Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om tjenestepensjon (tjenestepensjonsloven)
Kapittel 1. Virkeområde. Definisjoner
§ 1-1 Virkeområde
(1) Loven gjelder tjenestepensjonsordninger etter loven
her og foretak som har eller oppretter slik pensjonsordning.
(2) Pensjonsordning etter loven her kan opprettes ved avtale
med følgende pensjonsinnretninger:
a. selskap som har tillatelse fra norske myndigheter til
å drive livsforsikringsvirksomhet her i riket,
b. pensjonskasse som har tillatelse fra norske myndigheter
til her i riket å overta kollektive pensjonsordninger som regnes
som livsforsikring,
c. selskap som er etablert i en annen stat innenfor EØS-området
og som her i riket har adgang til å drive livsforsikringsvirksomhet,
d. pensjonskasse som er etablert i annen stat innenfor EØS-området,
og som har adgang til her i riket å overta kollektive pensjonsordninger
som regnes som livsforsikring.
(3) Loven gjelder også for Svalbard.
§ 1-2 Definisjoner
I loven betyr:
a. barn: medlemmets barn, herunder stebarn og
fosterbarn.
b. beregningsgrunnlag: det forsikringstekniske beregningsgrunnlaget
for pensjonsordningen.
c. foretak: aksjeselskap, allmennaksjeselskap, ansvarlig
selskap, enkeltpersonforetak og ethvert annet rettssubjekt som har
arbeidstaker i sin tjeneste.
d. forsikrede: pensjonsordningens medlemmer, deres ektefelle,
barn, registrert partner og samboer når de er sikret eller mottar
pensjon etter regelverket.
e. konsern: konsern som nevnt i aksjeloven § 1-3 og allmennaksjeloven
§ 1-3, likevel slik at morselskapet ikke må være aksjeselskap eller
allmennaksjeselskap.
f. medlemmer: arbeidsgiveren og de arbeidstakere som oppfyller
opptaksvilkårene i regelverket for pensjonsordningen. Som medlem
regnes også alderspensjonist som har tatt ut alderspensjon fra ordningen
rett etter avsluttet arbeidsforhold, samt arbeidstaker som er blitt
ufør mens han var i foretakets tjeneste, og som det betales årlig
premie for i henhold til forsikring av premiefritak ved uførhet.
g. pensjonsbeholdning: kapitalbeholdning bestående av summen
til enhver tid av tilførte innskudd og premier, dødelighetsarv og
avkastning.
h. pensjonsordning: tjenestepensjonsordning som nevnt i
§ 1-1.
i. pensjonsplan: den del av regelverket som gjelder beregning
og innbetaling av årlige innskudd og premier og oppbygging av pensjonsbeholdning for
de enkelte medlemmer, samt beregning og utbetaling av årlige pensjonsytelser.
j. pensjonsreguleringsfond: pensjonsordningens fond for
premie til dekning av årlig regulering av pensjoner under utbetaling.
k. regelverket: pensjonsforsikringsavtalen med tilhørende
vilkår og pensjonsplan.
l. reguleringsfond: pensjonsordningens fond for midler til
dekning av årlig regulering av medlemmenes pensjonsbeholdninger.
§ 1-3 Forskrifter
Kongen kan fastette nærmere regler til utfylling og gjennomføring
av bestemmelsene i loven her.
Kapittel 2. Opprettelse av pensjonsordninger
§ 2-1 Adgang til å opprette
pensjonsordning
(1) Et foretak kan opprette pensjonsordning i samsvar med
reglene i loven her for å sikre arbeidstakere i foretaket og andre
forsikrede alderspensjon i tillegg til ytelser fra folketrygden.
Regelverket for pensjonsordningen skal i sin helhet være i samsvar med
bestemmelsene i loven her med tilhørende forskrifter.
(2) Foretaket skal tegne forsikring som gir rett til innskuddsfritak
ved uførhet i samsvar med uføregraden. Forsikringen skal omfatte
alle medlemmer som ikke har fylt 67 år. Premien for slik forsikring
skal beregnes slik at foretaket ikke skal betale årlig innskudd
til alderspensjon for medlemmer som blir uføre, og at innskuddsfritaket
reduseres forholdsmessig etter uføregraden.
(3) Foretaket kan i tillegg som del av pensjonsordningen
tegne særskilt forsikring etter foretakspensjonsloven som kan gi
uførepensjon til medlemmer som helt eller delvis mister ervervsevnen
og/eller ytelser til barn og andre etterlatte av medlemmer som dør.
Innskuddspensjonsloven § 2-4 tredje ledd gjelder tilsvarende.
§ 2-2 Minstekrav
(1) Et foretak kan opprette pensjonsordning i henhold til
loven her dersom foretaket har:
a. minst to personer i foretaket som begge har
en arbeidstid og lønn som utgjør 75 prosent eller mer av full stilling,
b. minst én arbeidstaker uten eierinteresse i foretaket
som har en arbeidstid og lønn i foretaket som utgjør 75 prosent
eller mer av full stilling, eller
c. personer i foretaket som hver har en arbeidstid og lønn
som utgjør 20 prosent eller mer av full stilling, og som til sammen
utfører arbeid som tilsvarer minst to årsverk.
(2) Pensjonsordning kan også opprettes i pensjonskasse
som er i samsvar med bestemmelser gitt i eller i medhold av forsikringsvirksomhetsloven.
Har pensjonskassen mindre enn 50 medlemmer, skal vedtektene for
pensjonskassen inneholde særlige bestemmelser om gjenforsikring
av forsikringsrisiko og begrensning av risiko knyttet til kapitalforvaltningen slik
at medlemmenes rett til pensjon er betryggende sikret. Finanstilsynet
kan gi forskrift om dette.
(3) Dersom foretaket ved utløpet av et kalenderår ikke
oppfyller vilkårene i første ledd, og foretaket heller ikke innen
ett år igjen oppfyller vilkårene, skal pensjonsordningen opphøre
og avvikles. Pensjonsordning i pensjonskasse som i en periode på
seks måneder ikke oppfyller vilkårene i annet ledd, skal opphøre
og avvikles eller videreføres som pensjonsforsikring i samsvar med
første ledd.
§ 2-3 Pensjonsplan
Det skal fastsettes en pensjonsplan for pensjonsordningen.
Planen skal angi reglene om beregning og innbetaling av årlige innskudd
og premier og oppbygging av pensjonsbeholdning for de enkelte medlemmer,
samt reglene om beregning og utbetaling av årlig pensjon.
§ 2-4 Styringsgruppe
(1) Foretak som har pensjonsordning som omfatter 15 eller
flere medlemmer, skal opprette en styringsgruppe for pensjonsordningen
på minst tre personer. Minst én av personene skal velges av og blant medlemmene.
(2) Styringsgruppen skal uttale seg om saker som gjelder
forvaltningen og praktiseringen av pensjonsordningen. Regelverket
skal behandles av styringsgruppen før det vedtas eller endres.
§ 2-5 Pensjonsinnretningens
plikter
(1) En pensjonsinnretning kan bare overta tjenestepensjonsordning
etter loven her når forsikringsavtalen og pensjonsordningen er i
samsvar med loven her med tilhørende forskrifter. Dersom foretaket
har annen pensjonsordning, skal pensjonsinnretningen påse at samtlige
pensjonsordninger sett i sammenheng er i samsvar med relevant regelverk.
(2) Bestemmelsene i første ledd gjelder for pensjonskasser
så langt de passer.
§ 2-6 Ligningsforhold
(1) Det skal fremgå av regelverket for pensjonsordningen,
premiekvitteringer og meldinger til ligningsmyndighetene at dokumentene
gjelder tjenestepensjonsordning etter loven her.
(2) Premiekvitteringer og meldinger til ligningsmyndighetene
skal inneholde spesifiserte opplysninger om de innbetalinger som
foretaket har foretatt av årets premie, tilskudd til premiefond
og tilskudd til pensjonsregulering.
(3) Er årets premie betalt ved overføring fra premiefondet,
skal dette angis særskilt. Tilsvarende gjelder ved tilbakeføring
av premiefondsmidler til foretaket.
(4) Pensjonsinnretningen og foretaket er ansvarlig for
at opplysninger som nevnt i denne paragrafen er riktige. Det samme
gjelder institusjon som forvalter premiefond.
§ 2-7 Tilsyn
(1) Finanstilsynet fører tilsyn med tjenestepensjonsordninger.
(2) Finner Finanstilsynet at en pensjonsordning er eller
forvaltes i strid med lov eller forskrift, kan Finanstilsynet pålegge
pensjonsinnretningen å rette på forholdet innen en fastsatt frist.
(3) Finner Finanstilsynet at en beregning eller fordeling
av midler er foretatt i strid med gjeldende regler, kan Finanstilsynet
kreve at beregningen eller fordelingen endres innen en fastsatt
frist.
(4) Dersom frist gitt i medhold av annet og tredje ledd
ikke overholdes, kan Finanstilsynet gi nærmere retningslinjer for
virksomheten, oppnevne nytt styre eller styringsgruppe for pensjonsordningen,
eller bestemme at pensjonsordningen skal opphøre og avvikles.
(5) Bestemmer Finanstilsynet at pensjonsordningen skal
opphøre, skal tilsynet gi melding om vedtaket til Skattedirektoratet.
§ 2-8 Informasjon til arbeidstakerne
(1) Foretaket skal gi arbeidstakerne en skriftlig oversikt
over regelverket for pensjonsordningen. Det skal redegjøres for
regelverkets bestemmelser om pensjonsytelser og om arbeidstakernes
rettigheter.
(2) Foretaket skal gi arbeidstakerne skriftlig opplysning
om endringer av betydning i regelverket.
(3) Kongen kan gi forskrift om hvilken informasjon som
skal gis fra pensjonsinnretning eller foretak i tilknytning til
ordningen.
§ 2-9 Adgang til å ha kombinerte
pensjonsordninger
(1) Et foretak som har pensjonsordning for alderspensjon
etter loven her, kan supplere denne med en pensjonsordning etter
innskuddspensjonsloven eller foretakspensjonsloven (kombinerte pensjonsordninger).
(2) For kombinerte pensjonsordninger etter første ledd
gjelder følgende:
a. samtlige ansatte som omfattes av regelverkets bestemmelser
om medlemskap i pensjonsordningen etter loven her, skal være medlem
av begge pensjonsordningene,
b. innskuddspensjonen skal utgjøre et tillegg til alderspensjon
etter loven her,
c. regelverket i pensjonsordningene skal utformes med sikte
på at forskjellsbehandling mellom arbeidstakere unngås så langt
det er mulig når det gjelder samlet pensjon sett i forhold til lønn
og tjenestetid i foretaket,
d. et foretak kan ikke samtidig ha kombinerte pensjonsordninger
og parallelle pensjonsordninger etter § 2-10, foretakspensjonsloven
§ 2-9 eller innskuddspensjonsloven § 2-10.
(3) Kongen kan gi forskrift om utformingen av kombinerte
pensjonsordninger. Innskudd i det enkelte år til sikring av innskuddspensjon
skal medregnes ved anvendelsen av grensene i § 4-7.
(4) Dersom pensjonsordningens administrasjonsreserve ikke
er tilstrekkelig til å dekke kostnadene knyttet til utstedelse av
pensjonsbevis ved opprettelse av kombinerte pensjonsordninger etter
paragrafen her, skal de resterende kostnadene først dekkes av midler
i premiefondet. Dersom midlene i premiefondet ikke er tilstrekkelige
skal kostnadene dekkes ved innbetaling fra foretaket.
(5) Foretaket kan tegne uførepensjon i tilknytning til
pensjonsordningen etter loven her.
(6) Forsikring av rett til premie- eller innskuddsfritak
ved uførhet skal knyttes til begge pensjonsordningene.
(7) Foretaket kan tegne pensjon til etterlatte i tilknytning
til pensjonsordningen etter loven her.
(8) Et foretak som har ordning med ytelsesbasert alderspensjon
etter foretakspensjonsloven, kan supplere denne med pensjonsordning
etter loven her i samsvar med bestemmelsene gitt i eller i medhold
av foretakspensjonsloven § 2-12.
§ 2-10 Parallelle pensjonsordninger
(1) Et foretak med pensjonsordning etter loven her kan
samtidig ha en ytelsesbasert eller engangsbetalt foretakspensjonsordning
og en innskuddspensjonsordning (parallelle pensjonsordninger).
(2) For et foretak som har parallelle pensjonsordninger
gjelder følgende:
a. ingen arbeidstaker kan på samme tid være medlem
av mer enn en av ordningene,
b. regelverket for ordningene skal utformes slik at alderspensjonsytelsene
står i et rimelig forhold til hverandre og slik at urimelig forskjellsbehandling
av grupper av arbeidstakere unngås,
c. rett til ytelser ved uførhet og til etterlatte skal være
utformet på samme måte i ordningene.
(3) Bestemmelsene i annet ledd gjelder tilsvarende ved
endring av regelverket for en eller flere av pensjonsordningene.
§ 2-11 Arbeidstakernes valgrett
(1) Når et foretak oppretter parallelle pensjonsordninger,
skal hver enkelt arbeidstaker ha rett til å velge hvilken pensjonsordning
vedkommende skal være medlem av. Det kan likevel fastsettes i regelverket
at arbeidstakerorganisasjoner som har medlemmer ansatt i foretaket
kan velge ordning for sine medlemmer. Det skal fastsettes i regelverket
hvilken ordning arbeidstaker som ikke foretar noe valg etter første
punktum skal være medlem av.
(2) Bestemmelsen i første ledd gjelder tilsvarende for
arbeidstaker som blir ansatt i foretaket.
(3) En arbeidstaker kan ikke velge å bli medlem av en pensjonsordning
dersom reglene om medlemskap som gjelder for ordningen er til hinder
for at arbeidstakeren opptas som medlem.
§ 2-12 Flytting av medlemskap
(1) Regelverket skal inneholde bestemmelser om i hvilke
tilfeller en arbeidstaker kan flytte sitt medlemskap fra den ene
til en av de andre pensjonsordningene.
(2) En arbeidstaker skal i alle tilfelle ha rett til flytting
av medlemskap ved vesentlig endring av innskudds- eller ytelsesplan
eller av regelverket for øvrig i en av pensjonsordningene, dersom
endringen er av betydning for fremtidige rettigheter i ordningen.
(3) Ved flytting av medlemskap gjelder bestemmelsene om
opphør av medlemskap i kapittel 6 tilsvarende. Grensen på 12 måneder
i § 6-1 annet ledd gjelder samlet medlemskap i de to ordningene.
Kapittel 3. Medlemskap i pensjonsordningen
§ 3-1 Krav til regelverket
(1) Regelverket skal inneholde bestemmelser om medlemskap
og opptak av medlemmer.
(2) I regelverket kan det gjøres unntak eller fastsettes
særlige vilkår for særlige grupper av arbeidstakere. Bestemmelsene
må være i samsvar med loven her med tilhørende forskrifter.
§ 3-2 Alminnelige regler om
medlemskap
(1) Pensjonsordningen skal omfatte alle arbeidstakere i
foretaket som har fylt 20 år. Kongen kan i forskrift gjøre unntak
fra bestemmelsen i første punktum. Det kan fastsettes lavere alder
i regelverket.
(2) Arbeidstakere som er medlemmer av en annen pensjonsordning
som foretaket betaler premie eller avgift til og som gir pensjonsopptjening
av minst tilsvarende verdi, skal ikke være medlemmer av pensjonsordningen,
med mindre annet er fastsatt i regelverket.
(3) Pensjonsordningen kan også omfatte arbeidsgiveren og
annen person som må anses som innehaver av foretaket. Bestemmelsene
i § 3-4 gjelder tilsvarende. Finanstilsynet kan gi forskrift om
hvilke personer som skal omfattes av dette ledd.
(4) Personer som ikke er pliktige medlemmer i folketrygden
med medlemskap som omfatter opptjening av pensjonsrettigheter, kan
ikke være medlem av pensjonsordningen. Kongen kan i forskrift gjøre unntak
fra bestemmelsen i første punktum.
§ 3-3 Nye arbeidstakere
(1) En arbeidstaker som ansettes av foretaket og som fyller
vilkårene for medlemskap i pensjonsordningen, opptas som medlem
fra første arbeidsdag i foretaket.
(2) Forsikringsvirksomhetsloven kapittel 11 gjelder ved
flytting til pensjonsordningen av pensjonsbeholdning og andre midler
knyttet til pensjonsbevis for opptjent pensjon.
§ 3-4 Arbeidstakere i deltidsstilling
(1) Arbeidstaker som har mindre enn 20 prosent av full
stilling i foretaket, skal ikke være medlem av pensjonsordningen,
med mindre annet er fastsatt i regelverket.
(2) Pensjonsopptjeningen for arbeidstaker i deltidsstilling
skal utgjøre en forholdsmessig del av den pensjon som ville være
opptjent dersom arbeidstakeren hadde hatt fulltidsstilling.
§ 3-5 Sesongarbeidere
(1) Arbeidstaker som er sesongarbeider og som i løpet av
et kalenderår utfører arbeid i foretaket som tilsvarer mindre enn
20 prosent av tilsvarende fulltidsstilling, skal ikke være medlem
av pensjonsordningen, med mindre annet er fastsatt i regelverket.
(2) I regelverket kan det fastsettes at en sesongarbeider
bare skal opptas som medlem dersom det arbeid som er utført i løpet
av de siste tre år, for hvert år minst utgjør 20 prosent av fulltidsstilling.
§ 3-6 Arbeidstakere med permisjon
(1) Arbeidstaker som har permisjon for et fastsatt tidsrom
og som forutsettes å gjenoppta arbeid i foretaket etter endt permisjon,
skal være medlem av pensjonsordningen i permisjonstiden.
(2) Bestemmelsene i første ledd kan fravikes for permisjon
i henhold til avtale ved at det i regelverket fastsettes:
a. særlige regler om opptjening av pensjon mens permisjonen
varer, eller
b. at medlemskapet skal opphøre fra permisjonstidspunktet.
Det samme gjelder for permisjon i henhold til lov dersom
arbeidstakeren er medlem av en annen pensjonsordning i permisjonstiden.
(3) Regelverket kan fastsette at arbeidstakere som er permitterte
som følge av driftsinnskrenkninger mv., skal være medlemmer av pensjonsordningen.
§ 3-7 Arbeidstakere som ikke
er arbeidsføre
Arbeidstaker som ikke er arbeidsfør på den tid arbeidstakeren
ellers skulle opptas som medlem, skal først bli medlem av pensjonsordningen
når arbeidstakeren begynner å arbeide i stillingen, med mindre annet
er fastsatt i regelverket.
§ 3-8 Eldre arbeidstakere.
(1) En arbeidstaker skal tas opp som medlem av pensjonsordningen
etter bestemmelsene i §§ 3-3 til 3-7 frem til fylte 75 år. Dette
gjelder selv om arbeidstakeren ved ansettelsen mottar alderspensjon
fra folketrygden eller fra annen kollektiv pensjonsordning.
(2) Arbeidstaker som etter uttak av alderspensjon fra pensjonsordningen
fortsatt har fulltids- eller deltidsstilling i foretaket, har fortsatt
rett til pensjonsopptjening i pensjonsordningen frem til fylte 75
år.
Kapittel 4. Alderspensjon
I. Alminnelige regler
§ 4-1 Retten til alderspensjon
Det enkelte medlem i pensjonsordningen opptjener rett til
alderspensjon gjennom årlig oppbygging av en pensjonsbeholdning.
Retten til pensjonsbeholdningen faller bort ved medlemmets død.
§ 4-2 Krav til pensjonsplanen
(1) Pensjonsplanen skal inneholde bestemmelsene om beregning
og innbetaling av årlige innskudd og premier fra foretaket, om oppbygging
av de enkelte medlemmers pensjonsbeholdning, samt om beregning og
utbetaling av årlig pensjon.
(2) I pensjonsplanen skal årlig innskudd fra foretaket
være fastsatt som en bestemt prosent, jf. § 4-7, av de enkelte medlemmenes
lønn i foretaket inntil 12 ganger grunnbeløpet i folketrygden (G).
Det kan fastsettes i pensjonsplanen at det for medlemmers lønn mellom
7,1 G og inntil 12 G skal innbetales et tilleggsinnskudd.
(3) Årlig innskudd for medlemmene skal være høyere for
kvinner enn for menn. Tillegget til årlig innskudd for kvinner skal
settes slik at den årlige pensjon som innskuddene ventes å gi, er
uavhengig av medlemmets kjønn. Kongen kan gi forskrift om beregning
av slike tillegg til årlige innskudd.
(4) Årlig innskudd for medlem i deltidsstilling skal utgjøre
en forholdsmessig del av det innskuddet ville vært dersom medlemmet
hadde fulltidsstilling.
§ 4-3 Beregning av lønn
(1) Et medlems lønn er den lønn som medlemmet mottar fra
foretaket i løpet av året.
(2) Endring i lønn skal tillegges virkning i pensjonsplanen
fra det tidspunkt endringen trer i kraft.
(3) Det kan i pensjonsplanen fastsettes at det skal ses
bort fra godtgjørelse for overtid, skattepliktige naturalytelser
og utgiftsgodtgjørelser eller andre varierende eller midlertidige
tillegg, eller at det i stedet at det skal gjøres et fradrag på
inntil 10 prosent av lønn etter første ledd.
§ 4-4 Endring av pensjonsplanen
(1) Før en endring i pensjonsplanen vedtas, skal endringen
forelegges styringsgruppen til uttalelse, jf. § 2-4.
(2) Det kan ikke gjennomføres endringer i pensjonsplanen
og beregningsgrunnlaget for pensjonsordningen som medfører reduksjon
av medlemmers rett til alderspensjon på tidspunktet for endringen.
II. Pensjonsopptjening. Kostnader og risikopremier
§ 4-5 Årlig oppbygging av pensjonsbeholdning
(1) Pensjonsbeholdningen for det enkelte medlem skal tilføres
årlig innskudd for medlemmet i samsvar med pensjonsplanen etter
hvert som årets innskudd innbetales av foretaket. Dersom det er
fastsatt i pensjonsplanen, kan foretaket i et bestemt år tilføre
pensjonsbeholdningen et beløp som tilsvarer inntil 2 prosent av
årets lønn som tillegg til årets innskudd etter pensjonsplanen.
Summen av innskuddene kan ikke overstige maksimalgrensene etter
§ 4-7.
(2) Pensjonsinnretningen skal hvert år tilføre pensjonsbeholdningen
for medlemmene de midler som frigjøres i pensjonsinnretningen ved
bortfall av pensjonsforpliktelser overfor medlemmer som før uttak
av pensjon er død i løpet av året. Som grunnlag for fordelingen
mellom de enkelte medlemmer benyttes pensjonsinnretningens beregningsgrunnlag.
(3) Utbetaling i henhold til forsikring som gir et medlem
rett til innskuddsfritak ved uførhet etter § 2-1 annet ledd, skal
tilføres pensjonsbeholdningen.
(4) Den avkastning som oppnås ved forvaltningen av midlene
i pensjonsbeholdningen i opptjeningstiden, skal årlig tilføres pensjonsbeholdningen, med
mindre annet er fastsatt i medhold av § 4-6. Midler for regulering
av pensjonsbeholdningen i henhold til reglene i § 4-6 skal i tilfelle
årlig tilføres pensjonsbeholdningen.
§ 4-6 Valgfri garantert regulering
av pensjonsbeholdningen
(1) Det kan fastsettes i pensjonsplanen at det enkelte
medlems pensjonsbeholdning i opptjeningsperioden skal reguleres
årlig, enten i samsvar med alminnelig lønnsvekst, beregnet som i
folketrygden, eller i samsvar med den gjennomsnittlige lønnsutviklingen
i foretaket.
(2) Regulering av pensjonsbeholdningen som nevnt i første
ledd gjelder likevel ikke for medlemmer som har tatt ut full pensjon
eller har fratrådt sin stilling i foretaket. Ved delvis uttak av
pensjon gjelder reguleringen den del av pensjonsbeholdningen som
ikke er omregnet til alderspensjonsytelser.
(3) Midler til regulering av pensjonsbeholdningen etter
første ledd skal dekkes av årlig avkastning av de midler som er
knyttet til medlemmenes pensjonsbeholdninger. Årlig avkastning som
overstiger årets midler til regulering, skal tilføres pensjonsordningens
reguleringsfond. Dersom årets avkastning ikke er tilstrekkelig,
dekkes midler til regulering ved overføring av midler fra reguleringsfondet.
Udekket del av reguleringen skal dekkes av foretaket.
(4) Første til tredje ledd gjelder også regulering av pensjonsbeholdninger
som forvaltes i egen investeringsportefølje ved investeringsvalg
for foretaket etter reglene i § 5-5.
(5) Kongen kan gi forskrift om en øvre grense for størrelsen
på reguleringsfondet. Overskytende midler skal tilføres premiefondet.
§ 4-7 Grenser for årlig innskudd
(1) Foretakets innskudd etter § 4-5 første ledd kan i pensjonsplanen
ikke settes høyere enn 7 prosent av medlemmets samlede lønn inntil
12 G i det enkelte år. Tilleggsinnskudd for medlemmets lønn mellom 7,1
G og 12 G kan i pensjonsplanen ikke settes høyere enn 18,1 prosent
av slik lønn i det enkelte år. Kongen kan gi forskrift om høyere
prosentsatser for stillinger med rett til uttak av tjenestepensjon
før fylte 62 år.
(2) Tillegget til årlige innskudd for kvinner, jf. § 4-2
tredje ledd, regulering som foretaket skal dekke etter §§ 4-6 tredje
ledd og 4-14 første ledd samt kostnader og risikopremier som omfattes
av § 4-8, kommer i tillegg til prosentgrensene i første ledd.
(3) Kongen kan gi forskrift om høyeste avkastningsprosent
for avkastning som i et år skal tilføres pensjonsbeholdningen etter
§ 4-5 fjerde ledd eller i tilfelle reguleringsfondet etter § 4-6
tredje ledd. Avkastning ut over fastsatt prosentsats skal tilføres
premiefondet.
§ 4-8 Årlige kostnader og risikopremier
Betaling for administrasjon og forvaltning av pensjonsordningen,
årlig premie for innskuddsfritak ved uførhet etter § 2-1 annet ledd
samt årlig vederlag for avkastningsrisiko etter § 5-1 annet ledd
og i tilfelle etter § 5-7 skal årlig dekkes av foretaket som tillegg
til årlige innskudd til alderspensjon.
III. Uttak av alderspensjon mv.
§ 4-9 Alder ved uttak av alderspensjon
(1) En arbeidstaker kan tidligst ta ut alderspensjon ved
fylte 62 år. Kongen kan gi forskrift om adgang til uttak av alderspensjon
før fylte 62 år for stillinger som:
a. medfører uvanlig fysisk eller psykisk belastning for
de ansatte, eller
b. krever at de ansatte har særlige fysiske eller psykiske
egenskaper for at arbeidet skal bli tilfredsstillende utført på
forsvarlig måte.
(2) Det kan ikke stilles som vilkår i regelverket at alderspensjon
bare kan eller må tas ut samtidig med uttak av alderspensjon fra
folketrygden. Det kan heller ikke stilles som vilkår at arbeidstakeren
ikke har heltids- eller deltidsstilling i foretaket eller hos annen arbeidsgiver.
§ 4-10 Utbetalingstid
(1) Alderspensjon skal ytes fra uttak av alderspensjon
etter § 4-9 og så lenge arbeidstakeren lever, med mindre annet følger
av annet ledd eller § 4-16. Livsvarig alderspensjon kan ikke omdannes
til tidsavgrenset alderspensjon etter reglene i § 4-16.
(2) Det kan likevel fastsettes i pensjonsplanen at utbetalingstiden
kan settes ned til det antall hele år som er nødvendig for at samlet
årlig alderspensjon utgjør om lag 30 prosent av folketrygdens grunnbeløp.
Et medlem og pensjonsinnretningen kan også avtale at alderspensjon
bare skal ytes i det antall hele år som er nødvendig for at samlet
årlig pensjon utgjør om lag 30 prosent av folketrygdens grunnbeløp.
Ved omregningen etter dette ledd gjelder § 4-12 femte ledd.
§ 4-11 Beregning av årlige alderspensjonsytelser
(1) Årlig alderspensjon beregnes på grunnlag av medlemmets
pensjonsbeholdning og forventet gjenstående levetid ut fra beregningsgrunnlaget
på uttakstidspunktet. Ved uttak av pensjon skal en forholdsmessig
del av reguleringsfondet etter § 4-6 tredje ledd på dette tidspunkt
tilføres medlemmets pensjonsbeholdning.
(2) Årlig pensjonsytelse beregnes for hvert årskull slik
at nåverdi av den enkeltes samlede pensjonsytelser er uavhengig
av uttakstidspunktet.
§ 4-12 Uttak av alderspensjon
og omregning av
pensjonsytelser
(1) Medlemmet skal gi pensjonsinnretningen melding om fra
hvilket tidspunkt alderspensjon skal utbetales. Dersom det ikke
er sendt melding om uttak av alderspensjon innen fylte 75 år, skal
pensjonen uansett utbetales.
(2) Medlemmet kan i meldingen bestemme at uttaket av alderspensjon
bare skal gjelde en del av pensjonsbeholdningen. Graden av uttak
kan likevel ikke være mindre enn det som er nødvendig for at samlet årlig
pensjon utgjør om lag 30 prosent av folketrygdens grunnbeløp.
(3) Medlemmet kan på ethvert tidspunkt etter uttakstidspunktet
og fram til fylte 75 år endre uttaksgraden til fullt uttak av pensjon.
Medlemmet kan også endre uttaksgraden ved fylte 67 år og deretter
på tidspunkter fastsatt i regelverket. Ved fylte 75 år skal uttaket
uansett endres til fullt uttak.
(4) Dersom et medlem endrer uttaksgraden, skal pensjonsytelsen
beregnes på nytt etter reglene i § 4-11 ut fra medlemmets samlede
pensjonsbeholdning på omregningstidspunktet. Har et medlem stoppet
uttak av pensjon, beregnes pensjonsytelsen ved senere uttak av pensjon
etter reglene i § 4-11 ut fra medlemmets samlede pensjonsbeholdning
på det nye uttakstidspunktet.
(5) Settes utbetalingstiden ned etter reglene i § 4-10
annet ledd, beregnes alderspensjonen ut fra pensjonsbeholdningen
på forsikringsteknisk grunnlag ut fra beregningsgrunnlaget på uttakstidspunktet.
(6) Medlem som mottar uførepensjon, kan ikke samtidig ta
ut alderspensjon i den utstrekning samlet uførepensjon og alderspensjon
overstiger en pensjonsgrad på 100 prosent. Blir arbeidstaker ufør
etter uttak av alderspensjon, reduseres alderspensjonsutbetalingen
slik at pensjonsgraden ikke overskrider 100 prosent.
§ 4-13 Pensjonsopptjening etter
pensjonsuttak
(1) Pensjonsopptjening som tilføres pensjonsbeholdningen
etter uttak av full pensjon, omregnes til årlig pensjon etter reglene
i § 4-11 på grunnlag av forventet gjenstående levetid ut fra beregningsgrunnlaget
på omregningstidspunktet. Det omregnede beløpet legges til årlig
pensjonsytelse.
(2) Omregningen foretas med virkning fra 1. januar året
etter at opptjeningen fant sted.
(3) Ved gradert uttak av pensjon skal pensjonsopptjening
som tilføres pensjonsbeholdningen etter uttak, omregnes til pensjon
når uttaksgraden endres.
§ 4-14 Årlig avkastning. Regulering
av pensjoner
under utbetaling
(1) Det kan fastsettes i pensjonsplanen at foretaket årlig
skal betale for regulering av pensjoner under utbetaling. Slik regulering
skal være i samsvar med alminnelig lønnsvekst og deretter fratrekkes
0,75 prosent. Årlig pensjonsregulering dekkes av årets avkastning
av midlene i pensjonsbeholdningene til de medlemmer som har tatt
ut pensjon. Årlig avkastning som overstiger årets pensjonsregulering
skal tilføres pensjonsordningens pensjonsreguleringsfond. Dersom
årlig pensjonsregulering ikke kan dekkes av årets avkastning eller
ved overføring av midler i pensjonsreguleringsfondet, skal udekket
del av pensjonsreguleringen dekkes av foretaket.
(2) Dersom pensjonsplanen ikke inneholder bestemmelse som
nevnt i første ledd, skal årlig avkastning av midlene i det enkelte
medlems pensjonsbeholdning i utbetalingsperioden utbetales som tillegg til
medlemmets pensjonsytelse i de påfølgende år. Kongen kan gi nærmere
regler i forskrift om beregning og utbetaling av slike tillegg.
(3) Ved gradert uttak av pensjon foretas forholdsmessig
utbetaling av tillegg etter fjerde ledd.
(4) Kongen kan gi forskrift om en øvre grense for størrelsen
på pensjonsordningens pensjonsreguleringsfond. Overskytende midler
skal tilføres premiefondet.
§ 4-15 Opplysningsplikt om pensjonsytelser
(1) Pensjonsinnretningen skal i løpet av det året en arbeidstaker
fyller 61 år, gi vedkommende informasjon om beregnet årlig pensjonsytelse
ved uttak av pensjon fra hvert av årene fra fylte 62 år til fylte
67 år, henholdsvis med og uten fortsatt pensjonsopptjening. Det
skal også gis informasjon om retten til pensjonsopptjening ved arbeid
etter fylte 67 år.
(2) Første ledd gjelder tilsvarende når pensjonsinnretningen
mottar melding etter § 4-12 om uttak av pensjon før fylte 67 år.
Er utbetalingstiden redusert etter § 4-16 annet ledd, skal pensjonsinnretningen
gi arbeidstakeren skriftlig informasjon om adgangen til å redusere
uttaket fra folketrygden og andre pensjonsleverandører.
(3) Informasjonen etter første og annet ledd skal gis skriftlig
og på en oversiktlig og lett forståelig måte.
(4) Kongen kan gi forskrift om pensjonsinnretningers opplysningsplikt.
IV. Pensjonsordning med tidsavgrenset alderspensjon
§ 4-16 Tidsavgrenset utbetalingsperiode
(1) Det kan fastsettes i pensjonsplanen at alderspensjonen
skal opphøre ved fylte 80 år eller senere, men ikke i noe tilfelle
før alderspensjon har vært utbetalt minst i 10 år. Medlemmet kan
kreve tidsavgrenset alderspensjon omdannet til livsvarig alderspensjon.
(2) Ved uttak av pensjon beregnes årlig pensjonsytelse
ut fra pensjonsbeholdningen og forventet utbetalingsperiode på uttakstidspunktet
etter reglene i § 4-11 annet ledd. Utbetalingstiden kan settes ned
til det antall hele år som er nødvendig for at samlet årlig alderspensjon
utgjør om lag 30 prosent av folketrygdens grunnbeløp, jf. § 4-10
annet ledd.
(3) Ved endret uttaksgrad skal pensjonsytelsen beregnes
på nytt ut fra medlemmets samlede pensjonsbeholdning og forventet
utbetalingsperiode på endringstidspunktet. Tilsvarende gjelder ved
omdanning til livsvarig alderspensjon.
V. Tilskudd fra arbeidstakerne
§ 4-17 Tilskudd fra arbeidstakerne
(1) Ved avtale mellom foretaket og minst to tredeler av
medlemmene i pensjonsordningen eller fagforeninger som representerer
minst to tredeler av medlemmene, kan det fastsettes at medlemmene
selv skal innbetale et årlig innskudd til pensjonsordningen. Avtalen
skal fastsette om medlemmene skal ha adgang til å reservere seg
mot å delta i tilskuddordningen, og i tilfelle vilkårene for reservasjonsretten. Minst
to tredeler av medlemmene i pensjonsordningen må bli med i ordningen
om årlige innskudd fra arbeidstakerne.
(2) Avtalen skal fastsette årlig innskudd fra medlemmene
som en bestemt prosent av det enkelte medlems lønn inntil 12 G,
samt angi hvordan innskudd fra medlemmene skal innbetales. Det årlige
innskudd i prosent av lønn kan ikke settes høyere enn halvparten
av lovens grenser for årlig innskudd i § 4-7 for lønn inntil 12
G. Samlet årlig innskudd for hvert medlem fra medlemmet selv og
fra foretaket skal ikke overstige de grenser for årlig innskudd
som følger av § 4-7.
(3) Årets innskudd fra et medlem skal tilføres medlemmets
pensjonsbeholdning etter hvert som innskudd blir innbetalt. Det
kan avtales at inntil en forholdsmessig del av de premier og kostnader
som foretaket skal dekke etter § 4-8, skal dekkes av de medlemmer
som omfattes av tilskuddordningen. Dette skjer i tilfelle ved fradrag
i årlig avkastning av pensjonsbeholdningen.
(4) De bestemmelser som etter avtalen skal gjelde for arbeidstakernes
tilskuddordning, skal inntas i pensjonsplanen for pensjonsordningen.
Arbeidstakere som ansettes etter etablering av tilskuddsordningen,
skal være med i ordningen.
Kapittel 5. Pensjonsordningens midler
I. Alminnelige regler
§ 5-1 Pensjonsordningens midler
(1) Pensjonsordningens midler omfatter summen av medlemmenes
pensjonsbeholdninger til enhver tid, premiefondet og i tilfelle
pensjonsordningens reguleringsfond og pensjonsreguleringsfond. Midler knyttet
til pensjonsbevis omfattes ikke av pensjonsordningens midler.
(2) Pensjonsinnretningen skal garantere at pensjonsordningens
midler ikke reduseres som følge av negativt avkastningsresultat,
med mindre annet følger av § 5-4. Overfor medlemmene av pensjonsordningen
gjelder dette selv om pensjonsinnretningen og foretaket har inngått
avtale etter § 5-5 om at pensjonsordningens midler skal forvaltes
som egen investeringsportefølje med rett til investeringsvalg for foretaket.
(3) Pensjonsordningens midler skal disponeres i samsvar
med regler gitt i eller i medhold av loven her.
(4) Pensjonsordningens midler kan overføres til annen pensjonsinnretning
ved flytting av pensjonsordningen etter reglene i forsikringsvirksomhetsloven
kapittel 11.
§ 5-2 Forholdet til foretaket
(1) Pensjonsordningens midler skal holdes atskilt fra foretakets
midler.
(2) Midlene hefter ikke for foretakets forpliktelser. Midlene
kan ikke ved pantsettelse eller på annen måte benyttes til å sikre
eller å dekke foretakets kreditorer.
(3) Midler i premiefond kan likevel tilbakeføres til foretaket
etter reglene i § 5-12.
II. Kapitalforvaltning
§ 5-3 Forsvarlig kapitalforvaltning
Pensjonsordningens midler skal forvaltes på forsvarlig
måte i samsvar med de regler for kapitalforvaltning som til enhver
tid gjelder for pensjonsinnretningen.
§ 5-4 Individuell investeringsportefølje
(1) I pensjonsordninger hvor pensjonsbeholdninger under
opptjening ikke skal gis garantert regulering, kan foretaket fastsette
i regelverket at det skal opprettes egen pensjonskonto for hvert
medlem, og at hver pensjonskonto skal tilordnes en egen investeringsportefølje
som tilsvarer pensjonsbeholdningen til det enkelte medlem. Foretaket
og pensjonsinnretningen skal inngå avtale om hvordan investeringsporteføljen
skal settes sammen og om den adgang medlemmene skal ha til å endre
sammensetningen. Styringsgruppen skal gis anledning til å uttale
seg før avtalen inngås.
(2) Avkastningen ved forvaltningen av investeringsporteføljen
skal hvert år tilføres pensjonskontoen. Medlemmet bærer risikoen
for at verdien av investeringsporteføljen blir redusert, hvis ikke
annet er fastsatt i regelverket eller ved avtale med pensjonsinnretningen.
(3) Kostnadene ved administrasjon og forvaltning av pensjonsordningen
dekkes av foretaket etter § 4-8. Særskilte kostnader ved endring
av investeringsporteføljen og for særskilt avkastningsgaranti etter
§ 5-7 skal dekkes av det enkelte medlem og kan belastes pensjonskontoen.
(4) Ved uttak av pensjon beregnes medlemmets årlige pensjon
på grunnlag av verdien på uttakstidspunktet av medlemmets pensjonsbeholdning.
Reglene i §§ 4-9 til 4-13, § 4-14 annet og tredje ledd og § 4-15
gjelder tilsvarende. Kostnader og risikopremier i utbetalingsperioden
dekkes etter reglene i § 4-8. Medlemmet kan likevel kreve at pensjonsbeholdningen
fortsatt skal forvaltes som egen investeringsportefølje etter reglene
i første til annet ledd i paragrafen her. I så fall beregnes årlig
pensjonsytelse ut fra investeringsporteføljens verdi og forventet
gjenstående levetid ved hver utbetaling. Kongen kan gi forskrift om
beregning og utbetaling av årlig alderspensjon når pensjonsbeholdningen
forvaltes som egen investeringsportefølje.
§ 5-5 Investeringsvalg for foretaket
(1) Pensjonsinnretningen og foretaket kan ved pensjonsordning
med vilkår om regulering av pensjoner under opptjening etter reglene
i § 4-6 avtale at pensjonsordningens midler skal forvaltes som egen investeringsportefølje
med rett til investeringsvalg for foretaket. Avtalen medfører ingen
begrensninger i foretakets forpliktelser overfor medlemmene i pensjonsordningen
i henhold til regelverket eller loven her.
(2) Negativt avkastningsresultat på investeringsporteføljen
skal dekkes av foretaket, med mindre annet følger av pensjonsinnretningens
avkastningsgaranti etter § 5-7.
(3) Årets avkastningsresultat benyttes til oppregulering
av pensjonsbeholdningene og i tilfelle overføring til reguleringsfondet
etter reglene i § 4-6 tredje ledd, og til oppregulering av pensjoner
under utbetaling og i tilfelle overføring til pensjonsreguleringsfondet
etter reglene i § 4-14.
(4) Er avkastningsresultatet negativt eller ikke tilstrekkelig
til å dekke årets regulering av pensjonsbeholdninger etter § 4-6
tredje ledd eller regulering av pensjoner under utbetaling etter
§ 4-14 første ledd, skal de midler som trengs for å sikre arbeidstakernes pensjonsrettigheter
overføres fra premiefondet eller foretaket.
(5) Avtalen skal fastsette hvordan investeringsporteføljen
skal være sammensatt og hvilken adgang foretaket har til å endre
sammensetningen. Avtalen skal inneholde regler om foretakets plikt
til å dekke negativt avkastningsresultat som ikke dekkes ved overføring
fra premiefondet.
§ 5-6 Sammensetning og registrering
av
investeringsportefølje
(1) En investeringsportefølje sammensettes i samsvar med
retningslinjer for kapitalforvaltningen i pensjonsinnretningen og
kan bestå av:
a. andeler i verdipapirfond,
b. andeler i en særskilt investeringsportefølje, og
c. kontanter og tilsvarende likvider.
(2) Eiendeler tilordnet den enkelte investeringsportefølje
skal registreres slik at det til enhver tid er klart hvilke eiendeler
som inngår i porteføljen.
(3) Ved endring av en investeringsporteføljes sammensetning
skal markedsverdien av eiendelene legges til grunn ved avregningen.
§ 5-7 Avkastningsgarantier
(1) Pensjonsinnretningen kan ved avtale påta seg garantiansvar
utover det som følger av § 5-1 for avkastningen som vil bli oppnådd
ved forvaltningen av pensjonsordningens midler. For midler som forvaltes som
en egen investeringsportefølje etter §§ 5-4 eller 5-5, kan garantiansvaret
knyttes til en negativ prosentsats. Pensjonsinnretningen skal kreve
særskilt årlig vederlag for dekning av garantirisikoen i henhold til
den pristariff som gjelder på avtaletidspunktet.
(2) Avtalen skal angi den årlige avkastningsprosent som
gjelder for garantien. Det kan ikke avtales høyere avkastningsprosent
enn 3 prosent. Finanstilsynet kan i forskrift fastsette en høyere
eller lavere prosentgrense for avkastningsgarantier.
(3) Det skal også fremgå av avtalen hvilke deler av pensjonsordningens
midler som omfattes garantien.
(4) Kongen kan gi forskrift om avkastningsgarantier over
perioder på inntil fem år.
§ 5-8 Kontoinformasjon
(1) Pensjonsinnretningen skal hvert år gi de enkelte medlemmer
opplysning om:
a. pensjonsbeholdningen ved årets utgang, samt midler
tilført pensjonsbeholdningen som innskudd og premie, dødelighetsarv
og avkastning i løpet av året,
b. årets regulering av pensjonsbeholdning eller pensjonsytelser,
herunder reguleringspremie som er dekket av avkastning av pensjonsbeholdningen,
c. pensjonsytelse utbetalt i løpet av året,
d. risikopremier og andre kostnader belastet avkastningen,
og
e. tap som er belastet investeringsporteføljen ved forvaltning
av pensjonsordningens midler eller pensjonsbeholdningen i egen investeringsportefølje.
(2) Kongen kan gi forskrift om hvilken informasjon som
skal gis fra pensjonsinnretningen.
III. Premiefond
§ 5-9 Premiefond for pensjonsordningen
(1) Foretaket skal ha et premiefond for pensjonsordningen.
(2) Midler i premiefondet skal forvaltes av pensjonsinnretningen
i samsvar med de regler for kapitalforvaltningen som til enhver
tid gjelder for pensjonsinnretningen. Avkastningen på midler knyttet
til premiefond skal årlig tilføres premiefondet.
(3) Premiefondet kan flyttes til annen pensjonsinnretning
eller institusjon etter reglene i forsikringsvirksomhetsloven kapittel
11.
(4) Midler i premiefond opprettet av samme foretak skal
anses som ett fond knyttet til foretakets pensjonsordninger.
§ 5-10 Premiefondets midler
Premiefondet skal tilføres:
a. alle tilskudd til premiefondet som omfattes
av skatteloven § 6-46 tredje ledd bokstav b,
b. avkastningen av midlene i premiefondet etter § 5-9 annet
ledd,
c. avkastning som tilordnes premiefondet etter § 4-7 tredje
ledd,
d. midler knyttet til pensjoner som ikke kommer til utbetaling,
e. for mye betalt innskudd for medlemmer som slutter i foretaket
i løpet av året, og
f. pensjonsbeholdning for medlem som ved fratredelse fra
foretaket har kortere tjenestetid enn 12 måneder, jf. § 6-1 annet
ledd annet punktum.
§ 5-11 Bruk av premiefondet
(1) Premiefondet kan bare brukes til dekning av:
a. årets innskudd og premier, samt kostnader som skal
dekkes av foretaket etter reglene i kapittel 4,
b. kostnader i henhold til § 2-9 fjerde ledd,
c. midler til sikring av arbeidstakernes pensjonsrettigheter
i henhold til § 5-5 fjerde ledd, og
d. kostnader i henhold til § 7-7 fjerde ledd.
(2) Foretaket kan ikke bruke midler i premiefondet til
formål som nevnt i første ledd bokstav b, med mindre premiefondet
fortsatt vil være tilstrekkelig til å sikre at årets og neste års
innskudd og premier mv. etter første ledd bokstav a blir betalt.
§ 5-12 Overføring til foretaket
(1) Er premiefondet ved årets utgang større enn seks ganger
gjennomsnittet av årets og de to foregående års innskudd og premier
med kostnader og risikopremier for den eller de pensjonsordninger
foretaket har, skal foretaket sørge for at det overskytende beløp
tilbakeføres til foretaket.
(2) Foretaket kan bestemme at midler i premiefondet som
overstiger halvparten av grensen etter første ledd, skal overføres
til foretaket. Før beslutning om overføring treffes av foretaket,
skal spørsmålet forelegges styringsgruppen for pensjonsordningen
eller styret i pensjonskassen til uttalelse, jf. § 2-4 (2).
Kapittel 6. Opphør av medlemskap.
Pensjonsbevis
I. Alminnelige regler
§ 6-1 Opphør av medlemskap
(1) Et medlem som slutter i foretaket uten samtidig å ta
ut alderspensjon fra ordningen, opphører ved fratredelsen å være
medlem av pensjonsordningen.
(2) Medlemmet beholder sin rett til pensjonsbeholdningen
ved fratredelsen. Er medlemmets tjenestetid ved fratredelsen kortere
enn 12 måneder, skal pensjonsbeholdningen tilføres premiefondet.
(3) Pensjonsbeholdningen kan ikke utbetales til medlemmet
annet enn som pensjonsytelser etter kapittel 4.
§ 6-2 Pensjonsbevis
(1) Pensjonsinnretningen skal utstede pensjonsbevis som
sikrer medlemmet rett til pensjonsbeholdningen etter § 6-1 annet
ledd.
(2) Det skal knyttes administrasjonsreserve til pensjonsbeviset.
Har medlemmet fratrådt sin stilling i foretak med pensjonsordning
hvor det er valgt garantert regulering etter § 4-6, skal pensjonsbeholdningen
tilføres en forholdsmessig del av pensjonsordningens reguleringsfond,
jf. § 4-6 tredje ledd.
(3) Er pensjonsbeholdningen mindre enn halvparten av folketrygdens
grunnbeløp og medlemmet har pensjonsbevis fra tidligere arbeidsforhold,
kan medlemmet likevel bare kreve å få pensjonsbeholdningen overført
til dette pensjonsbeviset eller kreve overføring til individuell
pensjonsavtale etter lov 27. juni 2008 nr. 62 om individuell pensjonsordning.
(4) Pensjonsbeviset skal utstedes av livsforsikringsselskapet
som har tegnet forsikringen. Er pensjonsordningen i en pensjonskasse,
utstedes pensjonsbevis etter reglene i § 6-3. Pensjonsbevis kan
utstedes elektronisk dersom arbeidstakeren uttrykkelig godtar dette.
§ 6-3 Særregler for pensjonskasser
(1) En pensjonskasse kan inngå avtale med et livsforsikringsselskap
som nevnt i § 1-1 annet ledd om at selskapet skal utstede pensjonsbevis
til medlemmer som slutter i foretaket. Pensjonskassen skal inngå
slik avtale dersom pensjonskassen etter sin tillatelse ikke har
adgang til å utstede pensjonsbevis.
(2) Når pensjonsbevis ikke skal utstedes av et livsforsikringsselskap,
utstedes pensjonsbeviset av pensjonskassen.
§ 6-4 Forsikringsforholdet etter
at det er utstedt
pensjonsbevis. Kontoinformasjon
(1) Pensjonsbeviset utgjør et eget rettsforhold mellom
den som har mottatt pensjonsbeviset (innehaveren) og pensjonsinnretningen
som har utstedt det. Midlene knyttet til et pensjonsbevis kan overføres
til annen pensjonsinnretning som nevnt i § 1-1 annet ledd, etter
reglene i forsikringsvirksomhetsloven kapittel 11.
(2) Fortsettelsesforsikring som nevnt i forsikringsavtaleloven
§ 19-7 skal tegnes på samme vilkår som pensjonsbeviset. Årlig premie
kan likevel ikke overstige det beløp som ble innbetalt til pensjonsbeholdningen
siste år arbeidstakeren var medlem av pensjonsordningen, justert
etter den alminnelige lønnsvekst.
(3) Pensjonsinnretningen skal hvert år gi innehavere av
pensjonsbevis opplysning om pensjonsbeholdningen som minst angir:
a. pensjonsbeholdningen ved årets utgang, samt midler
tilført pensjonsbeholdningen i løpet av året som avkastning, dødelighetsarv
og premie etter annet ledd,
b. pensjonsytelse utbetalt i løpet av året,
c. risikopremie belastet årets avkastning,
d. kostnader og tap som er belastet investeringsporteføljen
ved forvaltning av pensjonsbeholdningen i egen investeringsportefølje.
(4) Kongen kan gi forskrift om hvilken informasjon som
skal gis fra pensjonsinnretningen etter tredje ledd.
§ 6-5 Sammenslåing av pensjonsbevis
(1) Arbeidstaker som har flere pensjonsbevis, kan kreve
at pensjonsbevisene blir slått sammen, og at nytt pensjonsbevis
blir utstedt på grunnlag av samlet pensjonsbeholdning. Det nye pensjonsbeviset
utstedes av den pensjonsinnretning som har utstedt pensjonsbevisene
eller som de øvrige pensjonsbevisene er flyttet til etter § 6-4
første ledd.
(2) For pensjonsbevis som gir rett til utbetaling av pensjon
når krav om sammenslåing fremsettes, foretas omregning som nevnt
i § 4-13 første ledd. Samlet forsikringsteknisk kontantverdi skal
være den samme før og etter omregningen.
(3) Kongen kan gi forskrift om sammenslåing av pensjonsbevis.
§ 6-6 Utenlandske statsborgere
Utenlandske statsborgere som har hatt bopel her i riket
i mindre enn tre år, som slutter i foretaket med rett til opptjent
pensjon og som deretter bosetter seg i utlandet, kan bruke midlene
knyttet til pensjonsbeviset til å sikre pensjonsrettigheter i utenlandsk
pensjonsinnretning.
§ 6-7 Registrering av pensjonsbevis
Kongen kan gi forskrift om registrering av pensjonsbevis.
II. Forvaltning av pensjonsbevis
§ 6-8 Forvaltning av pensjonsbeholdningen
mv.
(1) Pensjonsbeholdning knyttet til pensjonsbevis forvaltes
av pensjonsinnretningen etter ellers gjeldende regler.
(2) Pensjonsinnretningen skal garantere at midlene knyttet
til pensjonsbeviset til enhver tid minst tilsvarer pensjonsbeholdningen.
Reglene i § 5-7 om særskilt avkastningsgaranti gjelder tilsvarende.
(3) Pensjonsbeviset skal hvert år tilføres en forholdsmessig
del av de midler som frigjøres i pensjonsinnretningen ved bortfall
av pensjonsforpliktelser overfor medlemmer som før uttak av pensjon
er død i løpet av året. Årlig avkastning av midler i pensjonsbeholdningen
tilføres pensjonsbeholdningen hvert år etter fradrag for pensjonsinnretningens
årlige vederlag for avkastningsrisiko.
(4) Årlige kostnader ved administrasjon og forvaltning
av pensjonsbeviset dekkes av administrasjonsavsetning knyttet til
pensjonsbeviset.
(5) Bestemmelsene i paragrafen her gjelder ikke pensjonsbevis
med pensjonsbeholdning forvaltet som egen investeringsportefølje
etter reglene i § 6-10.
§ 6-9 Uttak av pensjon
(1) Reglene om uttak av alderspensjon i § 4-9 til § 4-12,
§ 4-14 annet og tredje ledd og § 4-15 gjelder tilsvarende for pensjonsbevis.
(2) Det kan bare foretas gradert uttak etter § 4-12 annet
og tredje ledd dersom pensjonsinnretningen samtykker til dette.
§ 6-10 Pensjonsbevis med investeringsvalg
(1) Ved utstedelse av pensjonsbevis eller senere kan innehaveren
og pensjonsinnretningen avtale at midler tilsvarende pensjonsbeholdningen
og i tilfelle administrasjonsreserven knyttet til pensjonsbeviset, skal
forvaltes som egen investeringsportefølje tilordnet pensjonsbeviset.
Avtalen skal angi hvordan porteføljen skal settes sammen og hvilken
adgang innehaveren skal ha til å endre sammensetningen. En slik avtale
kan bare omfatte midler tilsvarende pensjonsbeholdningen og administrasjonsreserve
knyttet til pensjonsbeviset.
(2) Pensjonsbeviskontoen skal tilføres avkastningen av
investeringsporteføljen. Pensjonsbeviset skal hvert år tilføres
en forholdsmessig del av de midler som frigjøres i pensjonsinnretningen
ved bortfall av pensjonsforpliktelser overfor medlemmer som før
uttak av pensjon er død i løpet av året. Innehaveren bærer risikoen
for at verdien av investeringsporteføljen blir redusert, hvis ikke
annet er fastsatt ved særskilt avkastningsgaranti etter reglene
i § 5-7.
(3) Pensjonsinnretningen kan kreve vederlag for administrasjon
og forvaltning av pensjonsbeviset, for innehaverens bruk av rett
til å endre investeringsporteføljen, og for eventuell avkastningsgaranti
knyttet til pensjonsbeviset. Vederlaget kan dekkes ved belastning
av pensjonsbeviskontoen. Kongen kan gi forskrift om vederlag knyttet
til pensjonsbeviset og om dekning av vederlag ved belastning av
pensjonsbeviskontoen.
(4) Ved uttak av alderspensjon gjelder reglene i § 4-9
til § 4-13, § 4-14 annet og tredje ledd og § 4-15 tilsvarende. Årlig
alderspensjon beregnes med utgangspunkt i investeringsporteføljens
verdi og forventet gjenstående levetid på uttakstidspunktet. Midlene
knyttet til pensjonsbeviset skal på uttakstidspunktet overføres
til alminnelig forvaltning i kollektivporteføljen, med mindre innehaveren
krever at midlene knyttet til pensjonsbeviset fortsatt skal forvaltes
som egen investeringsportefølje. Hvis pensjonsbeviset fortsatt skal
forvaltes som egen investeringsportefølje, skal årlig alderspensjon
beregnes ut fra investeringsporteføljens verdi og forventet gjenstående
levetid ved hver utbetaling. Kongen kan gi forskrift om beregningen
og utbetalingen av årlig alderspensjon fra pensjonsbeviset.
(5) Før det inngås avtale om utstedelse av pensjonsbevis
tilordnet egen investeringsportefølje, skal pensjonsinnretningen
skriftlig opplyse innehaveren om at:
a. investeringsporteføljen tilordnet pensjonsbeviset vil
bli forvaltet for innehaverens regning og risiko,
b. pensjonsytelsene bestemmes ut fra verdien av porteføljen
på tidspunktet for uttak av pensjon,
c. pensjonsinnretningens ansvar for avkastningsresultatet
og verdiutviklingen over tid bortfaller, med mindre annet er avtalt,
og at
d. pensjonsinnretningen har rett til årlig vederlag som
nevnt i tredje ledd.
For hvert forhold det opplyses om etter bokstav a til d,
skal det samtidig opplyses skriftlig om hvilke vilkår som gjelder
for et pensjonsbevis som undergis alminnelig forvaltning.
(6) Pensjonsinnretningen har plikt til å kartlegge innehaverens
behov og ønske om risiko og til å opplyse om eventuelle forhold
som tilsier at en avtale om forvaltning av pensjonsbeviset i egen
investeringsportefølje ikke vil være i innehaverens interesse. Før det
inngås avtale om utstedelse av pensjonsbevis tilordnet egen investeringsportefølje,
skal pensjonsinnretningen i alle tilfelle gi innehaveren råd om
sammensetningen av investeringsporteføljen tilpasset blant annet
gjenstående tid til uttak av alderspensjon og størrelsen av midlene
knyttet til pensjonsbeviset. Når innehaveren har nådd en alder med
få år igjen til rett til uttak av pensjon, skal pensjonsinnretningen
gi råd om risikoreduserende tiltak. En skriftlig sammenfatning av
de råd som pensjonsinnretningen gir etter leddet her, skal sendes
innehaveren. Kongen kan gi forskrift om pliktig informasjon og rådgivning.
(7) § 6-5 om sammenslåing av pensjonsbevis gjelder tilsvarende
for pensjonsbevis med investeringsvalg.
Kapittel 7. Konsernforhold. Sammenslåing,
deling og opphør av foretak.
Avvikling og omdanning av
pensjonsordning mv.
§ 7-1 Konsernforhold
Bestemmelsene i foretakspensjonsloven kapittel 12 om konsernforhold
mv. gjelder tilsvarende så langt de passer. Kongen kan fastsette
nærmere regler i forskrift.
§ 7-2 Sammenslåing av foretak
Bestemmelsene i foretakspensjonsloven kapittel 13 om sammenslåing
av foretak mv. gjelder tilsvarende så langt de passer. Kongen kan
fastsette nærmere regler i forskrift.
§ 7-3 Deling av foretak mv.
Bestemmelsene i foretakspensjonsloven kapittel 14 om deling
av foretak mv. gjelder tilsvarende så langt de passer. Kongen kan
fastsette nærmere regler i forskrift.
§ 7-4 Opphør av pensjonsordningen
(1) Foretaket kan bestemme at pensjonsordningen skal opphøre.
Før beslutning treffes skal spørsmålet om opphør forelegges styringsgruppen
og styret i pensjonskassen, jf. § 2-4 (2).
(2) Pensjonsordningen skal opphøre når det treffes vedtak
om at virksomheten i foretaket skal avvikles. Det samme gjelder
når det følger av bestemmelse i eller i medhold av loven her at
pensjonsordningen skal opphøre.
(3) Slutter foretaket å betale innskudd til pensjonsordningen,
og foreligger det ikke midler i premiefondet til dekning av innskudd
og premier, skal ordningen opphøre.
§ 7-5 Avvikling av foretaket
(1) Skal foretaket avvikles fordi dets virksomhet overføres
til annet foretak, gjelder reglene om sammenslåing av foretak i
foretakspensjonsloven kapittel 13 tilsvarende så langt de passer
dersom minst to tredeler av de arbeidstakere som er medlemmer i
foretakets pensjonsordning samtidig overføres til det andre foretaket.
Medlemmer som ikke overføres, skal sikres rett til pensjonsbevis
etter reglene i kapittel 6.
(2) Skal mindre enn to tredeler av de arbeidstakere som
er medlemmer i foretakets pensjonsordning overføres til det andre
foretaket, skal pensjonsordningen opphøre og avvikles etter reglene
i § 7-6.
§ 7-6 Avvikling av pensjonsordningen
(1) Når pensjonsordningen opphører, skal avkastning frem
til opphørstidspunktet tilføres pensjonsbeholdningen til det enkelte
medlem.
(2) Premiefondet fordeles mellom medlemmene på grunnlag
av innskudd og premie for hvert medlem i opphørsåret. Ingen skal
likevel tildeles mer fra premiefondet enn det som trengs for å sikre
fortsatt innbetaling av innskudd og premie i inntil 5 år eller i
tilfelle en kortere periode fram til uttak av alderspensjon fra
pensjonsordningen ved fylte 67 år. Resten av premiefondet tilbakeføres
til foretaket.
(3) Reglene i kapittel 6 gjelder tilsvarende. Midler tildelt
et medlem fra premiefondet tillegges opptjent pensjonsbeholdning.
(4) Ved avvikling av pensjonskasse skal egenkapitalen etter
sluttregnskapet anvendes som fastsatt i vedtektene. For øvrig kan
egenkapitalen med Finanstilsynets samtykke utbetales til foretaket.
§ 7-7 Omdanning til foretakspensjonsordning
eller innskuddspensjonsordning
(1) Et foretak som vil opprette pensjonsordning etter lov
om foretakspensjon eller lov om innskuddspensjon i stedet for pensjonsordning
etter loven her, skal avvikle pensjonsordningen etter reglene i
§§ 7-4 til 7-6. Premiefond knyttet til pensjonsordningen skal likevel
overføres som premiefond eller innskuddsfond for den nye pensjonsordningen.
(2) Det kan fastsettes i regelverket for den nye pensjonsordningen
at opptjent pensjonsbeholdning benyttes som premiereserve for medlemmenes
alderspensjonsrettigheter i pensjonsordning etter lov om foretakspensjon.
Lov om foretakspensjon §§ 4-11 annet og tredje ledd, 4-12 og 4-13
gjelder tilsvarende. Bestemmelsen i leddet her gjelder ikke når
pensjonsordningen er opprettet med investeringsvalg.
(3) Annet ledd gjelder ikke arbeidstakere som på grunn
av alder ikke har rett etter regelverket til å bli medlem av foretakspensjonsordningen
eller innskuddspensjonsordningen, eller som for øvrig ikke har rett
til å bli medlem av foretakspensjonsordningen etter reglene i lov
om foretakspensjon kapittel 3 eller innskuddspensjonsordningen etter
reglene i innskuddspensjonsloven kapittel 3, med mindre annet er fastsatt
i regelverket. Tjenestepensjonsordningen etter loven her videreføres
for slike arbeidstakere.
(4) Dersom pensjonsordningens administrasjonsreserve ikke
er tilstrekkelig til å dekke kostnadene knyttet til utstedelse av
pensjonsbevis ved omdanning etter paragrafen her, skal de resterende
kostnadene først dekkes av midler i premiefondet og deretter ved
innbetaling fra foretaket dersom midlene i premiefondet ikke er
tilstrekkelige.
Kapittel 8. Sluttbestemmelser
§ 8-1 Ikrafttredelse. Overgangsregler
(1) Loven gjelder fra det tidspunkt Kongen bestemmer. De
enkelte deler av loven kan settes i kraft til ulik tid.
(2) Kongen kan gi overgangsregler.
§ 8-2 Endringer i andre lover
I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) gjøres følgende endringer:
§ 4-2 annet ledd skal lyde:
(2) Uten hensyn til bestemmelsen i første ledd c, skal
livrenteforsikring som nevnt i forsikringsavtaleloven § 10-2 e medtas
ved fastsettelse av skattepliktig formue, forutsatt at forsikringen
er tegnet i selskap som har eller har hatt tillatelse til å drive
forsikringsvirksomhet her i landet. Dette omfatter likevel ikke
rettigheter etter folketrygdloven, foretakspensjonsloven,
innskuddspensjonsloven og tjenestepensjonsloven, samt
rettigheter etter offentlige tjenestepensjonsordninger og andre
pensjonsordninger som er pålagt i lov eller i medhold av lov. Det
samme gjelder kollektiv livrenteforsikring som nevnt i forsikringsavtaleloven
§ 10-1 g, samt uforfalt krav i tilknytning til uførepensjon under
utbetaling.
§ 6-46 overskriften skal lyde:
§ 6-46 Tilskudd til pensjonsordninger etter
lov om foretakspensjon, lov om innskuddspensjon og lov om tjenestepensjon
fra arbeidsgiver,
selvstendig næringsdrivende mv.
§ 6-46 nytt tredje ledd skal lyde:
(3) Arbeidsgiver gis fradrag for tilskudd til
tjenestepensjonsordninger etter tjenestepensjonsloven. Fradraget
omfatter:
a. den skattepliktiges andel av årlig
innskudd og premie,
b. tilskudd til premiefond med inntil 50 prosent
av gjennomsnittet av det beløp som er nevnt under bokstav a og den
skattepliktiges andel av årets premie i de to foregående årene,
likevel bare så langt fondet ikke overstiger seks ganger gjennomsnittet
av det beløp som er nevnt under a og den skattepliktiges andel av
premie i de to foregående år,
c. den skattepliktiges andel av tilskudd til regulering
av pensjonsbeholdningen etter tjenestepensjonsloven § 4-6 tredje
ledd og til regulering av pensjoner under utbetaling etter § 4-14
første ledd,
d. årlige kostnader og risikopremier i henhold
til tjenestepensjonsloven § 4-8.
§ 6-46 tredje ledd blir nytt fjerde ledd.
§ 6-46 femte og sjette ledd skal lyde:
(5) Fradrag kan kreves når premien, tilskuddet eller innskuddet
etter første, annet og tredje ledd er endelig
betalt til pensjonsordningen innen tre måneder etter utgangen av
vedkommende inntektsår.
(6) Fradrag etter første, annet, tredje og femte ledd
gis bare hvis arbeidsgiver har avtale med det selskapet mv. der
pensjonsordningen er tegnet, om at dette ukrevet innberetter opplysninger
om utbetalinger fra pensjonsordningen til ligningsmyndighetene i henhold
til ligningsloven.
§ 6-47 første ledd bokstav b skal lyde:
b. den trygdedes tilskudd til pensjonsordning
i arbeidsforhold, som omhandlet i § 6-46 første ledd a og e, § 6-46
annet ledd bokstav a, § 6-46 tredje ledd bokstav a og §
6-46 femte ledd.
II
I lov 24. mars 2000 nr. 16 om foretakspensjon (foretakspensjonsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 2-9 skal lyde:
§ 2-9. Adgang til å ha parallelle
pensjonsordninger
(1) Et foretak med pensjonsordning etter loven her kan
samtidig ha en pensjonsordning etter innskuddspensjonsloven og
pensjonsordning etter tjenestepensjonsloven (parallelle pensjonsordninger). Et
foretak kan også ha to pensjonsordninger etter
loven her dersom den ene har ytelsesbasert og den andre engangsbetalt
alderspensjon.
(2) For et foretak som etter første ledd har
flere pensjonsordninger, gjelder følgende:
a) ingen arbeidstaker kan på samme tid være medlem
av mer enn en av ordningene,
b) regelverket i ordningene skal utformes
slik at alderspensjonsytelsene står i et rimelig forhold til hverandre
og slik at urimelig forskjellsbehandling av grupper av arbeidstakere
unngås,
c) rett til ytelser ved uførhet og til etterlatte skal
være utformet på samme måte i ordningene.
(3) Bestemmelsene i annet ledd gjelder tilsvarende ved
endring av regelverket for en eller flere av pensjonsordningene.
§ 2-11 første ledd skal lyde:
(1)Regelverket skal inneholde bestemmelser om i hvilke
tilfeller en arbeidstaker kan flytte sitt medlemskap til
en av de andre pensjonsordningene.
§ 2-12 første og annet ledd skal lyde:
(1) Et foretak som har ordning med ytelsesbasert alderspensjon
etter loven her, kan supplere denne med en pensjonsordning etter
innskuddspensjonsloven, en pensjonsordning etter tjenestepensjonsloven eller
en pensjonsordning med engangsbetalt alderspensjon etter loven her
(kombinerte pensjonsordninger).
(2) For kombinerte pensjonsordninger etter første ledd
gjelder følgende:
a) samtlige ansatte som omfattes av regelverkets bestemmelser
om medlemskap i pensjonsordningen med ytelsesbasert alderspensjon,
skal være medlem av begge pensjonsordningene,
b) innskuddspensjonen, tjenestepensjonen eller
den engangsbetalte alderspensjonen skal utgjøre et tillegg til ytelsene
i den ytelsesbaserte alderspensjonsordningen,
c) regelverket i pensjonsordningene skal utformes med sikte
på at forskjellsbehandling mellom arbeidstakere unngås så langt
det er mulig når det gjelder samlet pensjon sett i forhold til lønn
og tjenestetid i foretaket,
d) et foretak kan ikke samtidig ha kombinerte pensjonsordninger
og parallelle pensjonsordninger etter § 2-9, tjenestepensjonsloven
§ 2-10 eller innskuddspensjonsloven § 2-10.
§ 15-6 skal lyde:
§ 15-6. Omdanning til innskuddspensjonsordning
eller tjenestepensjonsordning og lukking
(1) Et foretak som har pensjonsordning etter loven her
og som i stedet vil opprette pensjonsordning etter innskuddspensjonsloven eller
tjenestepensjonsloven, skal avvikle pensjonsordningen
etter reglene i kapitlet her. Premiefond knyttet til pensjonsordningen
kan likevel overføres som innskuddsfond for den nye pensjonsordningen.
(2) Foretaket kan velge å videreføre ytelsesbasert foretakspensjonsordning
for arbeidstakere som er medlem av denne ordningen på tidspunktet
for opprettelsen av ny innskuddspensjonsordning eller tjenestepensjonsordning.
Arbeidstakerne skal kunne velge å gå over til ny innskuddspensjonsordning eller tjenestepensjonsordning.
§ 15-5 femte ledd tredje punktum gjelder tilsvarende.
(3) Foretaket kan velge å kun videreføre ytelsesbasert
foretakspensjonsordning for arbeidstakere som er medlem av ordningen
på tidspunktet for opprettelse av ny innskuddspensjonsordning eller
tjenestepensjonsordning, og som da har 15 år eller mindre igjen
til opptjeningsalderen. I så fall skal også medlemmer som er uføre
eller arbeidsuføre med rett til sykepenger inngå i den videreførte
ordningen. Ved slik videreføring av foretakspensjonsordning, omfattes
ikke disse arbeidstakere av annet ledd annet punktum. Medlemmer
som nevnt i annet punktum skal ved friskmelding uten rett til uførepensjon
gå over til innskuddspensjonsordningen eller tjenestepensjonsordningen.
§ 15-5 femte ledd tredje punktum gjelder tilsvarende.
(4) Foretaket kan etter avtale med arbeidstakerne eller
deres organisasjoner videreføre ytelsesbasert foretakspensjonsordning
for medlemmer som er uføre eller arbeidsuføre med rett til sykepenger
på tidspunktet for opprettelse av ny innskuddspensjonsordning eller
tjenestepensjonsordning. Medlemmer med rett til uførepensjon
med en uføregrad på 100 prosent skal likevel sikres ved fripolise.
Medlemmer som nevnt i første punktum skal ha rett til å velge å
gå over til ny innskuddspensjonsordning eller tjenestepensjonsordning.
De skal gå over til innskuddspensjonsordningen eller tjenestepensjonsordningen ved friskmelding
uten rett til uførepensjon, og det skal da utstedes fripolise fra
den videreførte ytelsesbaserte foretakspensjonsordningen. § 15-5
femte ledd tredje punktum gjelder tilsvarende.
(5) Dersom pensjonsordningens administrasjonsreserve ikke
er tilstrekkelig til å dekke kostnadene knyttet til utstedelse av
fripoliser ved omdanning og lukking etter paragrafen her, skal de
resterende kostnadene først dekkes av midler i premiefondet og deretter
ved innbetaling fra foretaket dersom midlene i premiefondet ikke
er tilstrekkelig.
IV
I lov 24. november 2000 nr. 81 om innskuddspensjon
i arbeidsforhold (innskuddspensjonsloven) gjøres følgende endringer:
§ 2-10 skal lyde:
§ 2-10. Adgang til å ha parallelle
pensjonsordninger
(1) Et foretak med pensjonsordning etter loven her kan
samtidig ha ytelsesbasert eller engangsbetalt foretakspensjonsordning og
pensjonsordning etter tjenestepensjonsloven (parallelle pensjonsordninger).
(2) For foretak som har parallelle pensjonsordninger etter
første ledd gjelder følgende:
a) ingen arbeidstaker kan på samme tid være medlem
av mer enn en av ordningene,
b) regelverket i ordningene skal utformes
slik at alderspensjonsytelsene står i et rimelig forhold til hverander
og slik at urimelig forskjellsbehandling av grupper av arbeidstakere
unngås,
c) rett til ytelser ved uførhet og til etterlatte skal
være utformet på samme måte i pensjonsordningene.
(3) Bestemmelsene i annet ledd gjelder tilsvarende ved
endring av regelverket for en eller flere av pensjonsordningene.
§ 2-12 første ledd skal lyde:
(1) Regelverket skal inneholde bestemmelser om i hvilke
tilfeller en arbeidstaker kan flytte sitt medlemskap til en
av de andre pensjonsordningene.
§ 2-13 skal lyde:
§ 2-13. Adgang til å ha kombinerte
pensjonsordninger
Et foretak som har ordning med ytelsesbasert alderspensjon
etter foretakspensjonsloven eller tjenestepensjonsordning
etter tjenestepensjonsloven, kan supplere denne med pensjonsordning
etter loven her i samsvar med bestemmelsene gitt i medhold av foretakspensjonsloven
§ 2-12 eller tjenestepensjonsloven § 2-9.
§ 5-2 første ledd skal lyde:
(1) Innskuddsplanen skal fastsettes slik at pensjonsinnskuddene
ikke utgjør en større del av lønn for høytlønte enn for lavtlønte. Det
kan likevel fastsettes at innskudd som andel av lønn for hvert medlem
kan beregnes på grunnlag av en prosentsats for lønn inntil 12 G
og et tilleggsinnskudd i prosent av lønn for lønn mellom 7,1 og
12 G.
§ 5-3 første ledd bokstav d skal lyde:
d. et beløp for hvert medlem beregnet på grunnlag av
ulike prosentsatser for medlemmets lønnsgrunnlag for henholdsvis
lønn inntil 7,1 G og de deler av lønnen som ligger mellom
7,1 og 12 G.
§ 5-4 første ledd skal lyde:
(1) Kongen kan fastsette nærmere regler om at innskuddene
i et år ikke skal overstige et fastsatt beløp for hvert medlem eller
en fastsatt prosent av medlemmets lønn. Det kan fastsettes ulike
prosentsatser for medlemmets lønn inntil 12 G og
for tilleggsinnskudd for lønn mellom 7,1 og 12 G.
§ 11-2 tredje ledd skal lyde:
(3) Har et foretak som deltar i sammenslåingen pensjonsordning
etter foretakspensjonsloven eller tjenestepensjonsloven,
kan den tidligere ordningen videreføres for medlemmene av ordningen
på tidspunktet for sammenslåingen.
§ 11-3 ny overskrift skal lyde:
§ 11-3. Foretaket som skal ha
foretakspensjonsordning eller tjenestepensjonsordning
§ 11-3 første ledd skal lyde:
(1) Skal foretaket etter sammenslåingen ha pensjonsordning
etter foretakspensjonsloven eller tjenestepensjonsloven, gjelder
reglene i henholdsvis foretakspensjonsloven kapittel 13 eller tjenestepensjonsloven
kapittel 10.
Ny § 14-3 skal lyde:
§ 14-3. Omdanning til tjenestepensjonsordning
Ved omdanning av pensjonsordning etter loven her
til pensjonsordning etter tjenestepensjonsloven, gjelder §§ 14-1
første, annet og fjerde ledd og 14-2 tilsvarende så langt de passer.
V
I lov 21. desember 2005 nr. 124 om obligatorisk tjenestepensjon
(OTP-loven) gjøres følgende endringer:
§ 2 første ledd skal lyde:
(1) Foretak som angitt i § 1 første ledd skal ha pensjonsordninger
etter foretakspensjonsloven, innskuddspensjonsloven eller
tjenestepensjonsloven som sikrer arbeidstakere i foretaket
alderspensjon i samsvar med kravene i loven her.
§ 3 første ledd skal lyde:
(1) Arbeidstaker i foretak med plikt til å etablere tjenestepensjonsordning
etter § 2 har krav på at tjenestepensjonsordning etableres i samsvar
med loven her. Dette gjelder ikke arbeidstaker som kan holdes utenfor
foretakets pensjonsordning etter reglene i foretakspensjonsloven,
innskuddspensjonsloven eller tjenestepensjonsloven.
§ 4 skal lyde:
§ 4. Minstekrav til pensjonsordning
med innskuddspensjon eller tjenestepensjon
(1) Oppretter et foretak en pensjonsordning med innskuddspensjon
skal foretaket etter innskuddsplanen hvert år betale innskudd til
alderspensjon for medlemmene. Innskuddet skal minst utgjøre 2 prosent
av den lønn mellom 1 og 12 G som det enkelte medlem mottar fra foretaket
i løpet av innskuddsåret, jf. innskuddspensjonsloven § 5-5. Kongen
kan fastsette nærmere regler om beregning av innskudd.
(2) Oppretter et foretak en pensjonsordning etter tjenestepensjonsloven,
skal foretaket etter pensjonsplanen hvert år betale innskudd til
alderspensjon for medlemmene. Årlig innskudd skal minst utgjøre
2 prosent av lønn mellom 1 og 12 G som det enkelte medlem mottar
fra foretaket i løpet av premieåret, jf. tjenestepensjonsloven §
4-3. Kongen kan gi forskrift om beregning av årlig innskudd.
(3) Det skal i regelverket for pensjonsordningen fastsettes
at det for medlemmer som blir uføre skal være innskuddsfritak ved
uførhet i samsvar med uføregraden dersom uføregraden er 20 prosent
eller mer. Uføregraden fastsettes etter reglene i foretakspensjonsloven
§ 6-2. Innskuddsfritaket løper så lenge uføregraden er 20 prosent
eller mer, men ikke lenger enn til medlemmet fyller 67 år. Foretaket
dekker premiekostnadene ved innskuddsfritak ved uførhet i tillegg
til innskudd etter første ledd.
(4) Kostnadene ved administrasjon av pensjonsordningen
skal dekkes av foretaket i tillegg til innskuddet etter første og
annet ledd. Kostnader ved endring av investeringsporteføljen
etter innskuddspensjonsloven § 3-3 første ledd skal dekkes av kontohaveren.
(5) Paragrafen her gjelder tilsvarende for pensjonsordninger
med engangsbetalt alderspensjon etter foretakspensjonsloven.
(6) Kongen kan gi forskrift til utfylling og avgrensning
av bestemmelsene i paragrafen her.
§ 5 første ledd skal lyde:
(1) Oppretter et foretak en pensjonsordning med ytelsesbasert
foretakspensjon, skal pensjonsplanen være utformet slik at den minst
vil gi alderspensjon i samsvar med det minstekrav som følger av
annet eller tredje ledd. § 4 tredje ledd gjelder
tilsvarende for premiefritak under uførhet, men likevel slik at
det kan benyttes samme minstekrav til uføregrad som for uførepensjon
etter pensjonsordningen.