Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Siri Hov
Eggen, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou,
fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide,
viser til Dokument 8:90 S (2011–2012) om graderte parkeringsbøter,
samt vedlagte uttalelse, datert 2. mai 2012, fra Samferdselsdepartementet
v/statsråden.
Komiteen mener gjeldende rammer
for offentlig og privat parkeringsregulering ikke er gode nok. Komiteen viser
til at Samferdselsdepartementet i lengre tid har arbeidet med å
få på plass forslag til endringer. Viktige formål i dette arbeidet
er å gjøre reglene mer brukervennlige, i tillegg til å ivareta konkurransehensyn
mellom offentlige og private aktører og gi større klarhet i kommunenes
ulike roller innen parkering.
Komiteen imøteser regjeringens
forslag til lovendringer som er nødvendige for å gjennomføre et
nytt og bedre regelverk for både offentlig og privat parkeringsvirksomhet. Komiteen forutsetter
at et nytt lovverk vil medføre bedre kvalitet og brukervennlighet
i alle deler av parkeringstjenesten som tilbys.
Komiteen er enig med forslaggsstillerne
i at sanksjonene ofte ikke står i et rimelig forhold til parkeringsovertredelsene. Komiteen mener derfor
departementet bør vurdere hvorvidt det bør innføres et system hvor
sanksjonene differensieres. Komiteen viser til at
representantforslaget skisserer en mulig modell for hvordan det
kan løses i praksis der kjøretøyet har stått over tiden. Komiteen peker
imidlertid samtidig på at et veldig detaljert og finmasket system for
sanksjoner kan gi et uoversiktlig og komplisert system som er lite
brukervennlig.
Komiteen mener det er viktig
å få på plass et regelverk som ivaretar pasienter og pårørendes behov
for parkering utenfor sykehus på en bedre måte enn i dag. I særlige
tilfeller bør det være mulighet for etterskuddsvis betaling. Komiteen vil
videre understreke behovet for å stramme inn overfor ulovlig parkering
på handikapplasser.
Komiteen viser til at mange kommuner, herunder
Trondheim kommune, har innført et system hvor forbrukeren kan betale
parkeringstid fra mobiltelefon, både med SMS og med en egen telefonapplikasjon.
Erfaringene fra Trondheim med SmartPark-app-en er ensidig positive så
langt. Det er nesten 5 000 personer som har lastet ned app-en og
det er solgt over 2 500 billetter hittil. Komiteen mener
dette er et godt eksempel på brukervennlig teknologi som bidrar til
å minimere problemet med tidsoverskridelse. Bedre og mer brukervennlige
teknologiske løsninger som betaling fra mobiltelefon vil bidra sterkt
til en bedre og mer brukervennlig parkeringstjeneste.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, foreslår at representantforslaget vedlegges
protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til brev fra samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa av 2.
mai 2012, der statsråden langt på vei er enig i forslagsstillernes synspunkter. Disse
medlemmer viser til statsrådens omtale av en pågående gjennomgang av
parkeringsregelverket, som riktignok har tatt lang tid, men ser
det som positivt at denne gjennomgangen hevdes å være bredere enn
problemene som er reist i forslaget. Statsråden skriver at siden
prosessen ikke er ferdig, kan hun ikke nå gå i detalj om de forslag
som ventes fremmet, men at dette vil det bli redegjort for i høringen
når den kommer. Disse medlemmer viser videre til
at statsråden skriver at hun derfor på dette tidspunkt ikke kommenterer
de fem forslagene mer konkret. Disse medlemmer vil
derfor for ordens skyld fremme forslagene på nytt, for å sikre at
alle punkter omfattes av nevnte gjennomgang.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fastsette regler
for ileggelse av parkeringsbøter, der kort tidsoverskridelse medfører
lav bot, og der boten øker proporsjonalt etter hvor lenge kjøretøyet
står parkert over tiden.»
«Stortinget ber regjeringen fastsette regler
for ileggelse av parkeringsbøter, der det ikke gis anledning til
å gi maksimal bot dersom parkeringsregler/markering er svakt angitt.»
«Stortinget ber regjeringen fastsette regler
slik at parkering kan betales på etterskudd uten bot i spe-sielle
tilfeller, som ved akutt behov for sykehustjeneste og lignende.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre regelverket slik
at parkeringsselskaper i større grad må følge satsene for gebyr
og tilleggsavgift fastsatt i forskrift om offentlig parkeringsregulering
og parkeringsgebyr.»
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå klageordninger
for parkeringsbøter og om nødvendig fastsette generelle retningslinjer
som sikrer uavhengighet i klagenemndene.»
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
understreke viktigheten av å ha et klart og ryddig regelverk i offentlig
forvaltning av parkeringsplasser. Disse medlemmer imøteser
økt bruk av prismekanismen når det gjelder offentlige parkeringsplasser.
Konsekvensen av mer effektiv prising vil være bedre allokering av parkeringsplassene.
En mest mulig effektiv ressursallokering er en forutsetning for
et høy velferdsnivå, og markedet for parkering bør til en viss grad
være underlagt dette effektivitetskravet. Disse medlemmer mener
forslaget er et steg i denne retningen, og mener derfor det er positivt
at forslagsstillerne ønsker dette behandlet. Det er positivt at
bileier gis et insentiv til å flytte bilen raskest mulig etter at
parkeringstiden har gått ut. Det er også positivt med et sanksjonsnivå
som står i forhold til den parkeringsovertredelse som har funnet
sted. Disse medlemmer vil understreke at forslagene
krever klare og tydelige definisjoner for å kunne operasjonaliseres. Disse
medlemmer vil påpeke at konsekvensen av noen av forslagene
vil være en styrking av rettighetene til enkeltmennesker. Disse
medlemmer vil også understreke at forflytningshemmedes parkeringsbehov
bør tas hensyn til i utforming av parkeringsregler. Disse
medlemmer er i dag tilfredse med parkeringsklagenemndens
sammensetning, men vil følge nøye med på situasjonen i den private
delen av parkeringsbransjen. Disse medlemmer vil
videre understreke at felles parkeringsregler for offentlige og
private aktører må ta hensyn til vernet om den private eiendomsretten.