Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Susanne Bratli, Siri Hov Eggen, Viggo Fossum, Magne Rommetveit, Tone Merete Sønsterud og Line Vennesland, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Lars Myraune, Eivind Nævdal-Bolstad og Ingjerd Schou, fra Sosia-listisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Jon Øyvind Odland, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til forslaget og til vedlagte uttalelse fra Samferdselsdepartementet v/statsråden, datert 30. januar 2012, i saken.

Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til fråsegna frå statsråden og har ingen merknader utover dette.

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti og Kristeleg Folkeparti, fremjar følgjande forslag:

«Dokument 8:44 S (2011–2011) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen og Arne Sortevik om måling av kunde-/brukertilfredshet innenfor vei-, bane-, båt- og flytransport i Norge – vert ikkje vedteke.»

Et annet flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener det er viktig å legge til rette for et godt transportsystem som tilfredsstiller brukernes og kundenes forventninger til transporttilbudet på en best mulig måte.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre peker på at målinger av bruker-/kundetilfredshet er viktig. Disse medlemmer mener derfor at slike målinger bør gjennomføres jevnlig. Selv om målinger gjennomføres på ulike måter og eventuelt av ulike aktører/instanser, bør Stortinget like fullt jevnlig få fremlagt en samlet oversikt over de målinger av bruker-/kundetilfredshet som faktisk gjøres innenfor transportsektoren i Norge.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker også på at omfanget av slike målinger må sikre at det foreligger et samlet bilde av brukertilfredshet med transporttilbudet i Norge. Disse medlemmer mener en slik oversikt aktivt skal brukes for å legge strategi og styre tiltak og ressursbruk. Disse medlemmer peker på at selv om en rekke transporttjenester utføres av private operatører, legges rammebetingelsene av offentlig myndighet.

Disse medlemmer peker videre på at stat, fylkeskommuner og kommuner også selv opptrer som eier og leverandør av tjenester innenfor samferdselssektoren, i en del tilfeller også som monopolist eller eneste leverandør. Disse medlemmer mener dette understreker behovet for å måle bruker-/kundetilfredshet, offentliggjøre målingene og sørge for at målingene behandles politisk, også i Stortinget.

Disse medlemmer har merket seg at statsråden i sitt kommentarbrev gir en oversikt over ulike «kundemålinger» hos statlige samferdselsaktører. Disse medlemmer har merket seg opplysninger om at måling av trafikanttilfredshet med fremkommeligheten er besluttet gjennomført med lenger tidsmessig mellomrom (4 år). Disse medlemmer mener målinger av bruker-/kundetilfredshet bør måles hyppigere enn dette – fortrinnsvis årlig.

Disse medlemmer vil peke på at den omfattende ferjetransporten som foregår både i statlig og fylkeskommunal regi, ikke er omtalt. Ferjetransport er en viktig del av veinettet, og måling av trafikanttilfredshet er derfor viktig.

Disse medlemmer understreker at forslaget gjelder måling av kunde-/brukertilfredshet. Disse medlemmer omtaler derfor ikke andre forhold som Fremskrittspartiet har tatt opp, og fortsatt vil ta opp, gjennom arbeidet i Stortinget (bl.a. uavhengig veitilsyn og statlig fullfinansiering av veinettet).

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at det fra 1. januar 2013 gjennomføres årlige målinger av kunde-/brukertilfredshet av kvaliteten på transporttilbudet innenfor vei-, bane-, båt- og flytransport i Norge, og at disse resultatene legges frem for Stortinget med forslag til oppfølging.»

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke at det er en rekke andre metoder for å heve kvaliteten på veiene. For eksempel vil det å opprette et veitilsyn med en reelt fri og uavhengig stilling overfor veimyndighetene heve kvaliteten på norske veier. Et uavhengig veitilsyn vil, basert på solid teknisk tilsynsvirksomhet, bedre informere beslutningstakerne om veiens tilstand enn hva hyppige brukerundersøkelser vil kunne gjøre.

Komiteens medlemmer fra Høyre vil understreke viktigheten av en moderne infrastruktur av høy kvalitet. Bedre kvalitet på tilbudet av vei, bane, fly og båt er viktig for å sikre vår konkurransekraft. For å heve kvaliteten er det viktig at man velger et langsiktig perspektiv og investerer mer i vei og bane, slik Høyre gjentatte ganger har foreslått. Det er i dag mange ulike undersøkelser som måler brukertilfredshet i samferdselssektoren. Ulike transportsektorer har forskjellige behov, og en viss variasjon i undersøkelsesrutiner er naturlig å påregne.