Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari
Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert
Eriksson, Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, viser til at det er svært viktig at alle mennesker
gis mulighet til å komme inn i arbeidslivet og at det derfor er
viktig å ha aktiv politikk innrettet på å kunne realisere det målet.
Komiteen viser til at det i Norge
er høy sysselsetting både i et historisk og internasjonalt perspektiv.
Dette er et godt utgangspunkt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at regjeringen vil legge fram en melding for Stortinget
som drøfter den eksisterende arbeids- og velferdspolitikken og presentere
nye mulige tiltak på feltet.
Flertallet vil derfor vise til
arbeidsministerens tilsvar i sitt svarbrev av 24. mai 2013 til de
enkelte punkter i forslaget og kommer tilbake til eventuelle endringer
under behandlingen av den varslede meldingen.
Flertallet viser til at antall
tapte årsverk som følge av sykdom eller arbeidsløshet går ned. For 2012
melder Nav om at antall tapte årsverk av disse grunner er gått ned
med 5 000; nedgangen viser seg i alle grupper. Dersom en tar hensyn
til utviklingen i befolkningssammensetning og alder, er tapet ytterligere
redusert. I perioden fra 2005 til 2011 er antall tapte årsverk gått
ned med 18 000, dersom en tar hensyn til demografiske endringer.
Flertallet viser videre til egen
merknad i Innst. 15 S (2012–2013), sitat:
«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, peker på at de om lag
600 000 som mottar helserelaterte ytelser, er en mangfoldig gruppe
mennesker med ulike livssituasjoner, som har ulike typer helserelaterte ytelser.
Flertallet vil derfor understreke viktigheten av ikke å fremstille
det som at alle de om lag 600 000 står permanent utenfor arbeidslivet,
men burde og kunne deltatt. Statistikken omfatter både de som har gått
helt ut av arbeidslivet og som utelukkende eller i hovedsak forsørges
av en varig offentlig stønad, slik som uførepensjonister, men understreker
at veldig mange av de som telles inn i statistikken har en formell
tilknytning til arbeidslivet og mottar en midlertidig ytelse, og
derfor vil komme tilbake til arbeidslivet igjen.»
Flertallet stiller seg på denne
bakgrunn undrende til bruken av begrepet «utenforskap» fra komiteens
medlemmer fra Høyre. I dette begrepet ligger tilsynelatende en idé
om at mennesker som er for syke til å arbeide, ikke er del av samfunnet. Flertallet vil
advare mot å basere politikken på en slik forutsetning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at selv om arbeidsledigheten
i Norge er relativt lav sammenlignet med våre naboland, så er utenforskapet
stort. Det er for mange som står helt eller delvis utenfor arbeidslivet.
Dette illustreres godt av sysselsettingsgraden som gir et bredere
bilde av tilknytningen til arbeidslivet i Norge. Basert på tall
fra SSB kan vi konstatere at sysselsettingsgraden økte etter at
Bondevik II-regjeringen snudde den negative utviklingen i norsk
økonomi, og fortsatte å øke frem til toppåret 2008. Siden den gang
har sysselsettingsgraden gått ned, og i 1. kvartal 2013 er sysselsettingsgraden
nede på 68,3 pst. Det er en sterk og svært bekymringsfull nedgang. Disse
medlemmer mener det er ekstra bekymringsfullt fordi regjeringen
ikke har klart å bruke de gode tidene til å gi flere mennesker en
ny sjanse i arbeidslivet.
Disse medlemmer mener det trengs
nye ideer og bedre løsninger for å få flere inn i arbeidslivet.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gå igjennom målstyringsregelverket
i Nav, med sikte på å etablere færre og tydeligere mål som bygger
opp under intensjonen om at flere mennesker skal delta i arbeidslivet.»
«Stortinget ber regjeringen etablere metodeverktøy
for effektmåling av arbeidsmarkedstiltak. Effektmålingen bør inneholde
informasjon om overføring til ordinært arbeid etter avsluttet tiltak,
samt hvorvidt en tidligere tiltaksdeltager forblir i arbeid etter
henholdsvis tre og fem år.»
«Stortinget ber regjeringen iverksette klarere krav
til leverandørene av attføringstjenester, herunder en vurdering
av hvordan bedrifter som ikke leverer tilfredsstillende resultater,
skal følges opp.»
«Stortinget ber regjeringen styrke satsingen
på lese- og skriveopplæring i regi av Nav og i tiltaksapparatet.»
«Stortinget ber regjeringen legge fram en sak
om å sikre at alle gode krefter tas i bruk for å gi unge mennesker
en mulighet til å delta i arbeidslivet. Ordningen bør legges opp
langs følgende linjer:
Nav utarbeider en
liste over godkjente tilretteleggere i offentlig, privat og ideell
sektor.
Det utarbeides et system hvor de som formidler Nav-brukere
inn i arbeid, mottar et honorar. Tilskuddsordningen bør utformes
slik at virksomheten belønnes dersom vedkommende er i arbeid etter
henholdsvis tre år og fem år.»
«Stortinget ber regjeringen legge fram en sak
om hvordan sosiale entreprenører i større grad kan benyttes som
leverandører til det offentlige.»
«Stortinget ber regjeringen utrede et tidsbegrenset
arbeidsskattefradrag ved overgang fra trygd til arbeid.»
«Stortinget ber regjeringen legge fram en handlingsplan
med tiltak for å stanse veksten i antallet unge uføre.»
«Stortinget ber regjeringen legge fram en sak med
gjennomgang av alle ytelser til unge på sosialhjelp, herunder individstønad
og bostøtte til unge mennesker som bor hos sine foreldre eller foresatte, for
å sikre at ordningene oppmuntrer til arbeid eller utdanning.»
«Stortinget ber regjeringen fremme en sak om gjennomgang
av alle lønnstilskuddsordningene, herunder tidsubestemt lønnstilskudd
(TULT), for å sikre at disse i større grad brukes for å sikre at
personer med nedsatt arbeidsevne kan være helt eller delvis i arbeid.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en
forenklet og forsterket ordning for tilretteleggingstilskudd for
funksjonshemmede.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
for øvrig til Fremskrittspartiets merknader og forslag i Representantforslag
52 S (2012–2013), jf. Innst. 343 S (2012–2013). Disse medlemmer viser
også til Fremskrittspartiets Representantforslag 111 S (2012–2013)
om et mer helhetlig, effektivt og brukervennlig Nav, jf. Innst.
416 S (2012–2013).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at yrkesdeltakelsen
til mennesker med nedsatt funksjonsevne har hatt en klar nedgang siden
2008, og er lavere enn den var i 2006. Regjeringens tiltak for denne
gruppen har ikke hatt effekt, snarere tvert imot. Det kraftige fallet
man så mellom 2010 og 2011 har fortsatt. Disse medlemmer viser
til sine respektive partiers alternative statsbudsjetter for 2013
og den markante satsing som der er foreslått fra partienes side
når det gjelder mennesker med nedsatt funksjonsevne.