Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Siri Hov Eggen, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til Dokument 8:90 S (2011–2012) om graderte parkeringsbøter, samt vedlagte uttalelse, datert 2. mai 2012, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden.

Komiteen mener gjeldende rammer for offentlig og privat parkeringsregulering ikke er gode nok. Komiteen viser til at Samferdselsdepartementet i lengre tid har arbeidet med å få på plass forslag til endringer. Viktige formål i dette arbeidet er å gjøre reglene mer brukervennlige, i tillegg til å ivareta konkurransehensyn mellom offentlige og private aktører og gi større klarhet i kommunenes ulike roller innen parkering.

Komiteen imøteser regjeringens forslag til lovendringer som er nødvendige for å gjennomføre et nytt og bedre regelverk for både offentlig og privat parkeringsvirksomhet. Komiteen forutsetter at et nytt lovverk vil medføre bedre kvalitet og brukervennlighet i alle deler av parkeringstjenesten som tilbys.

Komiteen er enig med forslaggsstillerne i at sanksjonene ofte ikke står i et rimelig forhold til parkeringsovertredelsene. Komiteen mener derfor departementet bør vurdere hvorvidt det bør innføres et system hvor sanksjonene differensieres. Komiteen viser til at representantforslaget skisserer en mulig modell for hvordan det kan løses i praksis der kjøretøyet har stått over tiden. Komiteen peker imidlertid samtidig på at et veldig detaljert og finmasket system for sanksjoner kan gi et uoversiktlig og komplisert system som er lite brukervennlig.

Komiteen mener det er viktig å få på plass et regelverk som ivaretar pasienter og pårørendes behov for parkering utenfor sykehus på en bedre måte enn i dag. I særlige tilfeller bør det være mulighet for etterskuddsvis betaling. Komiteen vil videre understreke behovet for å stramme inn overfor ulovlig parkering på handikapplasser.

Komiteen viser til at mange kommuner, herunder Trondheim kommune, har innført et system hvor forbrukeren kan betale parkeringstid fra mobiltelefon, både med SMS og med en egen telefonapplikasjon. Erfaringene fra Trondheim med SmartPark-app-en er ensidig positive så langt. Det er nesten 5 000 personer som har lastet ned app-en og det er solgt over 2 500 billetter hittil. Komiteen mener dette er et godt eksempel på brukervennlig teknologi som bidrar til å minimere problemet med tidsoverskridelse. Bedre og mer brukervennlige teknologiske løsninger som betaling fra mobiltelefon vil bidra sterkt til en bedre og mer brukervennlig parkeringstjeneste.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, foreslår at representantforslaget vedlegges protokollen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til brev fra samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa av 2. mai 2012, der statsråden langt på vei er enig i forslagsstillernes synspunkter. Disse medlemmer viser til statsrådens omtale av en pågående gjennomgang av parkeringsregelverket, som riktignok har tatt lang tid, men ser det som positivt at denne gjennomgangen hevdes å være bredere enn problemene som er reist i forslaget. Statsråden skriver at siden prosessen ikke er ferdig, kan hun ikke nå gå i detalj om de forslag som ventes fremmet, men at dette vil det bli redegjort for i høringen når den kommer. Disse medlemmer viser videre til at statsråden skriver at hun derfor på dette tidspunkt ikke kommenterer de fem forslagene mer konkret. Disse medlemmer vil derfor for ordens skyld fremme forslagene på nytt, for å sikre at alle punkter omfattes av nevnte gjennomgang.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fastsette regler for ileggelse av parkeringsbøter, der kort tidsoverskridelse medfører lav bot, og der boten øker proporsjonalt etter hvor lenge kjøretøyet står parkert over tiden.»

«Stortinget ber regjeringen fastsette regler for ileggelse av parkeringsbøter, der det ikke gis anledning til å gi maksimal bot dersom parkeringsregler/markering er svakt angitt.»

«Stortinget ber regjeringen fastsette regler slik at parkering kan betales på etterskudd uten bot i spe-sielle tilfeller, som ved akutt behov for sykehustjeneste og lignende.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen endre regelverket slik at parkeringsselskaper i større grad må følge satsene for gebyr og tilleggsavgift fastsatt i forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr.»

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå klageordninger for parkeringsbøter og om nødvendig fastsette generelle retningslinjer som sikrer uavhengighet i klagenemndene.»

Komiteens medlemmer fra Høyre vil understreke viktigheten av å ha et klart og ryddig regelverk i offentlig forvaltning av parkeringsplasser. Disse medlemmer imøteser økt bruk av prismekanismen når det gjelder offentlige parkeringsplasser. Konsekvensen av mer effektiv prising vil være bedre allokering av parkeringsplassene. En mest mulig effektiv ressursallokering er en forutsetning for et høy velferdsnivå, og markedet for parkering bør til en viss grad være underlagt dette effektivitetskravet. Disse medlemmer mener forslaget er et steg i denne retningen, og mener derfor det er positivt at forslagsstillerne ønsker dette behandlet. Det er positivt at bileier gis et insentiv til å flytte bilen raskest mulig etter at parkeringstiden har gått ut. Det er også positivt med et sanksjonsnivå som står i forhold til den parkeringsovertredelse som har funnet sted. Disse medlemmer vil understreke at forslagene krever klare og tydelige definisjoner for å kunne operasjonaliseres. Disse medlemmer vil påpeke at konsekvensen av noen av forslagene vil være en styrking av rettighetene til enkeltmennesker. Disse medlemmer vil også understreke at forflytningshemmedes parkeringsbehov bør tas hensyn til i utforming av parkeringsregler. Disse medlemmer er i dag tilfredse med parkeringsklagenemndens sammensetning, men vil følge nøye med på situasjonen i den private delen av parkeringsbransjen. Disse medlemmer vil videre understreke at felles parkeringsregler for offentlige og private aktører må ta hensyn til vernet om den private eiendomsretten.