1.1 Proposisjonens hovedinnhold

I proposisjonen inngår:

  • Forslag til endringer av tolloven § 12-13 slik at det gis adgang til å be om bindende forhåndsuttalelser om varers opprinnelse, samt om toll og gebyrer som vil påløpe ved innførsel eller utførsel av en vare.

  • Forslag til opprettinger og presiseringer i skatteloven.

1.2 Bindende forhåndsuttalelse om varers opprinnelse mv.

Ordninger med bindende forhåndsuttalelser går generelt ut på at myndighets-utøvelse overfor et nærmere angitt privat rettssubjekt på et saklig begrenset område fastsettes (bindes) på forhånd, etter en forutgående søknadsprosess. Bindingen vil ha begrenset varighet, og avhenge av at faktiske forhold er korrekt opplyst. Den griper ikke inn i Stortingets lovgivningsmyndighet, og må følgelig vike for senere endringer i alminnelig lovgivning.

Importører og eksportører kan ha behov for å få klarlagt de tollmessige følger av en planlagt transaksjon, for eksempel der det skal vurderes forretningsmessige sider ved innførsel av varepartier av et gitt slag fra en bestemt stat. En ordning med bindende forhåndsuttalelser innebærer at aktørene gis anledning til å innhente tollmyndighetenes vurdering på forhånd, slik at toll og gebyrer som vil påløpe, blir best mulig klarlagt før transaksjonene gjennomføres. Uttalelsen vil også publiseres i anonymisert form på tollmyndighetenes internettsider, slik at andre aktører kan gjøre seg kjent med den. Ordningen vil dermed kunne skape større grad av forutberegnelig-het for mange flere enn den som en uttalelse retter seg til. Publiserte uttalelser er riktignok kun veiledende for tredjepart, og binder ikke tollmyndighetene overfor andre enn den uttalelsen gjelder. Men som klargjøring av etatens regelforståelse på de aktuelle områder vil en publisert uttalelse normalt være av verdi også for tredjeparter.

Ordninger med bindende forhåndsuttalelser er innført mer generelt i skatte- og avgiftslovgivningen, se ligningsloven §§ 3A-1 flg., petroleumsskatteloven § 6 og merverdiavgiftsloven §§ 17-1 flg.

Etter tolloven § 12-13 kan tollmyndighetene etter søknad avgi bindende forhåndsuttalelse om klassifisering av varer. Nærmere bestemmelser er gitt i tollforskriften §§ 12-13-1 til 12-13-3. Både tollregionene og Toll- og avgiftsdirektoratet kan avgi slike uttalelser.

Utenom dette spesielle klassifiseringsområdet har det norske tollregelverket ingen ordning med bindende forhåndsuttalelser.

I proposisjonen fremmes forslag om endringer i tolloven § 12-13 slik at ordningen med bindende forhåndsuttalelser utvides til å omfatte uttalelser om henholdsvis varers opprinnelse og toll og gebyrer som vil påløpe ved innførsel eller utførsel av en vare.

Toll- og avgiftsdirektoratet har sendt forslag om å utvide adgangen til å be om bindende forhåndsuttalelser på alminnelig høring. Alle instansene som har uttalt seg, er positive til forslaget.

Høringen, gjeldende rett, folkerettslige forpliktelser, bindende forhånds-uttalelser i EU, departementets vurderinger av behovet for lovforslaget og selve lovforslaget er nærmere omtalt i proposisjonen.

Det foreslås at lovendringene trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.

Forslagets økonomiske og administrative konsekvenser antas å være ubetydelige. Toll- og avgiftsetaten vil trolig få noe økt saksbehandling, men andre staters erfaringer indikerer at antall henvendelser trolig vil være lavt. Kostnadene dekkes innenfor toll- og avgiftsetatens gjeldende budsjettramme.

1.3 Opprettinger og presisering av lovtekst

1.3.1 Skatteloven § 2-30 første ledd bokstav g nummer 6

Eksportutvalget for fisk AS har endret foretaksnavn til Norges Sjømatråd AS.

Det vises til forslag til endring av skatteloven § 2-30 første ledd bokstav g nummer 6. Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2012.

1.3.2 Skatteloven § 2-30 første ledd bokstav j ny nummer 6

Ved lov 3. september 2010 nr. 54 om endringer i burettslagslova mv. ble blant annet skattefritaket i skatteloven § 2-30 for Stiftelsen Borettslagenes Sikringsfond opphevet.

Det var forutsatt i lovforarbeidene at oppheving av skattefritaksbestemmelsen skulle tre i kraft samtidig med nye regler i burettslagslova kapittel 5 om sikring mot tap av felleskostnader i borettslag, som trer i kraft 1. januar 2013. Endringen i skatteloven har ved en inkurie blitt iverksatt allerede med virkning fra 1. januar 2011.

Etter Finansdepartementets oppfatning er et nytt lovvedtak nødvendig dersom Stiftelsen Borettslagenes Sikringsfond skal være unntatt skatteplikt frem til 1. januar 2013, slik Stortinget har forutsatt. Departementet foreslår at stiftelsen forblir en skattefri institusjon for inntektsårene 2011 og 2012.

Departementet viser til forslag til endring av skatteloven § 2-30 første ledd bokstav j. Det foreslås at endringen trer i kraft straks med virkning bare for inntekts-årene 2011 og 2012. Skattefritaksbestemmelsen faller da bort fra og med inntektsåret 2013, jf. forutsetningene i Prop. 115 L (2009–2010) og Innst. 326 L (2009–2010).

1.3.3 Skatteloven § 2-38 annet ledd bokstav b og tredje ledd bokstavene e og f

Departementet foreslår å fjerne referansene til tilsvarende utenlandsk selskap i skatteloven § 2-38 annet ledd bokstav b og tredje ledd bokstavene e og f. Bakgrunnen for forslaget er at referansene er overflødige og misvisende.

Departementet foreslår på denne bakgrunn at formuleringen «eller tilsvarende utenlandsk selskap» tas ut av den nevnte lovteksten. Forslaget innebærer ingen materielle endringer.

Det vises til forslag til endring av skatteloven § 2-38 annet ledd bokstav b og tredje ledd bokstavene e og f. Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2012.

1.3.4 Skatteloven § 3-4 fjerde ledd

Henvisningen til § 2-3 tredje ledd i skatteloven § 3-4 fjerde ledd er misvisende, og foreslås erstattet av en henvisning til dagens regler om utflyttingsskatt i skatteloven § 10-70. Dette er en ren oppretting uten realitetsendring.

Det vises til forslag til endring av skatteloven § 3-4 fjerde ledd. Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2012.

1.3.5 Skatteloven § 5-43 første ledd bokstav f

Det er i bestemmelsen henvist til § 23 i lov om Den Norske Stats Husbank av 1. mars 1946. Denne loven er opphevet, og erstattet av lov om Husbanken av 29. mai 2009. Bestemmelsen i tidligere lov § 23 er videreført i ny lov § 10. Det foreslås derfor at henvisningen rettes i tråd med dette.

Det vises til forslag til endring av skatteloven § 5-43 første ledd bokstav f. Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2012.

1.3.6 Skatteloven § 15-5 første og tredje ledd

I bestemmelsens første ledd er det henvist til ligningsloven § 8-6 nr. 2 c som ble opphevet i forbindelse med reorganisering av skatteetaten. Det foreslås derfor at henvisningen tas ut, og at lovteksten tilpasses noe. Videre er det i tredje ledd benyttet betegnelsen «netto inntekt», som i skattelovgivningen for øvrig er erstattet av betegnelsen «alminnelig inntekt». Det foreslås derfor at lovteksten rettes i tråd med dette.

Det vises til forslag til endringer i skatteloven § 15-5 første ledd første punktum og tredje ledd. Departementet foreslår at endringene trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2012.