Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Torgeir
Dahl og Svein Flåtten, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid,
fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti,
Steinar Reiten, viser til at det i Meld. St. 9 (2011–2012)
Landbruks- og matpolitikken «Velkommen til bords» (landbruksmeldingen)
ble lagt opp til å ta hele landet i bruk, og at det skal legges
til rette for økt matproduksjon basert på norske ressurser, som grovfôr
og beite, og at det også i fremtiden skal være et mangfold av gårdsbruk
i Norge, med en variert bruksstruktur, og landbruk over hele landet.
Komiteen viser til at det i landbruksmeldingen ble
uttalt følgende:
«Det er et stort behov for å forenkle kvoteregelverket
ytterligere. Et hovedprinsipp både for kvoteregelverk og annet regelverk
må være likebehandling av like store bruk uavhengig av organisasjonsform.
Departementet vil derfor arbeide videre med sikte på felles/likt
kvotetak for samdrifter og enkeltbruk og annen harmonisering av
regelverket, som avvikling av særskilt antalls- og avstandsbegrensning
for samdrifter. Et enklere og mer stabilt regelverk vil også gjøre forvaltningen
av ordningen enklere.»
Komiteen er opptatt av å harmonisere regelverk
og å bedre rammevilkårene og fleksibiliteten for melkebruk, uavhengig
av organisasjonsform.
Komiteen viser til at en harmonisering
av regelverket mellom enkeltbruk og samdrifter lenge har vært en
del av den landbrukspolitiske debatten, men at problemstillingen
er kompleks, da endringer i kvoteregelverket også vil måtte medføre
endringer i tilskuddsregelverket.
Komiteen viser til at harmoniseringen
av tilskuddsordningene mellom enkeltbruk og samdrifter ble initiert
av næringskomiteen på Stortinget, gjennomført av regjeringen Bondevik II
og fulgt opp av sittende regjering.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at harmoniseringen av tilskudd mellom enkeltbruk og samdrifter ikke
er fullført, og per i dag har samdriftene fortsatt bedre rammebetingelser
enn enkeltbruk av samme størrelse i tilskuddsregelverket. Dette
gjelder for arealtilskudd grovfôr, tilskudd til husdyr og avløsertilskudd.
Komiteen viser til
at de viktigste inntektsgivende tilskuddene i jordbruket er betydelig
differensiert for å jevne ut netto inntektsmuligheter mellom produksjoner,
bruksstørrelser og distrikt, og har som formål å kompensere små
enheter for skalaulemper.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at det er store skalafordeler i melkeproduksjonen, og at samdrift
vil medføre at grunnlaget for å kompensere for skalaulemper bortfaller.
Komiteen viser videre
til at samdriftene i henhold til kvoteregelverket kan produsere
opp til et tak på 773 000 liter melk, mens enkeltbruk kan produsere
opp til et maksimalt tak på 412 000 liter. Komiteen peker
på at det er et stort potensial for produksjonsøkning innenfor dagens ordning,
da 60 pst. av samdriftene har en kvote på under 400 000 liter, og
92 pst. har en kvote på under 600 000 liter.
Komiteen viser til at kvoteleie
og samdrift er to adskilte ordninger med ulikt regelverk. Komiteen viser
til at kravet om at alle medlemmene i samdriften skulle ta aktivt
del i produksjonen, ble avviklet i 2004. Da man så at samdrift i
stadig flere tilfeller ble brukt som en måte å leie melkekvoter
på, ble kvoteleie innført i 2009 som et alternativ til samdrift,
for at også enkeltbruk skulle ha mulighet til å øke sin produksjon
uten å måtte kjøpe kvote.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at intensjonen aldri har vært at de samme brukene både skal kunne
gå inn i samdrift og leie kvote. Flertallet påpeker
at en ordning der samdriftsmedlemmer skal få leie kvote, vil medføre
at samdrifter må forholde seg til to ulike regelverk for samme samdrift,
og dermed må forholde seg til ulike avstands- og antallsbegrensninger
for leieforholdet og for samdriftsforholdet i samdriften. Flertallet understreker
at en slik ordning vil gjøre det krevende å holde oversikt overfor
produsentene, samt at den vil være svært krevende å forvalte. Det
vil være svært vanskelig å skille på hvilket regelverk som skal
gjelde for hvilken del av produksjonen.
Flertallet viser til at forslagsstillerne
ønsker å fjerne produksjonstak-, antalls- og avstandsbegrensninger
for samdriften, men at det ikke fremgår hvorvidt fjerning av produksjonstaket også
skal gjelde for enkeltbruk og om forslagsstiller også ønsker å fjerne
produksjonsregionene for enkelt bruk, som kvoteleie i dag må foregå
innenfor. Flertallet understreker at fjerning av
kvotetak-, antalls- og avstandsbegrensninger for samdrifter, meget
sterkt vil favorisere samdrifter fremfor enkeltbruk som organisasjonsform. Flertallet mener
dette vil være i strid med de fastsatte målene om variert bruksstruktur
og målet om landbruk over hele landet.
Komiteen viser til
Innst. 234 S (2011–2012) der en samlet komité uttalte følgende:
«Komiteen vil legge til rette for en variert bruksstruktur
som både tar hensyn til tradisjonelle familiebruk og gir mulighet
for ulike samarbeidsformer.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil vise til at norsk landbruk kjennetegnes av
en miljømessig bærekraftig produksjon og trygg mat. Norske forbrukere
har høy tillit til norskproduserte matvarer, og en økende befolkning
medfører et behov for økt matproduksjon. Disse medlemmer vil
samtidig vise til at landbruket vil møte utfordringer i årene som
kommer. Antallet foretak som søkte om produksjonstilskudd i 2012
sank med 853 fra året før, noe som er en nedgang på 1,9 pst. På denne
bakgrunn er det viktig å legge til rette for at de organisasjonsformer
som bøndene selv ønsker og velger får en naturlig plass i landbrukspolitikken. Disse
medlemmer viser til at en samdrift består av ellers selvstendige
bruk, og at samdriftsformen er den utveien mange bønder – også på
mindre bruk – ser for å kunne fortsette sin drift. Disse
medlemmer mener derfor samdriftsformen er en forutsetning
for en fortsatt variert bruksstruktur, og ikke til hinder for en variert
bruksstruktur.
Disse medlemmer viser til at
de 1 510 samdriftene inkluderer 4 130 landbrukseiendommer med kvote
og om lag 465 millioner liter melk. Dette er en betydelig andel
av den årlige kumelkproduksjonen på vel 1 500 millioner liter melk. Disse
medlemmer mener dette understreker samdriftenes betydning
for norsk melkeproduksjon og norsk landbrukspolitikk.
Disse medlemmer viser til at
samdrifter ikke vil måtte forholde seg til ulike regelverk for avstands-
og antallsbegrensninger for henholdsvis leieforholdet og samdriftsforholdet
dersom forslag om å oppheve avstands- og antallsbegrensninger for
samdrifter oppheves.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen sørge for at særskilt forskjellsbehandling
av samdrifter opphører, slik at særskilte kvotetak-, antalls- og
avstandsbegrensninger fjernes.
II
Stortinget ber regjeringen sørge for at forbudet mot
å leie kvoter hvis man er med i samdrift, fjernes, og at dette skjer
snarest mulig.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at forslaget ikke er å forstå slik at det for samdrifter ikke
skal gjelde noe kvotetak. Disse medlemmer viser til
at det foreslås at særskilt forskjellsbehandling skal fjernes. Bakgrunnen
er at samdrifter består av ellers selvstendige bruk, som på grunn
av samdriftsformen får dårligere rammevilkår enn ellers. To bruk
i samdrift kunne hver for seg hatt en samlet kvote på 800 000 liter,
men har i samdrift et kvotetak på mindre enn dette. Disse
medlemmer vil vise til at dersom den særskilte forskjellsbehandlingen
fjernes, vil to bruk i samdrift ha et kvotetak på 800 000. Dette
betyr at kvotetak ikke bare vil være et incentiv for å gå i samdrift,
men at kvotetak ikke lenger skal være et hinder for å etablere samdrifter
der det ellers kan være nødvendig for å beholde melkeproduksjon
i hele landet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
tiden er overmoden for en ny landbrukspolitikk som kan legge grunnlag
for en robust norsk matproduksjon. Disse medlemmer er
av den formening at en i størst mulig grad bør skille nærings- og
distriktspolitiske hensyn i landbrukspolitikken og sørge for å gi
bonden næringsfriheten tilbake gjennom en fullverdig eiendomsrett
og rett til å styre egen matproduksjon. Konkurranse er den viktigste
forutsetning for et godt entreprenørmiljø, og derfor må de etablerte
ordningene som hindrer dette, avvikles, herunder blant annet begrensninger
knyttet til organisering og drift av matproduksjonen samt begrensninger
for å oppnå økt volumproduksjon.
Disse medlemmer mener det i denne
sammenheng er nødvendig å fjerne kvotebegrensninger og konsesjonsgrenser
for produksjon både for enkeltbruk og for samdrifter.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å oppheve kvoteordningen for melk.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, vil på
denne bakgrunn ikke støtte det fremlagte representantforslaget.