I dokumentet ble følgende forslag fremmet 14. mai
2012:
«I Stortingets vedtak av 24. november 2011 gjøres følgende endringer:
Om avgift på båtmotorer (kap. 5537 post 71):
§§ 1, 2, 3 og 4 utgår fra 1. juli 2012.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen
Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen,
fra Fremskrittspartiet, Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Senterpartiet, Arne Bergsvåg, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til
at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev av 5. juli
2012 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at båtmotoravgiften
påløper ved innførsel og innenlands produksjon av båtmotorer på
minst 9 hk. Båtmotoravgiften er hovedsakelig en fiskal avgift, og
det er estimert at avgiften i 2012 vil gi staten inntekter på om
lag 230 mill. kroner. En fjerning av avgiften vil innebære et inntektsbortfall
for staten, som må dekkes inn ved å øke andre skatter og avgifter
eller ved å redusere statens utgifter.
Forslagsstillerne mener at flere beholder de
gamle motorene lenger enn normalt, noe som fører til økt forurensning
og mer støy fra de gamle motorene. Forslagsstillerne hevder videre
at avgiften virker mot sin hensikt. Det vises videre i forslaget
til at det i 2011 ble solgt ca. 15 800 utenbordsmotorer med et snitt
på 40 hk per motor. I tillegg ble det solgt ca. 950 innenbordsmotorer/hekkaggregat.
Flertallet viser til at både
biler og båter betaler avgift ved både kjøp og bruk. Flertallet ser
det ikke som hensiktsmessig å frita båter for båtmotoravgift, selv
om bruk av båt også er avgiftsbelagt gjennom drivstoffavgiftene.
Det betales for eksempel CO2-avgift på
drivstoffet til båter for å dekke kostnadene knyttet til utslipp
av CO2. Videre konstaterer flertallet at
det i motsetning til ved kjøp av bil heller ikke er vektkomponent
eller andre momenter som påvirker avgiften ved kjøp av båt.
Båtmotoravgiften kan samtidig bidra til å redusere
støy og stor fart ved at den vrir etterspørselen over til mindre
motorer. Flertallet vil også påpeke at nye motorer
vil føre til redusert støy og reduserte kostnader til drivstoff.
Videre registrerer flertallet at Særavgiftsutvalget
foreslo å innføre en progressiv satsstruktur i båtmotoravgiften,
uten at det er fulgt opp av regjeringen. Utviklingen i avgiften
de siste årene har kun fulgt konsumprisindeksen.
På denne bakgrunn kan ikke flertallet støtte forslaget
om å fjerne motorbåtavgiften.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at båtmotoravgiften ble innført som en midlertidig ordning av
miljømessige grunner. Disse medlemmer mener at begrunnelsen
ikke lenger er relevant, og at avgiften i dag virker motsatt ved
at flere velger å beholde den gamle motoren med mer støy og høyere
utslipp grunnet kunstig høye priser på moderne motorer. Disse medlemmer viser
til at båteiere allerede betaler avgifter gjennom drivstoffavgifter,
og mener at denne tilleggsavgiften gjør avgiftsbelastningen for
båt-eiere for høy. Disse medlemmer mener det er riktig
å la flere båteiere få muligheten til å velge støysvake moderne
motorer og motorstørrelse tilpasset egne behov, og at båtmotoravgiften
derfor må -avskaffes.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I Stortingets vedtak av 24. november 2011 gjøres følgende endringer:
Om avgift på båtmotorer (kap. 5537 post 71):
§§ 1, 2, 3 og 4 utgår fra 1. juli 2012.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
I Stortingets vedtak av 24. november 2011 gjøres følgende
endringer:
Om avgift på båtmotorer (kap. 5537 post 71):
§§ 1, 2, 3 og 4 utgår fra 1. juli 2012.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:120 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Ketil Solvik-Olsen,
Christian Tybring-Gjedde, Jørund Rytman og Per Arne Olsen om å fjerne
avgiften på båtmotorer – vedtas ikke.
Jeg viser til forslaget fra representantene
Kenneth Svendsen, Ketil Solvik-Olsen, Christian Tyb-ring-Gjedde,
Jørund Rytman og Per Arne Olsen om å fjerne avgiften på båtmotorer.
Båtmotoravgiften er hovedsakelig en fiskal avgift.
En fjerning av avgiften vil innebære et inntektsbortfall for staten,
som må dekkes inn ved å øke andre skatter og avgifter eller ved
å redusere statens utgifter. I 2012 er det anslått at båtmotoravgiften
vil gi staten inntekter på om lag 230 mill. kroner.
Bruk av båter påfører samfunnet kostnader, eksempelvis
i form av støy, ulykker og utslipp til luft. Dette er kostnader
som båtbrukerne bør betale for, og som i følge Særavgiftsutvalget
(NOU 2007: 8) primært bør ivaretas gjennom drivstoffavgiften. Det
betales for eksempel CO2-avgift på drivstoffet
til båter for å dekke kostnadene knyttet til utslipp av CO2. Båtmotoravgiften kan samtidig bidra
til å redusere støy og stor fart ved at den vrir etterspørselen
over til mindre motorer. Særavgiftsutvalget viste imidlertid til
at avgiften neppe har ført til særlige endringer i bruksmønster
i retning av billigere og mindre motorer. Utvalget viste videre
til statistikk som indikerer at båtmotoravgiften har gode fordelingsegenskaper. Utvalget
foreslo å innføre en progressiv satsstruktur i båtmotoravgiften.
Båtmotoravgiften påløper ved innførsel og innenlands
produksjon av båtmotorer på minst 9 hk. Engangsavgiften på motorvogner
oppstår ved førstegangs registrering av motorvogner i motorvognregisteret.
Engangsavgiften er også en fiskal avgift, men er i tillegg ment
for å ivareta hensynet til miljø og sikkerhet, samt fordelingshensyn.
Avgiften på båtmotorer er langt lavere enn engangsavgiften. Ulikhetene
i formål og nivå viser seg i avgiftenes utforming. Blant annet ved
at hele kjøretøyet er gjort til avgiftsobjekt i engangsavgiften,
mens avgiftsobjektet i båtmotoravgiften er begrenset til å gjelde
selve motoren.
Oslo, i finanskomiteen, den 18. oktober 2012
Torgeir Micaelsen |
Arve Kambe |
leder |
ordfører |