Innstilling fra næringskomiteen om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 102/2012 av 30. april 2012 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordningene (EF) nr. 1234/2007, 436/2009, 606/2009 og 607/2009 om vin

Dette dokument

Til Stortinget

1. Sammendrag

1.1 Bakgrunn

EØS-komiteen vedtok 30. april 2012 å endre EØS-avtalen protokoll 47 ved innlemmelse av rådsforordning (EF) nr. 1234/2007 av 22. oktober 2007 om opprettelse av en felles markedsordning for landbruksvarer og om særlige bestemmelser for visse landbruksvarer (forordningen om en samlet markedsordning), som endret ved rådsforordning (EF) nr. 491/2009 av 25. mai 2009. Det ble også besluttet innlemmelse av kommisjonsforordning (EF) nr. 436/2009 av 10. juli 2009 om fastsettelse av nærmere regler for gjennomføring av rådsforordning (EF) nr. 479/2008 med hensyn til vingårdsregisteret, obligatoriske oppgaver og innsamling av opplysninger til overvåking av vinmarkedet, følgedokumenter ved forsendelser av vinprodukter og om registre som skal føres i vinsektoren, kommisjonsforordning (EF) nr. 606/2009 av 10. juli 2009 om fastsettelse av nærmere regler for gjennomføring av rådsforordning (EF) nr. 479/2008 med hensyn til kategoriene av vinprodukter, ønologiske framstillingsmåter og gjeldende restriksjoner og kommisjonsforordning (EF) nr. 607/2009 av 14. juli 2009 om fastsettelse av regler for gjennomføring av rådsforordning (EF) nr. 479/2008 med hensyn til beskyttede opprinnelsesbetegnelser og beskyttede geografiske betegnelser, tradisjonelle betegnelser, merking og presentasjon av visse vinprodukter.

Det er kun regelverket for vin i forordning (EF) nr. 1234/2007 og de gjennomføringsforordningene som er vedtatt med hjemmel dette vinregelverket, som foreslås innlemmet i EØS-avtalen.

EØS-komiteens beslutning ble fattet med forbehold om Stortingets samtykke da den vurderes å være av særlig viktighet fordi den vil innebære avgivelse av myndighet til den internasjonale vinorganisasjonen OIV når det gjelder tillatte analysemetoder og renhets- og identifikasjonskriterier for substanser som brukes i visse ønologiske metoder. Stortinget inviteres gjennom denne proposisjonen til å gi sitt samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning i medhold av Grunnloven § 26, annet ledd.

I løpet av de siste årene har EU totalrevidert sitt regelverk om vin både innholdsmessig og regelteknisk. Dette har medført at alle rettsaktene som per i dag er tatt inn i protokoll 47 til EØS-avtalen, nå er opphevet i EU og erstattet av nytt regelverk.

Vin regnes som et landbruksprodukt i EU. Vinregelverket er derfor hjemlet i EF-traktaten artiklene 36 og 37 om EUs felles landbrukspolitikk. Revisjonsarbeidet innen vinsektoren i EU må ses i sammenheng med den overordnede prosessen om forenkling av hele EUs landbrukspolitikk, som har pågått siden 2005. Ett av de viktigste elementene i forenklingsprosessen var å slå de mange separate markedsordningene for ulike landbruksprodukter sammen til én felles markedsordning som gjelder for alle landbruksprodukter – forordningen om en samlet markedsordning (Single Common Market Organisation (CMO) Regulation), forordning (EF) nr. 1234/2007. Ved forordning (EF) nr. 491/2009 ble også regelverket for vin flyttet over til denne forordningen.

For å sikre at det kun er regelverket for vin i forordning (EF) nr. 1234/2007 som skal gjelde for Norge, ble det tatt inn en tilpasningstekst til nytt pkt. 8 i protokoll 47, hvor det fremgår at kun de nærmere spesifiserte delene av rettsakten skal innlemmes i EØS-avtalen.

Forordning (EF) nr. 1234/2007 artikkel 120 g og forordning (EF) nr. 606/2009 artikkel 9 nr. 1 innebærer at EU avgir lovgivningsmyndighet til den internasjonale vinorganisasjon OIV ved at OIVs analysemetoder, samt renhets- og identifikasjonskriterier for substanser som brukes i visse ønologiske metoder, blir direkte internrettslig gjeldende i EU og kan benyttes direkte av borgerne uten at det krever særskilt gjennomføring av hver enkelt metode i lov.

Gjennomføring av rettsakten vil medføre behov for endring i forskrift av 11. oktober 2006 nr. 1147 om vin § 2, slik at det henvises til de nye forordningene i stedet for den gamle forordningen.

Gjennomføringen av EØS-komiteens beslutning forventes ikke å ville medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning.

Norge har ikke egen drue- og vinproduksjon av betydning. Det er én virksomhet i Norge som blander og tapper vin på flasker og kartonger. Ellers er det bare «ferdigpakket» vin som tas inn til Norge. For denne virksomheten er det spesielt viktig at de bestemmelsene i EUs regelverk som angår den virksomheten som de utøver og de produkter som de omsetter, blir gjort til en del av protokoll 47 til EØS-avtalen. Tilsvarende gjelder også for andre virksomheter som driver handel med «ferdigpakket» vin i Norge.

Landbruks- og matdepartementet tilrår godkjenning av EØS-komiteens beslutning 102/2012 av 30. april 2012 om innlemmelse i EØS-avtalen av rådsforordning (EF) nr. 1234/2007 av 22. oktober 2007 om opprettelse av en felles markedsordning for landbruksvarer og om særlige bestemmelser for visse landbruksvarer (forordningen om en samlet markedsordning), som endret ved rådsforordning (EF) nr. 491/2009 av 25. mai 2009. Det ble også besluttet innlemmelse av kommisjonsforordning (EF) nr. 436/2009 av 10. juli 2009 om fastsettelse av nærmere regler for gjennomføring av rådsforordning (EF) nr. 479/2008 med hensyn til vingårdsregisteret, obligatoriske oppgaver og innsamling av opplysninger til overvåking av vinmarkedet, følgedokumenter ved forsendelser av vinprodukter og om registre som skal føres i vinsektoren, kommisjonsforordning (EF) nr. 606/2009 av 10. juli 2009 om fastsettelse av nærmere regler for gjennomføring av rådsforordning (EF) nr. 479/2008 med hensyn til kategoriene av vinprodukter, ønologiske framstillingsmåter og gjeldende restriksjoner og kommisjonsforordning (EF) nr. 607/2009 av 14. juli 2009 om fastsettelse av regler for gjennomføring av rådsforordning (EF) nr. 479/2008 med hensyn til beskyttede opprinnelsesbetegnelser og beskyttede geografiske betegnelser, tradisjonelle betegnelser, merking og presentasjon av visse vinprodukter.

Utenriksdepartementet slutter seg til dette.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop. 16 S (2012–2013) om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 102/2012 av 30. april 2012 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordningene (EF) nr. 1234/2007, 436/2009, 606/2009 og 607/2009 om vin.

Komiteen viser til at vin regnes som landbruksprodukt i EU, og vinregelverket er derfor hjemlet i EF-traktaten artiklene 36 og 37 om EUs felles landbrukspolitikk. Komiteen viser også til at et av de viktigste elementene i forenklingsprosessen til EU i 2005, var å slå de mange separate markedsordningene for ulike landbruksprodukter sammen til én felles markedsordning som gjelder for alle landbruksvarer (Single Common Market Organisation (CMO)).

Komiteen merker seg at det kun er regelverket for vin i forordning (EF) nr. 1234/2007 og de gjennomføringsforordningene som er vedtatt med hjemmel i dette vinregelverket, som foreslås innlemmet i EØS-avtalen.

Komiteen viser videre til at forordningene innebærer at EU avgir lovgivningsmyndighet til den internasjonale vinorganisasjon OIV ved at OIVs analysemetoder, renhets- og identifikasjonskriteriene for substanser som brukes i visse økologiske metoder, direkte blir internrettslig gjeldende i EU og kan benyttes direkte av borgerne uten at det kreves særskilt gjennomføring av hver enkelt metode i lov.

Komiteen merker seg videre at siden beslutningen innebærer avgivelsen av lovgivningsmyndighet til OIV, forutsettes Stortingets samtykke.

Komiteen viser til at Norge ikke har egen drue- og vinproduksjon av betydning, og bare en virksomhet som blander og tapper vin på flasker og kartonger. Ellers er det bare «ferdigpakket» vin som tas inn i Norge, og komiteen merker seg at for denne virksomheten er det spesielt viktig at de bestemmelsene i EUs regelverk som har innvirkning på disse, blir gjort til en del av protokoll 47 til EØS- avtalen.

Komiteen viser til at både Landbruks- og matdepartementet og Utenriksdepartementet tilrår godkjennelsen av EØS-komiteens beslutning.

3. Uttalelse fra utenriks- og forsvarskomiteen

Komiteens utkast til innstilling ble 22. januar 2013 oversendt utenriks- og forsvarskomiteen til uttalelse. Utenriks- og forsvarskomiteen uttaler følgende i brev av 24. januar 2013:

«Utenriks- og forsvarskomiteens medlemmer slutter seg til næringskomiteens utkast til innstilling til Prop. 16 S (2012–2013) og har ingen ytterligere merknader.»

4. Komiteens tilråding

Komiteens innstilling fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 102/2012 av 30. april 2012 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordningene (EF) nr. 1234/2007, 436/2009, 606/2009 og 607/2009 om vin.

Oslo, i næringskomiteen, den 5. februar 2013

Terje Aasland

Else-May Botten

leder

ordfører