatet noe ut i senere år, er det viktig å
ha fokus på denne problemstillingen for å hindre at denne utviklingen går
for langt. Flertallet forutsetter at den annonserte
stortingsmeldingen om landbruks- og matpolitikken vil drøfte disse
problemstillingene inngående.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er uheldig at strukturering
skjer ukontrollert, slik tilfellet nå er i deler av landet. Disse
medlemmer registrerer at de rød-grønne partiene nok en gang
peker på den kommende landbruksmeldingen, som svaret på vanskelige spørsmål. Disse
medlemmer viser til at meldingen er utsatt ved flere korsveier,
og at det etter landbruks- og matminister Brekks tale på Bondetinget
2011 ble kjent at den kommer til Stortinget tidligst høsten 2011.
Dette betyr at landbruksnæringen fortsatt må sveve i uvisse om sine
rammevilkår. Disse medlemmer mener regjeringen nå
må vise ansvar, legge den uverdige kjeklingen til side og levere
saken de har lovet Stortinget.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at de siste 10 årene har jordbruket hatt
en gjennomsnittlig arbeidsproduktivitetsframgang på 6 pst. per år.
Til sammenligning var den generelle økningen i arbeidsproduktiviteten på
2,4 pst. per år. Dette medlem har merket seg at produktivitetsveksten
i jordbruket er svært høy, og denne må komme næringa til gode inntektsmessig. Dette
medlem vil påpeke at gevinstene som er oppnådd ved effektivisering, også
har ført til harde belastninger på de aktive bøndene. Dette
medlem viser til at jordbruket ligger inntektsmessig betydelig
under andre yrkesgrupper. Dette medlem vil understreke betydningen
av å videreutvikle inntekts- og velferdspolitikken i jordbruket
for å sikre rekruttering og et grunnlag for optimisme i næringen. Dette
medlem viser til at jordbruksavtalen er en næringsavtale,
og dette medlem forutsetter at avskrivningsmuligheten
bedres, samt at andre ordninger som gir inntektseffekt for næringsutøverne
på kort og lang sikt, prioriteres.
Komiteen viser videre
til at den kommende landbruksmeldingen skal omfatte hele verdikjeden
og forutsetter at den vil belyse den gjensidige avhengigheten som
hersker mellom landbruket og næringsmiddelindustrien, og understreker
betydningen av forutsigbare rammevilkår både for landbruk og industri. Komiteen forutsetter
at meldingen vil gi et godt grunnlag for utmeisling av framtidas
landbrukspolitikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at skuffelsen hos
bondeorganisasjonene over årets jordbruksoppgjør er betydelig, og
at Norsk Bonde- og Småbrukarlag valgte å bryte forhandlingene om
en ny jordbruksavtale. Forventningene til årets jordbruksoppgjør
var høye som følge av de rød-grønne partienes landsmøter, og regjeringen
skuffet landbruket. Disse medlemmer mener debatten
knyttet til årets jordbruksoppgjør må ses i lys av landbruksmeldingen
som er på trappene. Disse medlemmer viser til at
landbruksmeldingen har vært under utarbeidelse siden 2009, og vil
understreke betydningen av at landbruksmeldingen gir et godt faglig
og analytisk grunnlag for den politiske debatt Stortinget skal ta
om norsk landbruks fremtid. Disse medlemmer forutsetter at
Stortinget får se en ærlig landbruksmelding, som belyser ulike sider
ved virkemidler som for eksempel kanalisering, tollvern, kvoter,
målpriser og markedsordninger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at bare 3 pst. av Norges landareal er dyrka jord, og at dette er
under konstant press grunnet behov for arealer til veier og andre utbyggingsformål. Flertallet viser
videre til at befolkningen i Norge kommer til å øke betydelig, samtidig
som en globalt får en befolkningsvekst i størrelsesorden 3 milliarder
de neste 40 årene. Dette tilsier at det bør stimuleres til økt matproduksjon
på de områder der Norge har naturgitte forutsetninger, noe som er
viktig sett i relasjon også til de globale utfordringene. Norsk matjord
er en begrenset ressurs, og flertallet vektlegger
betydningen av et sterkt jordvern, slik at en også i framtida skal
ha mulighet til å produsere tilstrekkelig med mat her i landet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det er bred enighet om at en også
i fremtiden må sikre landets langsiktige matforsyning. Disse
medlemmer viser imidlertid til at det totalet omfanget av
jordbruksareal er relativt stabilt.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at det dyrkede arealet er kraftig redusert
de siste ti årene. Selv om takten i omdisponeringen av dyrket mark
er redusert, så er det et stykke igjen til regjeringens egen målsetting
om en halvering av omdisponering av dyrket mark til andre formål.
Derfor er det fremdeles nødvendig med fokus på jordvern. Dette medlem mener
derfor at jordvernet må styrkes gjennom sterkere virkemidler enn
i dag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er opptatt av å sikre landbruket lønnsomhet og langsiktige stabile rammevilkår,
og har merket seg at jordbruksoppgjøret viderefører den kursendringen
i landbrukspolitikken som regjeringen startet gjennom avtalen i
2006, bl.a. ved at det ble lagt til rette for en nivåhevning av
inntektsmulighetene. Flertallet viser til Soria Moria
II som slår fast at regjeringen vil «videreutvikle inntekts- og
velferdspolitikken i landbruket fra forrige periode».
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at årets
avtale har en ramme på 1 420 mill. kroner, og at dette finansieres
med 860 mill. kroner i økte målpriser, 365 mill. kroner i tilskudd
over statsbudsjettet og at resten er 60 mill. kroner i overførte
midler fra 2010 og 135 mill. kroner i økt verdi av jordbruksfradraget.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at bøndenes organisasjoner har uttrykt
sterk skuffelse over årets oppgjør. Dette bildet forsterkes også
ved at Norsk Bonde- og Småbrukarlag valgte å bryte årets jordbruksforhandlinger.
Dette medlem viser til at å legge
til rette for samme kronemessige utvikling som andre grupper i 2012
isolert i forhold til 2010, vil kreve nærmere 300 mill. kroner i
tillegg til rammen på 1 420 mill. kroner som ligger i den inngåtte avtalen. Dette
medlem mener en slik økning ville gitt bøndene et rimelig
oppgjør som ville bidratt til rekruttering til yrket og bevaring
av en variert bruksstruktur over hele landet. Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennom jordbruksoppgjøret
legge til rette for at bøndenes inntekt får samme kronemessige utvikling
som andre grupper i samfunnet.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg at regjeringen
er opptatt av at virkemidlene skal gjøres så enkle og effektive
som mulig, og at den har fokus på å sikre at de virker i tråd med
formålet, noe flertallet støtter. Det vises i denne forbindelse
til at det også er viktig å holde transaksjonskostnadene knyttet
til virkemidlene så lave som mulig.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener det er positivt at regjeringen
er opptatt av at virkemidlene skal være enkle og effektive, og at
de virker i tråd med formålet. Disse medlemmer etterlyser hvilke
konsekvenser dette målet skal få for den praktiske politikken, på
et område som er gjennomregulert.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til at importvernet er en forutsetning for
å kunne sikre avsetningen av norske landbruksvarer, oppnå fastsatte
priser i jordbruksavtalen og utnytte ressursene Norge har til matproduksjon.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
regjeringen i internasjonale forhandlinger om handel med landbruksvarer
har lagt vekt på å sikre handlingsrom for fortsatt å kunne føre
en landbrukspolitikk som ivaretar nasjonale mål for landbruket,
noe dette flertallet støtter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at ett av formålene med Doha-runden i
WTO er å sikre bedre handel med u-land, blant annet handel med matvarer. Disse
medlemmer deler denne målsettingen og mener dette er en
viktig og riktig strategi for å hjelpe mennesker ut av fattigdom.
Disse medlemmer viser til at
internasjonale endringer krever en omstilling av den norske landbrukspolitikken.
Eksportsubsidier og importbarrierer i industriland hindrer utviklingsland
i å produsere mat til eget marked og eksportere sine varer til industriland.
WTO-forhandlingene og en mulig global matkrise, med underskudd på
mat og betydelig økte priser på verdensmarkedet, nødvendiggjør en
mer solidarisk landbrukspolitikk.
Disse medlemmer regner selvstendig næringsdrivende
bønder som en bærebjelke for verdiskaping og næringsutøvelse mange
steder i landet. Disse medlemmer vil arbeide for
at bonden skal få utviklingsmuligheter fremover. En robust landbruksnæring
bidrar til å nå viktige mål om en fortsatt betydelig norsk matvareproduksjon,
en differensiert bosetting og vakkert kulturlandskap. Disse
medlemmer mener at landbruket, i likhet med for eksempel
reiselivsnæringen og fiskerinæringen, har stor betydning for å sikre
en positiv utvikling i mange lokalsamfunn. Disse medlemmer mener
derfor at det er viktig å opprettholde grunnlaget for et aktivt jordbruk
over hele landet. Disse medlemmer registrerer at
omstillingen i landbruket fortsetter. Det er anslått at over 34 000
gårdsbruk med bolig står tomme, mange står til forfalls. Disse medlemmer mener
at omstilling til større og mer effektive enheter er nødvendig for
å sikre at jordbruksnæringen blir mer fremtidsrettet og mindre avhengig
av overføringer, og mener at jordbrukspolitikken bør legge bedre
til rette for dette.
Disse medlemmer mener det er
prinsipielt betenkelig at enkeltnæringer forhandler egne rammevilkår
direkte med staten og inngår avtaler med store økonomiske konsekvenser
utenom den ordinære budsjettbehandlingen. Disse medlemmer mener
at de årlige vedtak om jordbrukets rammebetingelser ikke er et lønnsoppgjør,
men en fastsettelse av muligheter for å skape inntekter. De betydelige
avvik som er mellom lovet inntektsutvikling i jordbruket i de enkelte
oppgjør og oppnådd utvikling, viser at beregningsgrunnlaget som
legges til grunn for oppgjørene, er heller tynt. Disse medlemmer mener
at bøndene, som andre næringsdrivende, har ansvar for egen verdiskaping
ut fra de rammebetingelser samfunnet setter. Disse medlemmer mener
det er viktig å gi landbruket nye muligheter til å utvikle seg og
redusere avhengigheten av offentlig støtte. For at behandlingen av
oppgjøret skal kunne sees i sammenheng med andre politiske prioriteringer,
er det ryddig at oppgjøret behandles i forbindelse med statsbudsjettet
og følger kalenderåret. Disse medlemmer mener at
staten fortsatt skal gi økonomisk tilskudd til landbruket, men at
slike tilskudd må være mer målrettede og mindre byråkratiske enn
i dag.
Disse medlemmer ser det som sentralt
å styrke bondens eiendomsrett til eget bruk. Disse medlemmer fremmet
i forbindelse med behandlingen av Ot.prp. nr. 44 (2008–2009) Om lov
om endring av lov om odelsretten og åsetesretten, lov om konsesjon
og ved erverv av fast eiendom mv., blant annet forslag om å oppheve boplikten.
Boplikten er til hindrer for en fremtidsrettet utvikling av jord-
og skogbruk i Norge, og det er ikke dokumentert at den bidrar til
bosetting. Prisreguleringen gir i mange tilfeller kunstig lave priser,
er til hinder for omsetning og øker risikoen knyttet til investeringer
på gården. Stor avstand mellom markedspris og regulert pris skaper
også et grunnlag for tilfeller der deler av kjøpsvederlag holdes
skjult for myndighetene.
Disse medlemmer mener det er
et grovt inngrep i eiendomsretten at staten tvinger folk som vil
selge gården, til å ta en lavere pris enn det kjøper er villig til
å betale.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om nødvendige
lovendringer slik at bo- og driveplikten og prisreguleringen av
landbrukseiendom kan oppheves.»
Komiteens medlemmer fra Høyre forventer
at virkemidler som bo- og driveplikt og priskontroll vil bli tema
for den kommende landbruksmeldingen. Samtidig registrerer disse medlemmer at
meldingen tidligst vil komme til høsten 2011. På denne bakgrunn
foreslår disse medlemmer følgende:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om tiltak
som kan gi bønder større muligheter for å eie arealer de leier,
samt fremme forslag om nødvendige lovendringer slik at boplikt og
prisregulering av landbrukseiendommer kan opphøre.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet stiller
seg sterkt kritiske til den landbrukspolitikken som har vært ført
i etterkrigstiden og som fortsatt videreføres av den sittende regjeringen. Disse
medlemmer kan derfor ikke på noen måte stille seg bak den fremforhandlede
jordbruksavtalen fordi den ikke bærer bud om noen ny retning i landbrukspolitikken,
dette til tross for at det er et stort behov for en kursomlegging
av landbrukspolitikken. Til tross for at den rød-grønne regjeringen
varslet en kraftig omlegging av landbrukspolitikken da den kom til
makten, har dette ikke skjedd. Også i år var det et stort sprik
mellom det kravet som ble fremlagt av bondeorganisasjonene og det
tilbudet som kom fra staten. Den fremforhandlede avtalen ligger
også på ca. halvparten av det opprinnelige kravet fra organisasjonene.
Det må innføres et normalt markedsbasert system for landbruksprodukter
som styres av tilbud og etterspørsel. Ved underdekning i markedet
vil produsenten kunne ta en høyere pris, mens forbruker kan velge
andre produkter dersom prisen på et produkt er for høy. Da vil prisene
på produktene variere i takt med markedet, og produsentene må være
markedsorientert i sin produksjon. I en situasjon som i dag, hvor
forbrukerne etterspør mer enn det norske bønder kan produsere, vil
et markedsbasert system bidra til en høyere produksjon. I et markedsbasert
system vil det også oppstå konkurranse mellom produsentene, noe
som fører til bedre produkter, innovasjon og mer kostnadseffektiv
produksjon. Dette vil bidra til bedre inntektsmuligheter for de produsenter
som er dyktige, innovative og gode forretningsmenn. Disse
medlemmer vil påpeke at markedsbaserte systemer fungerer
i alle andre markeder og at det derfor ikke er noe grunn til å unnta
landbruket fra dette.
Den kraftige nedgangen i antall bønder og bruk vil
fortsette i de kommende årene, og antakeligvis med økt kraft. Aktørene
i landbruket har liten fremtidstro, og tilliten til regjeringens
landbrukspolitikk er på et lavmål. Den politikken som har vært ført
mot landbruket gjennom mange år, er et sosialistisk eksperiment
som har bidratt til at den norske bonden er blitt fanget inn i et
«nett» og et system som det nå er tilnærmet umulig å komme ut av.
Landbrukspolitikken er preget av en sterk iver etter å regulere
næringen helt ned til den minste detalj, og hvor offentlige byråkrater
og et særdeles detaljert regelverk har tatt over styringen av hvordan
utviklingen i landbruket skal skje. Den styringen som den enkelte bonde
skal ha over sin egen eiendom og arbeidsplass, er blitt borte. Bøndene
er i dag mer å anse som offentlig ansatte og utøvere av en offentlig
politikk enn selvstendig næringsdrivende innenfor matproduksjonsbransjen,
slik som de burde ha vært. Dette har ført til at kreativitet, satsingsevne
og ønske om å ta risiko nærmest er blitt fraværende i store deler
av landbruket. Disse medlemmer finner det merkelig
at både landbrukets organisasjoner og Senterpartiet støtter opp
om en slik politikk som stadig fører til færre bønder og stor misnøye
rundt inntektssituasjonen og utviklingsmuligheter blant aktørene
i næringen. Disse medlemmer vil også påpeke at jordbruksavtalesystemet
er blitt så innviklet og komplisert at få utenom det sentrale byråkratiet
i Landbruks- og matdepartementet har mulighet til å sette seg inn
alle systemets sider og forstå det fullt ut. Det er heller ikke
noen andre land innen OECD-området som har funnet det formålstjenlig
å praktisere et system med jordbruksavtale.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Jordbruksoppgjøret for 2011 bifalles ikke.»
«Stortinget ber regjeringen om å fremme forslag om
overføringer til landbruket på linje med andre utgifter som fremmes
i statsbudsjettet.»
Disse medlemmer mener det er
viktig å få ned de høye avgiftene på mat i Norge og ber regjeringen
om å intensivere arbeidet med å redusere disse betraktelig. Det
er ingen god grunn til at Norge skal ha avgifter på dette området
som er vesentlig høyere enn i våre naboland. Disse medlemmer viser
til sine merknader i innstillingen til St.prp. nr. 59 (2007–2008)
– jf. Innst.S. nr. 270 (2007–2008)
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er av den oppfatning at det er prinsipielt betenkelig
at en enkelt næring forhandler sine egne rammevilkår direkte med staten,
uten at dette skjer i forbindelse med de ordinære budsjettprosesser. Disse
medlemmer mener at rammevilkårene til næringen må sees i sammenheng
med de øvrige budsjettprioriteringer i forbindelse med de årlige
budsjetter. Disse medlemmer mener rammevilkårene
så langt som mulig bør være forutsigbare over flere år, slik at
næringsaktørene kan innrette investeringer og produksjonsplaner
mer langsiktig. Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen justere periodiseringen
av jordbruksoppgjøret til å følge kalenderåret, og sørge for at
de rammevilkårene som ikke kan fastlegges for lengre perioder, kommer inn
som en del av den årlige budsjettprosessen. Oppgjøret for 2010 videreføres
som en overgangsordning ut budsjettåret 2011 med de endringer som
gjøres i revidert nasjonalbudsjett for 2011.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil verne om jordbruksavtalen
som institutt, slik at organisasjonene også i framtiden skal kunne
forhandle med staten om rammebetingelser som er viktige for næringen
i tråd med bestemmelsene i hovedavtalen.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, er opptatt
av rekruttering til norsk landbruk, og støtter at det også i årets
oppgjør er satt av virkemidler som stimulerer til dette. Tiltak
for å gjøre landbruket mer attraktivt også for kvinner, støttes
også, og dette flertallet har merket seg at det over årets
jordbruksavtale er satt av midler til dette.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti, viser også til at velferdsordningene styrkes, og understreker
at det må satses på både økonomiske og sosiale virkemidler for å
stimulere flere unge til å satse på norsk landbruk.
Komiteen understreker
at det er et stort investeringsetterslep i norsk landbruk, noe som henger
sammen med at en generasjon driftsbygninger nå fases ut eller må
gjennomgå restaureringstiltak, bl.a. på grunn av nye krav til dyrevelferd. Komiteen forventer
at det i forbindelse med stortingsmeldingen om landbruks- og matpolitikk
ses videre på hvordan det kan legges til rette for ordninger som
kan stimulere til økte investeringer i norsk landbruk i årene som kommer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
er kjent med at behovet for investeringer er stort innen norsk landbruk,
og spesielt innenfor melkeproduksjonen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at årets avtale gir bedre investeringsmuligheter
for landbruket, ved at den samlede rammen for investeringsstøtte
økes med 28,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at norsk jordbruk opplever det mange
betegner som en full investeringstørke. Disse medlemmer vil
vise til at dersom driftsapparatet skal opprettholdes, og ikke driftes
mot nedleggelse, og viktige kulturminner ivaretas, må det andre
og mer dyptgripende endringer til for å få fart på investeringene i
næringen.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett har lagt stor
vekt på bedre avskrivningsordninger, et såkalt investeringsfond
(en skattekredittordning for investeringer foretatt av enkeltpersonsforetak)
og senking av formuesskatten for arbeidende kapital, noe som kan
bedre investeringsevnen i norsk landbruk med 12–14 mrd. kroner over
en 10-års periode. En politikk for lavere inntektsskatt, bedre samferdsel
og alternativ kraftpolitikk vil åpenbart også ha betydning for investeringsviljen.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at velferdsordningene er en viktig bærebjelke
for å sikre et levende landbruk. Dette medlem vil
også påpeke at Jordbrukets forhandlingsutvalg mente at det var behov
for 7 pst. økning i tilskuddssatser til velferdsordninger, blant
annet ferie. I den endelige avtalen ble økningen på 4 prosent. Det
innebærer at det blir enda vanskeligere for bønder å ta ut ferie. Dette
medlem viser til en undersøkelse fra 2008 der det fremgikk
at halvparten av de spurte tar ut mindre enn tre ukers ferie. Dette
medlem ser med bekymring på utviklingen, og mener at mangel
på fritid er en viktig årsak til at flere forlater næringen. Dette
medlem mener derfor at velferdsordningene må videreutvikles
og styrkes.
Dette medlem viser videre til
at det i jordbruksoppgjøret er satt av midler til stimulering av
rekrutteringen til norsk landbruk. Dette medlem mener
at virkemidler som styrker investeringsmulighetene, har stor effekt
på rekrutteringen til landbruket. Dette medlem vil
også peke på at bedrede avskrivningsregler og fjerning av formuesskatt
på arbeidende kapital vil bedre økonomien til den enkelte bonde,
og at det også vil gi en positiv rekrutteringseffekt.
Dette medlem viser til at gjeldssituasjonen
i landbruket er blitt forverret i de senere årene, og at det er
stor bekymring for økningen i gjelden i landbruksnæringen som følge
av store investeringer på enkeltbruk og høyt kostnadsnivå. Dette
medlem mener at rentestøtteordningen gir noe mer forutsigbarhet
med hensyn til framtidig renteutvikling, gir realistiske investeringer
basert på lånekapital, og gjør at ordningene kan styrkes.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er positivt
at partene er enige om å følge forslagene fra flertallet i arbeidsgruppen
som har evaluert mottaksplikten knyttet til markedsreguleringen
i jordbruket, noe som skal innebære at markedsregulatoren innen
de enkelte sektorene skal framlegge sine prisbetingelser rettet
mot produsent for avtalepartene i forkant av jordbruksforhandlingene,
jf. Prop. 126 S (2010–2011).
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil vise til at arbeidsgruppen blant
annet har påpekt at Omsetningsrådet skjerper seg når det gjelder
at deres regelverk blir etterlevd av markedsregulatorene, at den store
prisdifferensiering med tillegg etc. er et problem og at det er
indikasjoner på at kalkylene ikke er oppdatert og tar tilstrekkelig
hensyn til de effektiviseringer som er foretatt i industrileddet. Dette
bør rettes opp. Arbeidsgruppen har også tatt til orde for at bransjen
bør etablere mer transparente betingelser for bønder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det sannsynligvis vil bli et redusert
importvern i kjølvannet av den internasjonale utviklingen gjennom
WTO-forhandlingene. Utviklingen bærer bud om en gradvis økt konkurranse
for norske landbruksprodukter. Til tross for et høyt tollvern har
ikke norske myndigheter lagt noen plan for hvordan det norske landbruket
skal møte en slik utvikling. Dette er svært kritisk. Resultatet
kan bli at det norske landbruket får seg en «blåmandag» når resultatet
fra WTO-forhandlingene blir kjent. Disse medlemmer mener
utviklingen av en robust produksjon basert på markedsøkonomiske
kriterier må ha topp-prioritet og må utvikles før importvernet faller. Disse medlemmer vil
vise til at den norske næringsmiddelindustrien er under press fra
utlandet og at det er viktig at den norske landbrukspolitikken sikrer
at industrien får råvarer til en konkurransedyktig pris. For å oppnå
dette er det nødvendig med en strukturrasjonalisering av landbruket
slik at enhetskostnadene går ned. Industrien er konkurransedyktig
i forhold til utenlandske aktører på foredling og industriell produksjon,
men råvarekostnadene er for høye i forhold til våre naboland og
kan ved økt import true viktige arbeidsplasser og verdiskaping i
industrien.
Næringsmiddelindustrien står for om lag 20 pst. av
sysselsettingen og verdiskapingen i industrien. Et fellestrekk er
at produksjonen gjennomgående er relativt arbeidsintensiv, til tross for
at bedriftene har tatt i bruk svært moderne teknologi. Norge må
derfor benytte den tiden som ennå er igjen til å tilpasse primærproduksjonsleddet
til den nye hverdagen som alle ser vil komme i forholdsvis nær fremtid. Disse
medlemmer er derfor av den oppfatning at regjeringen må
ha en aktiv holdning til dette, og ikke som i dag forholde seg helt
passivt til den utvikling som gradvis skjer. Resultatet av en slik politikk
vil gjøre stor skade i næringsmiddelindustrien.
Disse medlemmer viser til at
flertallet i det regjeringsoppnevnte Industriutvalget, i NOU 2005:4
uttalte følgende om næringsmiddelindustriens rammevilkår:
«Utvalgets flertall mener det må utvikles et mer effektivt
jordbruk som kan levere råvarer til industrien på mer konkurransedyktige
vilkår. Utfallet av WTO-forhandlingene er usikkert. Det er ikke
mulig å forutsi konsekvensene, fordi forslagene ennå ikke er tallfestet.
Retningen er likevel klar, og vi må forvente at en endelig avtale
vil få reell og betydelig effekt på norsk jordbruk og tilhørende
næringsmiddelproduksjon. Utvalgets flertall mener at myndighetene også
av hensyn til næringsmiddelindustrien, allerede nå bør begynne tilpasningen
av jordbrukspolitikken til endrede internasjonale rammebetingelser.
Jordbrukspolitikken bør i større grad fremme mer effektiv produksjon
som kan levere råvarer til industrien på mer konkurransedyktige
vilkår. En helhetlig verdikjedetenkning bør ligge til grunn for
reguleringer og tiltak. Dette er en forutsetning for at industriselskapene
skal kunne ha grunnlag for å legge sine investeringer til Norge.»
Disse medlemmer er av den oppfatning
at en så klar uttalelse fra et regjeringsoppnevnt utvalg som hadde
i oppdrag å utrede tiltak å beholde norsk industris konkurransedyktighet,
må følges opp i konkret politikk. Regjeringen har her mulighet til
å føre en aktiv næringspolitikk rettet direkte mot næringsmiddelindustrien.
En aktiv industripolitikk er en viktig del av en nyorientert landbrukspolitikk.
Disse medlemmer mener at den
internasjonale situasjonen med økt konkurranse og et svakere tollvern
tilsier at norsk landbruk må legges om og at en må begynne med tiltak
før det er for sent. En vil i enkelte produksjoner få et volumproduserende
landbruk, mens mindre bruk vil konsentrere seg om å produsere kvalitetsprodukter
som kan ta ut en høyere pris i markedet. Mange nisjeprodusenter
har kommet langt og produserer svært gode varer av høy kvalitet,
men fortsatt kan mye gjøres, bl.a. ved å profesjonalisere markedsarbeid
og produktutvikling.
Disse medlemmer mener at dette
blir avgjørende for at deler av norsk landbruk skal kunne overleve,
for eksempel i Sogn og Fjordane. Det er også nødvendig å knytte
reiselivsnæringen og landbruket tettere sammen ved at reiselivsbedrifter
har et økt fokus på å servere lokalt produsert mat. På den måten
kan lokale bønder forsyne lokale reiselivsbedrifter med lokalt produsert
mat, noe som vil gi bonden en høyere inntekt enn om produksjonen
skal gå gjennom tunge mellomledd som tar store deler av gevinsten.
Det er viktig at offentlige verdiskapingsprogrammer og en økt del
av midlene over jordbruksoppgjøret går til å utvikle dette.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å intensivere
arbeidet med utvikling av nisje- og spesialprodukter i landbruket.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
skuffet over at regjeringen ikke tar et oppgjør med det landbrukspolitiske
styringssystemet og det juridiske grunnlaget for landbrukspolitikken,
som i stor grad ble utformet i mellomkrigstiden under helt andre
forhold. Disse medlemmer mener resultatet av mer enn
70 år med en gjennomregulert landbruksnæring beviser at den førte
politikken har vært mislykket fordi den ikke har nådd målene knyttet til
bosetting, sysselsetting og inntektsnivå. Antallet bruk i drift
og antall aktive bønder synker raskt, og det er påregnet at den
samme avgangen vil fortsette også med årets jordbruksavtale.
Nye tall viser at bosettingsutviklingen i distriktene
er sterkt synkende. Dette må være et stort nederlag for regjeringen,
som har bebudet en ny kurs i landbrukspolitikken. Videre har landbrukspolitikken
medført betydelige kostnader i form av offentlige utgifter, høye
priser på matvarer og innskrenket næringsfrihet for bøndene. Disse medlemmer vil
peke på at alle begrensninger og hindringer som er satt gjennom
konsesjonsbegrensninger, målpriser, produksjonskvoter og selektive
støtteordninger, har vært ødeleggende for bøndene. Disse
medlemmer vil derfor prioritere en kraftfull omlegging der
deregulering, avbyråkratisering og konkurranse settes i høysetet. Disse
medlemmer mener denne prosessen må innledes snarest for
å unngå at en senere kan risikere å få en næring i full oppløsning. Disse
medlemmer viser til at analyseselskapet Econ i 2004 utarbeidet
en rapport på vegne av landbruks- og matdepartementet som konkluderer
med at de mange reguleringene i landbruket med fordel kan oppheves
da de først og fremst legger en begrensning på utviklingen av næringen
og virker negativt med hensyn til verdiskapingen i landbruket. Disse
medlemmer er av den oppfatning at de konklusjoner som fremkommer
i Econ-rapporten, snarest må gjennomføres slik at ny vekst og optimisme
i landbruket kan sikres.
Disse medlemmer mener et ledd
i en modernisering vil være at landbrukspolitikken ikke lenger skal
være et ledd i distriktspolitikken. Disse medlemmer registrerer
at landbrukets ansvar for bosetting i distriktene har vært mislykket. Disse
medlemmer mener landbrukspolitikken har bidratt til å utarme
distriktene og gjort dem mindre i stand til å utvikle et bærekraftig
næringsliv og således medvirket til å forsterke sentraliseringseffekten. Disse
medlemmer viser til at konkurranseutsatt virksomhet i distriktene
kjemper en hard kamp for å overleve i den internasjonale konkurransen.
I den kampen må den, i tillegg til egne kostnader, bære en andel
av kostnadene til en landbrukspolitikk som er en av verdens dyreste. Disse medlemmer registrerer
at den førte politikk har gitt en skjev fordeling av ressurser i
distriktene, med det resultat at lokalsamfunnene har fått for få
alternativer gjennom et lite variert arbeidstilbud. Disse
medlemmer mener det derfor er behov for en ny landbrukspolitikk
som radikalt endrer betingelsene for jordbrukets og bygdenes samlede
næringsliv gjennom å skille landbrukspolitikken og distriktspolitikken.
Disse medlemmer har stor tro
på det norske landbruket og på norske bønder. Det er flertallet i
Stortinget som har vist en mistillit til den norske bondestanden
ved å begrense næringens frihet sterkt. Det er betenkelig at Senterpartiet
har vært hærfører for en slik politikk. Disse medlemmer er
av den oppfatning at det norske landbruket har store muligheter
til å utvikle seg til en konkurransedyktig næring som også kan konkurrere
på et internasjonalt marked med spesielle produkter. Norske klimaforhold,
genressurser, økologi og kompetanse hos bøndene er særskilte fortrinn
som kan utnyttes til Norges fordel i et internasjonalt marked. Betalingsvillige
forbrukere i EU og på andre markeder leter etter trygge og sunne
matvarer som også har kvalitet og god smak. Disse medlemmer mener
at vi har alle forutsetninger for å kunne levere slike produkter
her i landet, men at det forutsetter en målrettet satsing og dyrking
av gründerkultur, slik man har erfaring fra i andre næringer. Norsk
industri og mange andre næringer er blitt internasjonalt ledende
innenfor sine segmenter.
Dette har gjort at Norge på mange områder har høy
kompetanse på internasjonalisering, markedsføring, produktutvikling, kvalitetssikring
og andre elementer som er viktige for å kunne lykkes internasjonalt.
Disse medlemmer mener at regjeringen burde
legge en strategi for hvordan landbruket kan trekke veksler på den
kompetansen som allerede finnes i landet og i mange bransjer. Ved å
koble slik kompetanse med de fordeler norsk landbruk allerede har,
vil man kunne skape en vinnernæring som kan lykkes internasjonalt. Disse
medlemmer er derfor av den oppfatning at en større del av
de offentlige midler som blir avsatt til landbruksformål, bør benyttes
til å utvikle nisjeproduksjon som kan ta økte markedsandeler både
i Norge og internasjonalt. Flere mindre nisjeprodusenter har allerede
lyktes med dette, men har behov for å være knyttet til et apparat
som kan bidra med denne formen for kompetanse. Økt internasjonal
deltakelse på matmesser og kontakt med internasjonale kokkemiljøer,
som for eksempel på Internationale Grüne Woche som årlig går av
stabelen i Berlin, vil bidra til økt interesse for og bedre markedsføring
av norsk mat.
Disse medlemmer mener at det
må foretas en særskilt gjennomgang av hvilke skatter og avgifter
som landbruket er ilagt, slik at det kan foretas en reduksjon av
disse. Det er nødvendig at den verdiskaping som skapes i næringen
forblir hos aktørene i næringen, og ikke slik som i dag hvor staten
tar inn store summer i skatter og avgifter for så å fordele noe
tilbake i form av overføringer. Disse medlemmer ønsker
ikke et system med særskilte skattefradrag, som for eksempel jordbruksfradraget,
fordi dette er å begynne i feil ende. Det er kun et fåtall bønder som
kan utnytte jordbruksfradraget fullt ut. Fokuset må være å innføre
skattelettelse som kommer alle til gode, også små bruk. Dersom staten
skal bidra til økte inntekter hos bøndene, må direkte skattelettelser
og fjerning av særskilte skatter gjennomføres før man innfører særskilte
fradrag. Oppheving av reguleringer og konsesjonsbestemmelser er
også tiltak som vil kunne bidra til å øke inntektene hos de bønder som
tenker moderne og som ønsker å satse på landbruket som fremtidig
levemåte.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med fremleggelsen
av statsbudsjettet for 2012 konkretisere hvilke skatter og avgifter
landbruket blir ilagt som næring.»
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med fremleggelsen
av statsbudsjettet for 2012 fremme konkrete tiltak for skatte- og avgiftsreduksjoner
for landbruket.»
Disse medlemmer er bekymret for
at den norske landbrukspolitikken bidrar til økt grensehandel ved
at handel som kunne ha bidratt til verdiskaping og sysselsetting
i Norge, havner i våre naboland. Tall fra Statistisk sentralbyrå
viser at grensehandelen nå utgjør i overkant av 10 mrd. kroner per
år og er stigende. Disse medlemmer er av den oppfatning
at regjeringen må ha en aktiv holdning til dette og bør gjøre endringer
i landbrukspolitikken som bidrar til at nordmenn finner det formålstjenlig
å handle i Norge. Det er beklagelig at regjeringen ikke har noen
aktiv politikk på dette området.
Komiteen merker seg
at årets jordbruksavtale baserer seg på at regjeringen vil fremme
forslag om å avvikle matproduksjonsavgiften i statsbudsjettet for
2012, og at den totale avgiftsletten for norskproduserte landbaserte
varer vil bli på 280 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
merker seg at avgiftsbortfallet ikke innebærer at finansieringen
av Mattilsynet svekkes.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, er kjent
med at avgiftslettelsen vil ha stor betydning for alle i matproduksjonskjeden,
fra bonden til næringsmiddelindustrien. Dette flertallet ser dette
som et viktig grep for å sikre en bedre økonomi i hele verdikjeden
for mat, og viser til at målprisene på råvarene da kan økes tilsvarende.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti forutsetter at regjeringens
løfte om å av-vikle matproduksjonsavgiften i statsbudsjettet for 2012
vil få betydning for regjeringens bevilgninger til Mattilsynet. Disse
medlemmer vil vise til at dersom Mattilsynet ikke reduserer
sitt budsjett tilsvarende, må «friske» midler fra statsbudsjettet
tilføres Mattilsynet. Disse medlemmer forutsetter
at avviklingen av matproduksjonsavgiften ikke erstattes av en ny avgift.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
positive til at matproduksjonsavgiften fjernes, da konsekvensen
av et risikobasert tilsyn er at ansvaret og kostnadene for å sikre
at produktene er trygge, allerede er overført bedriftene. Mattilsynets
tilsynsfunksjon er derfor utøvelse av kontroll på etterlevelse av regelverk
og dekkes naturlig over statsbudsjettet. Disse medlemmer mener
at innføring av nye gebyrer på industrien, eller forhøying av satser
på eksisterende gebyrer, ikke kan aksepteres for å sikre Mattilsynet
nødvendig finan-siering.
Disse medlemmer mener at fjerningen
av matproduksjonsavgiften burde vært benyttet til å styrke konkurransekraften
til hele verdikjeden av norsk produksjon i stedet for å øremerkes
som inntektsvekst i et ledd av verdikjeden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
merker seg at regjeringen legger opp til å øke trygdeavgiften på
næringsinntekt i jord- og skogbruk til ordinær sats fra 2012, og
at det samtidig foreslås å øke jordbruksfradraget, og at bevilgningene
til folketrygden fra jordbruksavtalen omdisponeres til inntektsgivende
tiltak, slik at jordbruket ikke taper på omlegging av systemet. Flertallet støtter
dette, og merker seg at også skogbruket delvis kompenseres gjennom
økte avsetninger til skogbruk og bioenergi over jordbruksavtalen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen hever
trygdeavgiften på næringsinntekt i jord- og skogbruk med 3,2 pst. fra
2012, med en samlet skatteøkning på ca. 200 mill. kroner. Jordbruket
kompenseres gjennom jordbruksavtalen og økt jordbruksfradrag, mens skogbruket
kun får en ren skatteøkning.
Komiteen er enig med
partene om behovet for å styrke økonomien i melkeproduksjonen, blant annet
ut fra det store behovet for investeringer i driftsbygninger som
følge av nye krav til dyrevelferd, modernisering i forbindelse med
rekruttering til næringen og nye driftsformer.
Komiteen er opptatt av å styrke
lønnsomheten i melkeproduksjonen for alle typer bruk.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, har merket
seg at partene er enige om å øke målprisen på melk, og at melkeproduksjon
og øvrig grasbasert husdyrhold er prioritert gjennom en styrking
av de direkte inntektsgivende tilskuddsordningene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ønsker å etablere likeverdige konkurransevilkår
mellom markedsregulatoren og monopolisten Tine SA og andre aktører
i meierisektoren.
Disse medlemmer minner i den
forbindelse om forslag i Dokument nr. 8:53 (2004–2005) og Innst.
S. nr. 191 (2004–2005), samt Dokument nr. 8:17 (2006–2007) og Innst.
S. nr. 135 (2006–2007) om å etablere et juridisk og eiermessig skille
mellom markedsregulator og Tine ved at oppgavene som markedsregulator
legges til eget offentlig eiet selskap eller Statens landbruksforvaltning. Disse
medlemmer viser til at ovennevnte forslag, hvis det ble
vedtatt, ville fjerne mye av behovet for etterkontroll fordi Tine-konsernets
incentiver til kryssubsidiering ikke lenger ville foreligge. Disse
medlemmer mener det innenfor det bestående system, med Tine som
markedsregulator, er viktig å styrke og videreføre etterkontrollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Stortingets flertall i forbindelse med Stortingets behandling
av jordbruksoppgjøret for 2010 omgjorde melketollen fra kronetoll
til prosenttoll, noe som har gitt seg utslag i melketoll fra 388
pst. og opp til 436 pst. på meieriprodukt.
Disse medlemmer har merket seg
at regjeringen velger å prioritere proteksjonisme fremfor handel. Disse
medlemmer viser til at Norge har en åpen økonomi og er avhengig
av handel med andre land. Disse medlemmer viser også til
at Norge har hatt stor interesse av å bygge ned handelshindringer
og fremforhandle frihandelsavtaler på en rekke områder. Fiskeri-
og havbruksnæringen uttalte til NRK 7. juni 2010 at markedsadgangen
for norsk fisk til EU vil bli vesentlig dårligere etter at jordbruksorganisasjonene
i jordbruksoppgjøret fikk hevet tollen for melk. Disse medlemmer mener
at større handelshindringer på melk også vil skape problemer for
jordbruksnæringen som fremover vil være avhengig av gode eksportmuligheter. Disse medlemmer viser
til at fiskerinæringen er en av de største og mest ekspansive næringene
i Norge. Skal denne næringen få videre vekstmuligheter og bidra
til å sikre arbeidsplasser i distriktene, så må handelshindringer
fjernes og tollsatser reduseres.
Disse medlemmer ønsker primært
at produksjon og omsetning av melk skal foregå i et marked med reell
konkurranse uten offentlig fastsatte kvotebegrensninger. Disse
medlemmer vil likevel, som en subsidiær holdning innenfor
den eksisterende landbrukspolitikken, støtte ordningen med omsettelige
produksjonskvoter for melk. Det bør da vektlegges at produksjonssystemet
praktiseres på en måte som fører til en ønsket strukturutvikling
og kostnadssenkning i norsk melkeproduksjon. En melkeproduksjon
som overføres til bruk der mulighetene for større og mer rasjonell
drift foreligger, vil kunne bedre konkurranseevnen. Disse medlemmer vil
hevde at med en ordning med omsettelige produksjonskvoter for melk
som gjøres landsomfattende, bedres muligheten ytterligere for en
ønskelig strukturutvikling og kostnadseffektiv melkeproduksjon. Disse medlemmer mener
videreføring av ordningen med kvoteleie vil virke strukturrasjonaliserende og
bidra til å bygge opp større enheter. Det er imidlertid negativt
at dagens ordning er begrenset i omfang.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen oppheve alle produksjonsreguleringer,
som for eksempel melkekvoter, dersom foredlingen skjer på egen gård.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en
ordning med omsettelige produksjonskvoter for kumelk som ikke begrenses
til fylkes- eller regionnivå, men gjøres landsomfattende.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti understreker at samdrifter
er viktig for norsk landbruk og for rekruttering til næringen, ikke minst
for melkeproduksjonen. Samdrift er positivt både for å gi bønder
mulighet til mer organisert arbeidstid og fritid, og for å medvirke
til oppfyllelse av målet om en variert og allsidig bruksstruktur
i hele landet.
Disse medlemmer mener at man
bør stimulere til samdrift, da samdrift for mange er et godt alternativ
i forhold til nedleggelse av gårdsdriften, og har kommet for å bli.
For å gjøre samdrift mer lønnsomt og mindre byråkratisk vil disse medlemmer fjerne
de geografiske begrensninger og antallsbegrensningene som i dag virker
negativt for samdriftsformen.
Disse medlemmer vil også ta til
orde for at samdrifter skal kunne leie kvoter og mener at samdrifter
skal få leie kvote opp til kvotetaket.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre regelverket
for samdrifter, slik at fleksibiliteten blir større og at mulighetene
for en variert og allsidig bruksstruktur blir bedre.»
«Stortinget ber regjeringen oppheve de geografiske
begrensningene og antall deltakere for deltakelse i samdrifter,
samt kvotetaket.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke at samdrifter
er viktige for utviklingen av et mer rasjonelt norsk landbruk og for
rekrutteringen til næringen, særlig til melkeproduksjonen. Driftsformen
gir bønder mulighet til mer organisert arbeidstid og medvirker til
å oppfylle målet om en variert og allsidig bruksstruktur i næringen. Disse medlemmer mener
at dagens jordbruksavtale diskriminerer samdrifter og større bruk
ved at støtte per produsert liter melk reduseres kraftig ved høy
produksjon og at det derfor er behov for å lage et flatere system
for støttesatser per produsert liter. Disse medlemmer mener
også at vekst i kvotene må kunne skje ved kjøp av konsesjoner slik
at totalproduksjonen ikke blir påvirket.
Disse medlemmer mener det er
viktig å sette søkelyset på samdriftenes situasjon, og forutsetter
at samdrifter omtales i full bredde i den kommende landbruksmeldingen.
Disse medlemmer viser til Samdriftenes Kontaktorgan
BA som på åpen høring i Stortingets næringskomité uttalte at:
«Dette fungerer ikke lenger! Vi ser at denne politikken
nå fører til nedleggelser i stort tempo, men den største utfordringen
er imidlertid at de store og rasjonelle utbyggingene ved aktiv bruk av
tilskuddsordningene gjøres ulønnsomme.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er realistisk og nødvendig gradvis å
redusere overføringsnivået til jordbruket, men at det er viktig
at dette skjer samtidig som man fjerner reguleringer som legger
hindringer i veien for de som ønsker å satse, samt for de som eier
landbrukseiendom. Disse medlemmer mener at for eksempel
bedre vilkår for samdrifter vil kunne øke grunnlaget for nye investeringer
i jordbruket og redusere behovet for overføringer. Disse
medlemmer merker seg at deltagere i samdrifter ikke får
delta i ordningen med leie av melkekvote innenfor gjeldende tak
på 750 tonn. Disse medlemmer viser også til at da
det ble vedtatt et fritak for overproduksjonsavgift for produksjon
på inntil 10 pst. utover tildelte kvoter for å øke melkeproduksjonen,
gjaldt ikke dette for enkeltbruk som passerte et volum på 408 000
liter eller samdrifter som passerte 750 000 liter. Disse medlemmer mener
dette er nok et eksempel på diskriminering av samdrifter og større
bruk i Norge.
Disse medlemmer mener at maksimalkvoten for
enkeltbruk og samdrifter bør heves og at det bør være en friere
omsetning av melkekvoter innenfor dagens geografiske rammer. Videre
er det viktig å lette på de politiske restriksjoner som gjelder
for samdriftsbruk, en bremsekloss for videre utvikling av landets
mest fremtidsrettede melkeprodusenter.
Disse medlemmer mener at det
er behov for modernisering av politikken for sauehold, og viser
til at mangelen på lammekjøtt her i landet er godt dokumentert.
Et eksempel på at kjøttproduksjonen går ned, finner
en i Valle kommune i Setesdal. Der er antallet vinterfôret sau halvert,
fra 6 000 til 3 000 de siste 10 årene. En konsekvens er blant annet at
kulturlandskapet gror igjen, og generasjonsskifter uteblir. Disse
medlemmer mener at det å legge forholdene bedre til rette
for samdrift er en måte å få opp produksjonen av lammekjøtt på.
Samdrifter har bidratt til en positiv utvikling innen melkeproduksjon. Disse
medlemmer mener at tilsvarende er mulig også for sauehold.
Disse medlemmer viser til at
sauebønder er avhengige av ulike typer tilskudd. Tilskuddet per dyr
er delt opp i fem ulike intervaller. Har bonden over 300 dyr, faller
støtten helt bort. Konsekvensen av dette er at bønder som ønsker
å slå sammen besetningene, eller enkeltbønder som ønsker å vokse,
mister tilskuddet for besetninger som overstiger 300 sau.
Disse medlemmer finner det underlig
at støttesystemene er innrettet slik at det ikke er lagt til rette
for besetninger over 300 sau. Disse medlemmer mener
at enkeltbønder og samdrifter med over 300 sau også bør være omfattet
av tilskuddsordningene. Når bøndene får stordriftsfordeler og samler
besetningen under samme tak, vil de samlet motta mindre i tilskudd
per sau, men likevel kunne komme bedre ut av det økonomisk på grunn
av stordriftsfordelene.
Disse medlemmer mener forslaget
vil sørge for at både bønder som ønsker å drive i mindre skala,
og de som ønsker å samle driften ved større fjøs, vil kunne ha gode
rammevilkår.
Komiteen merker seg
at det i henhold til prognosene vil bli en underdekning av storfe-
og lammekjøtt i 2011, og at det er et potensial for å øke disse
produksjonene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at partene er enige om å styrke det grovfôrbaserte husdyrholdet
gjennom økt produksjonstilskudd, og at målprisen til sau og lam
økes i to omganger i avtaleperioden.
Flertallet registrerer videre
at det er fastsatt nye offentlige krav om omlegging av konsumeggproduksjonen
til nye driftssystemer fra 2012, som medfører store investeringer
og høyere produksjonskostnader. For å gjenspeile kostnadene knyttet
til denne omleggingen av driftssystemer i produksjonen, økes målprisen
på egg, noe flertallet støtter.
Komiteen merker seg
at korn har blitt prioritert i årets oppgjør, ved at det stimuleres
til økt produksjon, og arealtilskuddet for korn økes for alle bruk
opp til 800 da.
Komiteen viser til at partene
er enige om å nedsette en partssammensatt arbeidsgruppe med mandat
å gå igjennom frakttilskuddsordningene for korn og kraftfôr.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser videre
til at det kompenseres for økning i gjødselprisene, målprisen for
matkorn og fôrkorn er økt, prisnedskrivingstilskuddet er økt, og bevilgningen
til stedsfrakttilskudd for kraftfôr er styrket. Flertallet har
videre merket seg at det også er enighet om å innføre et tilskudd
for beredskapslagring av såkorn, noe flertallet støtter.
Komiteen ser det som
viktig å stimulere til mer beiting for å ta i bruk norske ressurser
til matproduksjon, og viser til at dette bidrar til å vedlikeholde
kulturlandskapet ved å holde det åpent. Beitebruk er også positivt
for en rekke plantearter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, har merket
seg at investeringsstøtte til organisert beitebruk har økt med 5
mill. kroner til 11 mill. kroner i 2011.
Komiteen viser til
at storfekjøttproduksjon basert på ammeku er viktig for å opprettholde
et tilstrekkelig volum i kjøttproduksjonen, og er kjent med at ammeku
nå utgjør om lag 23 pst. av totalt antall kyr i Norge. Komiteen mener
at ammeku er viktig for å opprettholde et åpent kulturlandskap,
og at den også kan være et alternativ til sau i områder der det
er stor fare for tap av beitedyr til rovdyr. Komiteen er
opptatt av at det fortsatt må stimuleres til hold av ammeku her i
landet.
Komiteen har merket
seg at det ble omsatt økologiske matvarer for nær 1,2 mrd. kroner
i 2010. Videre vises det til at det fra 2009 til 2010 var en økning
i antall dyr for alle dyreslag, og at det forventes at både omlagt
areal og dyretall for økologisk produksjon vil øke også i 2012.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at målene for økologisk
produksjon langt fra er nådd. Dersom en målsetting om 15 pst. økologisk
forbruk innen 2020 skal oppnås, vil det medføre en total avlingsnedgang
på ca. 10 pst. Disse medlemmer viser til at en slik
avlingsnedgang ytterligere vil hindre oppnåelse av målene om en
økt totalproduksjon i Norge. Disse medlemmer forutsetter
at regjeringen i den nye landbruksmeldingen, som vil vise retning
for norsk landbruk frem mot 2020, vil beskrive og drøfte økologisk
jordbruk i et helhetlig perspektiv. Det er viktig at de virkemidler
og mål som settes, er realistiske.
Disse medlemmer mener tallene
tyder på at de målsettinger og de virkemidler som i dag er valgt,
ikke er realistiske.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at målet om at 15 pst. av matproduksjon
skal være økologisk, langt fra er nådd. Dette medlem mener
at det ikke er realistisk å nå denne målsettingen uten sterke og
mer målrettede virkemidler.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang
av virkemidlene til økologisk landbruk. Gjennomgangen skal være
ferdig innen neste års jordbruksoppgjør.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til forslag om å oppheve det generelle forbudet
mot å dele landbrukseiendom, jf. Innst. O. nr. 43 (2005–2006). Ett
mål med å oppheve delingsforbudet er å gi bonden større mulighet
til å skape verdier og inntekter på eget bruk.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak for Stortinget
om endring av jordlovens bestemmelser om delingsforbud.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at det er et betydelig potensial for forenkling
og avbyråkratisering i jordbrukspolitikken, og viser til Stortingets
behandling av Dokument nr. 8:43 (2007–2008) om tiltak for å redusere
landbruksbyråkratiet.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen fortsatt ikke har gitt en helhetlig oppstilling over landbruksbyråkratiet
slik næringskomiteen i flere runder etterlyste i sin behandling
av Dokument nr. 8:43 (2007–2008). Disse medlemmer viser
til at antall byråkrater øker mens antall bønder går ned, og til
at enkelte anslag peker på totale byråkratikostnader på nærmere
4 mrd. kroner. Disse medlemmer mener det er sentralt
at ressurser avsatt til jordbrukspolitiske formål blir brukt effektivt.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ved fremleggelsen
av statsbudsjettet for 2012 komme med en strategi for avbyråkratisering
av landbruket.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at å sikre
trygg mat, god dyrevelferd og å fremme helse, kvalitet, miljø- og
forbrukerhensyn langs hele produksjonskjeden, står sentralt i norsk landbrukspolitikk.
Et aktivt landbruk i hele landet skaper muligheter for utvikling
av matspesialiteter, noe som er viktig også for andre næringer,
som næringsmiddelindustrien og reiselivet. Flertallet ser
det som viktig at nasjonale og regionale konkurransefortrinn skaper nye
muligheter til næringsutvikling med utgangspunkt i landbrukets ressurser.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, ser det derfor som positivt at det også
i årets jordbruksavtale settes av midler til lokalmatprogrammet,
som har som mål å bidra til økt verdiskaping i primærproduksjonen
gjennom å bidra til utvikling, produksjon, kommersialisering og
salg av norske matspesialiteter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at satsing på lokal produksjon av mat og
drikke vil være avgjørende for fremtidens landbruk, reiselivsnæringen
og ikke minst for levende og aktive bygdesamfunn i hele landet.
Regelverket knyttet til produksjon, distribusjon og servering er
ofte en hemsko for at produsenter skal lykkes. Disse medlemmer vil
stimulere til en renessanse for norsk matkultur, blant annet ved
å øke satsingen på geografisk opprinnelsesmerking og liberalisering
av regelverket for foredling av mat på egen gård, uten at det går
ut over mattryggheten.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen tillate demonstrasjonssalg
og servering ved besøk i produksjonslokaler eller i tilknytning
til disse.»
«Stortinget ber regjeringen oppheve alle produksjonsreguleringer
(som for eksempel melkekvoter) dersom foredlingen skjer på egen
gård.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er grunn til å utvise forsiktighet med
å velte en for stor del av kostnadene ved jordbruksoppgjørene over
på forbruker. Økte priser rammer sosialt ulikt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at siden regjeringen Stoltenberg tok over i 2005 og har fremforhandlet jordbruksoppgjørene
for årene 2006–2011, har målprisene økt med over 3 600 kroner. Disse medlemmer ser
med bekymring at det nok en gang er forbrukeren som må ta regningen
for regjeringens mislykkede landbrukspolitikk.
Disse medlemmer stiller seg kritiske
til at resultatet av jordbruksoppgjøret foreligger etter at årets
lønnsforhandlinger er avklart. Dette medfører at årets lønnsvekst
for folk flest i stor grad er spist opp av økte målpriser på mat. Disse medlemmer stiller
seg kritiske til den manglende forutsigbarhet dette medfører for
forbruker.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at dagens produksjonsbegrensninger er et hinder for å nå regjeringens
mål for større nasjonal matproduksjon. Dagens landbrukspolitikk
legger opp til en bruksstruktur som landbruks- og matminister Lars
Peder Brekk betegnet i Stortingets spørretime 6. april 2011 som
alt fra «hobbypreget produksjon til bedrifter med millionomsetning».
Regjeringens mål om høyere matproduksjon er etter disse
medlemmers oppfatning ikke reell, da støtte- og tilskuddssystemet
er bygd opp slik at man ikke likebehandler store og små bruk.
Disse medlemmer viser til oppslag
i Nationen 6. juni 2011 hvor det fremgår at Danone-gruppens norske
avdeling ønsket å produsere egen melk. Danone-gruppen hadde planer
om ett melkebruk med en kapasitet på årlig produksjon med rundt
1 000 til 1 200 kyr som i første omgang ville kunne gi 8 mil-lioner
liter melk årlig. Dette fikk de ikke gjøre da det ikke er anledning til
å bygge opp en slik produksjon innenfor dagens regelverk. Disse
medlemmer registrerer at det er skattebetalerne og forbrukerne
som må ta regningen for den mislykkete landbrukspolitikken til regjeringen
Stoltenberg II.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det ikke er gjort endringer for innfrakttilskuddet
for kjøtt, og posten blir stående med ca 130 mill. kroner. Omleggingen
av ordningen for innfrakttilskudd for kjøtt medfører at gjennomsnittlig
frakttilskudd pr kilo som omfattes av ordningen, vil bli mellom
1,25 -1,50 kr/kg.
Disse medlemmer mener tallene
fremstår som urimelig høye som refusjon for deler av transportkostnadene
og ber staten i forbindelse med fremleggelsen av neste års statsbudsjett finne
en løsning som medfører at hele eller deler av dette beløpet kan
utbetales aktuelle bønder direkte.
Disse medlemmer mener det bør
tilstrebes en mer ubyråkratisk måte å utligne fraktutgifter på.