Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Arne Sortevik, Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen og Gjermund Hagesæter om strakstiltak for å gjennomføre nødvendig rassikring av E16 mellom Bergen og Voss

Dette dokument

Til Stortinget

Sammendrag

I dokumentet fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen innarbeide midler til nødvendig rassikring av E16 mellom Bergen og Voss i revidert statsbudsjett for 2013 og ordinært statsbudsjett for 2014 gjennom en kombinasjon av rassikringsmidler og vedlikeholdsmidler.»

Det vises til dokumentet for nærmere begrunnelse for forslaget.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Trond Helleland, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til Dokument 113 S (2012–2013) fra stortingsrepresentantene Arne Sortevik, Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen og Gjermund Hagesæter om strakstiltak for å gjennomføre nødvendig rassikring av E16 mellom Bergen og Voss, og videre til vedlagte uttalelse, datert 23. mai 2013, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, viser for øvrig til behandlingen av Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023 og foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at E16 mellom Bergen og Voss etter ras ved Stanghelletunnelen i april 2013 var strengt i 12 dager. Den 13. mai 2013 gikk det på nytt ras; denne gang mellom Bolstadøyri og Evanger – nær et område som ble rassikret for ca. 2 år siden.

Disse medlemmer vil vise til at det gjennom senere år har vært en rekke ras, men heldigvis uten skader eller tap av liv. Usikkerhet for brukerne er stor, og kostnadskonsekvenser av stengt vei er også store.

Disse medlemmer er kjent med tall fremskaffet av NRK-Hordaland, som viser at det i perioden fra 2003 og frem til 22. mai 2013 er gått i alt 201 ras på E16 mellom Bergen og Voss. Disse medlemmer peker på at E16 mellom Bergen og Voss synes å fremstå som en vei der risiko for ras er undervurdert.

Disse medlemmer viser til at E16 mellom Bergen og Voss også er en trafikkfarlig vei. I en fersk rapport omtalt i Bergens Tidende 26. april 2013 slår Statens vegvesen selv fast at standarden på veien mellom Arna og Voss er «et hav bak dagens krav». Veien har stor trafikk i forhold til kapasiteten den opprinnelig er bygget for. Vegvesenet sier bl.a. at «det er få strekninger som er egnet for forbikjøring mellom Arna og Voss» og «veien dessverre er svinget og med skarpe kurver». Dette har gitt som resultat et høyt antall dødsulykker og en rekke alvorlige trafikkulykker.

Disse medlemmer har merket seg Statens vegvesens klare konklusjon:

«Trafikksikkerheten og alle rasene gjør at vi sannsynligvis må legge veien i helt nye traseer.»

Inntil ny vei er bygget mellom Bergen og Voss, er det etter disse medlemmers oppfatning nødvendig med omfattende rassikring og trafikksikring på denne veistrekningen. Så langt det er mulig, bør dette viktige arbeidet samordnes.

Disse medlemmer har merket seg samferdselsministerens kommentarer til forslaget gitt i brev datert 23. mai 2013. Disse medlemmer mener svaret underbygger behovet for vedtak som sikrer tilførsel av midler til nødvendig rassikring og trafikksikring på E16 mellom Bergen og Voss alt fra 2013, samt i ordinært budsjett for 2014 og i handlingsplanperioden 2014–2017 i ny NTP 2014–2023.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen innarbeide midler til nødvendig rassikring og trafikksikring av E16 mellom Bergen og Voss i revidert nasjonalbudsjett for 2013 og ordinært statsbudsjett for 2014 gjennom en kombinasjon av rassikringsmidler og vedlikeholdsmidler. Stortinget ber regjeringen prioritere strekningen i første del av planperioden 2014–2017, både når det gjelder rassikring /trafikksikring og arbeidet for å fremskynde oppstart av ny trasé for E16 mellom Bergen og Voss.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 1

Stortinget ber regjeringen innarbeide midler til nødvendig rassikring og trafikksikring av E16 mellom Bergen og Voss i revidert nasjonalbudsjett for 2013 og ordinært statsbudsjett for 2014 gjennom en kombinasjon av rassikringsmidler og vedlikeholdsmidler. Stortinget ber regjeringen prioritere strekningen i første del av planperioden 2014–2017, både når det gjelder rassikring /trafikksikring og arbeidet for å fremskynde oppstart av ny trasé for E16 mellom Bergen og Voss.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.

Komiteen viser til representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument 8:113 S (2012–2013) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Arne Sortevik, Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen og Gjermund Hagesæter om strakstiltak for å gjennomføre nødvendig rassikring av E16 mellom Bergen og Voss – vedlegges protokollen.

Vedlegg

Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 23. mai 2013

Dokument 8:113 S (2012-2013) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Arne Sortevik, Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen og Gjermund Hagesæter om strakstiltak for å gjennomføre rassikring av E16 mellom Bergen og Voss

Spørsmål:

Stortinget ber regjeringen innarbeide midler til nødvendig rassikring av E16 mellom Bergen og Voss i revidert statsbudsjett for 2013 og i ordinært statsbudsjett for 2014 gjennom en kombinasjon av rassikringsmidler og vedlikeholdsmidler.

Svar:

På strekningen E16 Voss – Bergen er det registrert 17 punkter/strekninger med høy skredfare. Det er ikke foretatt beregning av kostnadene ved å eliminere disse punktene/strekningene. Flere av disse vil kreve omfattende løsninger med tunnel og/eller omlegging av vegen. Statens vegvesen har startet et arbeid med å vurdere omfang og innretning på tiltakene, blant annet i forbindelse med arbeidet med en konseptvalgutredning (KVU) for E16 på strekningen Voss – Arna. Denne skal etter planen foreligge i løpet av desember 2013. Utredningen, sammen med etterfølgende ekstern kvalitetssikring (KS1) og lokal høring, vil danne grunnlag for regjeringens konklusjon om videre planlegging av langsiktig løsning på strekningen.

Behovet for strakstiltak vurderes forløpende. I tillegg har Statens vegvesen satt i gang et arbeid for å avdekke skredpunkter der det kan gjennomføres mindre og kortsiktige tiltak. Dette arbeidet, samt en utredning om trafikksikkerhetstiltak på strekningen E16 Voss – Bergen, vil være et viktig grunnlag for prioritering av tiltak innenfor programområdene i Statens vegvesens handlingsprogram for perioden 2014-2017. I den forbindelse vurderes også samordning av ulike tiltak for å oppnå mer effektiv bruk av ressursene. Tiltak på strekningen har ulik tidshorisont, noe vil kunne utføres på kort sikt. Departementet vil også komme tilbake til eventuelle aktuelle tiltak på E16 mellom Voss og Bergen i forbindelse med statsbudsjettet for 2014. Departementet er videre opptatt av å finne en robust og langsiktig løsning for strekningen. Det arbeidet er som sagt igangsatt med en KVU/KS1 -prosess.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 4. juni 2013

Knut Arild Hareide

Arne Sortevik

leder

ordfører