Stortingets presidentskap fremmer
i denne innstillingen forslag om endringer i fordelingen av gruppestøtten. Presidentskapet fremmer også
forslag til endringer i retningslinjer for bruk av tilskudd til
partigruppene fastsatt 9. oktober 2006, jf. Innst. S. nr. 241 (2005–2006).
Presidentskapet nedsatte i april
2012 et utvalg for å se på tilskuddsordningen for stortingsgruppene.
Utvalget skulle se på utmåling og fordeling av tilskuddene samt
retningslinjene for bruk av tilskuddet. Utvalget ble bedt om å legge
fram sine anbefalinger slik at eventuelle endringer kunne bli innarbeidet
i retningslinjene med virkning fra neste stortingsperiode.
Presidentskapet oppnevnte Per-Kristian Foss
(H) som leder av utvalget. Utvalgets øvrige medlemmer har vært Martin
Kolberg (A), Anders Anundsen (FrP), Jan Tore Sanner (H), Heidi Sørensen
(SV), Janne Sjelmo Nordås (Sp), Line Henriette Holten Hjemdal (KrF)
og sekretariatsleder Ingvild Boe Hornburg (V).
Utvalget leverte en enstemmig rapport til presidentskapet
16. april 2013. Presidentskapets tilråding i denne
innstillingen er i tråd med utvalgets anbefalinger.
Stortinget gir tilskudd til partigruppene som
er på Stortinget. Stortinget har vedtatt retningslinjer for bruk
av tilskudd, jf. Innst. S. nr. 241 (2005–2006). Tilskuddet til partigruppene
ble fastsatt ved behandlingen av Innst. S. nr. 340 (2000–2001).
Tilskuddet gis som grunntilskudd, representanttilskudd og opposisjonstilskudd.
Grunntilskuddet ble fastsatt til 1,2 mill. kroner, representanttilskuddet
til kr 400 000 per representant. Opposisjonstilskuddet tilsvarte
grunntilskuddet. Imidlertid ble dette differensiert ut fra partigruppens
størrelse. Grupper med fem eller flere representanter ble tilstått
et fullt opposisjonstilskudd og grupper med tre eller fire representanter
ble tilstått et halvt grunntilskudd. Fra 1. oktober 2009 ble reglene
endret slik at også partier med to representanter mottar et halvt
opposisjonstilskudd. Den gruppen som har presidentvervet, får i
tillegg dekket et beløp tilsvarende 50 pst. av en rådgiverstilling
i lønnstrinn 55 for arbeidstakere i staten.
Fra oktober 2011 ble reglene om årlig regulering
av tilskuddet endret slik at 80 pst. knyttes til årslønnsveksten
i staten slik den framgår fra Det tekniske beregningsutvalget, og
20 pst. til konsumprisindeksen slik den framgår av Statistisk sentralbyrås
beregninger. Gruppetilskuddet rundes av til nærmeste hele tusen
kroner. Tidligere ble hele tilskuddet regulert tilsvarende årslønnsveksten
i staten slik den framgår fra Det tekniske beregningsutvalget. Fra
1. mai 2013 er grunn- og opposisjonstilskuddet kr 2 436 616 per
år, representanttilskuddet kr 755 838 og rådgivertillegget på kr 258 379
per år.
Utvalget viser til at budsjettet for gruppetilskuddet
er usikkert, spesielt i valgår. I 2013 er det budsjettert med uendret
mandatfordeling etter valget, men lagt inn et tillegg for å dekke
merutgifter til partigrupper som reduseres i størrelse. (Disse beholder sitt
representantbaserte tilskudd ut året før det tilpasses valgresultatet).
Tilskuddets størrelse vil også kunne variere, til dels mye, dersom
antall grupper blir endret og antall i opposisjon blir endret.
Tabell 1 viser fordeling av tilskudd etter dagens regler
og Stortingets nåværende sammensetning.1 Tabell
2 viser fordeling av tilskudd etter dagens regler, men med et annet
valgresultat.2 Ved det tenkte valgresultat
øker kostnadene med om lag 2,8 mill. kroner. I tillegg vil kostnadene
ytterligere kunne øke dersom regjering dannes av færre partier enn
dagens trepartiregjering.
Forutsetningen om at kostnadene ikke skal økes tar
utgangspunkt i dagens budsjett og ut fra dagens sammensetning i
Stortinget. Utvalget mener likevel at den totale kostnadsrammen
kan økes med om lag 1 mill. kroner.
1 Tilskuddssatsene
i tabellene er gjeldende satser per 1. mai 2012.
2 Meningsmåling, januar
2013 http://www.nationen.no/f/politiskbarometerfebruar2013.pdf
GJELDENDE MODELL |
Felles | | A | FrP | H | KrF | Sp | SV | V | Totalt |
Antall representanter | | 64 | 41 | 30 | 10 | 11 | 11 | 2 | 169 |
Sats jan 2013 | i kr | | | | | | | |
Grunntilskudd | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 16 501 849 |
Opposisjonstilskudd | 2 357 407 | 0 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | | | 1 178 704 | 8 250 925 |
Representanttilskudd | 731 268 | 46 801 130 | 29 981 974 | 21 938 030 | 7 312 677 | 8 043 944 | 8 043 944 | 1 462 535 | 123 584 234 |
Rådgivertilskudd, 1/2 ltr 55 + 14,1 % arb.g.avgift | 258 379 | 258 379 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 258 379 |
Beregnet årlig tilskudd 2012 før lønns-
og prisregulering | 49 416 916 | 34 696 788 | 26 652 844 | 12 027 491 | 10 401 351 | 10 401 351 | 4 998 646 | 148 595 386 |
GJELDENDE MODELL, annen sammensetning
storting |
Felles | | A | FrP | H | KrF | Sp | SV | V | Rødt | Totalt |
Antall representanter | | 49 | 31 | 59 | 10 | 2 | 8 | 9 | 1 | 169 |
Sats jan 2013 | i kr | | | | | | | | |
Grunntilskudd | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 18 859 256 |
Opposisjonstilskudd | 2 357 407 | 0 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | | | 2 357 407 | | 9 429 628 |
Representanttilskudd | 731 268 | 35 832 115 | 22 669 297 | 43 144 792 | 7 312 677 | 1 462 535 | 5 850 141 | 6 581 409 | 731 268 | 123 584 234 |
Rådgivertilskudd, 1/2 ltr 55 + 14,1 %
arb.g.avgift | 258 379 | 258 379 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 258 379 |
Beregnet årlig tilskudd 2012 før lønns-
og prisregulering | 38 447 901 | 27 384 111 | 47 859 606 | 12 027 491 | 3 819 942 | 8 207 548 | 11 296 223 | 3 088 675 | 152 131 497 |
Viser at tilskuddsbehovet kan bli større
ved en annen sammensetning |
Opposisjonstilskuddet vil endres ved
et regjeringsskifte |
Utvalget har sett på ulike modeller for beregning og
fordeling av gruppestøtten.
Utvalget har sett på to modeller der representanttilskuddet
differensieres slik at gruppestørrelser opp til et bestemt antall
utløser mer i tilskudd enn de over dette antallet, et knekkpunkt.
Under vises en modell der knekkpunktet er ved 5 representanter og
en modell der knekkpunktet er ved 30 representanter. Utvalget har
også sett på en modell som ikke innebærer et knekkpunkt ved fordelingen
av representanttilskuddet, men som derimot kun innebærer en økning av
grunntilskuddet. Den fjerde og siste modellen utvalget har sett
på, er en modell der både grunntilskuddet og opposisjonstilskuddet
økes.
For å vise konsekvensene av endring i gruppestøtten
er det tatt utgangspunkt i dagens sammensetning i Stortinget. Dette
gir en illustrasjon på hvilke utslag omfordelingen vil få for partigrupper
av ulik størrelse.
Administrasjonen har på vegne av utvalget beregnet
mange ulike former for knekkpunkt. Både knekkpunkt ved lavt antall
representanter, høyt, midt på treet og to og flere knekkpunkt i
en og samme modell. Utvalget har ved dette erfart at ulike tilskuddssatser
for x antall representanter over og under et knekkpunkt gir til
dels store forskjeller i forhold til dagens nivå per gruppe og følgelig
ikke er den best egnede måten å omfordele tilskuddet på. Ut fra
et rettferdighetssyn gir ikke disse modellene et ønsket resultat.
Utvalget viser her modell 1 og 2 som innebærer et knekkpunkt på
hhv. 30 og 5 representanter. Resultatene blir noe ulikt avhengig
av hvor knekkpunktet legges og vil også avhenge av hvilke beløp som
velges over og under knekkpunktet.
Dagens nivå på representanttilskuddet er ifølge Brørbyutvalget,
som lå til grunn for Innst. S. nr. 340 (2000–2001), basert på at
gruppene skal ha økonomiske ressurser til å lønne én rådgiver per
representant samt noe midler til reisestøtte for å holde kontakt med
EU/EØS. Grunntilskuddet skulle kunne gi rom for en basisbemanning
på minst to medarbeidere.
Modell 1 med knekkpunkt ved 30 representanter viser
at Venstre kan få et økt tilskudd med kr 237 000 og at Arbeiderpartiet
kan få en reduksjon i tilskuddet med 7,7 mill. kroner. Med et knekkpunkt
på 30 er det bare Arbeiderpartiet som får redusert sitt tilskudd, samtidig
som det minste partiet ikke får nevneverdig mer i støtte. Høyre
som regnes som et stort parti vil få en økning på hele 3,5 mill.
kroner. Med modell 1 vil alle gruppene fremdeles kunne tilsette
en rådgiver per representant, selv om en representant fra 31 og oppover
kun utløser kr 400 000 i tilskudd.
Modell 2 med knekkpunkt ved 5 representanter vil
kunne gi Venstre en større uttelling med en økning på 1,5 mill.
kroner. Arbeiderpartiet vil måtte bære en reduksjon på 6,8 mill.
kroner, Fremskrittspartiet 2,6 mill. kroner og Høyre om lag kr 690 000.
Mellompartiene vil ved begge disse modellene få en økning i sine
tilskudd. Med modell 2 vil alle gruppene fremdeles kunne tilsette
én rådgiver per representant.
MODELL 1 – Representanttilskuddet differensieres,
knekkpunkt ved 30 representanter |
Felles | | A | FrP | H | KrF | Sp | SV | V | Totalt |
Antall representanter | | 64 | 41 | 30 | 10 | 11 | 11 | 2 | 169 |
Sats jan 2013 | i kr | | | | | | | |
Grunntilskudd | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 16 501 849 |
Opposisjonstilskudd | 2 357 407 | 0 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | | | 1 178 704 | 8 250 925 |
Representanttilskudd 1-30 | 850 000 | 25 500 000 | 25 500 000 | 25 500 000 | 8 500 000 | 9 350 000 | 9 350 000 | 1 700 000 | 105 400 000 |
Representanttilskudd fom. 31 | 400 000 | 13 600 000 | 4 400 000 | | | | | | 18 000 000 |
Rådgivertilskudd, 1/2 ltr 55 + 14,1 % arb.g.avgift | 258 379 | 258 379 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 258 379 |
Beregnet årlig tilskudd 2012 før lønns-
og prisregulering | 41 715 786 | 34 614 814 | 30 214 814 | 13 214 814 | 11 707 407 | 11 707 407 | 5 236 111 | 148 411 153 |
Differanse sammenlignet med gjeldende
modell | 49 416 916 | 34 696788 | 26 652 844 | 12 027 491 | 10 401 351 | 10 401 351 | | 148 595 387 |
Modell 2 – Representanttilskuddet differensieres,
knekkpunkt ved 5 representanter |
Felles | | A | FrP | H | KrF | Sp | SV | V | Totalt |
Antall representanter | | 64 | 41 | 30 | 10 | 11 | 11 | 2 | 169 |
Sats jan. 2013 | i kr | | | | | | | |
Grunntilskudd | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | 16 501 849 |
Opposisjonstilskudd | 2 357 407 | 0 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | | | 1 178 704 | 8 250 925 |
Representanttilskudd 1-5 | 1 500 000 | 7 500 000 | 7 500 000 | 7 500 000 | 7 500 000 | 7 500 000 | 7 500 000 | 3 000 000 | 48 000 000 |
Representanttilskudd fom. 6 | 550 000 | 32 450 000 | 19 800 000 | 13 750 000 | 2 750 000 | 3 300 000 | 3 300 000 | | 75 350 000 |
Rådgivertilskudd, 1/2 ltr 55 + 14,1 % arb.g.avgift | 258 379 | 258 379 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 258 379 |
Beregnet årlig tilskudd 2012 før lønns-
og prisregulering | 42 565 786 | 32 014 814 | 25 964 814 | 14 964 814 | 13 157 407 | 13 157 407 | 6 536 111 | 148 361 153 |
Differanse sammenlignet med gjeldende
modell | -6 851 130 | -2 681 974 | -688 030 | 2 937 323 | 2 756 056 | 2 756 056 | 1 537 465 | |
Utvalget har også vurdert en modell uten knekkpunkt,
men med en generell økning av grunntilskuddet. En slik økning vil
i utgangspunktet komme alle partiene til gode. Imidlertid vil en
slik økning måtte finansieres ved å redusere representanttilskuddet, noe
som innebærer en reduksjon i det samlede tilskuddet for de tre største
partiene. Utvalget vurderte en økning til 4 mill. kroner i grunntilskudd
for hvert parti ved denne modellen. Det betyr en reduksjon i representanttilskuddet
med om lag kr 61 300 per representant. Representanttilskuddet skal
likevel være i en størrelsesorden som gjør det mulig å tilsette
en rådgiver per representant. Det synes også å være en tendens at
behovet for rådgivere synker med antall representanter. Ved en slik
modell vil gruppene kunne ha en mer stabil grunnbemanning.
Ved eksemplet i denne modellen vil Venstre kunne
få en økning i tilskuddet med 1,5 mill. kroner. Tilskuddet til Arbeiderpartiet
vil bli redusert med 2,3 mill. kroner. I denne modellen kan imidlertid
grunntilskuddets størrelse økes eller reduseres til ønsket omfordeling
oppnås. Dette vil måtte innebære at representanttilskuddet må reduseres
eller økes tilsvarende.
MODELL 3 – Økning i grunntilskuddet,
representanttilskudd redusert |
Felles | | A | FrP | H | KrF | Sp | SV | V | Totalt |
Antall representanter | | 64 | 41 | 30 | 10 | 11 | 11 | 2 | 169 |
Sats jan. 2013 | i kr | | | | | | | |
Grunntilskudd | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 28 000 000 |
Opposisjonstilskudd | 2 357 407 | 0 | 2 357 407 | 2 357 407 | 2 357 407 | | | 1 178 704 | 8 250 925 |
Representanttilskudd | 670 000 | 42 880 000 | 27 470 000 | 20 100 000 | 6 700 000 | 7 370 000 | 7 370 000 | 1 340 000 | 113 230 000 |
Rådgivertilskudd, 1/2 ltr 55 + 14,1 % arb.g.avgift | 258 379 | 258 379 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 258 379 |
Beregnet årlig tilskudd 2012 før lønns-
og prisregulering | 47 138 379 | 33 827 407 | 26 457 407 | 13 057 407 | 11 370 000 | 11 370 000 | 6 518 704 | 149 739 304 |
Differanse sammenlignet med gjeldende
modell | -2 278 537 | -869 381 | -195 437 | 1 029 916 | 968 649 | 968 649 | 1 520 058 | |
De siste modellene utvalget har vurdert er en
modell der grunntilskuddet økes til 4 mill. kroner som under modell
3, og der opposisjonstilskuddet også økes noe. I tillegg til en
generell økning innebærer forslaget fra utvalget at grupper med
to eller flere representanter skal få fullt opposisjonstilskudd.
Dette øker kostnadene noe, da grupper med to til fire representanter
i dag kun mottar et halvt opposisjonstilskudd.
Utvalget har vurdert to alternative måter å
finansiere det økte opposisjonstilskuddet på. Enten ved å redusere
representanttilskuddet for alle (modell 4) og et alternativ der
økningen i grunntilskuddet finansieres ved å redusere representanttilskuddet
for alle, men der økningen i opposisjonstilskuddet finansieres ved
å redusere representanttilskuddet fra og med representant nr. 41
(modell 5).
MODELL 4 – Økt grunntilskudd, opposisjonstilskudd
og redusert representanttilskudd |
Felles | | A | FrP | H | KrF | Sp | SV | V | Totalt |
Antall representanter | | 64 | 41 | 30 | 10 | 11 | 11 | 2 | 169 |
Sats jan. 2013 | i kr | | | | | | | |
Grunntilskudd | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 28 000 000 |
Opposisjonstilskudd | 3 000 000 | 0 | 3 000 000 | 3 000 000 | 3 000 000 | | | 3 000 000 | 12 000 000 |
Representanttilskudd | 641 048 | 41 027 072 | 26 282 968 | 19 231 440 | 6 410 480 | 7 051 528 | 7 051 528 | 1 282 096 | 108 337 112 |
Rådgivertilskudd, 1/2 ltr 55 + 14,1 % arb.g.avgift | 258 379 | 258 379 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 258 379 |
Beregnet årlig tilskudd 2012 før lønns-
og prisregulering | 45 285 451 | 33 282 968 | 26 231 440 | 13 410 480 | 11 051 528 | 11 051 528 | 8 282 096 | 148 595 491 |
Differanse sammenlignet med gjeldende
modell | -4 131 465 | -1 413 820 | -421 404 | 1 382 989 | 650 177 | 650 177 | 3 283 450 | |
MODELL 5 – Økt grunntilskudd og opposisjonstilskudd,
økt opposisjonstilskudd finansiert ved knekkpunkt ved 40 |
Felles | | A | FrP | H | KrF | Sp | SV | V | Totalt |
Antall representanter | | 64 | 41 | 30 | 10 | 11 | 11 | 2 | 169 |
Sats jan. 2013 | i kr | | | | | | | |
Grunntilskudd | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 28 000 000 |
Opposisjonstilskudd | 3 000 000 | 0 | 3 000 000 | 3 000 000 | 3 000 000 | 0 | 0 | 3 000 000 | 12 000 000 |
Representanttilskudd | 663 300 | 26 532 000 | 26 532 000 | 19 899 000 | 6 633 000 | 7 296 300 | 7 296 300 | 1 326 600 | 95 515 200 |
Representanttilskudd fom. 41 | 520 000 | 12 480 000 | 520 000 | | | | | | 13 000 000 |
Rådgivertilskudd, 1/2 ltr 55 + 14,1 % arb.g.avgift | 258 379 | 258 379 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 258 379 |
Beregnet årlig tilskudd 2012 før lønns-
og prisregulering | 43 270 379 | 34 052 000 | 26 899 000 | 13 633 000 | 11 296 300 | 11 296 300 | 8 326 600 | 148 773 579 |
Differanse sammenlignet med gjeldende
modell | -6 146 537 | -644 788 | 246 156 | 1 605 509 | 894 949 | 894 949 | 3 327 954 | |
Utvalget anbefaler modell 4, men konkluderte med
at opposisjonstilskuddet ikke økes til 3 mill. kroner, men til 2,5
mill. kroner. Representanttilskuddet foreslås satt til kr 660 000
per representant.
Fordelingen vil da se slik ut:
MODELL 4 – Økt grunntilskudd, opposisjonstilskudd
og redusert representanttilskudd |
Felles | | A | FrP | H | KrF | Sp | SV | V | Totalt |
Antall representanter | | 64 | 41 | 30 | 10 | 11 | 11 | 2 | 169 |
Sats jan. 2013 | i kr | | | | | | | |
Grunntilskudd | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 4 000 000 | 28 000 000 |
Opposisjonstilskudd | 2 500 000 | 0 | 2 500 000 | 2 500 000 | 2 500 000 | | | 2 500 000 | 10 000 000 |
Representanttilskudd | 660 000 | 42 240 000 | 27 060 000 | 19 800 000 | 6 600 000 | 7 260 000 | 7 260 000 | 1 320 000 | 111 540 000 |
Rådgivertilskudd, 1/2 ltr 55 + 14,1 % arb.g.avgift | 258 379 | 258 379 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 258 379 |
Beregnet årlig tilskudd 2012 før lønns-
og prisregulering | 46 498 379 | 33 560 000 | 26 300 000 | 13 100 000 | 11 260 000 | 11 260 000 | 7 820 000 | 149 798 379 |
Differanse sammenlignet med gjeldende
modell | -2 918 537 | -1 136 788 | -352 844 | 1 072 509 | 858 649 | 858 649 | 2 821 354 | |
Presidentskapet foreslår at Stortinget
vedtar en fordeling av gruppestøtten som i modell 4 over i punkt
3.2.6. Fra 1. mai 2013 er gruppetilskuddet regulert, jf. årslønnsveksten
i staten og konsumprisindeksen. På bakgrunn av dette er satsene
i presidentskapets forslag noe høyere enn det utvalget foreslo.
Det foreslås at grunntilskuddet fastsettes til kr 4 134 400 per
år, at opposisjonstilskuddet fastsettes til kr 2 584 000 per år
og at representanttilskuddet fastsettes til kr 682 186 per representant
per år.
Presidentskapet er av den oppfatning
at modellen omfordeler tilskuddet på en hensiktsmessig måte. De
minste og mellomstore gruppene tilgodeses med økt tilskudd. Økningen
i tilskudd til de fire minste gruppene gir den konsekvens at tilskuddet
til de tre største gruppene må reduseres. Modellen legger etter presidentskapetsvurdering til rette for en rimelig reduksjon
i tilskudd for disse partiene. Presidentskapetser at en økning i grunntilskuddet er
nødvendig for at alle partier på Stortinget, uavhengig av størrelse,
skal kunne gi sine representanter den nødvendige parlamentariske
støtte og å sikre en stabil grunnbemanning. Videre er det fornuftig
å gi fullt opposisjonstilskudd til partigrupper med to eller flere representanter.
I dag må en partigruppe ha fem eller flere for å få fullt opposisjonstilskudd.
Grupper i opposisjon med én representant får ikke opposisjonstilskudd.
Økning i opposisjonstilskuddet for de små partiene vil, etter presidentskapets vurdering, ytterligere
støtte gruppenes mulighet til å sikre et godt støtteapparat.
Presidentskapet viser til at
den nye fordelingsmodellen innebærer at Arbeiderpartiets, Fremskrittspartiets
og Høyres grupper får redusert sitt tilskudd. Tilskuddene vil også
som følge av valget kunne endres for nevnte partigrupper og de øvrige
partigruppene. Etter gjeldende regler, som videreføres, skal grupper
som reduseres etter stortingsvalg opprettholde sitt grunn- og representantbaserte
tilskudd ut året. Fra januar 2014 reduseres tilskuddet i tråd med
det nye antallet representanter. Presidentskapet foreslår
en overgangsordning for de gruppene som vil få et redusert tilskudd
som følge av nye retningslinjer. Dette foreslås regulert slik at
gruppene får videreført gjeldende tilskuddsberegning ut 2013 dersom
det gir et høyere tilskudd enn ny beregningsmodell.
Stortinget vedtok 9. oktober 2006 retningslinjer for
bruk av tilskudd, Innst. S. nr. 241 (2005–2006). Stortinget vedtok
endringer 27. mai 2009 (Innst. S. nr. 234 (2008–2009)), 19. november
2009 (Innst. 36 S (2009–2010)) og 11. november 2011 (Innst. 39 S (2011–2012)).
Retningslinjene gjelder all bruk av tilskudd
fra Stortinget til stortingsgrupper og uavhengige representanter.
Gruppetilskudd skal bare brukes til stortingsrelevant arbeid, herunder
til drift av et nødvendig politisk og administrativt støtteapparat
for stortingsgruppene, samt til anskaffelse av varer og tjenester
som gruppene finner nødvendig for å ivareta sine funksjoner i Stortinget.
Partienes stortingsgrupper og uavhengige representanter
er å betrakte som egne juridiske enheter med ansvar for eget personell
og egen økonomi. Stortingsgruppene vedtar selv regler for sin økonomistyring.
Det stilles krav til at stortingsgrupper og uavhengige representanter
fører regnskap. Årlig regnskapsrapport sendes til presidentskapet
innen 15. mai påfølgende år. Regnskapsrapporten skal følge kontantprinsippet
og vise påløpte utgifter. Presidentskapet har gitt nærmere bestemmelser
om regnskapsrapportens utforming, slik at rapportering skjer etter
en ensartet mal.
Regnskapene til stortingsgruppene og uavhengige
representanter skal årlig revideres av en statsautorisert revisor
oppnevnt av Stortingets presidentskap. Revisjonsberetningen for
hvert grupperegnskap framlegges for presidentskapet sammen med regnskapsrapportene.
Regnskapsrapporten og revisjonsberetningen gjøres offentlig tilgjengelige
når de fremmes for presidentskapet.
Retningslinjene har regler knyttet til beregning og
utbetaling av tilskuddet. Retningslinjene regulerer også de tilfeller
der partier i opposisjon går over i regjering og vice versa. Hvordan
tilskuddet skal fordeles dersom en representant trer ut av sin stortingsgruppe
og blir uavhengige, reguleres også. Likeså korrigeringer som følge
av reduksjon i partigruppen i forbindelse med valg.
Retningslinjene regulerer også forhold til egen partiorganisasjon.
Det skal være et klart skille mellom den offentlige støtten som
går til partiorganisasjonene, og den støtten som bevilges over Stortingets budsjett
til stortingsgruppene. Stortingsgruppen kan kun kjøpe enkelte bestemte
tjenester fra egen partiorganisasjon. Dette gjelder lønnskjøring
og regnskapsføring og internettsidetjenester som kan kjøpes fra egen
partiorganisasjon etter vanlige satser. Honorarets størrelse må
da presiseres i egen note i regnskapsrapporten. Reglene sier videre
at ansatte i stortingsgruppene skal ha sin arbeidsplass i Stortinget
og ikke i partiorganisasjonen sentralt eller ved partikontorer lokalt
i distriktene. Det er likevel lagt til rette for at gruppene kan
disponere personell noe friere i forbindelse med valgkamp.
Retningslinjene regulerer utgifter til reiser
og arrangementer og hvilke godtgjørelser og naturalytelser som gruppen
kan yte til representantene.
Retningslinjene inneholder et forbud mot at
tilskuddet kan brukes til kjøp av politisk reklame for partier eller
stortingsgrupper i media.
Gruppetilskuddet reguleres årlig, hvorav 80
pst. følger årslønnsveksten i staten slik den framgår fra Det tekniske
beregningsutvalget, og 20 pst. reguleres med konsumprisindeksen
slik den framgår av Statistisk sentralbyrås beregninger. Gruppetilskuddet
rundes av til nærmeste hele tusen kroner.
Utvalget har vurdert hvilke endringer som bør gjøres
i retningslinjene for bruk av tilskuddet til partigruppene.
Utvalget mener det ikke er nødvendig med store endringer,
kun behov for mindre justeringer for å gjøre retningslinjene tydeligere
og noe romsligere med hensyn til bruken. Utvalget foreslår ikke
endringer som gjør bruken mer fleksibel, men det åpnes opp for noen
flere områder midlene kan benyttes til. Dette foreslås regulert
i detalj som i dag. Utvalget finner det krevende å regulere tilskuddsbruken
på en fleksibel måte som likevel er klar og ikke i seg selv bidrar til
tolkninger som kan føre til behov for innstramning i form av et
mer detaljert regelverk senere. Utvalget mener det er viktig å være
bevisst på hvilke endringer som foreslås og hvilke konsekvenser
dette kan gi. Dersom det foreslås endringer som fører til mer fleksibel
bruk av støtten kan det gi uheldige utslag som åpner opp for å mistolke
retningslinjene.
Utvalget foreslår å omstrukturere reglene i
retningslinjene.
Utvalgets forslag til materielle endringer i
retningslinjene framkommer under i punkt 4.2.1. Forslagene til strukturelle
endringer er skjematisk satt opp i punkt 4.2.2.
Utvalget har fått innspill om at formålet er
noe uklart. For å tydeliggjøre tilskuddets formål foreslås det å
flytte de leddene i gjeldende § 1 som ikke omhandler formål til
andre bestemmelser. Gjeldende bestemmelse inneholder både formål,
virkeområde, forbud mot politisk reklame, beregningsregler og ansvar
for bruken av tilskuddet.
Utvalget er av den oppfatning at en formålsbestemmelse
som er tydelig og beskriver tilskuddets formål på en god måte vil
være til hjelp ved tolkning av etterfølgende bestemmelser. Forslaget
til den nye formålsbestemmelsen fremhever at tilskuddet gis for at
gruppene skal kunne drive sin virksomhet slik at stortingsrepresentantene
kan utøve sitt stortingsverv. Utvalget foreslår at det i ny § 2
inntas et ledd som nærmere definerer begrepet «virksomhet» i formålsbestemmelsen.
I gjeldende retningslinjer er det presisert
at det politiske og administrative støtteapparatet må være «nødvendig».
Utvalget peker på at det er liten grunn til å tro at gruppene vil
ha et støtteapparat som ikke er nødvendig. En slik presisering kan
dessuten gi rom for tolkning om hvor grensen for hva som er nødvendig
og ikke går. Det avgjørende må være at støtteapparatet skal sette
representantene i stand til å utøve sitt verv. Utvalget antar behovet
kan være ulikt i de forskjellige gruppene. Dette må være opp til
gruppene selv å vurdere.
I Brørby-utvalgets innstilling skriver de under punkt
4.2 om økt behov for ressurser til gruppene:
«Etter utvalgets oppfatning berører dette et så sentralt
spørsmål som hvordan man skal sikre at Stortinget skal kunne ivareta
sine oppgaver som lovgivende, bevilgende og kontrollerende organ.
Hvis Stortinget, dvs. representantene og partigruppene, ikke står
rustet til å møte stadig mer ressurssterke politiske aktører, og
til å tilpasse seg nye aksjonsformer i og kanaler for det politiske
arbeidet, risikerer man at viktige beslutninger fattes i andre fora.»
Videre uttalte utvalget under punkt 4.10 at
«… midlene er forutsatt brukt til avlønning av politiske
rådgivere, og til å dekke relevante utgifter til støtte for representantenes
arbeid.»
Utvalget mener at forslaget til ny formålsbestemmelse
klarere angir at tilskuddet gis for at gruppene skal kunne støtte
representantene i utøvelsen av sitt verv som stortingsrepresentant
enn gjeldende formålsbestemmelse.
Utvalget har vurdert hvilke endringer som kan myke
opp reglene om forholdet til egen partiorganisasjon. Det har også
kommet konkrete innspill om å legge til rette for kjøp av kommunikasjonstjenester og
samarbeid om personalarbeid. Utvalget foreslår på bakgrunn av dette
å utvide muligheten for kjøp av tjenester fra partiet. Konkret foreslås
det at begrepet «internettjenester» erstattes med «kommunikasjonstjenester».
Dette gir en mulighet til fortsatt å benytte tilskuddet til internettjenester,
men det åpnes for at tilskuddet også skal kunne brukes til kjøp
av kommunikasjonsbistand i form av f.eks. mediehåndtering, digital
kommunikasjon mv.
Det foreslås å åpne for at HR-tjenester kan
kjøpes fra partiet. Noen HR-tjenester kan være egnet å dele på,
mens andre HR-relaterte oppgaver er det naturlig å gjennomføre i
stortingsgruppen. Den nærmere konkrete vurderingen av hvilke tjenester
som det er naturlig å samarbeide om ved kjøp av tjenester bør det være
opp til gruppene å vurdere.
Når det åpnes for kjøp av flere tjenester foreslår utvalget
å regulere hva gruppen kan betale for tjenestene. Det foreslås å
begrense prisen til å dekke kostnadene partiet har ved å yte slik
bistand. I dag reguleres dette slik at tjenester kan kjøpes «etter
vanlige satser». Utvalget er av den oppfatning at kjøp av tjenester
fra partiet bør være på et kostnadsdekkende nivå for å unngå overføringer
av midler til partiet, som ikke er tillatt etter første ledd. Gjeldende
krav om at honorarets størrelse skal presiseres i egen note i regnskapet
videreføres.
Utvalget har diskutert om kravet til at de ansatte må
ha kontor i Stortinget bør endres. Det var en viktig forutsetning
for Brørby-utvalget at de ansatte hadde sin arbeidsplass i Stortinget.
Dette var ansett som viktig for å kunne skille mellom den offentlige
støtten partiorganisasjonen får og tilskuddet partigruppene får
fra Stortinget.
Formålet med tilskuddet er å legge til rette
for et støtteapparat for representantene. Det skulle tilsi at det
er viktig at ansatte i gruppene er tilgjengelige for representantene
ved utøvelsen av sitt stortingsverv. Ansatte i gruppene kan likevel
ha en deltidsstilling i gruppene og en deltidsstilling i partiet,
uten at dette kommer i konflikt med bestemmelsen. For å legge til rette
for at personell kan ansettes enten i gruppen eller i partiet på
full tid, istedenfor å dele på arbeidsgiveransvaret, er det foreslått
å åpne for kjøp av flere administrative tjenester fra partiet, som
kommunikasjons- og HR-tjenester. Bestemmelsen er heller ikke noe
hinder for å få til hjemmekontorløsninger der det er aktuelt. Imidlertid
foreslår utvalget at bestemmelsen endres noe. Utvalget er av den
oppfatning at ansatte i gruppene som hovedregel skal ha sin arbeidsplass
i Stortinget. Det kan likevel være tilfeller der en annen kontorplass
er hensiktsmessig. Dette kan f.eks. være i tilfeller der Stortinget
ikke har tilstrekkelig med kontorplasser til disposisjon. Utvalget
foreslår at ansatte «i hovedsak» skal ha sin arbeidsplass i Stortinget.
Utvalget foreslår også å endre bestemmelsen som
åpner for at gruppene kan bruke de ansatte «noe friere» i forbindelse
med valgkamp. For både å utvide muligheten til å bruke de ansatte
friere og gjøre bestemmelsen klar og tydelig foreslås det å sette
en bestemt dato og å bruke begrepet «valgår». Dette gir mulighet
til å benytte ansatte både ved kommunevalg og stortingsvalg.
Gjeldende regler åpner kun for at én nestleder kan
få tilleggsgodtgjørelse. Grupper som har to nestledere kan kun gi
tillegg til én av nestlederne. Utvalget foreslår at det åpnes for
å kunne gi tilleggsgodtgjørelse til to nestledere.
Utvalget foreslår å innføre et unntak fra forbudet mot
naturalytelser. Enkelte grupper ønsker å tegne helseforsikring for
representantene. Utvalget mener det bør være opp til gruppene å
vurdere om slik forsikring skal kunne tilbys. Utvalget foreslår
at det generelle begrepet «forsikringsordninger» benyttes, og ikke
begrense dette til helseforsikring. Det er etter utvalgets vurdering
viktig at det klart fremkommer hvilke naturalytelser gruppene tilbyr
representantene. Åpenhet knyttet til bruken er svært viktig, og
det foreslås at dette må presiseres i egen note i regnskapet, tilsvarende
som for kjøp av tjenester fra partiorganisasjonen.
Utvalget foreslår at grunntilskuddet økes til
4 mill. kroner. Denne økningen krever ikke endringer i retningslinjene.
Utvalget foreslår også at opposisjonstilskuddet økes noe, men ikke
i samme størrelse som grunntilskuddet. I gjeldende retningslinjer
er dette regulert slik at nevnte tilskudd er like. Det må derfor
foretas mindre justeringer i retningslinjene slik at tilskuddene
skilles beløpsmessig.
Gjeldende retningslinjer sier at grupper med
fem eller flere representanter skal motta et opposisjonstilskudd.
Grupper i opposisjon med to til fire representanter får i dag et
halvt grunntilskudd, og grupper i opposisjon med én representant
får ikke tillegg. Utvalget foreslår at opposisjonstilskuddet ikke
skal differensieres, men viderefører gjeldende regel om at grupper
med én representant ikke skal motta opposisjonstilskudd.
Bestemmelsen om tildeling er språklig endret
og forenklet. I forslaget fremkommer det bare at det skal utarbeides
et tilskuddsbrev til gruppene og tidspunktet for utbetaling av tilskuddet.
Hva som skal fremkomme av tilskuddsbrevet reguleres av retningslinjene
om bruk av tilskudd til partigruppene og av Stortingets økonomiregelverk.
I gjeldende retningslinjer fremkommer det i
romertallsvedtak II i ikrafttredelsesbestemmelsen at Stortingets
presidentskap kan utfylle retningslinjene. Utvalget foreslår dette
inntatt i en egen bestemmelse i de reviderte retningslinjene.
Gjeldende retningslinjer | Forslag til endring |
§ 1 første ledd | § 2 første ledd |
§ 1 andre ledd | § 1 og § 2 andre ledd |
§ 1 tredje ledd | § 8 |
§ 1 fjerde ledd | § 10 første ledd |
§ 1 femte ledd | § 3 tredje ledd |
§ 2 | § 3 første og andre ledd |
§ 3 første, fjerde til syvende ledd | § 4 |
§ 3 andre ledd | § 10 andre ledd |
§ 3 tredje ledd | § 11 |
§ 4 | § 5 |
§ 5 | § 6 |
§ 6 | § 7 |
§ 7 | § 9 |
§ 8, romertall I | § 13 |
§ 8, romertall II | § 12 |
§ 8, romertall III | § 9 |
Presidentskapet foreslår at Stortinget
vedtar de endringene i retningslinjene som utvalget har anbefalt. Presidentskapet mener
at det er hensiktsmessig å omstrukturere retningslinjene for å gjøre
dem tydeligere og mer brukervennlige. Presidentskapet vil
påpeke at åpenhet knyttet til bruken av gruppestøtten er svært viktig,
og støtter at både kjøp av tjenester fra partiet og hvilke naturalytelser
gruppene tilbyr representantene klart må framkomme av egne noter
i regnskapet. Presidentskapet støtter forslaget om
at ansatte kan ha sin arbeidsplass utenfor Stortinget, men vil presisere
at dette ikke må bli tolket som en hovedregel. Det er kun ved tilfeller
der Stortingets kontorkapasitet ikke er tilstrekkelig for antall
ansatte i gruppene at annen kontorplassering kan være aktuelt. Presidentskapet bemerker
at det kan by på praktiske problemer å sørge for samme service og
oppfølging til ansatte som har kontor utenfor Stortingets lokaler
som for de som har kontor på Stortinget. Det vil følgelig kunne
bli en utfordring om antall gruppeansatte skulle endre seg vesentlig
som følge av denne omleggingen.
De øvrige forslagene og vurderingene fra utvalget
stiller presidentskapet seg bak og viser til utvalgets
vurderinger.
Presidentskapet viser
til merknadene ovenfor og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
Fra 1. oktober 2013 fastsettes grunntilskuddet
til kr 4 134 400 per år, opposisjonstilskuddet fastsettes til kr 2 584 000
per år og representanttilskuddet fastsettes til kr 682 186 per år.
Beregningen av rådgivertilskuddet til partiet med presidentskapsvervet
videreføres uendret.
II
Gruppene får videreført gjeldende tilskuddsberegning
ut 2013 dersom det gir et høyere tilskudd enn ny beregningsmodell.
Dette gjelder ikke opposisjonstilskuddet ved eventuelt regjeringsskifte.
III
Følgende retningslinjer gjøres gjeldende for all bruk
av tilskudd fra Stortinget til stortingsgrupper og uavhengige representanter:
Bruk av tilskudd til partigruppene
§ 1 Formål
Stortinget gir partigruppene
tilskudd for at gruppene skal kunne drive sin virksomhet slik at
stortingsrepresentantene kan utøve sitt stortingsverv.
§ 2 Virkeområde og definisjoner
Disse reglene gjelder all bruk av tilskudd fra Stortinget til
stortingsgrupper og uavhengige representanter.
Med virksomhet i § 1 menes drift av
et politisk og administrativt støtteapparat for stortingsgruppene, samt
anskaffelse av varer og tjenester som gruppene finner nødvendig
for å ivareta sine funksjoner i Stortinget.
§ 3 Rettslig stilling
Partienes stortingsgrupper og uavhengige representanter er å
betrakte som egne juridiske enheter med ansvar for eget personell
og egen økonomi.
Stortingsgruppene vedtar selv regler for sin økonomistyring.
Det er gruppenes ansvar å påse at tilskuddet blir brukt som forutsatt
i retningslinjene. Er man i tvil, forelegges saken for presidentskapet.
§ 4 Tilskuddets størrelse
Gruppetilskuddets størrelse beregnes ut fra et grunntilskudd
og et tilskudd per representant. Grupper som er i opposisjon, det
vil si grupper som ikke er med i regjering, og har to representanter
eller flere, får i tillegg et opposisjonstilskudd.
Grupper i opposisjon med én representant får ikke tillegg. Den gruppen som har
presidentvervet, får i tillegg dekket et beløp tilsvarende 50 prosent
av en rådgiverstilling.
Ved regjeringsskifte vil opposisjonstillegget falle bort for
partier som går inn i regjering, og komme i tillegg for partier
som går over i opposisjon, fra den 1. i måneden etter at regjeringsskiftet
har funnet sted.
Representanter som trer ut av sin stortingsgruppe og blir uavhengige,
mottar 50 prosent av det til enhver tid gjeldende representantbaserte
tilskuddet. Representanter som går over fra én gruppe til en annen,
tar med seg 50 prosent av det representantbaserte tilskuddet. Tilskuddet
til den stortingsgruppen de har trådt ut av reduseres med 100 prosent
av det representantbaserte tilskuddet.
Grupper som reduseres etter et stortingsvalg, opprettholder sitt
grunn- og representantbaserte tilskudd ut året. Deretter korrigeres
tilskuddet i henhold til det nye antall representanter.
Grupper som faller helt ut av Stortinget etter et stortingsvalg,
opprettholder sitt grunn- og representantbaserte tilskudd ut året.
Deretter stoppes tilskuddet. Grupper som faller helt ut, skal tilbakebetale
til Stortinget de tilskuddsmidlene som står ubrukt etter at alle
avviklingskostnader er dekket.
§ 5 Forhold til egen partiorganisasjon
Det skal være et klart skille mellom den offentlige støtten som
går til partiorganisasjonene, og det tilskuddet som
bevilges over Stortingets budsjett til stortingsgruppene.
Ingen midler skal overføres til partiorganisasjonen
sentralt. Gruppene kan likevel kjøpe følgende tjenester fra eget
parti:
1. lønnskjøring,
2. regnskapsføring,
3. kommunikasjonstjenester og
4. HR-tjenester.
Honoraret for kjøp av slike tjenester skal
kun dekke kostnadene partiet har ved å yte gruppen slike tjenester. Honorarets
størrelse skal presiseres i egen note i regnskapsrapporten til presidentskapet.
Ansatte i stortingsgruppene skal i hovedsak ha sin
arbeidsplass i Stortinget og ikke i partiorganisasjonen sentralt
eller ved partikontorer lokalt i distriktene. Det er likevel anledning
til å disponere personell noe friere fra 1.
mai i valgår.
§ 6 Reiser og arrangementer
Representantenes utgifter til reiser og arrangementer dekkes
over Stortingets driftsbudsjett i samsvar med bestemmelser om stortingsrepresentantenes
godtgjørelser.
§ 7 Godtgjørelser og naturalytelser til representanter
Bortsett fra eventuell tilleggsgodtgjørelse til parlamentarisk
leder og inntil to nestledere skal tilskuddsmidler
ikke utbetales som godtgjørelse eller benyttes til naturalytelser
til stortingsrepresentanter. Innberetningspliktige ytelser skal
spesifiseres i egen note i regnskapsrapporten, slik at det framgår
hva hver enkelt har mottatt. Det legges til grunn at de ytelser
det her er snakk om må ha karakter av faste ordninger som kan ses
som en form for godtgjørelse til vedkommende representant, og at
situasjonsbestemte ytelser, som for eksempel åremålsgaver/tilstelninger
og lignende, faller utenfor.
Gruppene kan likevel tilby representantene
forsikringsordninger. Forsikringsordningens kostnader skal presiseres
i egen note i regnskapsrapporten til presidentskapet.
§ 8 Politisk reklame
Gruppetilskuddet skal ikke brukes til kjøp av politisk reklame
for partier eller stortingsgrupper i media. Med politisk reklame
menes annonser, kommersielle kampanjer og markedsføring av politiske standpunkter,
verdier og budskap. Med medier menes alle former for medier, for
eksempel aviser, radio, fjernsyn, nett, kino og boards. Gruppetilskuddet
kan dog brukes til kjøp av stillingsannonser og lignende.
§ 9 Regnskapsføring og revisjon
Stortingsgrupper og uavhengige representanter skal føre regnskap.
Årlig regnskapsrapport sendes til presidentskapet innen 15. mai
påfølgende år. Antall ansatte i stortingsgruppen skal framgå av
regnskapsrapporten. Regnskapsrapporten skal følge kontantprinsippet
og vise påløpte utgifter. Presidentskapet gir nærmere bestemmelser
om regnskapsrapportens utforming, slik at rapportering kan skje
etter en ensartet mal.
Regnskapene til stortingsgruppene og uavhengige representanter
skal årlig revideres av en statsautorisert revisor oppnevnt av Stortingets
presidentskap. Revisjonsberetningen for hvert grupperegnskap framlegges
for presidentskapet sammen med regnskapsrapportene.
Revisor skal kunne bistå partigruppene med nødvendige avklaringer.
Revisor fakturerer hver enkelt gruppe direkte for sine tjenester.
Regnskapsrapporten og revisjonsberetningen gjøres offentlig tilgjengelige
når de fremmes for presidentskapet.
§ 10 Tildeling
Hver enkelt gruppe mottar et tilskuddsbrev
en gang i året der beregningen av tilskuddet framkommer.
Tilskuddet utbetales månedlig, med ca. 1/12 av det totale årsbeløpet.
§ 11 Regulering
Gruppetilskuddet reguleres årlig, hvorav 80 prosent følger årslønnsveksten
i staten slik den framgår fra Det tekniske beregningsutvalget, og
20 prosent reguleres med konsumprisindeksen slik den framgår av
Statistisk sentralbyrås beregninger. Gruppetilskuddet rundes av
til nærmeste hele tusen kroner.
§ 12 Utfyllende bestemmelser
Stortingets presidentskap kan utfylle disse
retningslinjene.
§ 13 Ikrafttreden
Retningslinjene trer i kraft fra 1.oktober
2013.
IV
Retningslinjene trer i kraft 1.
oktober 2013.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den 6. juni 2013
Dag Terje Andersen |
Øyvind Korsberg |
Per-Kristian Foss |
|
|
|
Marit Nybakk |
Akhtar Chaudhry |
Laila Dåvøy |