Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen,
Torstein Tvedt Solberg og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Solveig Sundbø
Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A.
Meling, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Tom E. B. Holthe
og Hans Andreas Limi, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre Terje
Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen,
viser til Stortingets forretningsorden § 43 om fagkomiteenes behandling
av statsbudsjettet.
Komiteen viser til at regjeringen
Stoltenberg II gikk av 16. oktober 2013, og at regjeringen Solberg
tiltrådte samme dag. Regjeringen Solbergs tilleggsproposisjon Prop.
1 S Tillegg 1 (2013–2014) ble lagt frem 8. november 2013.
Komiteen behandler i denne innstillingen
regjeringens forslag til statsbudsjett for 2014 under rammeområde
19 Tilfeldige utgifter og inntekter, rammeområde 20 Finansadministrasjon
mv. og rammeområde 22 Utbytte, etter den vedtatte inndelingen i
rammeområder, jf. Innst. 18 S (2013–2014) og vedtak i Stortinget
24. oktober 2013, supplert med vedtak 8. november 2013 og 12. november
2013.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
forslag om bevilgninger på de budsjettkapitlene som er fordelt til
finanskomiteen. Videre fremmer komiteen forslag om
bevilgninger på statsbudsjettets 90-poster, kap. 2800/5800 Statens
pensjonsfond utland og kap. 5999 Statslånemidler, som behandles
utenfor rammeområdene. I kapittel 10 refereres Prop. 24 S (2013–2014)
om fullmakt til å ta opp statslån o.a.
Forslag fra mindretall er gjengitt i innstillingens kapittel
11 og komiteens tilråding i kapittel 12.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til egne
forslag for 2014, jf. Innst. 2 S (2013–2014), og at disse i hovedsak
tilsvarer regjeringen Stoltenberg IIs forslag i Prop. 1 S (2013–2014),
Gul bok. Disse medlemmer viser videre til merknader
under de ulike rammeområdene i denne innstillingen.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at Venstre fremmer et eget alternativt statsbudsjett for 2014, jf.
Innst. 2 S (2013–2014). Venstres alternative statsbudsjett tar utgangspunkt
i budsjettforslaget fra den avgåtte regjeringen, jf. Prop. 1 S (2013–2014),
samt den nye regjeringens tilleggsproposisjon, jf. Prop. 1 S Tillegg
1 (2013–2014). Konkrete endringer i Venstres alternative budsjett
på rammeområde 19, 20 og 22 i forhold til disse dokumentene følger
av tabellen under.
Dette medlem viser videre til
omtale av forslagene under de ulike kapitler og poster i denne innstilling.
Som følge av at Stortinget 26. november vedtok andre rammesummer
for rammeområde 19, 20 og 22 enn det Venstre primært foreslo i Innst.
2 S (2013–2014) fremmer Venstre ikke alternative forslag til bevilgninger
i denne innstilling.
Rammeområde 19
Kap. Post. | Tekst | Endring i
forhold til Stoltenberg II (Prop. 1 S Gul Bok) | Endring i
forhold til
Solberg.
(Prop. 1 S
Tillegg 1) | Merknad |
2309.01 | Innføre ordning med momsnøytrale innkjøp i staten m.m. | -250,0 | -250,0 | Tidligere felles opposisjonsforslag, da med 500 mill. Mer
seriøst og reelt. |
2309.01 | Ostehøvelkutt i departementene | -300,0 | -300,0 | |
2309.01 | Avvikle ordningen med
eksportstøtte til osteproduksjon | -130,0 | -130,0 | Føres teknisk mot «ymseposten». Samlet
teknisk verdi av denne eksportstøtten og støtten til osteproduksjon
er 130,0 mill. kroner. |
2309.01 | Ubrukte/overførte midler i jordbruksavtalen | -40,0 | -40,0 | Hvert år brukes ubrukte midler i jordbruksavtalen
til å finansiere neste års avtale. Ubrukte midler bør tilfalle statskassen.
40 mill. kroner er basert på tallene fra de siste oppgjør. |
5309.29 | Salg av statlig eiendom | -200,0 | -200,0 | Teknisk ført på ymse inntekter. |
Sum ramme 19: Tilfeldige utgifter og
inntekter | -920,0 | -920,0 | |
Rammeområde 20
Kap. Post. | Tekst | Endring i
forhold til Stoltenberg II (Prop. 1 S Gul Bok) | Endring i
forhold til
Solberg.
(Prop. 1 S
Tillegg 1) | Merknad |
1618.01 | Mindrebehov hos skatteetaten som følge av avvikling av
arveavgiften. | -30,0 | 0,0 | Foreslått i vårt alternative opplegg – videreført av regjeringen
i tilleggsprp.en |
4638.01 | Slette klimakvoter | 269,8 | 269,8 | Slette halvparten av klimakvotene som skal selges i EU-markedet
i 2014 |
Sum ramme 20: Finansadministrasjon | 239,8 | 269,8 | |
Rammeområde 22
Kap. Post. | Tekst | Endring i
forhold til Stoltenberg II (Prop. 1 S Gul Bok) | Endring i
forhold til
Solberg.
(Prop. 1 S
Tillegg 1) | Merknad |
5622.85 | Redusert utbytte Avinor > -5 pst Regjeringen foreslår
50 pst. utbytte | 48,0 | 48,0 | Redusert utbytte knyttes til utredning og planlegging
av utvidelse av kapasitet/rullebaner ved flyplasser i Finnmark og
Nordland jf. lokale
prioriteringer. |
5656.85 | Økt utbytte Statkraft. Utbyttegrunnlag med utgangspunkt
i samlet egenkapital = det samme som Stoltenberg-regjeringen gjør
med Entra. | -250,0 | -250,0 | Regjeringen foreslår ikke utbytte fra Statkraft grunnet
selskapets realisering av tap ved salg av E.ON-aksjer. |
5656.85 | Økt utbytte Entra Eiendom > 6 pst av egenkapital | -320,0 | 0,0 | Opprinnelig foreslått 320 mill. i økt utbytte. Regjeringen
foreslår 650 mill. i utbytte under forutsetning av privatisering. |
Sum ramme 22: Utbytte mv | -522,0 | -202,0 | |