I proposisjonen fremmes det forslag om at arbeidstvisten
mellom LO/Norsk Arbeidsmandsforbund og NHO/NHO Service i forbindelse
med revisjonen av Vekteroverenskomsten i tariffoppgjøret for 2012
skal avgjøres av Rikslønnsnemnda. Det fremmes samtidig forslag om
at det blir forbudt å iverksette eller opprettholde arbeidsstans
for å løse tvisten.
Streiken oppsto i forbindelse med revisjonen
av Vekteroverenskomsten mellom LO/Norsk Arbeidsmandsforbund og NHO/NHO
Service våren 2012. Tariffavtalen hadde utløp pr. 31. mars 2012,
og forhandlingene mellom partene førte ikke frem. Norsk Arbeidsmandsforbund
varslet 9. mai 2012 plassoppsigelse for 4 055 medlemmer. Plassoppsigelsen gjaldt
organiserte vektere innenfor blant annet mobile og stasjonære vakttjenester,
verditransport, minibanker, bomstasjoner, alarmsentraler og flyplasser. Plassoppsigelsen
omfattet også 96 medlemmer i bedrifter som er bundet av direkteavtaler
og andre arbeidsgiverorganisasjoner som følger avtalen uten å være
hovedpart i overenskomsten.
Riksmekleren nedla forbud mot arbeidsstans 10. mai
2012. Partene ble deretter innkalt til mekling. Det ble meklet parallelt
med Vekteroverenskomsten mellom YS/Parat og NHO/NHO Service.
Den 24. mai 2012 mottok Riksmekleren begjæring
om meklingsavslutning. Det var meklingsutløp 31. mai 2012 kl. 24.00.
YS/Parat og NHO/NHO Service kom til enighet, mens for LO/Norsk Arbeidsmandsforbund
og NHO/NHO Service ble meklingen avsluttet uten at partene kom til
enighet.
Streik ble iverksatt for 1 797 medlemmer av Norsk
Arbeidsmandsforbund fra 1. juni 2012 kl. 20.00. Dette uttaket omfattet
vektere ved Oslo lufthavn Gardermoen, Bergen lufthavn Flesland,
Stavanger lufthavn Sola, Trondheim lufthavn Værnes og Tromsø lufthavn
Langnes. I tillegg ble bygg- og anleggsvakthold, transporttjenester
til og fra Nordsjøen, kommunikasjons- og handelsvakthold samt vakthold
av en rekke offentlige institusjoner og private bedrifter over hele
landet berørt.
Det var uformelle sonderinger hos Riksmekleren 4. juni
2012, uten at partene gjenopptok frivillig mekling. Samme dag ble
ytterligere 1 189 medlemmer tatt ut i streik. Fra 6. juni 2012 ble
439 nye medlemmer omfattet av konflikten. Ved alle lufthavner som
var tatt ut i streik, ble det gitt dispensasjon for ambulansetjeneste
og brann- og redningstjeneste.
Det vises til proposisjonens kapittel 3 hvor
det redegjøres detaljer for hvem som ble tatt ut i streik og til
hvilke tider.
Den 8. juni 2012 ble det varslet om en meget uoversiktlig
situasjon ved flere norske flyplasser.
Helikoptertrafikken til Nordsjøen var sterkt
redusert. Petroleumstilsynet opplyste at en del mannskaper på installasjonene
nærmet seg eller hadde allerede overtrådt den tillatte oppholdsperioden
offshore.
Avinor vurderte fortløpende de sikkerhetsmessige
og helsemessige forholdene for både ansatte og passasjerer på flyplassene.
Avinor meldte 8. juni 2012 at de ikke ville kunne opprettholde forsvarlig drift
og derfor ville stenge sikkerhetskontrollen ved både Værnes og Flesland
lørdag morgen.
Ved Bodø lufthavn rapporterte Avinor og Luftfartstilsynet
at det hadde oppstått en usikker situasjon fordi nødetatene ville
måtte benytte alternative løsninger i en eventuell nødssituasjon,
noe som kunne skape forvirring og forsinkelser.
Konflikten hadde også konsekvenser på andre samfunnsområder:
Minibanker begynte å tømmes, og forretninger, industribedrifter
og museer fikk ikke nødvendige vektertjenester. I tillegg fikk konflikten også
betydning for post og annen flyfrakt.
Fredag 8. juni 2012 ble det gjennomført nye
sonderinger mellom partene med sikte på å komme frem til en løsning,
men disse sonderingene førte ikke frem. Dette tydet på en svært
fastlåst situasjon.
Arbeidsministeren innkalte partene til møte
8. juni 2012 kl. 18.45 hvor det ble bekreftet av partene at det
ikke var mulig å komme til enighet. Det ble meddelt at regjeringen
så svært alvorlig på de store samfunnsmessige konsekvensene som
streiken nå medførte og varslet derfor at den ville fremme en proposisjon
til Stortinget om tvungen lønnsnemndbehandling av tvisten. Etter
henstilling fra arbeidsministeren sa Norsk Arbeidsmandsforbund seg
villig til å avslutte streiken umiddelbart og at de streikende ville
gjenoppta arbeidet så snart det lot seg gjøre. Partene var inneforstått
med at Stortinget ikke ville ha anledning til å behandle proposisjonen
før til høsten.
Situasjonen vurderes slik, særlig med grunnlag
i Luftfartstilsynets, Petroleumstilsynets og Avinors vurderinger,
at hensynet til vitale samfunnsinteresser taler for at arbeidstvisten
mellom LO/Norsk Arbeidsmandsforbund og NHO/NHO Service blir løst
uten ytterligere arbeidskamp.
Norge har ratifisert flere ILO-konvensjoner
som verner organisasjonsfriheten og streikeretten (konvensjoner
nr. 87, 98 og 154). Slik konvensjonene har vært tolket av ILOs organer,
stilles det strenge krav for inngrep i streikeretten, men det åpnes
likevel for inngrep dersom streiken setter liv, helse eller personlig
sikkerhet for hele eller store deler av befolkningen i fare. Sosialpakten
under Europarådet har i artikkel 6 nr. 4 en tilsvarende bestemmelse
som verner streikeretten. Artikkel 6 må imidlertid ses i sammenheng med
artikkel G, som åpner for at det ved lov kan foretas begrensninger
i streikeretten som er nødvendige i et demokratisk samfunn til vern
av andre menneskers frihet og rettigheter, eller til vern av offentlige
interesser, den nasjonale sikkerhet og moral i samfunnet.
Et vedtak om tvungen lønnsnemnd i den omhandlede
arbeidstvisten er innenfor rammen av de konvensjoner Norge har ratifisert.
Dersom det skulle påvises motstrid mellom internasjonale konvensjoner
og Norges bruk av tvungen lønnsnemnd, er det uansett nødvendig å
gripe inn i konflikten.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari
Henriksen og Thor Lillehovde, fra Fremskrittspartiet, Vigdis Giltun,
Laila Marie Reiertsen og Endre Skjervø, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, fungerende
leder Karin Andersen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og
fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, har ingen merknader
og slutter seg til forslaget.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak til lov
om lønnsnemndbehandling av arbeidstvisten mellom LO/Norsk
Arbeidsmandsforbund og NHO/NHO Service (vekterkonflikten) ved tariffoppgjøret
2012
§ 1
Tvisten mellom LO/Norsk Arbeidsmandsforbund på den ene
siden og NHO/NHO Service på den andre siden i forbindelse med tariffoppgjøret
2012 skal avgjøres av Rikslønnsnemnda.
§ 2
Det er forbudt å iverksette eller opprettholde arbeidsstans,
jf. arbeidstvistloven § 1 bokstavene f og g, for å løse tvisten.
Reglene i lov 27. januar 2012 nr. 10 om lønnsnemnd i arbeidstvister
får tilsvarende anvendelse.
§ 3
Loven trer i kraft straks. Loven opphører å gjelde når
Rikslønnsnemnda har avsagt kjennelse i tvisten.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 9. oktober 2012
Karin Andersen |
Kari Henriksen |
fung. leder |
ordfører |