Rv. 4 går fra Oslo til Mjøsbrua i Oppland. Den delen
av rv. 4 som ligger i Oppland er vel 100 km lang. Vegen har funksjon
både som lokalveg og som hovedvegforbindelse mellom Oppland og Oslofjordområdet.
Vegen har stedvis dårlig standard, noe som fører til stor belastning
for nærmiljøet samt mange ulykker og dårlig framkommelighet.
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om utbygging og finansiering av rv. 4 på strekningene
Lunner grense–Jaren og Lygna sør i Oppland. Strekningen Lunner grense–Jaren
er første etappe av den planlagte utbyggingen av rv. 4 på strekningen
Roa–Jaren.
Oppland fylkeskommune og berørte kommuner har
sluttet seg til at rv. 4 på strekningene Lunner grense–Jaren og
Lygna sør skal delfinansieres med bompenger, jf. avsnitt 3 i proposisjonen.
Samferdselsdepartementet legger opp til at anleggsarbeidene
på strekningen Lunner grense–Jaren kan starte sommeren 2013 med
trafikkåpning sommeren 2016, og at anleggsarbeidene på strekningen
Lygna sør kan starte våren 2013 med trafikkåpning sommeren 2014.
Dagens rv. 4 mellom Lunner grense og Jaren samt
ved Lygna sør har ikke tilfredsstillende standard ut fra trafikkmengde
og funksjon.
På strekningen Lunner grense–Jaren er dagens veg
smal og svingete. Det er ikke gjennomgående lokalveg. Ved Lygna
sør er rv. 4 smal og svingete. Videre medfører manglende forbikjøringsfelt
i stigningene redusert framkommelighet, spesielt om vinteren.
Utbyggingen mellom Lunner grense og Jaren omfatter
en strekning på om lag 9 km. Utbyggingen omfatter firefeltsveg med
vegbredde 20 m og midtrekkverk, hovedsakelig i ny trasé. Gjennom
åsen øst for Gran sentrum bygges en 1,7 km lang tunnel med to løp.
Det vil bli satt av 50 mill. kroner til tiltak på nåværende rv. 4
for å tilpasse vegen til sin nye rolle som lokalveg, bl.a. med tiltak
i Gran sentrum.
Utbyggingen ved Lygna sør omfatter en strekning
på 3,4 km med stor stigning. Det vil bli bygd ny veg med midtrekkverk,
hovedsakelig i ny trasé.
Det er gjennomført utvidet ekstern kvalitetssikring
av prosjektet (KS2). Omregnet til 2012-kroner blir styringsrammen
1 870 mill. kroner og kostnadsrammen 2 010 mill. kroner.
Netto nytte for prosjektet (NN) er beregnet
til om lag -1 390 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader
(NN/K) er beregnet til -0,7.
Utbyggingen av rv. 4 på strekningen Lunner grense–Jaren
og Lygna sør er forutsatt finansiert med statlige midler og bompenger.
Finansieringsplanen går fram av tabell 5.2 i proposisjonen.
Tabell 5.2 Finansieringsplan
inkl. kompensasjon for merverdiavgift for rv. 4 Lunner grense–Jaren
og Lygna sør
Mill. 2012-kr |
| 2010–2013 | 2014–2019 | Sum |
Statlige midler | | 820 | 820 |
Bompenger | 290 | 1 040 | 1 330 |
Sum | 290 | 1 860 | 2 150 |
I Prop. 1 S (2012–2013) har regjeringen lagt
til grunn at fritaket i merverdiavgiftsloven for omsetting av tjenester
som gjelder offentlig veg, skal oppheves fra 1. januar 2013. Regjeringen har
lagt til grunn at opphevingen av vegfritaket ikke skal forandre
bompengeinnbetalingene fra trafikantene. Økningen i kostnadsoverslag
som resultat av denne endringen, er derfor forutsatt finansiert
med statlige midler.
Det legges opp til å etablere en bomstasjon
på ny rv. 4 og en bomstasjon på dagens rv. 4, rett nord for kommunegrensa
til Lunner kommune. Det er lagt til grunn etterskuddsvis innkreving
i automatiske bomstasjoner (begge kjøreretninger). Med forutsetningene
i finansieringsplanen er innkrevingsperioden beregnet til om lag
15 år.
Fylkestinget i Oppland fattet 30. juni 2011
vedtak om å stille garanti ved selvskyldnerkausjon på inntil 1 700
mill. 2011-kroner for bompengeselskapets lån til utbygging av rv. 4
Lunner grense–Jaren og Lygna sør.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om finansiering
og utbygging av rv. 4 på strekningen Lunner grense–Jaren og Lygna
sør i Oppland, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet
og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale og de forutsetningene
som er lagt til grunn i proposisjonen.