Jeg viser til brevet fra representantene Trine
Skei Grande og Borghild Tenden om gjennomgang av de ulike ombudene.
Representantene trekker opp to problemstillinger
i sitt brev: Spørsmålet om forskjellen mellom ombud og tilsyn og
det de mener å se som et økt omfang i bruken av ombud.
Selv om det er visse felles trekk i virksomheten til
henholdsvis ombud og tilsyn, mener jeg de har klart forskjellig
funksjon. Tilsyn er myndighetsorganer
som kontrollerer og følger opp at lovregler blir etterlevd. Tilsyn
føres oftest ved å kontrollere at ulike virksomheter driver i tråd med
regelverket gjeldende for den aktuelle virksomheten. Dersom regelverket
ikke etterleves, kan tilsynet fatte vedtak som tilsynsobjektene må
rette seg etter. Ombudene er mindre ensartede.
De har som oppgave å ivareta enkeltpersoner eller gruppers interesser,
gjerne knyttet opp mot den offentlige myndighetsutøvelsen.
Enkelte organer har imidlertid innslag av både tilsyns-
og ombudsoppgaver. Dette gjelder for eksempel Datatilsynet, Barneombudet,
Likestillings- og diskrimineringsombudet og Forbrukerombudet.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
har gjennom sitt ansvar for forvaltningspolitikken blant annet som
oppgave å legge grunnlag for å vurdere valg av organisasjonsformer
i staten. Spørsmålet om forholdet mellom tilsyn og ombud inngår
som en del av dette ansvarsområdet.
Jeg mener det vil være uheldig hvis omfanget
av ombud vokser kraftig. Det er også uheldig hvis det er uklarhet
om organer er ombud eller tilsyn. Jeg mener imidlertid at spørsmål
om etablering av ombud eller eventuell omgjøring av ombud til tilsynsorganer
bør vurderes i det enkelte tilfelle. Jeg ser derfor ikke noe behov
for en særlig gjennomgang av ombudene og tilsynene i den hensikt
å gjøre ombudene om til tilsynsorganer.