Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Susanne Bratli, Siri Hov Eggen, Viggo Fossum, Magne Rommetveit,
Tone Merete Sønsterud og Line Vennesland, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Lars Myraune, Eivind Nævdal-Bolstad og Ingjerd Schou,
fra Sosia-listisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Jon Øyvind Odland, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild
Hareide, viser til forslaget og til vedlagte uttalelse fra Samferdselsdepartementet
v/statsråden, datert 30. januar 2012, i saken.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til fråsegna
frå statsråden og har ingen merknader utover dette.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti og Kristeleg
Folkeparti, fremjar følgjande forslag:
«Dokument 8:44 S (2011–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen,
Ingebjørg Godskesen og Arne Sortevik om måling av kunde-/brukertilfredshet
innenfor vei-, bane-, båt- og flytransport i Norge – vert ikkje
vedteke.»
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
det er viktig å legge til rette for et godt transportsystem som
tilfredsstiller brukernes og kundenes forventninger til transporttilbudet
på en best mulig måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre peker på at målinger av bruker-/kundetilfredshet
er viktig. Disse medlemmer mener derfor at slike
målinger bør gjennomføres jevnlig. Selv om målinger gjennomføres
på ulike måter og eventuelt av ulike aktører/instanser, bør Stortinget
like fullt jevnlig få fremlagt en samlet oversikt over de målinger av
bruker-/kundetilfredshet som faktisk gjøres innenfor transportsektoren
i Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker
også på at omfanget av slike målinger må sikre at det foreligger
et samlet bilde av brukertilfredshet med transporttilbudet i Norge. Disse
medlemmer mener en slik oversikt aktivt skal brukes for
å legge strategi og styre tiltak og ressursbruk. Disse medlemmer peker
på at selv om en rekke transporttjenester utføres av private operatører,
legges rammebetingelsene av offentlig myndighet.
Disse medlemmer peker videre
på at stat, fylkeskommuner og kommuner også selv opptrer som eier
og leverandør av tjenester innenfor samferdselssektoren, i en del
tilfeller også som monopolist eller eneste leverandør. Disse medlemmer mener
dette understreker behovet for å måle bruker-/kundetilfredshet,
offentliggjøre målingene og sørge for at målingene behandles politisk,
også i Stortinget.
Disse medlemmer har merket seg
at statsråden i sitt kommentarbrev gir en oversikt over ulike «kundemålinger»
hos statlige samferdselsaktører. Disse medlemmer har
merket seg opplysninger om at måling av trafikanttilfredshet med
fremkommeligheten er besluttet gjennomført med lenger tidsmessig mellomrom
(4 år). Disse medlemmer mener målinger av bruker-/kundetilfredshet
bør måles hyppigere enn dette – fortrinnsvis årlig.
Disse medlemmer vil peke på at
den omfattende ferjetransporten som foregår både i statlig og fylkeskommunal
regi, ikke er omtalt. Ferjetransport er en viktig del av veinettet,
og måling av trafikanttilfredshet er derfor viktig.
Disse medlemmer understreker
at forslaget gjelder måling av kunde-/brukertilfredshet. Disse
medlemmer omtaler derfor ikke andre forhold som Fremskrittspartiet
har tatt opp, og fortsatt vil ta opp, gjennom arbeidet i Stortinget (bl.a.
uavhengig veitilsyn og statlig fullfinansiering av veinettet).
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at det
fra 1. januar 2013 gjennomføres årlige målinger av kunde-/brukertilfredshet
av kvaliteten på transporttilbudet innenfor vei-, bane-, båt- og
flytransport i Norge, og at disse resultatene legges frem for Stortinget
med forslag til oppfølging.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil understreke at det er en rekke
andre metoder for å heve kvaliteten på veiene. For eksempel vil
det å opprette et veitilsyn med en reelt fri og uavhengig stilling
overfor veimyndighetene heve kvaliteten på norske veier. Et uavhengig
veitilsyn vil, basert på solid teknisk tilsynsvirksomhet, bedre
informere beslutningstakerne om veiens tilstand enn hva hyppige
brukerundersøkelser vil kunne gjøre.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
understreke viktigheten av en moderne infrastruktur av høy kvalitet.
Bedre kvalitet på tilbudet av vei, bane, fly og båt er viktig for
å sikre vår konkurransekraft. For å heve kvaliteten er det viktig
at man velger et langsiktig perspektiv og investerer mer i vei og
bane, slik Høyre gjentatte ganger har foreslått. Det er i dag mange
ulike undersøkelser som måler brukertilfredshet i samferdselssektoren.
Ulike transportsektorer har forskjellige behov, og en viss variasjon
i undersøkelsesrutiner er naturlig å påregne.