Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre,
André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til
representantforslaget i Dokument 8:95 S (2012–2013) fra stortingsrepresentantene
Morten Ørsal Johansen, Hans Frode Kielland, Åse Michaelsen, Ulf
Leirstein og Per Sandberg om en økning i antall og reform av norske
fengselsplasser.
Komiteen viser til at soningskapasiteten
så langt som mulig må tilpasses behovet. Kriminalomsorgen skal skaffe
til veie både soningsplasser for straffedømte og politiets behov
for varetektsplasser. Det er viktig for folks rettsoppfatning at
straffedømte soner sin straff raskt etter domsavsigelse. Videre
er det viktig at politiet får varetektsplasser stilt til rådighet,
både for å sikre samfunnets trygghet og for å sikre at etterforskningen
ikke blir skadelidende.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at soningskøen da den rød-grønne regjeringen overtok etter
regjeringen Bondevik II var på rundt 3 000. Siden 2006 er det opprettet
soningsplasser tilsvarende 870 plasser, 657 av disse er nye fengselsplasser.
Fra mai i år etableres ytterlige 16 plasser med elektronisk kontroll
i Nordland fylke. Soningskøen er per 3. mai på 920. Behovet for
soningsplasser er blant annet avhengig av politiets behov for varetektsplasser.
Etter at politiets ressurser er økt, har behovet for at kriminalomsorgen
stiller soningsplasser til disposisjon til varetekt også økt. Behovet
for soningskapasitet følges fortløpende av regjeringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre konstaterer at det er et betydelig press på antall
fengselsplasser. Dette gjelder både innsatte som soner en dom og
varetektsinnsatte. Disse medlemmer deler forslagsstillernes
bekymring over utviklingen i fengselskapasiteten.
Komiteen viser til
kriminalomsorgens kapasitetsplan med enhetsstruktur for fengsler
og friomsorgskontor, som ble utarbeidet av Kriminalomsorgens sentrale
forvaltning (KSF) og overlevert departementet i januar i år. Denne
planen er en oppfølging av St.meld. nr. 37 (2007–2008) Straff som
virker – mindre kriminalitet – tryggere samfunn (Kriminalomsorgsmeldingen).
Dette er en omfattende plan med forslag til hvordan kapasiteten
i kriminalomsorgen bør settes sammen for å dekke fremtidig kapasitetsbehov,
herunder fjerne soningskøen og forhindre ny kø, samt legge til rette
for en straffegjennomføring etter intensjonene i kriminalomsorgsmeldingen. Komiteen viser
til at kapasitetsplanen er et grunnlagsdokument for de prioriteringer
departementet vil gjøre med hensyn til eventuelle forslag om utbedring
og utvidelse i eksisterende fengsel eller nybygg. Komiteen er
kjent med at regjeringen har satt i gang en konseptvalgutredning
for behov for soningsplasser i fylkene Buskerud, Vestfold, Telemark,
Aust- og Vest-Agder. Etter kvalitetssikring (KS1) vil departementet
komme tilbake med forslag til aktuelle tiltak for soningskapasiteten
i denne delen av landet. Komiteen imøteser utfallet
av denne konseptvalgutredningen. Forslag om eventuell utvidelse
av soningskapasiteten vil komme gjennom ordinær budsjettbehandling
i Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har gjentatte ganger etterlyst en politisk behandling
av kapasitetsplanen i Stortinget. En slik forankring ville etter disse medlemmers oppfatning
gitt Kriminalomsorgen forutsigbare signaler om framtidige investeringer
og enhetsstruktur. Disse medlemmer konstaterer at
regjeringen ikke ønsker en slik bred og forankret politisk prosess
på dette viktige feltet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringen har etablert et eget fengsel for utenlandske
innsatte uten oppholdstillatelse ved Kongsvinger fengsel, avdeling
Vardåsen, med 97 plasser. Soningstilbudet ved Kongsvinger skal være
spesielt tilpasset behovet de straffedømte har med tanke på tilbakeføring
til sitt hjemland etter soningsoverføring eller etter endt soning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
imøteser en evaluering av erfaringene kriminalomsorgen gjør seg
med et eget fengsel for utlendinger uten oppholdstillatelse, før
departementet eventuelt etablerer flere egne fengsler for denne
gruppen straffedømte.
Flertallet viser til
at regjeringens mål med eget fengsel for utenlandske straffedømte
uten opphold, er å utvikle et tilpasset tilbud til denne målgruppen,
men med samme kvalitet som tilbudet til øvrige innsatte i norske
fengsler. Dette skal blant annet gjøres gjennom styrket samarbeid
og kompetanseoverføring i justissektoren, muliggjøring av sambruk
av tjenester som tolketjenester m.m. Flertallet understreker
at prinsippet om likhet for loven ligger til grunn for alle innsatte,
uavhengig av statsborgerskap, og at det derfor ikke er aktuelt at
det gis et dårligere tilbud i fengsel for utenlandske innsatte.
Dette strider også mot våre internasjonale forpliktelser, som sier
at vi ikke kan diskriminere grupper av innsatte på bakgrunn av deres
status, etniske tilhørighet med videre. Med samme begrunnelse støtter
ikke flertallet forslagsstillernes forslag om å ta
dagpengene fra utlendingene. Dagpengene er tenkt å dekke innsattes behov
for toalettartikler og andre personlige forbruksartikler som de
innsatte selv må kjøpe med egne penger. Flertallet minner
om at alle innsatte som soner en dom i norske fengsler har aktivitetsplikt,
og at dagpengene er en ytelse for dette, uavhengig av om man er
norsk eller utenlandsk statsborger.
Komiteen deler regjeringens
mål om at utenlandske straffedømte uten opphold så raskt som mulig
skal overføres til sitt hjemland for å fullføre soningen der. Dette
skjer rutinemessig i de nordiske landene. Soningsoverføringer utenfor
Norden gjennomføres som hovedregel gjennom den europeiske overføringskonvensjonen.
Overføringer til land som ikke har ratifisert overføringskonvensjonen
forutsetter en bilateral avtale om overføring. Komiteen har
registrert at antallet soningsoverføringer utenfor Norden har vært
relativt beskjedne. Komiteen mener det er riktig
at arbeidet med å effektivisere samarbeidet mellom politiet, utlendingsmyndighetene, kriminalomsorgen
og Justis- og beredskapsdepartementet fortsetter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringen har det handlingsrommet som trengs for
å håndtere behovet for soningsplasser. Skulle imidlertid situasjonen
endre seg, ber flertallet regjeringen komme til Stortinget
for eventuelle økte budsjettrammer eller lovendringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å henvise til argumentasjonen i forslaget, og slutter seg til begrunnelsen
her. Disse medlemmer påpeker at utbetaling av økonomiske
ytelser gjør det attraktivt å sitte i fengsel for mange utenlandske
grupperinger. Personlige hygieneartikler bør derfor utleveres etter
behov.
På denne bakgrunn ønsker disse medlemmer å
fremme følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
utarbeide og fremme forslag om en plan for å redusere fengselskøene og
bygge ut langt flere lukkede plasser innenfor eksisterende murer.
Det forutsettes at det ikke gis noen form for strafferabatt for
å redusere soningskøene eller at domfelte soner med elektronisk
kontroll der dette ellers ikke er normalt.
2. Stortinget ber regjeringen sørge for
at alle økonomiske utbetalinger til utenlandske innsatte stoppes
med umiddelbar virkning.
3. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å opprette egne varetektsfengsler for utlendinger med redusert
standard og i tilknytning til grenseoverganger.
4. Stortinget ber regjeringen umiddelbart
utarbeide og fremme forslag om en plan med sikte på å overføre alle
utenlandske kriminelle til egne fengsler etter modell av prosjektet
i Kongsvinger. Da resosialiseringsargumentet ikke er gyldig, og
prevensjonsargumentet får økt betydning for kriminelle utlendinger,
forutsettes det at disse fengslene får en redusert standard.
5. Stortinget ber regjeringen se alle forslag
i sammenheng med målet om at kriminelle utlendinger skal sone i
eget hjemland.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre deler forslagsstillernes oppfatning av at kapasiteten
i norske fengsler er under sterkt press, og at det er nødvendig
med initiativ som kan imøtekomme denne situasjonen. Disse medlemmer etterlyser,
på samme måte som forslagsstillerne, en bred tilnærming fra regjeringen
i de virkemidler som settes inn for å møte situasjonen.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
legge fram en kapasitetsplan for kriminalomsorgen, som særlig vektlegger
reduksjon av soningskøene, økning av varetektsplasser og egne fengsler/avdelinger
for utenlandske statsborgere med utvisningsvedtak.
2. Stortinget ber regjeringen legge frem
oversikt over hvilke økonomiske og sosiale ytelser utenlandske statsborgere
har i norske fengsler, og at det gjøres en vurdering av hvilke skjæringspunkter
for opptjening som bør legges til grunn.
3. Stortinget ber regjeringen umiddelbart
starte arbeidet med å intensivere antallet soningsoverføringer,
og at det i noen tilfeller også åpnes for å kjøpe soningsplasser
til utenlandske straffedømte i deres hjemland.»