Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Terje Halleland, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti,
Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til Riksrevisjonens undersøking av vedlikehald og sikring
av kyrkjebygg. Komiteen har merket seg at både staten
og kommunene de siste fem årene har økt innsatsen for istandsetting
og sikring av norske kirkebygg. Den økte innsatsen har gitt resultater,
men fremdeles er et stort antall kirker preget av manglende vedlikehold
og sikring.
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
rapport viser at andelen kirker med til dels omfattende vedlikeholdsmangler
er redusert fra 48 til 37 prosent, men fremdeles er det altså et
betydelig antall kirker som er preget av manglende vedlikehold.
586 kirker er vurdert å ha utilfredsstillende tilstand. 60 prosent
av disse, til sammen 354 kirker, er fredet eller vurderes å ha særlig
verneverdi.
Komiteen mener det er uheldig
at mange kirker fremdeles er preget av dårlig vedlikehold. Spesielt
bekymringsverdig er det at så mange av de eldste kirkene ikke er
tatt bedre vare på. Kirkene representerer stor verdi både som historiske
bygg, som inneholder store kulturminneverdier, er samlingspunkt
for befolkningen og representerer Norges kristne kulturarv.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonens
rapport viser at brann- og tyverisikring av kirkebyggene generelt
sett har bedret seg, men at 17 prosent av byggene fremdeles er dårlig
sikret. Spesielt uheldig er det at halvparten av disse er fredet
eller vurderes å være særlig verneverdige. Manglende sikring kan
føre til at uerstattelige kulturverdier går tapt.
Komiteen er kjent med at økonomien
i mange kommuner er trang, og har forståelse for at det er en utfordring
for kommunene å klare å drive et jevnt vedlikehold over tid. Det
vises her til at samtidig som flere kirkebygg er satt i stand de siste
fem årene, viser rapporten at tilstanden på mange kirker i samme
perio-de ikke er holdt ved like og at tilstanden har blitt dårligere. Komiteen ser
det som uheldig at det ikke drives et jevnt vedlikehold. Manglende
regelmessig vedlikehold gjør ofte at det ekstraordinære vedlikeholdet
og istandsetting blir stadig mer kostnadskrevende.
Komiteen er kjent med at staten
har iverksatt et eget stavkirkeprogram for å sette alle stavkirkene
i landet i god stand innen 2015. Komiteen ser positivt
på dette. Det er et mål at alle fredede kirkebygg skal ha et ordinært
vedlikeholdsnivå innen 2020. Komiteen ber regjeringen
vurdere målrettede tiltak også for de andre kirkene som er fredet
etter kulturminneloven og gi Stortinget en tilbakemelding om dette.
Komiteen har merket seg at Fornyings-,
administrasjons- og kirkedepartementet mener Riksrevisjonens rapport
er relevant og nyttig i det videre arbeidet på området. Departementet trekker
frem at utviklingen går i riktig retning, og mye er gjort på kort
tid. Departementet vedgår likevel at det de seneste årene er fremkommet
kunnskap om at vedlikeholdet av mange kirker over tid har vært for
svakt.
Komiteen har også merket seg
Riksrevisjonens anbefalinger i saken. Riksrevisjonen tar til orde for
at Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet i samråd med
andre fagdepartement vurderer å utvikle tiltak for alle de fredede kirkene,
slik det er gjort i forvaltinga av stavkirkene. Departementet peker
i denne forbindelse på at det har vært tradisjon for at kirkene skal
forvaltes på lokalt nivå, og at en utvanning av dette kan være med
på å gjøre ansvarsdelingen mellom lokalt og nasjonalt nivå utydelig. Riksrevisjonen
er enig i at utydelige ansvarsforhold kan være med og svekke vedlikeholdet
og sikringen av kirkebyggene. Riksrevisjonen mener likevel at kirkebyggene
er så viktige for norsk kulturarv at staten må ha et særlig ansvar
for å følge opp at byggene blir holdt ved like og sikret. Riksrevisjonen
mener Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet må påse
at kommunene tar ansvaret sitt, og departementet må om nødvendig
sette i verk videre tiltak når vedlikeholdsansvaret for kirkene
ikke blir tatt godt nok hånd om på lokalt nivå.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
merker seg Riksrevisjonens synspunkter, og mener denne problemstillingen
bør være gjenstand for videre drøfting.
Flertallet mener kommunene fortsatt
skal ha det grunnleggende økonomiske ansvaret for drift og vedlikehold
av kirker, men at staten ut ifra ansvaret for kulturminner med nasjonale
verdier bør bidra med nødvendige statlige midler for et nasjonalt
løft i sikringsarbeidet av fredede og verneverdige kirker.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til departementets
svar til Riksrevisjonen. Det er soknene i den norske kirke som er
eier og forvalter av byggene, mens kommunene har det økonomiske
ansvaret. Denne ordningen er til det beste for kirkeliv, lokalsamfunn
og sikring av byggene i fremtiden. Likevel har departementet over
flere år hatt særlig fokus på kirkebyggfeltet. Ved finansiering
av tilstandsrapporter for å avdekke behov har man kunnet sette inn
en rekke tiltak. For de kirkebyggeiere som har et betydelig vedlikeholdsetterslep
er rentekompensasjonsordningen et virkemiddel. Ettersom det ikke
er krav om låneopptak for å få tilskudd til ordningen, letter den
lokale investeringskostnader til kirkebyggene. Den generelle styrkingen
av kommuneøkonomien og målrettede tiltak mot kirkebygg har skapt
gode resultat for kontinuerlig vedlikehold på kort tid, hvilket
Riksrevisjonens rapport og den siste tilstandsrapporten viser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser for øvrig til fjorårets budsjettbehandling og siterer fra
Innst. 12 S (2010–2011) fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
om bevilgninger på statsbudsjettet for 2011 side 74:
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til rapporten fra 'Kirkekontroll
2009–2010' fra KA Kirkelig arbeidsgiver- og interesseorganisasjon om
tilstand og sikring av kirkebygg. Rapporten peker på at fellesrådenes
innsats for å bedre vedlikeholdet på kirkebyggene har økt betydelig
de siste årene. Ifølge rapporten har rentekompensasjonsordningen
vært et viktig bidrag for økte kommunale bevilgninger til kirkebyggvedlikehold.
Disse
medlemmer viser til at rapporten fra KA påpeker at det er for dårlig
brann- og innbruddssikring i flertallet av kirkebyggene. Disse medlemmer
er særlig bekymret for dårlig sikring av fredete og verneverdige
kirker. Mange av disse har også inventar med store kulturminneverdier.
Kommunene har det grunnleggende økonomiske ansvaret for drift og
vedlikehold av kirker. Ut fra statens ansvar for kulturminner med
nasjonale verdier ser disse medlemmer det likevel som nødvendig
med statlige bidrag for et nasjonalt løft i sikringsarbeidet av
fredete og verneverdige kirker.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
'Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011
legge fram en helhetlig plan for statlige tiltak for brann- og innbruddssikring
av fredete og verneverdige kirker. Planen bør beskrive de største
utfordringene på feltet, gjennomgå gjeldende lov- og regelverk,
og foreslå hensiktsmessige statlige tiltak.'
Disse
medlemmer viser videre til at det i rapporten fra KA oppgis at tilgjengeligheten
for bevegelseshemmede er utilfredsstillende i ca. 40 pst. av kirkene
Tilgjengeligheten er svakest i fredete og verneverdige kirker. Disse
medlemmer er kjent med at kravene om universell utforming reiser
særlige utfordringer i eldre kirker. Disse medlemmer er opptatt
av at det arbeides mer for tiltak som kan øke tilgjengeligheten
i fredete og verneverdige kirker, samtidig som det tas hensyn til
de kulturminneverdiene som disse byggene representerer.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett
der det foreslås å øke rammen for rentefrie lån med 1 mrd. kroner.»