Regjeringens justispolitikk skal bidra til økt trygghet
i samfunnet. Politi- og lensmannsetaten skal sikre trygghet gjennom
å bekjempe kriminalitet. Vinningskriminalitet dominerer det totale
kriminalitetsbildet, men er de minst oppklarte lovbruddene. I 2010
utgjorde vinningskriminalitet 59 prosent av all anmeldt kriminalitet.
Stortingets justiskomité har forutsatt at politiet skal forebygge
bedre, reagere raskere og oppklare mer.
Målet med undersøkelsen har vært å vurdere i hvilken
grad politiets arbeid med vinningskriminalitet er i samsvar med
Stortingets forutsetninger om å forebygge bedre, reagere raskere
og oppklare mer. Følgende problemstillinger er undersøkt:
1. Hvordan har politiets
arbeid med vinningsforbrytelser utviklet seg i perioden 2006–2010?
2. Hva er mulige forklaringer til eventuell
mang-lende måloppnåelse i arbeidet med vinningsforbrytelser?
3. Hvordan er innbyggernes tilfredshet
med politiets arbeid?
4. Hvordan ivaretar Justis- og politidepartementet
sitt overordnede ansvar for å forebygge og bekjempe vinningskriminalitet?
Riksrevisjonens rapport fra undersøkelsen følger som
trykt vedlegg. Et utkast til rapport ble forelagt Justis- og politidepartementet
i brev av 30. juni 2011. Departementet har i svarbrev av 30. september
2011 avgitt uttalelse til rapporten. Kommentarene er innarbeidet
i rapporten og i dette dokumentet.
Undersøkelsen er basert på dokumentgjennomgang,
intervjuer, spørreundersøkelse og analyse av statistikk. Dokumentet
gjør nærmere rede for datainnhentingen.
Oppklaringsprosenten totalt for vinningsforbrytelser
har vært forholdsvis lav i hele perioden fra 2006, og har sunket
jevnt fram til 2010. Oppklaringsprosenten totalt, inklusiv sykkeltyverier
og grove tyverier fra person på offentlig sted, var i 2010 16,6
prosent, en nedgang fra 17,2 prosent i 2006.
Oppklaringsprosenten for simple og grove tyverier
(eksklusiv sykkeltyverier og tyveri fra person på offentlig sted)
har vært stabilt lav fram til 2009 da oppklaringsprosenten var på
14,7 prosent for simple tyverier og 12,8 for grove tyverier. Det
var en mindre økning i oppklaringsprosent for begge gruppene i 2010
til henholdsvis 16,0 og 14,4 prosent.
Av Justis- og politidepartementets svarbrev framgår
det at en viktig faktor for å oppklare vinningsforbrytelser er politiets
og påtalemyndighetens evne til å sile ut de anmeldte sakene som
ikke bør etterforskes, slik at ressursene brukes på saker som kan
oppklares. Dette dreier seg om å henlegge saker uten nevneverdige
spor, og saker hvor det foreligger bevis som kan innhentes og etterforskes,
men hvor politijuristen ut fra erfaring ser at saken uansett ikke
vil holde til domfellelse. I tillegg kommer saker hvor omfattende
etterforskning kan ha potensial til oppklaring, men hvor gjenstandens
verdi tilsier at dette ikke er god eller riktig ressursutnyttelse. Variasjoner
i kriminalitetsbildet mellom politidistriktene kan også gi opphav
til ulike tyveritilfeller som bør henlegges uten etterforskning.
Departementet mener derfor at beregningen av den
gjennomsnittlige oppklaringsprosenten på ovennevnte bakgrunn har
svakheter som måleparameter for om politidistriktene arbeider riktig
med de vinningsforbrytelsene som blir anmeldt.
Oppklaringsprosenten for boliginnbrudd på landsbasis
har i perioden vært forholdsvis lav og lavere enn for vinningsforbrytelser
totalt. Oppklaringsprosenten for boliginnbrudd var 13,9 i 2010 mot
13,1 i 2006.
Det er ifølge Justis- og politidepartementet
svært få boliginnbrudd hvor gjerningspersonen tas på fersk gjerning
eller kan knyttes til åstedet på bakgrunn av vitneobservasjoner.
Et stort antall saker starter med at politiet kommer over personer
i besittelse av tyvegods, og da blir saken kodet som heleri. Oppklarte
helerisaker skjuler dermed deler av politiets innsats ved bekjempelsen
av boliginnbrudd. Etter departementets vurdering er dette et viktig
aspekt å være klar over for å kunne gi et helhetlig bilde av politiets
innsats på dette kriminalitetsområdet. Ifølge Riksadvokaten gjør
dagens DNA-teknologi det mulig å oppklare minst like mange boliginnbrudd
som i perioden 2002–2004 da oppklaringsprosenten var mellom 17,7
og 16,0.
Undersøkelsen viser at det er flere årsaker
til den lave oppklaringsprosenten på vinningsområdet i undersøkelsesperioden
fra 2006 til 2010. Noen vinningssaker mangler spor og er derfor
vanskelige å oppklare. Undersøkelsens analyse av forskjeller mellom
politidistriktene viser at den lave oppklaringsprosenten også kan
ha andre årsaker. Lav oppklaring kan være et resultat av at bekjempelsen
av vinningskriminalitet i noen politidistrikter ikke er tilstrekkelig
prioritert i ledelsen. Det pekes i undersøkelsen også på at lav måloppnåelse
kan være et resultat av at det ikke er dedikerte ressurser til vinningskriminalitet
i politidistriktene, eller at det er lite samarbeid på tvers av
politidistriktene. Politidistriktene viser i undersøkelsen til at
det kan være behov for ytterligere analysekompetanse.
Undersøkelsen viser at det er en viss sammenheng
mellom arbeidsbelastning målt som antall anmeldte forbrytelser per
politiårsverk, og oppklaringsprosent. Den generelle tendensen er
at de største politidistriktene målt i antall anmeldte vinningssaker
med den største arbeidsbelastningen generelt har noe lavere oppklaringsprosent enn
de små. Forskjellene er imidlertid ikke store, og det er også unntak
fra hovedtendensen.
Antall anmeldte vinningsforbrytelser totalt
har blitt redusert med om lag 13 000 saker fra 2006 til 2010. Antall
anmeldelser av simple tyverier sank i perioden med i overkant av
2 500. Antall anmeldelser av grove tyverier og tyverier fra motorkjøretøy
har også gått ned i denne perioden med henholdsvis i overkant av
7 000 og 3 600 anmeldte saker.
Selv om antall anmeldte vinningsforbrytelser
totalt er redusert fra 2006 til 2010, har 1/3 av politidistriktene
hatt en økning i antall anmeldte vinningsforbrytelser. Hordaland
politidistrikt har hatt den største økningen med 19,5 prosent. Romerike
politidistrikt har også hatt en betydelig økning i antall anmeldte
vinningsforbrytelser, spesielt i 2009 var økningen stor.
Ifølge Justis- og politidepartementet er aktiv bruk
av varetektsfengsling, rask saksbehandling, inndragning av biler
og utvisning av personer som begår denne typen kriminalitet viktige
tiltak for å bekjempe den mobile vinningskriminaliteten.
Det er Justis- og politidepartementets og Politidirektoratets
oppfatning at vinningskriminaliteten i mange politidistrikter har
sunket som et resultat av politiets arbeid. Det vises her til prosjekter
som Grenseløs og Majorstua-prosjektet m.fl. Når kriminelle grupperinger
er pågrepet og satt ut av spill, ser man i den påfølgende perioden
en nedgang i den registrerte kriminaliteten.
Nedgangen kan imidlertid også skyldes andre faktorer
i samfunnet. Antallet anmeldelser vil være påvirket av samfunnsutviklingen
der folks tilbøyelighet til å anmelde er viktig. Politiets nasjonale
innbyggerundersøkelse fra 2010 viser at den hyppigste årsaken til
ikke å anmelde i forbindelse med en vinningsforbrytelse er liten tiltro
til at politiet vil etterforske saken og at man derfor antar at
den vil bli henlagt. Det er derfor grunn til en viss forsiktighet
med å tolke nedgangen i antall anmeldte vinningsforbrytelser som resultatforbedring
på dette området.
Omfanget av vinningsforbrytelser er stort. Det
er derfor viktig for politiet å finne gode og effektive metoder
for å bekjempe vinningsforbrytelser. Undersøkelsen viser at det
er noen forhold som peker seg ut som særlig viktige i politiets
arbeid med vinningsområdet:
Forebyggende arbeid
– Problemorientert politiarbeid – POP
Forankring i ledelsen og målrettet arbeid
med vinningskriminalitet
Dedikerte grupper til arbeid med vinningskriminalitet
Gode etterretningsopplysninger
Analysekompetanse
Kvalitet i åstedsundersøkelsene.
Av undersøkelsen framgår det at politidistriktene
anser forebygging som et av de viktigste kriteriene for å lykkes
med bekjempelse av vinningsforbrytelser. Forebyggende politiarbeid
er det arbeidet politiet utfører alene eller i samarbeid med andre
for å forhindre eller begrense utviklingen av kriminalitet. Det
forebyggende arbeidet er omfattende og involverer andre grupper
i samfunnet enn politiet.
Undersøkelsen viser at mange politidistrikter
har iverksatt tiltak som kan bidra til å forebygge vinningsforbrytelser.
Dette gjelder særlig oppsøkende virksomhet for å hindre at barn
og unge begår vinningskriminalitet. Et politidistrikt opplyser at
det har et eget forebyggende avsnitt som oppsøker skoler og institusjoner
for å informere barn og unge.
Problemorientert politiarbeid (POP) trekkes fram
som et suksesskriterium for forebyggende arbeid. Metoden ble utarbeidet
av politiet for å imøtekomme kritikken av at politiet tradisjonelt arbeidet
hendelsesfokusert. Problemorientert politiarbeid innebærer å jobbe
systematisk med forebyggende arbeid gjennom blant annet samspill
med publikum og samarbeid med andre aktører. Skal arbeidet ha effekt
er det viktig at politiets forebyggende virksomhet blir rettet mot områder
med gjentatt kriminalitet, og ikke mot enkeltstående hendelser.
I tillegg er det viktig å avdekke områder hvor det er fare for framtidig utvikling
av kriminalitet. Tiltakene utformes og målrettes deretter på en
slik måte at årsaken til handlingene blir påvirket. POP legger til
grunn en systematisk bruk av ulike informasjonskilder for å kunne
gripe inn i mønsteret til de kriminelle.
64 prosent av politidistriktene oppga at de
hadde gjennomført informasjonskampanjer overfor publikum, mens 80
prosent svarte at de hadde hatt informasjonskampanjer overfor butikkeiere/næringsdrivende
i løpet av 2009 eller 2010.
I undersøkelsen har Riksadvokaten pekt på at
en vellykket innsats mot vinningskriminalitet og annen kriminalitet
krever forankring i politidistriktets ledelse. Riksadvokaten framhever
særlig betydningen av at politimesteren, som leder den lokale påtalemyndigheten,
er engasjert i straffesaksbehandlingen og ser betydningen av et
velfungerende integrert påtaleledd. Erfaring viser ifølge Riksadvokaten
at kontinuerlig, generell oppfølging av straffesaksbehandlingen
fra høyt nivå i politidistriktet (politimester/visepolitimester)
og oppmerksomhet om påtalemessig ledelse av etterforskingen er særlig
viktig for god måloppnåelse. Forankring i ledelsen blir også trukket
fram av flere politidistrikter i undersøkelsen som en viktig faktor
for å lykkes.
En annen viktig faktor som trekkes fram i undersøkelsen
for de mellomstore og store politidistriktene er egne grupper eller
team i politidistriktet dedikert til arbeidet med vinningsforbrytelser.
Dette skaper en annen mulighet for å videreutvikle etterforskernes kompetanse
og knytte til seg et fagmiljø med dedikerte og erfarne medarbeidere.
For de minste politidistriktene vil ikke dette være like aktuelt.
Av undersøkelsen framgår det at disse politidistriktene er avhengige
av at de ansatte kan brukes mer fleksibelt.
Det blir i undersøkelsen framhevet at et systematisk
arbeid med ovennevnte områder kan bidra til en mer effektiv bekjempelse
av vinningskriminalitet.
Av stortingsproposisjonene i undersøkelsesperioden
(2006–2010) framgår det at politi- og lensmannsetaten skal være
tjenesteytende og publikumsorientert. Dette er viktig for befolkningens
tillit til politiet som igjen er en forutsetning for politiets oppgaveløsning.
Det blir også sett på som viktig å sikre at politiet fortsatt har
høy tillit i befolkningen. I tildelingsbrevene fra departementet
legges det vekt på at det er et mål at innbyggerne i større grad
skal kunne påvirke kvaliteten og utformingen på de statlige tjenestene.
Politiets nasjonale innbyggerundersøkelser fra 2008,
2009 og 2010 viste at over halvparten av de spurte har et dårlig
eller svært dårlig inntrykk av politiets etterforskningsinnsats
av blant annet tyveri og innbrudd. Undersøkelsen viser at personer
som har vært i kontakt med politiet etter å ha vært utsatt for en
kriminell hendelse har lavere tillit til politiet enn befolkningen
generelt. Politidirektoratet trekker fram dette som en utfordring
i sin årsrapport for 2010.
Det ville være rimelig å forvente at brukere
av en offentlig tjeneste er mer fornøyd med tjenesteyteren enn de
som ikke har benyttet seg av tjenesten og som ikke har blitt kjent
med tjenesteyterens arbeid. Dette er ikke tilfellet for alle politiets
tjenester. Tilliten er relativt sett lavere blant dem som har benyttet
av politiets tjenester enn dem som ikke har benyttet seg av politiets
tjenester. Politiets nasjonale innbyggerundersøkelser viser også
at politiets arbeid med vinningsforbrytelser som tyveri og innbrudd
er et av de forholdene som oppnår svakest resultater når det gjelder
politiets omdømme.
Det framgår av tildelingsbrevene for 2010 og 2011
at bekjempelse av vinningskriminalitet er viet spesiell oppmerksomhet.
Det opplyses fra Justis- og politidepartementet at det er formulert et
klart mål om at antall anmeldte vinningsforbrytelser skal reduseres.
Temaet har også blitt tatt opp i dialogen mellom departementet,
Politidirektoratet og Riksadvokaten. Departementet etterspør informasjon
om utviklingen under de regelmessige styringsmøtene. Riksadvokaten understreker
i mål- og prioriteringsrundskrivene at det er nødvendig at politimesteren
i styringsdialogen med Politidirektoratet og i samråd med statsadvokaten,
så langt som mulig konkretiserer de sentrale målene og utarbeider
lokale mål i tillegg.
Bekjempelsen av vinningskriminalitet er ikke
en del av Riksadvokatens sentrale og landsdekkende prioriteringer.
Betydningen av at politidistriktene tar denne kriminaliteten på
alvor, er likevel blitt understreket fra Riksadvokatens side gjennom
flere år. Riksadvokaten viser i tillegg til regjeringens mål om
å øke oppklaringen av det store volumet av vinningskriminalitet.
Det vises videre til økt bruk av DNA under etterforskningen som
et viktig verktøy for å oppklare denne typen kriminalitet.
Politidirektoratet har i sin dialog med politidistriktene
presisert hvor viktig det er at samarbeidet innenfor politidistriktene
og med andre samfunnsaktører videreutvikles både i og utenfor justissektoren.
Det er særlig blitt lagt vekt på at den koordinerte innsatsen mellom
politidistriktene og særorganene må styrkes, og at problemorientert
politiarbeid som arbeidsmetode skal benyttes. Etablering av politiråd,
gjennomføring av innbyggerundersøkelser med blant annet trygghet
som tema, videreutvikling av målekriterier om politiets trygghetsskapende
og forebyggende arbeid og et mer synlig politi nevnes som viktige
arbeidsområder.
Politidirektoratet etablerte i 2005 en permanent tilsynsfunksjon
overfor politidistrikter og særorgan. Justis- og politidepartementet
lanserte i 2009 en tipunkts tiltaksliste for bedre å bekjempe mobil
vinningskriminalitet og for å styrke samordningen innad i politiet.
Nasjonalt skal samarbeid og samordning av tiltak innad i politiet, mellom
nasjonale organer og det offentlige og næringslivet sikre bedre
måloppnåelse.
Undersøkelsen viser at det fram til 2010 i liten grad
er blitt rapportert om konkrete tiltak og status for disse i oppfølgingen
av resultatene fra politiets nasjonale innbyggerundersøkelser. Det foreligger
ingen samlet oversikt over tiltak som er gjennomført, og effektene
av disse. Slik informasjon er også i liten grad blitt etterspurt
i styringsdialogen.
Stortingets justiskomité har forutsatt at politi-
og lensmannsetaten bør oppklare flere vinningsforbrytelser. Undersøkelsen
viser at oppklaringsprosenten for vinningsforbrytelser i perioden 2006–2010
har ligget mellom 17,2 prosent i 2006 og 16,6 prosent i 2010.
Riksrevisjonen er av den oppfatning at denne
oppklaringsprosenten er for lav, og ikke i tråd med det Stortingets
justiskomité har forutsatt. Det er særlig bekymringsfullt at oppklaringsprosenten for
grove tyverier fra bolig, som må ses som en alvorlig integritetskrenkelse,
har ligget stabilt på 13 prosent i perioden 2006–2010.
Riksrevisjonen kan ikke se at forholdene anført av
Justis- og politidepartementet, som blant annet at oppklarte helerisaker
også viser politiets innsats mot boliginnbrudd, i vesentlig grad
endrer dette.
Oppklaringsprosenten for vinningsforbrytelser vurderes
også som lav i lys av at politiet de senere årene har fått nye verktøy,
som for eksempel DNA-analyser, til disposisjon. Justis- og politidepartementet
peker i sitt svarbrev på at arbeidet med å bygge opp DNA-registrene
vil ta noe tid. Politidirektoratets planlagte evaluering av DNA-reformen
i slutten av 2012 vil være viktig for å måle effekten av reformen.
Riksrevisjonen vil komme tilbake til dette i oppfølgingen av denne
undersøkelsen.
Lav oppklaring av vinningssaker kan være et
resultat av at bekjempelsen av vinningskriminalitet i noen politidistrikter
ikke er tilstrekkelig prioritert av ledelsen. Det pekes i undersøkelsen også
på at lav måloppnåelse kan være et resultat av at det ikke er dedikerte
ressurser til vinningskriminalitet i politidistriktene, eller at
det er lite samarbeid på tvers av politidistriktene. Riksrevisjonen
er av den oppfatning at det er mulig å forbedre arbeidet med disse
forholdene, og dermed øke oppklaringen av vinningskriminalitet.
Det vurderes som positivt at antall anmeldte
vinningsforbrytelser er redusert fra 2006 til 2010. Nedgangen kan
delvis forklares med at politiet har iverksatt tiltak mot vinningskriminelle.
Departementet skriver i sitt svarbrev at rapportering om nedgang
i vinningsforbrytelser fra politidistrikter med aktiv oppfølging
av gjengangere og politidistrikter hvor det satses på mobile vinningskriminelle,
er tilnærmet entydig. Dette tilsier etter departementets vurdering
at man med større sikkerhet enn det rapporten legger opp til, kan
konkludere med at det er en sammenheng mellom politiets innsats
og nedgangen i antall anmeldte saker. Riksrevisjonen er imidlertid
av den oppfatning at også andre forhold som publikums tilbøyelighet
til å anmelde lovbrudd kan påvirke denne utviklingen og at departementet
derfor bør tolke nedgangen med en viss forsiktighet.
Riksrevisjonen er derimot enig med Justis- og politidepartementet
i at bestemte måter å organisere arbeidet ved politidistriktene
på ser ut til å påvirke arbeidet med å forebygge og bekjempe vinningskriminalitet.
Politidistrikter med gjennomgående høy oppklaringsprosent over tid
har dedikerte grupper til arbeidet, samt klar prioritering og oppfølging
av vinningskriminalitet fra ledelsens side.
Riksrevisjonen anser det som viktig at politidistriktene
med høy oppklaringsprosent blir benyttet som gode eksempler når
det gjelder bekjempelse av vinningsforbrytelser og at det i enda
større grad legges til rette for en systematisk kompetanse- og erfaringsoverføring
mellom politidistriktene slik at god praksis blir synlig og utnyttet
i enda større grad.
Riksrevisjonen forventer derfor at Justis- og politidepartementet
legger til rette for en styrking av ovennevnte arbeidsformer og
tiltak som ser ut til å gi resultater på området. Innføring av målkrav
til oppklaringsprosent på vinningsforbrytelser fastsatt sentralt
eller lokalt kan også vurderes i denne sammenheng.
Saken har vært forelagt Justis- og politidepartementet,
og statsråden har i brev av 16. november 2011 svart:
«Innledning
Jeg
viser til Riksrevisjonens brev av 3. november 2011, inneholdende
dokument 3:6 (2011–2012). Departementet ga 30. september 2011 kommentarer
og innspill til faktadelen og vurderingene i det foreløpige utkastet
til hovedanalyserapport.
Jeg er som justisminister,
i likhet med Stortinget, opptatt av innsatsen mot den kriminaliteten
som rammer folk flest – vinningskriminaliteten. Sentralt for bekjempelsen
av vinningskriminalitet er at den må være kunnskapsstyrt og målrettet.
I mange av vinningslovbruddene er det lite tekniske spor eller andre
opplysninger, noe som gir politiet et vanskelig utgangspunkt for
oppklaring. God forebygging er derfor meget viktig. Det må utvikles
et godt samarbeid med næringsliv og lokalsamfunn, ved siden av informasjon
til publikum om hvordan de kan unngå å bli utsatt for vinningskriminalitet.
Riksrevisjonens
undersøkelse og vurderinger vitner om grundighet og god innsikt
i de utfordringene politiet står overfor i møtet med vinningskriminaliteten.
Rapporten utgjør således et positivt og verdifullt bidrag til vår
fortsatte innsats i bekjempelsen av vinningskriminalitet.
Utfordringer og utvikling av vinnings-kriminaliteten
I
de senere år har deler av vinningskriminaliteten utviklet seg til
å bli en del av internasjonal organisert kriminalitet, og tilreisende
mobile vinningskriminelle har gitt politiet nye og store utfordringer.
Av de ulike lovbruddene innenfor vinningsforbrytelsene står boliginnbruddene
i en særstilling i form av sin kvalifiserte integritetskrenkelse.
Som justisminister vil jeg understreke at den gjennomsnittlige oppklaringsprosenten
på rundt 13 prosent for boliginnbrudd i perioden 2006–2010, ikke
er tilfredsstillende. Politiet må i årene fremover arbeide for å
bedre oppklaringsprosenten på dette området.
På den
annen side vil jeg fremheve at antall anmeldelser for vinningskriminalitet
har hatt en klar nedgang i perioden 2006–2010. Totalt har omfanget
av vinningskriminalitet så langt gått ned med 4,2 % i inneværende
år. Tall for de tre første kvartalene i 2011 viser at tendensen
fra de foregående årene fortsetter: Eksempelvis var antall anmeldte
tyverier fra bolig og fritidsbolig på 7734 pr. 1. oktober 2011,
en nedgang på 15,6 % fra 2010, hvor tilsvarende tall var 9169. Samme
tendens gjør seg gjeldende på bilbrukstyverier hvor antall anmeldelser
pr. 1. oktober 2011 utgjorde 4302, en nedgang på 13 % fra 2010,
hvor tilsvarende tall var 4949.
Jeg mener man kan
se nedgangen både som et uttrykk for at budsjettsatsingen på politiet
og målrettede tiltak har gitt resultater, og at det gjøres mye godt
politiarbeid i politidistriktene. Regjeringen la høsten 2009 frem
«10-punktslisten» som ledd i satsingen mot mobile vinningskriminelle.
Jeg ønsker særlig å fremheve etablering av innsatstyrken og samordningsorganet
i 2010, samarbeidsprosjekter mellom politidistrikter mot mobile
vinningskriminelle, rask utvisning av domfelte utlendinger og økt
oppmerksomhet på soningsoverføring til hjemlandet. Ved utgangen
av september 2011 er det gjennomført 733 tvangsmessige returer for straffedømte
utlendinger. Når det gjelder overføring til soning i hjemlandet
overførte Norge 41 domfelte i 2010, mens det i 2011 (pr 20.10.11), er
overført 30 domfelte.
I tillegg til nevnte tiltak
kommer opprettelse av gjengangerprosjekter i flere politidistrikter. Stortingsmeldingen
om organisert kriminalitet høsten 2010 signaliserte den videre satsing
på området. Forsterking av samordningsorganet og utvikling av et
samarbeidsforum mellom politiet og næringslivet er sentrale tiltak.
Forebyggende
arbeid er viktig også i kampen mot vinningskriminalitet. I 2009
ble Regjeringens strategi for forebygging: Fellesskap – trygghet
– utjevning lagt frem. Samme år la regjeringen frem den kriminalitetsforebyggende handlingsplanen
«Gode krefter». Tiltakene i handlingsplanen støtter opp under tre
sentrale prinsipper i den forebyggende strategien: Kunnskapsforankring,
tidlig innsats og styrket samarbeid og samordning gjennom lokale
samarbeidsstrukturer. Politiet skal arbeide kunnskapsbasert og problemorientert
(POP). Kunnskap om kriminaliteten er en forutsetning for å kunne
oppnå god forebygging. Politiet sitter ikke på alle virkemidlene
alene. Det er derfor viktig at politiet samarbeider med alle gode krefter
som kan bidra til å forebygge kriminalitet. I handlingsplanen «Gode
krefter» er samarbeidet lokalt gjennom politiråd og SLT (Samordning
av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak) særlig vektlagt for
å styrke det bredere kriminalitetsforebyggende arbeidet. Politirådenes
mandat favner hele befolkningen, mens SLT primært har barn og unge
som målgruppe. En evaluering av politiets arbeid i politirådene
vil foreligge fra Politidirektoratet innen utgangen av året. Som
justisminister står jeg bak departementets merknader i brev av 30. september
2011, og mener det både hadde vært relevant og ønskelig med en nærmere kartlegging
av politiets forebyggende arbeid mot vinningskriminaliteten.
Internasjonalt
er Norge nå aktiv pådriver for at det nordiske politisamarbeidet
skal utvikle felles strategier mot østeuropeiske vinningskriminelle, ved
siden av at vi fra 1. januar 2013 overtar ledervervet i Baltic Sea
Task Force – hvor blant annet vinningskriminalitet fra de baltiske
landene vil stå sentralt.
DNA-reformen
og teknisk etterforsking
Godt åstedsarbeid,
og velutviklede systemer for sikring og bruk av DNA-bevis er særlig
viktig for å øke oppklaringsprosenten ved vinningsforbrytelser.
Ved innføring av DNA-reformen i 2007 1a regjeringen til rette for
økt registrering. Oppbygningen av registrene vil ta noe tid, men tendensen
i antallet registrerte profiler er god: I 2007 var antallet DNA-profiler
10 843, i 2010 var tallet over det dobbelte; 24 000 DNA-profiler.
Tendensen fortsetter i 2011 hvor man pr november hadde 29 000 DNA-profiler.
Denne markante økningen må forventes å kunne gi gevinst for oppklaringsprosenten,
og jeg ser frem til Politidirektoratets evaluering av reformen i
slutten av 2012.
For mobile vinningskriminelle som
legger igjen DNA-spor på åstedene vil også muligheten til å søke
i utenlandske registre være sentralt. Vårt samarbeid med EU landene
i form av vår tilslutning til Prümavtalen i 2009 vil gi oss slike søkemuligheter
når de formelle og tekniske forberedelsene er gjennomført slik at
avtalen kan iverksettes.
Endelig vil jeg fremheve
at alle som gjennomfører bachelor-utdanningen på Politihøgskolen fra
og med våren 2012 vil være sertifisert for bevissikring av DNA,
både i forhold til søk, sikring, oppbevaring, anmodning og forsendelse.
Dette vil bidra til bevissikring i det viktige førstelinjearbeidet
ute på åstedene. Den historiske økningen av opptaket til 720 studenter
i året på Politihøgskolen, vil legge grunnlag for fremtidig styrking
av politiets innsats også mot vinningskriminalitet.
Kunnskapsbasert erfaringslære og styring av hvordan
politidistriktene organiserer arbeidet mot vinningskriminaliteten
Det
er viktig å jobbe riktig med vinningskriminaliteten. Politiets strategi
med rask varetektsfengsling av gjengangere og mobile vinningskriminelle
forhindrer mye kriminalitet, og er eksempel på godt politiarbeid.
NOU
2009:12 har tittelen: Et ansvarlig politi. Åpenhet, kontroll og
læring. Utredningen understreker blant annet viktigheten av at politiet tilstreber
og utvikler en kunnskapsbasert erfaringslære. Oppfølging av NOU'en
ligger nå i Politidirektoratet, og dette arbeidet blir viktig for politiets
virksomhet i årene fremover, herunder arbeidet med vinningskriminaliteten.
Riksrevisjonens gjennomgang i hovedrapportens punkt 4.4 Forhold
som kan ha betydning for effektiv bekjempelse av vinningskriminalitet,
ser jeg i lys av en slik kunnskapsbasert tilnærming. Jeg vil som
justisminister ta med meg disse analysefunnene videre i arbeidet
for å bedre måloppnåelsen i vinningskriminaliteten.
For
øvrig vil jeg understreke at Kripos' utvikling av den nasjonale
fagportalen KO:DE, som ble operativ i 2010, viser at politiet allerede
er godt i gang med en kunnskapsbasert tilnærming. Basen illustrerer
kunnskapsbasert politiarbeid i praksis. Kripos har fra 2010 dessuten
utarbeidet årlige trusselvurderinger basert på etterretningsinformasjon.
Endelig nevner jeg at Justisdepartementet har bevilget 500 000 kr
til Politihøgskolen for gjennomføring av forskning på politidistriktenes
organisering av etterforskningsarbeidet. Målet med forskningen er
at politiet gis økt kunnskap for å forbedre sin oppgaveløsing knyttet
til alle typer etterforsking.
Riksrevisjonen påpeker
at arbeidsmåter som gir best oppklaringsprosent synes ujevnt fordelt mellom
politidistriktene, og at størrelsen på distriktene ikke synes å
ha nevneverdig betydning for hvordan arbeidet kan og bør legges
opp. Jeg er i likhet med riksadvokaten av den oppfatning at en vellykket
innsats mot vinningskriminalitet og annen kriminalitet krever forankring
i politidistriktets ledelse, og at det er av særlig viktighet at
politimesteren er engasjert i straffesaksbehandlingen og ser betydningen
av et integrert påtaleledd i politidistriktet. I lys av dette og
det jeg har sagt ovenfor blir det fremover viktig at godt og målrettet
arbeid implementeres i alle politidistriktene, et ansvar Justisdepartementet mer
aktivt vil følge opp i etatsstyringen av Politidirektoratet.»
Stortingets justiskomité har forutsatt at politi-
og lensmannsetaten bør oppklare flere vinningsforbrytelser. Undersøkelsen
viser at oppklaringsprosenten for vinningsforbrytelser i perioden 2006–2010
har ligget mellom 17,2 prosent i 2006 og 16,6 prosent i 2010.
Riksrevisjonen er av den oppfatning at denne
oppklaringsprosenten er for lav, og ikke i tråd med det Stortingets
justiskomité har forutsatt. Det er særlig bekymringsfullt at oppklaringsprosenten for
grove tyverier fra bolig, som må sees som en alvorlig integritetskrenkelse,
har ligget stabilt på 13 prosent i perioden 2006–2010.
Vinningskriminalitet er den største gruppen lovbrudd
med om lag 60 prosent av all anmeldt kriminalitet. Mer effektiv
forebygging og bekjempelse av vinningskriminalitet vil derfor bidra
vesentlig til å opprettholde publikums tillit til politiet. Riksrevisjonen
merker seg at Justis- og politidepartementet vil at politiet skal
bedre oppklaringsprosenten for boliginnbrudd, som er en alvorlig
form for vinningskriminalitet. Riksrevisjonen vil samtidig understreke
at det er viktig at politiet bedrer oppklaringsprosenten for alle
typer vinningsforbrytelser.
Det er i denne sammenheng positivt at Justis-
og politidepartementet mer aktivt vil følge opp vinningskriminaliteten
i etatsstyringen av Politidirektoratet. Departementets oppfølging
bør bidra til at ledelsen i alle politidistriktene prioriterer vinningskriminalitet.
Innføring av målkrav til oppklaringsprosent på vinningsforbrytelser bør
også vurderes i dette arbeidet.
Riksrevisjonen merker seg at departementet forventer
at DNA-bevis i årene framover vil bidra til å få oppklart flere
vinningsforbrytelser, og Riksrevisjonen vil komme tilbake til dette
ved oppfølgingen av denne undersøkelsen. Riksrevisjonen ser ellers
positivt på at politiet arbeider videre med tiltakene omtalt i departementets svar
som godt åstedsarbeid, samarbeid mellom politidistriktene, gjengangerprosjekter
og spesialisering av etterforskning gjennom dedikerte ressurser.
Politiets forebyggende arbeid i samarbeid med nærmiljøet
er også viktig for å kunne redusere omfanget av vinningskriminalitet
og forhindre at nye kriminelle miljøer får grobunn. Resultater av det
forebyggende arbeidet er vanskelig å måle. Det er derfor svært viktig
at politiet dokumenterer forebyggende tiltak og får anerkjennelse
når det utøves godt forebyggende arbeid.
Riksrevisjonen peker i sin undersøkelse på at
det oppnås ulike resultater i politidistriktene på vinningsområdet.
Det kan derfor være hensiktsmessig at politidistriktene i større
grad utveksler erfaringer med de politidistriktene som har arbeidet
målrettet med vinningskriminalitet over lengre tid, og som har funnet
arbeidsformer som har vist seg å være vellykkede og ressurseffektive.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
Ulf Erik Knudsen, lederen Anders Anundsen, Terje Halleland, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
har merket seg at målet med undersøkelsen har vært å vurdere i hvilken grad
politiets arbeid med vinningskriminalitet er i samsvar med Stortingets
forutsetninger om å forebygge bedre, reagere raskere og oppklare mer.
Riksrevisjonen har belyst dette gjennom å se på utviklingen i politiets
arbeid med vinningsforbrytelser i perioden 2006 til 2010. Mulige forklaringer
til eventuell manglende måloppnåelse er vurdert. Riksrevisjonen
har også sett på innbyggernes tilfredshet med politiets arbeid og Justis-
og politidepartementets overordnede ansvar for å forebygge og bekjempe
vinningskriminalitet.
Komiteen viser til at vinningskriminalitet
i 2010 utgjorde 59 prosent av all anmeldt kriminalitet, og dette
er samtidig de minst oppklarte lovbruddene, bare totalt 16,6 prosent
i 2010. Komiteen vil peke på at dette er kriminalitet som
i stor grad rammer vanlige folk. Etterforskning og oppklaring har
derfor stor betydning for folks trygghetsfølelse, tillit til politiet
og opplevelse av å bli tatt på alvor når en forbrytelse anmeldes.
Komiteen mener det er særlig
urovekkende at så få boliginnbrudd oppklares. Oppklaringsprosenten
her har ligget stabilt på vel 13 prosent i hele perioden 2006–2010.
Dette er kriminalitet som innebærer vesentlig integritetskrenkelse
og skaper utrygghet der tryggheten i utgangspunktet skulle være
høyest.
Komiteen vil understreke at det
er viktig at politiet har stor tillit i befolkningen. Politiets nasjonale
innbyggerundersøkelser både fra 2008, 2009 og 2010 viste at over
halvparten av befolkningen har et dårlig eller svært dårlig inntrykk
av politiets etterforskningsinnsats av blant annet tyveri og innbrudd.
Personer som har vært i kontakt med politiet etter å ha vært utsatt for
en kriminell hendelse, har lavere tillit til politiet enn befolkningen
generelt. Dette tyder på at mange blir møtt av politiet i slike
situasjoner på måter som ikke er tillitsskapende. Komiteen mener
dette er forhold det er viktig at departementet og Politidirektoratet
griper fatt i, og det er viktig at det settes i verk tiltak som
kan bygge opp tilliten til politiet.
Komiteen har merket seg at antall
anmeldelser av vinningsforbrytelser for landet sett under ett har
gått ned i undersøkelsesperioden, men har økt i enkelte politidistrikter.
Justis- og politidepartementet og Politidirektoratet mener det reduserte
antallet er et resultat av politiets arbeid. Komiteen deler
imidlertid Riksrevisjonens vurderinger om at nedgangen også kan
skyldes hvorvidt en forbrytelse anmeldes eller ikke.
Komiteen har med bekymring merket
seg funnene i politiets nasjonale innbyggerundersøkelse fra 2010
om at den hyppigste årsaken til ikke å anmelde en vinningsforbrytelse,
er liten tiltro til at politiet vil etterforske saken og at man
derfor antar den vil bli henlagt. Dette gir signaler om at slike
forhold også kan ha stor betydning for nedgangen i antall anmeldelser.
Komiteen viser til at Stortingets
justiskomité har forutsatt at politi- og lensmannsetaten bør oppklare
flere vinningsforbrytelser. Det forhold at oppklaringsprosenten
stort sett har vært stabil i hele undersøkelsesperioden, viser at
denne forutsetningen ikke er oppfylt.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen bl.a.
trekker fram at lav oppklaringsprosent kan skyldes at bekjempelse
av vinningskriminalitet i noen politidistrikter ikke er tilstrekkelig
prioritert i ledelsen, at det ikke er dedikerte politiressurser
til vinningskriminalitet i politidistriktene og at det er mang-lende
analysekapasitet.
Komiteen vil peke på at enkelte
politidistrikter har en høyere oppklaringsprosent enn andre. Dette
ser ikke ut til å ha sammenheng med forskjeller i ressurser eller
geografiske karakteristika. Det ser derimot ut til at egenskaper
ved distriktenes arbeid med vinningskriminalitet påvirker oppklaringsprosenten.
Distriktene har ofte arbeidet på bestemte måter, bl.a. ved å opprette egne
dedikerte grupper eller enheter. Undersøkelsen viser ellers at viktige
suksesskriterier er tydelig oppfølging fra ledelsen, gode etterretningsopplysninger,
god analysekompetanse og god kvalitet i åstedsundersøkelsene. God
etterforskningskompetanse er også viktig, samt at etterforskningen
særlig retter seg mot kriminelle som står for en stor del av vinningsforbrytelsene.
Komiteen vil vise til at Politidirektoratet
har et særlig ansvar for å sørge for at alle politidistriktene prioriterer
satsing på etterforskning og oppklaring av vinningsforbrytelser.
Komiteen vil også trekke fram
politiets forebyggende arbeid i samarbeid med nærmiljøene som viktig
for å redusere omfanget av vinningskriminalitet og for å hindre
ny tilgang til de kriminelle miljøene.
Komiteen vil vise til at justisministeren
i sitt brev av 16. november 2011 til Riksrevisjonen peker på at
vinningskriminaliteten de senere år har utviklet seg til å bli en
del av internasjonal organisert kriminalitet, og at tilreisende
mobile vinningskriminelle har gitt politiet nye og store utfordringer. Komiteen vil
peke på at utvidelsen av Schengen-området, gjeldende fra 21. desember
2007, til også å omfatte Latvia, Litauen, Estland, Polen, Ungarn,
Tsjekkia, Slovakia, Slovenia og Malta, har vært medvirkende til en
slik utvikling.
Komiteen viser til at DNA på
sikt vil kunne bidra til høyere oppklaringsprosent, og har merket
seg at alle som gjennomfører bachelorutdanningen på Politihøgskolen
fra og med våren 2012, vil være sertifisert for bevissikring av DNA,
både når det gjelder søk, sikring, oppbevaring, anmodning og forsendelse. Komiteen vil
understreke at det er viktig at allerede utdannet politi også får
nødvendig opplæring i dette.
Komiteen vil videre vise til
at dårlig fungerende datautstyr og for mange krav til registrering og
statistikk på for mange felter, frarøver politiet mye tid som de
heller burde ha brukt til målrettet etter-forskning. Komiteen vil
understreke viktigheten av at politiet rår over velfungerende datautstyr
og at kravene som stilles til registrering og statistikk samsvarer
med nytteverdien når politiets ressursbruk til dette hensyntas.
Komiteen mener det er viktig
at politidistriktene tar lærdom av andres positive erfaringer i arbeidet
med å bekjempe vinningskriminalitet. Departementet og Politidirektoratet
må legge til rette for en systematisk kompetanse- og erfaringsoverføring
mellom distriktene, slik at god praksis blir synliggjort og benyttet
i større grad.
Komiteen vil understreke at den
er enig med Riksrevisjonen i at politiet må bedre oppklaringsprosenten
for alle typer vinningsforbrytelser. Dette arbeidet må prioriteres
av ledelsen i alle politidistrikter.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument 3:6 (2011–2012) – om Riksrevisjonens
undersøkelse av politiets arbeid med vinningskriminalitet – vedlegges
protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 24. april 2012
Anders Anundsen |
Geir Jørgen Bekkevold |
leder |
ordfører |