Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til at dette
er en proposisjon som har sitt utspring i Stortingets behandling
av finnmarksloven i 2005. Stortinget ba der regjeringen å «snarest
mulig foreta en utredning av samer og andres rett til fiske i havet
utenfor Finnmark, herunder minimumskvote for båter under ti meter,
og fremme en oppfølgende sak om dette for Stortinget». Utredningen
ble overlevert av utvalgets leder Carsten Smith i 2008.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at oppfølgingen av kystfiskeutvalget har vært en lang
og grundig prosess. Formålet med denne proposisjonen er å iverksette
tiltak som kan sikre at forvaltningssystemet også for framtiden
vil være klart innenfor de rammene som følger av folkeretten, og
som kan medvirke til å ta vare på og styrke små – men viktige –
fiskerisamfunn i virkeområdet, både som et distriktspolitisk virkemiddel
og for å sikre at fiskerireguleringene også for fremtiden er klart
innenfor rammene som følger av folkeretten. Dette er i tråd med
intensjonene bak kystfiskeutvalgets forslag.
Flertallet viser til at det har
vært gjennomført konsultasjoner med Sametinget i 2009, 2010 og 2011
for å drøfte bredden i problemstillingene. Konsultasjonene førte
til enighet mellom Fiskeri- og kystdepartementet og Sametingsrådet
om et sett av tiltak og lovendringer. Flertallet merker
seg at det også er enighet om at det er ulik forståelse av folkeretten.
Sametingets flertall har sluttet seg til tiltakene med forbehold om
ulike tolkninger av rettsgrunnlaget.
Flertallet viser til at regjeringen
legger til grunn at gjeldende regler om regulering av og deltakelse
i fiskeriene er i tråd med de folkerettslige forpliktelsene staten
har overfor samene som minoritet og urfolk. Dette har vært vurdert flere
ganger siden 1990, og det er gjennom tidene innført ulike tiltak
for å legge bedre til rette for sjøsamene slik at de skal få styrket
mulighetene til å bevare sin kultur og sin levemåte, og til å medvirke
i forvaltningen av fiskeressursene.
Flertallet merker seg at det
legges til grunn at gjeldende fiskeriforvaltning er i tråd med de folkerettslige
forpliktelsene overfor samene som urfolk. Flertallet støtter
at det likevel lovfestes en rett til fiske – på visse vilkår – for
alle som bor i Finnmark, i tiltakssonen i Nord-Troms og andre kommuner
i Troms og Nordland som har hatt sjøsamisk bosetting over en viss
tid.
Flertallet har registrert at
en slik lovfesting ikke er nødvendig av hensyn til folkeretten,
men at regjeringen likevel vil lovfeste en slik rett for å vise
den store verdien det kystnære fisket har for utsatte kyst- og fjordområder
i nord. Flertallet støtter dette, og ser det som
positivt at regjeringen med dette iverksetter tiltak for å sikre
aktivitet og bosetting spesielt i Nord-Troms og Finnmark, hvor størstedelen
av den sjøsamiske befolkningen bor. Flertallet mener dette
er viktig for å sikre næringsaktivitet, kultur og bosetting i det
sjøsamiske området.
Flertallet viser til at det foreslås
å tydeliggjøre Norges folkerettslige forpliktelser i havressursloven
og deltakerloven, og støtter dette.
Flertallet viser til at det foreslås
å avsette en tilleggskvote for torsk til åpen gruppe i virkeområdet.
I 2012 er denne kvoten på 3 000 tonn. Dette gjøres for å legge til
rette for at fiskere får utnyttet lokale ressurser. I tillegg foreslås
det å innføre et forbud mot fiske innenfor fjordlinjen for fartøy
over 15 meter, men med muligheter for å gjøre unntak. Det foreslås
videre at krav til anerkjennelse av enerett eller fortrinnsrett
til fiskeplasser, som i dag kan fastsettes av domstolen, nå skal
kunne fastsettes av Finnmarkskommisjonen. Flertallet støtter
disse tiltakene.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser også
til at det foreslås opprettet en fjordfiskenemnd som skal bidra
til å styrke den lokale innflytelsen i fiskeriforvaltningen, og
at det skal arbeides videre med hvilket ansvarsområde nemnda skal ha.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener proposisjonen er viktig
for å gi svar og presiseringer på uavklarte spørsmål reist av Kystfiskeutvalget. Disse
medlemmer mener at uavklarte rettighetsspørsmål er en ulempe
for en konkurranseutsatt næring som fiskeriene og mener derfor at
man med denne proposisjonen gir ryddige avklaringer for fiskeflåten. Disse medlemmer mener
at fiskerettighetene er nasjonale, og at de dermed skal forvaltes
nasjonalt. Det er et viktig poeng at man i årtier har skapt verdier
langs hele kysten i de forskjellige sesongfiskeriene. Å begrense
fiskernes mulighet til å utnytte hele kysten vil være et tilbakesteg,
og en stor belastning både for fiskeflåten og de mange arbeidsplassene
i fiskeindustrien.
Disse medlemmer registrerer forslagene
om å utelukke fiskefartøyer fra enkelte områder med bakgrunn i båtstørrelse.
For disse medlemmer er sikkerhet på havet og trygge
arbeidsplasser viktig. Det er derfor med undring disse medlemmer registrerer
at regjeringen innfører et nytt prinsipp i forvaltningen. Praksis er
at man ved behov stenger hele eller deler av flåten ute fra fiskefelt
med begrunnelse i redskapstype eller tilstand på fiskebestandene,
men det er nytt at man på generelt grunnlag skal utelukkes på grunn
av båtstørrelse. Det er særlig tre grunner til at disse medlemmer advarer
mot en slik regulering. Fjordlinja er en grense etablert for å brukes
i vern av kysttorsken. Båtstørrelse har ikke noe å si i en slik
regulering. Prinsippet om at man regulerer ved hjelp av redskapstype
og kvoter har vist seg tilstrekkelig i dette arbeidet. I tider med
dårlig vær er det viktig at også flåten over 15 meter kan drive
fiskeri innenfor fjordlinja. Til sist er dette en flåtegruppe som
tilfører landindustrien betydelige mengder råstoff og en slik regulering
vil gi kunne gi store negative utslag for denne.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti registrerer at regjeringen mener
gjeldende regler er i samsvar med de folkerettslige forpliktelsene
overfor samene som minoritet og urfolk. Disse medlemmer mener denne
avklaringen er tilstrekkelig og går derfor imot deler av endringene
i lov 26. mars 1999 nr. 15 om retten til å drive fiske og fangst. Disse medlemmer mener
presiseringen av forholdet til folkeretten i § 1 er nødvendig, men
går imot ny § 21 tredje ledd.
Disse medlemmer registrerer igjen
at regjeringen mener at gjeldende regler er i samsvar med de folkerettslige
forpliktelsene overfor samene som minoritet og urfolk. Disse
medlemmer støtter denne vurderingen og finner det derfor
både merkelig og helt unødvendig at man senere i proposisjonen sier
at uavklarte spørsmål om fiskerettigheter skal avgjøres av Finnmarkskommisjonen. Disse
medlemmer mener det på ingen måte ligger i denne kommisjonens mandat
å tolke lovverk på dette felt. Dette spørsmål var drøftet da Stortinget
behandlet finnmarksloven og man begrenset denne loven til å gjelde
ut til marabakken. Dette er en begrensning det var stor enighet
om, og en begrensning disse medlemmer støtter. Disse
medlemmer går derfor imot endringene i § 29 i finnmarksloven.
Eventuelle rettighetskrav om kollektive eller individuelle rettigheter
til fiskeplasser i sjø- og fjordområdene i Finnmark er en sak for
det ordinære domsapparatet og ikke Finnmarkskommisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
proposisjonens konklusjon om at det ikke er grunnlag for å tildele
spesielle fiskerirettigheter til den kystsamiske befolkningen ut ifra
det en hevder er historiske rettigheter en har krav på. Disse
medlemmer vil vise til at fiskeriressursene er nasjonael
ressurser som skal forvaltes ut fra nasjonale hensyn og beskattes
på en mest mulig optimal måte. Det kan ikke være slik at man skal
begynne å tildele særrettigheter etter etnisk opprinnelse eller
hvorvidt man har bodd i et gitt område over tid. Fiskeriressursene fastsettes
med grunnlag i havressursloven og ikke minst ut fra hvordan en kan
oppnå en mest mulig optimal utnyttelse av de totale ressursene. Disse
medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiet hevdet dette
samme prinsipp også da Stortingets flertall vedtok å gi samene særrettigheter
gjennom finnmarksloven. Fremskrittspartiet stemte imot denne loven.
Når det gjelder forslagene både om særlige begrensninger av fiskefartøyenes
størrelse og en egen fjordfiskenemnd, vil disse medlemmer henvise
til det regelverk som finnes allerede i dag og som fungerer på en
tilfredsstillende måte. Disse medlemmer finner ingen
grunn til å endre dagens regelverk når det gjelder størrelsesbegrensninger
eller hvem som skal stå for forvaltningen. Disse medlemmer vil
i den forbindelse vise til Fiskarlagets høringsuttalelse ved høring
i komiteen mandag 7. mai 2012, der det tydelig fremkom at man ønsket
dagens system videreført all den tid en må kunne ha den fleksibilitet
dagens forvaltningsmodell innehar for å kunne gjennomføre et rasjonelt
fiske gjennom hele året. Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn stemme imot samtlige av proposisjonens forslag til endringer
i deltakerloven, havressurslova og finnmarksloven.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener forslaget
om å opprette en egen fjordfiskenemnd ikke er godt nok begrunnet
målt opp mot ulempene det medfølgende økte byråkrati vil føre til, og
går derfor imot endringene i lov 6. juni 2008 nr. 37 om forvaltning
av viltlevende marine ressurser.
Disse medlemmer er fornøyde med
de avklaringer som nå er kommet og mener at proposisjonen med de
endringer i lovteksten disse medlemmer legger inn,
vil gi viktige avklaringer til gode for fiskerinæringa.