Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari
Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert
Eriksson, Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Edvard Mæland, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, fra
Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, viser til Representantforslag 119 S (2011–2012)
fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Torbjørn Røe Isaksen,
Sylvi Graham, Bjørn Lødemel og Sonja Irene Sjøli om aktivitetsplikt
for sosialhjelpsmottakere og forsterket oppfølging for sosialhjelpsmottakere
under 26 år.
Komiteen mener unødvendig passivt
stønadsmottak er en dårlig løsning både for den enkelte og for samfunnet.
Alle må gis mulighet til aktivitet som kan bedre muligheten til
å komme i arbeid og mestre hverdagslivet. Alle vil gjerne være til
nytte, og samfunnet trenger arbeidskraft. Det er særlig viktig at unge
raskt får aktivitetstiltak, blir motivert og stilt krav til. Det
er viktig å unngå passivitet. Passivitet kan frata dem mulighet
for gjennom bistand å prøve seg ut i arbeid, skole eller aktivitet.
Komiteen understreker at det
er avgjørende å hindre passivitet blant unge som oppsøker Nav for
å få støtte. Tiltak må settes inn raskt for å få unge mennesker
tilbake til skolebenken, inn i arbeidslivet eller over på relevante
tiltak. Komiteen mener derfor at også Nav bør tilby
lavterskeltiltak som har til hensikt å hindre passivitet, og som
kan settes inn umiddelbart etter at søknad er behandlet. Den nøyaktige
utformingen av tiltakene bør overlates til den enkelte kommune.
Komiteen understreker at å redusere
antallet unge sosialhjelpsmottakere krever arbeid på flere områder
samtidig, herunder arbeid mot «drop out» i videregående skole, styrking
av ungdomspsykiatrien og rusbehandlingen, samarbeid med næringslivet
og større bruk av arbeidstrening i det ordinære arbeidslivet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener sosialhjelp
fortsatt skal være et kommunalt ansvar. Kommunene ved de lokale
Nav-kontorene har større nærhet til menneskene, kjenner lokalsamfunnene
og har derfor de beste forutsetninger for å kunne gi helhetlige
tjenestetilbud og stille de hensiktsmessige krav i hvert enkelt
tilfelle. Det er viktig at kommunene bruker loven aktivt og at også
ansvaret for å gi aktivitetsmuligheter blir fulgt opp.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet
og Høyre, peker på at forslagene som fremmes i representantforslaget
i hovedsak er i samsvar med gjeldende regelverk, og at det er regjeringens
politikk at regelverket skal følges og at alle som kan ha nytte
av det kommer i aktivitet. Dette flertallet peker
på at kommunene allerede i dag gjennom sosialtjenesteloven kan benytte
aktivitetskrav overfor de menneskene der det anses hensiktsmessig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er opptatt av at
aktivitetskrav faktisk blir benyttet i tråd med lovverket.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet
og Høyre, viser til statsrådens igangsatte gjennomgang for å undersøke
i hvor stort omfang hjemmelen/paragrafen/kravene benyttes. Dette
flertallet ønsker ikke å innføre ordninger som reduserer
menneskers mulighet til å ha en førende rolle i eget liv ved å regelstyre
hva som vil være riktig virkemiddel for den enkelte på vei ut i
arbeid og aktivitet.
Eventuelle endringer i regelverket må være kunnskapsbasert
og hensiktsmessig. Dette flertallet vil derfor avvente
resultatene av den igangsatte gjennomgangen før det eventuelt foreslås
endringer for å få bruken av aktivitetskrav i tråd med intensjonene
i dagens lovverk. Dette flertallet vil i denne sammenheng
vise til statsrådens svarbrev av 2. oktober 2012, hvor det sies
at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på vårparten 2013
med tall på i hvor stor grad hjemmel om aktivitetsplikt brukes av
Nav-kontorene. Dersom resultatene tilsier at det er behov for endringer,
må de etter dette flertallets mening iverksettes
raskt.
Et tredje flertall, komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
peker på at riktige tiltak og aktivitetstilbud, mer enn tiltak og
aktivitetstilbud i seg selv, er avgjørende for å få unge ut i arbeid
og aktivitet. Dette flertallet viser til at kommunene,
som i dag, skal ha stor frihet til å organisere sine tiltak og aktiviteter
på den måten som kommunen mener passer egne stønadsmottakere, lokalt
arbeidsmarked og mulighetene i kommunen for øvrig.
Dette flertallet peker videre
på at forslaget om en generell aktivitetsplikt for alle bryter med
den grunnleggende forutsetning i Nav-reformen, der nettopp overgangen
til et skjønnsbasert system der beslutningene tas i samarbeid med
brukerne er hovedmålet.
Dette flertallet mener gode løsninger
for den enkelte best skapes der regelverket gir brukeren og veilederen
mulighet til å sammen bruke sin kompetanse og sunne fornuft til
å finne gode løsninger for den enkeltes situasjon. Med mindre innslag
av individuell vurdering, slik representantforslaget i realiteten
legger opp til, øker sannsynligheten for at brukeren blir tilpasset
tiltaket og ikke motsatt, noe som ofte kan føre til redusert motivasjon
hos den enkelte samtidig som det totale stønadsløpet kan ende opp
med å bli lenger.
Dette flertallet viser for øvrig
til regjeringens satsing på ny og forbedret ungdomsgaranti, «ungdomsløftet»,
i statsbudsjettet for 2013, der regjeringen bevilger 30 mill. kroner
til bedre og raskere oppfølging av ungdomsgruppen i alderen 20–24
i møtet med Nav. Dette flertallet peker på at intensjonen
i den nye satsingen er å snu unge i døren hos Nav, og gjennom tettere,
raskere og mer relevant oppfølging kunne få dem ut i arbeid og aktivitet,
samt oppnå kortere stønadsopphold for dem som måtte trenge det.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at hjelp til selvhjelp skal være det bærende
prinsippet innenfor sosialtjenesten. Disse medlemmer mener
derfor at det må settes krav til aktivitetsplikt for å motta økonomisk
sosialstønad. Disse medlemmerer kjent
med at det fortsatt er for mange som lever av økonomisk sosialstønad,
men som verken har aktivitetskrav eller aktivitetstilbud. Arbeidstrening
er viktig, og disse medlemmer mener at kommunene må
sørge for at alle som lever av sosialstønad, kan delta i arbeidsrelatert
aktivitet som kan føre til jobb. Passive sosialstønadsmottakere
er ubrukte, verdifulle ressurser, og disse medlemmer mener
det er uheldig at det ofte stilles for lave forventninger til den
enkelte sosialstønadsmottaker. De som gjennomgår kvalifiseringsprogram
må bli tatt på alvor og bli sett på som mennesker med ubrukte ressurser,
og ikke som fremtidige passive stønadsmottakere. Fremdeles er det
for mange av deltakerne i kvalifiseringsprogrammet som fortsetter
som mottakere av økonomisk sosialstønad eller blir overført til
den statlige delen av Nav, til arbeidsavklaringspenger og videre
til uføretrygd. Disse medlemmer viser til Statistisk
sentralbyrå (SSB) hvor tall fra kvalifiseringsprogrammet i 2010
viser at 21 pst. av dem som fullførte programmet, begynte i ordinært
arbeid. Disse medlemmer mener at fravær eller uteblivelse
fra slik deltakelse i arbeidstrening eller kvalifiseringsprogram
må få konsekvenser for stønadsmottakeren. Det skal ikke være attraktivt
å velge sosialhjelp fremfor å være i arbeid, selv om en har begrensede
muligheter på arbeidsmarkedet. Sosialhjelp skal være en midlertidig
ytelse og ikke noe folk skal leve av over tid. Disse medlemmer er
kjent med at mange mottakere av økonomisk sosialstønad, som har
fått arbeidsoppgaver de kan mestre, føler at de gjør noe som er
meningsfylt. Aktivitet og nye sosiale nettverk er viktig for å komme
ut av fattigdom, og muligheten til å komme i arbeid gir følelse
av både anerkjennelse og menneskeverd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Stortingets behandling av Representantforslag 4 S (2011–2012),
jf. Innst. 204 S (2011–2012) hvor følgende vedtak ble fattet:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake med en
vurdering av i hvilken grad sosialhjelp kan og bør kombineres med
krav til aktivitet, og med forslag til hvordan dette kan gjøres.»
Dette er en sak som disse medlemmer forventer
er gitt høy prioritet, og at konkrete forslag og eventuelle lovendringer
legges frem for Stortinget innen utgangen av 2012.
Disse medlemmer viser også til
forslag i samme sak, som ikke ble vedtatt, sitat:
«Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige forslag
til lovendringer slik at kommunene ikke kan foreta avkortning i
foreldrenes sosialhjelp når de har barn under 18 år som bor hjemme
og som har egen inntekt under den skattemessige friinntektsgrensen.» «Stortinget
ber regjeringen fremme nødvendige forslag til lovendringer slik
at det innføres et lovmessig krav om aktivitetsplikt for den enkelte
sosialhjelpsmottaker.» «Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
å gjøre den kommunale sosialhjelpen om til et statlig ansvar under
Nav, og at man innfører normerte satser tilnærmet likt over hele
landet.»
Disse medlemmer er av den oppfatning
at ansvaret for den økonomiske sosialhjelpen skal ligge hos Nav
sammen med ansvaret for arbeid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er avgjørende å
hindre passivitet for unge som oppsøker Nav for å få støtte, og
at dagens system i for stor grad tillater at unge mottar stønad
passivt. Tiltak må settes inn så raskt som mulig etter at unge tar
kontakt med Nav, uten lange venteperioder under saksbehandling fulgt
av ventetid på ulike tiltak. Disse medlemmer mener
forskjellige former for lavterskeltiltak med kort eller ingen ventetid
vil kunne være av avgjørende betydning i denne sammenheng.
Komiteen er av den
oppfatning at selv om den nøyaktige utformingen av disse tiltakene
kan overlates til det enkelte Nav-kontor, bør intensjonen være helt
klar: Ingen unge skal oppsøke Nav uten å møte krav om aktivitet
fra første dag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre konstaterer at regjeringen ikke har vist interesse
for å følge opp regelverket for aktivitetskrav de siste syv årene.
Det er ikke slik at regelverket i seg selv hindrer passivitet, og mulighetene
i regelverket må også brukes. Ifølge SSB finnes det ingen kommunevise
oversikter over praktisering av vilkår i forbindelse med sosialhjelp. Disse
medlemmer mener det er underlig at regjeringen må ha nok
en gjennomgang av regelverket før det kan presiseres at muligheten
til å stille aktivitetskrav faktisk skal benyttes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at tiltak av den
typen som skisseres i lovforslaget vil være en del av et bredere
spekter av virkemidler som må tas i bruk for å redusere antallet
unge utenfor arbeidslivet og på sosialhjelp. Det vil være av særlig
betydning å styrke ungdomspsykiatrien, styrke arbeidet
mot frafall i den videregående skole, og i større grad satse på
arbeidstrening i arbeidslivet enn det dagens regjering legger opp
til.