Rv. 4 går fra Oslo til Mjøsbrua i Oppland. Den delen av rv. 4 som ligger i Oppland er vel 100 km lang. Vegen har funksjon både som lokalveg og som hovedvegforbindelse mellom Oppland og Oslofjordområdet. Vegen har stedvis dårlig standard, noe som fører til stor belastning for nærmiljøet samt mange ulykker og dårlig framkommelighet.

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om utbygging og finansiering av rv. 4 på strekningene Lunner grense–Jaren og Lygna sør i Oppland. Strekningen Lunner grense–Jaren er første etappe av den planlagte utbyggingen av rv. 4 på strekningen Roa–Jaren.

Oppland fylkeskommune og berørte kommuner har sluttet seg til at rv. 4 på strekningene Lunner grense–Jaren og Lygna sør skal delfinansieres med bompenger, jf. avsnitt 3 i proposisjonen.

Samferdselsdepartementet legger opp til at anleggsarbeidene på strekningen Lunner grense–Jaren kan starte sommeren 2013 med trafikkåpning sommeren 2016, og at anleggsarbeidene på strekningen Lygna sør kan starte våren 2013 med trafikkåpning sommeren 2014.

Dagens situasjon og beskrivelse av utbyggingen

Dagens rv. 4 mellom Lunner grense og Jaren samt ved Lygna sør har ikke tilfredsstillende standard ut fra trafikkmengde og funksjon.

På strekningen Lunner grense–Jaren er dagens veg smal og svingete. Det er ikke gjennomgående lokalveg. Ved Lygna sør er rv. 4 smal og svingete. Videre medfører manglende forbikjøringsfelt i stigningene redusert framkommelighet, spesielt om vinteren.

Utbyggingen mellom Lunner grense og Jaren omfatter en strekning på om lag 9 km. Utbyggingen omfatter firefeltsveg med vegbredde 20 m og midtrekkverk, hovedsakelig i ny trasé. Gjennom åsen øst for Gran sentrum bygges en 1,7 km lang tunnel med to løp. Det vil bli satt av 50 mill. kroner til tiltak på nåværende rv. 4 for å tilpasse vegen til sin nye rolle som lokalveg, bl.a. med tiltak i Gran sentrum.

Utbyggingen ved Lygna sør omfatter en strekning på 3,4 km med stor stigning. Det vil bli bygd ny veg med midtrekkverk, hovedsakelig i ny trasé.

Det er gjennomført utvidet ekstern kvalitetssikring av prosjektet (KS2). Omregnet til 2012-kroner blir styringsrammen 1 870 mill. kroner og kostnadsrammen 2 010 mill. kroner.

Netto nytte for prosjektet (NN) er beregnet til om lag -1 390 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader (NN/K) er beregnet til -0,7.

Utbyggings- og finansieringsopplegg

Utbyggingen av rv. 4 på strekningen Lunner grense–Jaren og Lygna sør er forutsatt finansiert med statlige midler og bompenger.

Finansieringsplanen går fram av tabell 5.2 i proposisjonen.

Tabell 5.2 Finansieringsplan inkl. kompensasjon for merverdiavgift for rv. 4 Lunner grense–Jaren og Lygna sør

Mill. 2012-kr

2010–2013

2014–2019

Sum

Statlige midler

820

820

Bompenger

290

1 040

1 330

Sum

290

1 860

2 150

I Prop. 1 S (2012–2013) har regjeringen lagt til grunn at fritaket i merverdiavgiftsloven for omsetting av tjenester som gjelder offentlig veg, skal oppheves fra 1. januar 2013. Regjeringen har lagt til grunn at opphevingen av vegfritaket ikke skal forandre bompengeinnbetalingene fra trafikantene. Økningen i kostnadsoverslag som resultat av denne endringen, er derfor forutsatt finansiert med statlige midler.

Det legges opp til å etablere en bomstasjon på ny rv. 4 og en bomstasjon på dagens rv. 4, rett nord for kommunegrensa til Lunner kommune. Det er lagt til grunn etterskuddsvis innkreving i automatiske bomstasjoner (begge kjøreretninger). Med forutsetningene i finansieringsplanen er innkrevingsperioden beregnet til om lag 15 år.

Fylkestinget i Oppland fattet 30. juni 2011 vedtak om å stille garanti ved selvskyldnerkausjon på inntil 1 700 mill. 2011-kroner for bompengeselskapets lån til utbygging av rv. 4 Lunner grense–Jaren og Lygna sør.

Etter at Stortinget har fattet vedtak om finansiering og utbygging av rv. 4 på strekningen Lunner grense–Jaren og Lygna sør i Oppland, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale og de forutsetningene som er lagt til grunn i proposisjonen.