I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
gjeninnføre en spesialisthjemmel slik at bedrifter får mulighet
til å ansette ikke-faglærte arbeidsinnvandrere fra land utenfor
EØS-området.
2. Stortinget ber regjeringen utvide dagens
jobbsøkervisum slik at personer utenfor EØS lettere kan få søke
jobb i Norge.
3. Stortinget ber regjeringen utvide «tidlig
arbeidsstart» ved å åpne for at bedrifter, utdannings- og forskningsinstitusjoner
forhåndsgodkjennes slik at utenlandske arbeidstakere kan påbegynne arbeidet
sitt mens Utlendingsdirektoratet (UDI) behandler søknaden.
4. Stortinget ber regjeringen gjennomgå
godkjenningssystemet for utenlandsk utdanning og innføre en tidsfrist
slik at det blir enklere og raskere å få godkjent utenlandsk utdanning.
5. Stortinget ber regjeringen endre reglene
for arbeidstillatelse som faglært, slik at kravene til kompetanse
i større grad bestemmes av arbeidsgiverne.
6. Stortinget ber regjeringen forenkle prosedyrene
for forlengelse/fornyelse av arbeidstillatelser.
7. Stortinget ber regjeringen sette i gang
et arbeid med sikte på å forenkle både regler og prosedyrer for
å sikre rask godkjenning av arbeidssøkere til Norge.
8. Stortinget ber regjeringen forenkle
regelverket og prosedyrene for arbeidsinnvandrere fra ikke-EU-land
som ønsker å ha ektefelle/barn med til Norge.
9. Stortinget ber regjeringen sørge for
at søknader om arbeids- og oppholdstillatelse behandler familien
under ett og at personnummer utstedes til hele familien med en gang
vedtaket foreligger.
10. Stortinget ber regjeringen utarbeide
retningslinjer for politidistriktene som forenkler mottak av arbeids-
og oppholdssøknader og med krav om at søknader som mottas sendes
UDI innen en kort tidsfrist.
11. Stortinget ber regjeringen fremme en
sak om hvordan staten kan bidra til å sikre arbeidsinnvandrere grunnleggende
norskopplæring, der aktører fra frivillige og ideelle organisasjoner trekkes
inn, slik at man får en effektiv og fleksibel undervisning tilpasset
arbeidsinnvandrernes behov.
12. Stortinget ber regjeringen styrke og
modernisere informasjons- og veiledningssystemene for å tilpasse
disse til den nye virkeligheten med mange arbeidsinnvandrere. For
å løse disse utfordringene bør frivillige og ideelle organisasjoner
i større grad trekkes inn i dette arbeidet.»
Det vises i dokumentet til at det er bred politisk enighet
om at Norge trenger utenlandsk arbeidskraft. Det vises blant annet
til behandlingen av St.meld. nr. 18 (2007–2008) Arbeidsinnvandring,
der Stortingets flertall, alle unntatt representantene fra Fremskrittspartiet,
var enige om at regelverket på området skulle gjøres enklere og mer
oversiktlig, at saksbehandlingsprosedyrene skulle forbedres og at
det skulle iverksettes en rekke andre tiltak for å legge til rette
for å dekke behovet for utenlandsk arbeidskraft. Forslagsstillerne
viser til at norsk arbeids- og næringsliv vil ha behov for spesialkompetanse for
å klare konkurransen med internasjonale selskaper, og at det ikke
er noen selvfølge at den kompetente arbeidskraften søker seg til
Norge.
Forslagsstillerne mener det fortsatt er for
vanskelig å få kvalifisert arbeidskraft til Norge.
Forslagsstillerne mener det var uheldig at utlendingsforskriften
§ 6-2 om spesialistkvoten ble opphevet 15. januar 2013. I stedet
mener forslagsstillerne at en burde ha innført en ordning hvor mennesker
som har fått et arbeid i Norge, får oppholdstillatelse på en ubyråkratisk måte
– uten å måtte avvente en søknadsbehandling. I Sverige fungerer
et slikt etterspørselstyrt system bra, men det er strenge kriterier,
og det ønsker forslagsstillerne innført her også.
Forslagsstillerne viser til at det fra bedrifter meldes
om saksbehandlingstider på opptil seks måneder for arbeidstakere
fra ikke-EU-land. Dette er en klar ulempe for norske bedrifter som er
avhengige av utenlandsk kompetanse.
Forslagsstillerne viser til at Arbeidstilsynet,
politiet, Skatteetaten og Utlendingsdirektoratet har etablert tre
servicesentre for utenlandske arbeidstakere i Norge (SUA): i Oslo,
Stavanger og Kirkenes. Formålet med sentrene er at både arbeidsgivere
og arbeidstakere skal få veiledning og rask behandling av søknader.
Forslagsstillerne mener det var et fornuftig tiltak å samlokalisere disse
myndighetene. Likevel vil forslagsstillerne understreke at saksbehandlingsprosessen
i dag ikke er rask og smidig nok for å tilfredsstille næringslivets
behov for rask rekruttering av utenlandsk arbeidskraft. Selve saksbehandlingen i
SUA er raskere, men det hjelper søkeren lite, siden det kan ta flere
uker fra arbeidstakeren logger seg inn på SUA før vedkommende får
time. For borgere fra EU-land tar det enda lengre tid.
Forslagsstillerne viser til at det er politiet
som tar imot søknaden om arbeids- og oppholdstillatelsen i de byene
der det ikke er SUA. Forslagsstillerne er kjent med at dette er
et ledd som gjør at saksbehandlingen tar ytterligere tid.
Forslagsstillerne er glad for at det er krav
til UDI om rask saksbehandling også for familien til arbeidstakeren,
men er kjent med at det i praksis kan ta lang tid før familien får
opphold. Forslagsstillerne har stor forståelse for at en arbeidstaker
ikke ønsker å flytte til et annet land uten familien og ønsker derfor
at retningslinjene for behandling av søknader til familiemedlemmer
behandles samtidig med arbeidstakeren.
Forslagsstillerne viser til at Nasjonalt organ
for kvalitet i utdanningen (NOKUT) har store utfordringer knyttet
til saksbehandlingstid. Forslagsstillerne mener det er behov for
en helhetlig gjennomgang av hele godkjenningssystemet for utenlandsk
utdanning, samt innføre en konkret tidsfrist slik at det blir enklere
og raskere å få godkjent utdanning fra et annet land. Fremtidige
budsjettbevilgninger, samt endringer i dagens finansieringsmodell
for NOKUT, må ta hensyn til dette.
Forslagsstillerne viser til at NOU 2011:14 Bedre integrering
fremhever hvor viktig det er at arbeidsinnvandrere kan nyttiggjøre
seg av medbrakt kompetanse. En viktig forutsetning for dette er norskundervisning.
Forslagsstillerne mener at staten bør ta et større finansielt ansvar
for norskundervisning til arbeidsinnvandrere, gjennom økt tilskudd
til norskopplæring i kommunene. Forslagsstillerne mener også at
det er viktig å trekke inn andre aktører i privat sektor og ideelle organisasjoner.
Forslagsstillerne viser til at det er et stort
behov for å styrke og modernisere informasjons- og veiledningssystemene
rettet mot arbeidsinnvandrere (NOU 2011:14). Det er spesielt i den
første tiden mange arbeidsinnvandrere faller utenfor. Informasjons-
og veiledningssystemene må styrkes i førstelinjen som møter arbeidsinnvandrerne
– både nettsidene og språkkunnskapen hos de ansatte må forbedres.
Servicesenteret for utenlandske arbeidstakere (SUA), som yter service
for dem som har fått en arbeidskontrakt vedrørende skattekort, registrering
hos politiet samt Arbeidstilsynets virkeområde, dekker bare i begrenset
grad arbeidsinnvandrernes behov. Det offentlige bør derfor bli avlastet
når det gjelder flere av disse tjenestene gjennom privat sektor,
herunder frivillige organisasjoner.