Fra 2010 ble det innført en rentekompensasjonsordning
for transporttiltak i fylkene. For årene 2010–2013 ble det lagt
til grunn en årlig ramme på 2 mrd. kr. Rentekompensasjonen bevilges
over kap. 1320 Statens vegvesen, post 61 Rentekompensasjon for transporttiltak
i fylkene. Samferdselsdepartementet fikk samtidig fullmakt til å
gi tilsagn om en rentekompensasjon tilvarende en investeringsramme
på 2 mrd. kr.
I Prop.1 (2013–2014) foreslo regjeringen Stoltenberg
II at ordningen å gi nye årlige rammer med rentekompensasjon avvikles.
Det var derfor ikke behov for en fullmakt til å gi tilsagn om rentekompensasjon
tilsvarende en investeringsramme på 2 mrd. kr.
Regjeringen Solberg foreslår i Prop. 1 S (2013–2014)
å videreføre ordningen med rentekompensasjon for fylkesveger innenfor
en låneramme på 2 mrd. kr. Bevilgningen på kap. 1320, post 61 foreslås økt,
bl.a. for å ta høyde for dette. Ved en inkurie er det ikke foreslått
en fullmakt om å gi tilsagn om rentekompensasjon innenfor den nye
lånerammen.
Jeg ber om at følgende fullmakt innarbeides
i innstilling om budsjettet for 2014 under vegformål:
”Investeringsramme for transporttiltak i fylkene
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
i 2014 kan gi tilsagn om rentekompensasjon tilsvarende en investeringsramme
på 2 000 mill. kroner over Kap. 1320 Statens vegvesen, post 61 Rentekompensasjon
for transporttiltak i fylkene.”