Kontroll- og konstitusjonskomiteen har for tiden til
behandling Dokument 3:13 (2011-2012) Riksrevisjonens undersøkelse
om utbygging og fornyelse av jernbaneinfrastrukturen. Som ledd i
behandlingen av saken ønsker komiteen å stille følgende spørsmål:
1. Riksrevisjonen hevder
at Jernbaneverket ikke har oversikt over status i gjennomføringen
av den samlede prosjektporteføljen, noe som igjen fører til at departementet
ikke får tilstrekkelig styringsinformasjon. Hva er gjort og hva
blir gjort fra departementets side for å bedre både oversikt, rapportering
og informasjonsflyt?
2. Ifølge Riksrevisjonen mangler det også
dokumentasjon av effektene av investeringstiltak. I en kommentar
fra departementet datert 23. mars 2012 hevdes det at det er krevende
å dokumentere direkte effekter for mindre investeringstiltak og
videre at departementet og Jernbaneverket i tiden fremover vil arbeide
for at effekten av tiltakene/prosjektene under programområdene i
større grad blir fulgt opp. På hvilken måte blir dette gjort og
hva er resultatet av dette arbeidet så langt?
3. Bevilgningene til jernbanetiltak har
i perioden 2000 til 2010 økt med 68 prosent, men til tross for dette
er ikke hverken driftsstabiliteten eller avviklingen av togtrafikken
forbedret. Hva er årsaken til dette?
4. Om lag 70 prosent av investeringsprosjektene
ble ikke igangsatt som planlagt, rundt 60 prosent av tiltakene ble
ferdigstilt senere enn planlagt, og et flertall av prosjektene ble
betydelig dyrere enn anslått, opp til 54 prosent. Hva er årsaken
til dette, og hva blir konkret gjort for å bringe disse forhold
i orden?
5. Mangel på kapasitet og kompetanse innen
jernbanetekniske fag påpekes som en av årsakene til at arbeidet
med forbedring av jernbanenettet forsinkes. Departementet hevder
i en kommentar at Jernbaneverket har gjennomført en rekke målrettede
tiltak for å bedre situasjonen. Dette har åpenbart ikke hatt den
ønskede virkning. Hvilke andre tiltak planlegger man for å forbedre
situasjonen?
6. Jernbaneverket har mangelfulle rutiner
for å følge opp at det gjennomføres tilstrekkelige kontroller av
leverandørene i markedet. Departementet hevder at det ikke er rutinene
som er mangelfulle, men at oppfølgingen og praksis ikke har vært
god nok. Hvilke tiltak er igangsatt for å bringe dette i orden?
7. Riksrevisjonen hevder at det ikke finnes
gode målinger av produktiviteten i jernbanesektoren. Jernbaneverket
har ifølge departementet nå utviklet flere indikatorer for å måle
produktiviteten i ulike deler av virksomheten. Har dette så langt gitt
de nødvendige resultater eller vurderer man andre alternative grep
for å kartlegge produktiviteten?
8. Det hevdes fra Riksrevisjonen at Samferdselsdepartementet
ikke får tilstrekkelig informasjon om svakhetene i jernbaneinfrastrukturen
og derfor ikke kan styre utviklingen på en god måte. Hva er gjort
og hva gjøres for å bedre dette?
Av hensyn til komitébehandlingen bes det om snarlig
svar. Det bes videre om at en word-versjon av svarbrevet sendes
elektronisk til kontroll@stortinget.no.