| | | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett 2013 | Prop. 1 S (2013–2014) | Prop. 1 S (2013–2014)
med Tillegg 1 |
| | | |
5411) | 27,195 | 20,379 | 18,879 |
1) Tidligere kap.
1561
På grunn av endring i departementsstrukturen
gis kapitlet nytt nummer 541 under Kommunal- og moderniseringsdepartementet,
jf. kap. 1561 overført fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. Samlet
er kapitlet i Prop. 1 S (2013–2014) redusert med 1,5 mill. kroner,
jf. overføring fra kap. 1571 til kap. 1301 med 1,5 mill. kroner
under Samferdselsdepartementet.
Komiteen mener det er viktig
å legge til rette for samfunnsnyttig anvendelse av IKT og for en
høy grad av digital deltagelse i samfunnet. Det er viktig at myndighetene
koordinerer innsatsen i utviklingen slik at fellesløsninger kan
tas i bruk på en god måte der innbyggere og næringsliv møter en
effektiv og brukervennlig elektronisk forvaltning. Norge har flere
ledende IKT- og teknologiforetak som kan bidra med de beste løsningene
innenfor sine områder, og komiteen ser det som viktig
at det tilrettelegges for en sterk, nyskapende og konkurransedyktig
IKT-næring i Norge.
Komiteen vil peke på at den digitale
informasjonsflyten i årene som kommer vil stille stadig sterkere
krav til samordning og samvirke mellom myndigheter, tjenesteutøvere
og andre interessenter. Hensynet til effektiv ressursbruk vil øke
behovet for mer samordnende tilnærminger til utvikling, forvaltning
og drift av nye systemløsninger. De kommende årene vil bruk av og
riktige investeringer i IKT potensielt være det største enkeltbidraget
til effektivisering og brukerretting av offentlig sektor. Komiteen merker
seg at departementet vil prioritere det videre arbeidet for digitalt
førstevalg, slik at elektronisk kommunikasjon skal bli den foretrukne
måten å kommunisere med offentlig sektor på. Videre har komiteen forventninger
til regjeringens forslag om konkrete bevilgninger til viktige fellesløsninger og
ser positivt på satsinger i Nav, politi- og justissektoren og helse-
og omsorgssektoren, i tillegg til at det bevilges IKT-midler til
skatteetaten.
Komiteen vil peke på at Norge
er blant de land i verden som har høyest digital deltakelse og kompetanse
i befolkningen. Her går imidlertid utviklingen svært raskt, og det
er viktig at det ikke skapes et klasseskille mellom de som har tilegnet
seg slik kompetanse og de som blir stående utenfor. Komiteen ser derfor
positivt på departementets arbeid med å stimulere til å øke kompetansen
knyttet til den elektroniske hverdagen.
Komiteen merker seg at departementet
peker på viktigheten av å sikre tilstrekkelig tilgang på IKT-kompetanse
på høyt utdanningsnivå. Komiteen ser også positivt
på departementets arbeid med å sørge for et godt kunnskapsgrunnlag
hva gjelder fremtidig tilbud og behov for avansert IKT-kompetanse.
Komiteen viser til regjeringens
satsing på samordning av IKT politikken og tverrsektorielle tiltak. Komiteen vil
også påpeke viktigheten av at ny og bedre teknologi gir stadig nye
muligheter. Utviklingen går raskt. IKT i samferdselssektoren benevnes
i dag vanligvis som ITS – Intelligente transportsystemer. I Nasjonal
transportplan er ITS definert som et eget interesseområde, men det
er ikke definert noen mål. Komiteen mener at det
trengs en helhetlig gjennomgang av ITS, som tar stilling til på hvilke
områder den nye teknologien kan hjelpe oss til å nå definerte mål
innen sikkerhet, framkommelighet, miljø og tilgjengelighet.
Komiteen mener at det bør settes
et overordnet mål om at ITS bør inkluderes som en naturlig del av
planlegging og investeringsgrunnlag i alle samferdselsprosjekter.
Komiteen ser svært positivt på
at regjeringen vil gjennomgå de virkemidlene vi har for å legge bedre
til rette for rask kommersiell utbygging, både når det gjelder omregulering
og tilgang til føringsveier for ledninger. Komiteen imøteser
en ordning som både sikrer tilgang over hele landet og som øker bredbåndshastigheten
der bredbåndstilbudet er for dårlig. Teknologien og bredbåndsmarkedet
er i rask utvikling, derfor ser komiteen det som
svært viktig at det legges til rette for en god konkurranse mellom
ulike teknologier, tilbydere og forretningsmodeller.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
ser frem til resultatet av igangsatte utredning med dekningstall
og kostnadsvurderinger for 100 Mbit/s til 100 pst., 99 pst. og 90
pst. av husstandene slik at det gis et best mulig beslutningsgrunnlag
for vurdering av investering og fremdrift.
| | | (i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett 2013 | Prop. 1 S (2013–2014) | Pst. endring 2013/14 |
| | | |
5421) | 38,183 | 23,832 | -37,6 |
1) Tidligere kap.
1562
På grunn av endring i departementsstrukturen
gis kapitlet nytt nummer 542 under Kommunal- og moderniseringsdepartementet,
jf. kap. 1562 overført fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet. Reduksjonen
på kapitlet skyldes at post 70 Tilskudd til internasjonale program
foreslås redusert på grunn av program som avsluttes.
Komiteen er positiv til at Norge
er internasjonalt orientert og deltar i det omfattende europeiske samarbeidet
på IKT-området. Norges innsats er særlig rettet mot EU og OECD,
og det ligger et viktig arbeid med å tilpasse regelverk, finne gode
felles løsninger og strategier samt vektleggingen av IKT som driver
av bærekraftig økonomisk vekst, innovasjon og jobbskaping. Komiteen påpeker
at fremveksten av felleseuropeiske elektroniske løsninger i offentlig
forvaltning er et viktig bidrag i modernisering og fornying av offentlig
sektor.
Komiteen merker seg at bevilgningsforslaget legger
opp til god deltagelse i det omfattende europeiske samarbeidet på
IKT-områder, herunder statistisk samarbeid og politiske samarbeidsarenaer. Komiteen ser
det som viktig at regjeringens mål om aktiv deltakelse opprettholdes
og at norsk næringsliv og norske fagmiljøer får dra nytte av den
norske deltakelsen i EU-programmer og får internasjonal eksponering.