Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet, lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande, vil vise til Innst. O. nr. 46 (1995–1996), jf. Ot.prp. nr. 64 (1994–1995) om 1) lov om Den norske kyrkja (kyrkjelova) og 2) lov om kyrkjegardar, kremasjon og gravferd (gravferdslova).

Komiteen vil videre vise til Innst. S. nr. 287 (2007–2008), jf. St.meld. nr. 17 (2007–2008) Om staten og Den norske kirke – som omhandlet det såkalte kirkeforliket.

Komiteen vil understreke at kirkeloven av 1996 innebar at kirken fikk økt indre selvstyre og forvaltningsansvar og at kommunestyrene avga kirkemyndighet og arbeidsgiveransvar til Kirkelig Fellesråd.

Komiteen har merket seg at en enstemmig kirke-, utdannings- og forskningskomité i 1996 mente at det var viktig for demokratiseringsprosessen i kirken å øke valgdeltagelsen i menighetsrådsvalgene. Komiteen viser til at dette samsvarer med Kirkens eget ønske om økt valgdeltakelse. Komiteen har videre merket seg at valgdeltagelsen på det tidspunktet var 2,9 prosent.

Komiteen vil vise til odelstingsdebatten om kirkeloven 21. mars 1996, der det ble uttrykt et ønske om å stimulere til en indre demokratisering av Kirken gjennom bredere deltakelse i de kirkelige representative organer. Dette for å videreutvikle en åpen folkekirke i lokalsamfunnet.

Komiteen mener at Innst. O. nr. 46 (1995–1996) åpnet for en videre prosess for ytterligere selvstyre av Den norske kirke.

Komiteen vil vise til at Dokument nr. 12:10 (2007–2008) med grunnlovsforslag som representanter for samtlige politiske partier i Stortinget står bak, er en oppfølging av Innst. S. nr. 287 (2007–2008), som enstemmig følger opp den politiske avtalen som ble inngått 10. april 2008.

Komiteen vil vise til at det i avtalen heter:

«Avtalepartene er enige om at det igangsettes en prosess hvor partenes felles mål er at utnevning av biskoper og proster overføres fra kirkelig statsråd til kirkelig organ som kirkemøte eller bispedømmeråd.

I samarbeid med Den norske kirke skal det gjennomføres en demokratireform, slik også kirken har tatt til orde for, slik at kirkens organer får en sterkere demokratisk legitimitet og forankring hos kirkemedlemmene. Reformen gjennomføres med utgangspunkt i Bakkevig-utvalgets innstilling. Reformen skal inneholde etablering av reelle valgmuligheter, økt bruk av direktevalg og kirkevalg samtidig med offentlige valg. Det bør gjennomføres forsøk med ulike ordninger som evalueres i samarbeid med kirkens organer, før Stortinget vedtar endelig ordning for valg til Kirkemøtet og bispedømmeråd. Det legges til grunn at en tilfredsstillende demokratireform ut fra ovennevnte forhold er gjennomført i Den norske kirke i løpet av 2011.»

Komiteen vil videre peke på at valgdeltagelse ikke var et av punktene kirkeforliket satte som kriterium for demokratiseringsreformen.

Komiteen vil understreke at demokratiprosessen i henhold til forliket og Innst. S. nr. 287 (2007–2008) skal være gjennomført når de framlagte grunnlovsforslagene i Dokument nr.12:10 (2007–2008) tas opp til behandling. Det dreier seg om endring i Grunnloven §§ 2, 4, 12, 16, 21, 22 og 27, med sikte på ny organisering av forholdet mellom staten og Den norske kirke.

Komiteen vil videre vise til at en del elementer i statskirkeordningen skal videreføres. Komiteen vil bl.a. vise til at Den norske kirke skal ha særskilt forankring i Grunnloven § 16, og at kirkens organisering skal hjemles i kirkeloven.

Staten skal fortsatt lønne og ivareta arbeidsgiveransvaret for biskoper, proster, prester og andre kirkelig ansatte som ikke lønnes av kommunene. Komiteen har i den forbindelse merket seg at staten skal sørge for at kommunene plikter å finansiere den lokale kirkens virksomhet.

Komiteen vil vise til at Stiftelsen Kirkeforsk-ning (KIFO) har foretatt en evaluering av kirkevalgene i 2009 og 2011. Rapporten konkluderer bl.a. med at kirkevalgene er gjennomført samtidig med og i de fleste valgkretser på samme sted som de offentlige valgene. Valgdeltagelsen ved menighetsrådsvalgene har økt fra 3-4 prosent før demokratireformen, til ca. 13 prosent i 2011. Undersøkelsen viser også at det trolig er mobilisert en bredere gruppe av kirkemedlemmer ved valgene i 2009 og 2011, noe som tyder på at flere enn tidligere har vært bevisste på at det var valg til menighetsråd og bispedømmeråd.

Komiteen har merket seg at flere ikke forsto valgordningen ved bispedømmerådsvalgene, noe som førte til at 10 prosent av stemmene ble forkastet. Dette kan tyde på at informasjonen om valget ikke var god nok.

Komiteen mener likevel demokratireformen samlet sett er tilfredsstillende fulgt opp fra Kirkens side i henhold til kriteriene slik de er formulert i kirkeforliket.

Komiteen forutsetter at regjeringen på bakgrunn av Kirkens behandling av forslag til valgordning kommer tilbake til Stortinget med egen sak om ny valgordning for Den norske kirke i løpet av våren 2013.

Komiteen vil også vise til Stortingets behandling av sak om de endringene av kirkeloven som vil være nødvendig etter endringer av Grunnloven, jf. Prop. 71 L (2011–2012) Endringer i kirkeloven m.m.

På denne bakgrunn anbefaler en enstemmig komité at forslagene i Dokument nr. 12:10 (2007–2008) bifalles.

Komiteen viser til at avtalen om kirkeforliket hadde følgende formulering:

«Denne avtalen er ikke til hinder for at partiene i merknader i komitéinnstillingen gir uttrykk for sine primærstandpunkter, eller at representanter fremmer primære grunnlovsforslag.»

Komiteen viser videre til at representanter fra Sosialistisk Venstreparti fremmet Dokument nr. 12:2 (2007–2008) med sine primærforslag. Videre fremmet representanter fra Senterpartiet Dokument nr. 12: 25 (2007–2008) med sine primærforslag, og tilsvarende fremmet representanter fra Venstre Dokument nr. 12:20 (2007–2008).

Dokument nr. 12:2 (2007–2008) – forslag fra representanter fra Sosialistisk Venstreparti

Komiteen viser til forslagene som er fremsatt i Dokument nr. 12:2 (2007–2008).

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, anbefaler at forslagene ikke bifalles.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener det er prinsipielt galt å favorisere én religion på bekostning av andre i Grunnloven. Norge er et land med religiøst og livssynsmessig mangfold, og staten har et overordnet ansvar for å sikre likeverd for ulik tro og ulike livssyn. Dette bør gjenspeiles i Grunnloven. Det er på denne bakgrunn Sosialistisk Venstreparti ønsker en fullstendig oppheving av statskirkeordningen.

Derfor opprettholder dette medlem forslagene slik de framkommer i Dokument nr. 12:2 (2007–2008).

Dette medlem vil anbefale at ny § 2 i Grunnloven skal lyde: «Al offentlig Magt i Norge udgaar fra Folket. Det norske Folkestyre hviler paa Individets frie Meningsdannelse og almindelig Stemmeret. Denne Gundlov skal sikre Demokrati, Retsstat og Menneskerettighederne. Den lovgivende og bevilgende Magt er tillagt Storthinget. Den udøvende Magt er hos Kongen og Regjeringen. Regjeringen må have Storthingets Tillid. Den dømmende Magt er hos Domstolene» (alternativ 2 i forslaget).

Dette medlem anbefaler videre at ny § 16 i Grunnloven skal lyde: «Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse. Alle Tros- og Livssynssamfund skulle understøttes paa lige Linje.» (alternativ 2 i forslaget).

Dette medlem viser til det brede forliket som ble inngått om forholdet stat-kirke i Stortinget. Forliket vil medføre endringer av dagens statskirkeordning som innebærer noen viktige første skritt i retning av et skille mellom kirke og stat. Dette er skritt på riktig vei. Samtidig innebærer ikke dette skillet en fullstendig opphevelse av statskirkeordningen, som er Sosialistisk Venstrepartis primære mål.

Dokument nr. 12:25 (2007–2008) – forslag fra representanter fra Senterpartiet

Komiteen viser til forslagene som er fremsatt i Dokument nr. 12:25 (2007–2008).

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, anbefaler at forslagene ikke bifalles.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at Den norske kirke er en folkekirke med tusenårige røtter i landet. Den norske kirke skal være åpen, inkluderende og møte enkeltmennesket i sin vesle tro og sin store tvil, være et samlingsmerke ved nasjonale storhendinger eller ulykker, og komme i møte dem som ønsker det i deres hverdag og ved milepælene i livet. Den norske kirke skal også favne dem som vil leve et aktivt trosliv.

Dette medlem vil ha ei romslig og inkluderende folkekirke, tros- og religionsfrihet og vern om menneskeverdet. Dette er byggesteiner i dagens og framtidas flerkulturelle Norge. Kirken og den kristne og humanistiske kulturarven har preget land og folkeliv i mer enn tusen år, og må fremdeles være verdigrunnlaget for nasjonen.

Dette medlem viser til at Senterpartiet var med på det tverrpolitiske kirkeforliket våren 2008, og behandlinga i Stortinget høsten 2008. Senterpartiet gjorde det klart at resultatene av kirkelige valg i 2009 og 2011 ville være avgjørende for partiet ved behandling av grunnlovsforslaga om avvikling av kirkelig statsråd og utnevning av biskoper.

Dette medlem mener evalueringen av kirkevalgene i 2009 og 2011 viser at resultatene av demokratireformen i Den norske kirke ikke er tilfredsstillende på vesentlige punkter, blant annet avdekker evalueringen store utfordringer spesielt når det gjelder valg til bispedømmeråd.

Dette medlem mener utnevning av biskoper i kirkelig statsråd berører selve kjernen i statskirkeordningen. I Dokument nr. 12:25 (2007–2008) understrekes det at kirkelig statsråd er et kirkelig organ. Følgelig er utnevning av kirkelige ledere i kirkelig statsråd en myndighet og funksjon innenfor Kirken. Etter dette medlems oppfatning er Grunnlovens bestemmelser om utnevning av biskoper i kirkelig statsråd viktig for å sikre et mangfold i bispekollegiet og på den måten avspeile den mangfoldige folkekirka.

Dette medlem anbefaler at forslagene slik de framkommer i Dokument nr. 12:25 (2007–2008), bifalles.

Dokument nr. 12:20 (2007–2008) – forslag fra representanter fra Venstre

Komiteen viser til forslagene som er fremsatt i Dokument nr. 12:20 (2007–2008).

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, anbefaler at forslagene ikke bifalles.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at avtalen om ny organisering av forholdet mellom staten og Den norske kirke åpner for at de enkelte politiske partiene kan gi uttrykk for sine primærstandpunkter. I avtalen heter det at «(d)enne avtalen er ikke til hinder for at partiene i merknader i komitéinnstillingen gir uttrykk for sine primærstandpunkter, …». Dette medlem mener prinsipielt at den enkeltes livssyn er et personlig anliggende. Dette medlem mener et liberalt samfunn må dyrke toleranse og respekt for andres valg og ytringer på tros- og livssynsområdet. Staten bør, etter dette medlems syn, verken diskriminere eller favorisere livssyn. Dette medlem vil derfor skille stat og kirke. Dokument nr. 12:20 (2007–2008) bygger på dette prinsipielle synet. Dette medlem mener bekjennelsesplikt for Kongen og at Kongen er overhode for Den norske kirke ikke er forenlig med en stat som skal være nøytral med hensyn til tro og livssyn. Dette medlem ønsker derfor å bifalle Dokument nr. 12:20 (2007–2008) om å oppheve Grunnloven § 4 og endre § 16 slik at de spesielle henvisningene til Den norske kirke tas bort. Subsidiært ønsker dette medlem selvsagt å støtte oppfølging av kirkeforliket.