Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen,
og Eirik Sivertsen, fra Høyre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari og
lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir S. Toskedal, fra
Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til
forslaget fra stortingsrepresentantene Martin Kolberg, Lise Christoffersen
og Torgeir Micaelsen om ny bestemmelse i lov om flagging på kommunenes offentlige
bygninger (om flaggstenger).
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at det kan fungere positivt mobiliserende om større lokale arrangementer
kan markeres med klubbflagg, organisasjonsflagg eller lignende på frittstående
kommunale flaggstenger. Det er også klart at dette langt på vei
er i tråd med den praksis som har utviklet seg rundt i kommunene. Komiteen slutter
seg således til representantforslaget.
Komiteen viser videre til brev
av 27. november 2013 fra justisministeren til Stortinget ved kommunal-
og forvaltningskomiteen. Her sier statsråden seg enig i representantforslaget
og foreslår en alternativ måte å formulere lovendringen på, slik
at den også åpner for å bruke andre flagg enn de som er tillatt
etter 1933-loven på noen typer kommunale bygg og anlegg:
«Forslagstillerne ønsker å åpne for at klubbflagg eller
lignende skal kunne brukes på frittstående kommunale flaggstenger
på torg eller lignende, f.eks. i forbindelse med idrettsarrangementer. Jeg
er som nevnt enig i det. Det kan imidlertid stilles spørsmål om
forslaget slik det er utformet fullt ut vil ivareta forslagstillernes
intensjon med forslaget og om det vil bringe loven i samsvar med
det som etter hvert har blitt praksis i flere kommuner. Det bør
således f.eks. også åpnes opp for å bruke andre flagg enn de som
er tillatt etter 1933-loven på eller fra kommunale idrettsanlegg,
som f.eks. fotballbaner med tilhørende bygninger og svømmehaller,
når de brukes til idrettsarrangement som arrangeres av en fotballklubb
eller et idrettslag. Dette bør gjelde uavhengig av om slike anlegg
er bortleid for en lengre periode, eller om de bare disponeres av
et idrettslag eller lignende i forbindelse med et enkeltstående
arrangement. Etter min mening bør bruk av andre flagg enn de som
er tillatt etter 1933-loven også være tillatt f.eks. når kommunale
bygninger brukes i forbindelse med kulturarrangementer eller andre
arrangementer med allmenn interesse.»
Komiteen vil for å støtte representantforslaget angående
frittstående kommunale flaggstenger utvide det i tråd med statsrådens
anbefaling til også å kunne gjelde noen kommunale bygninger, og
foreslår at lov 29. juni 1933 nr. 2 om flagging på kommunenes offentlige
bygninger, del I første ledd, skal lyde:
«På eller fra kommunenes offentlige bygninger, eiendommer og kommunale institusjoner må kun brukes flagg som nevnt i lov 10. desember
1898 nr. 1 § 1 (uten splitt og tunge),
det samiske flagget eller by-, kommune- eller fylkesflagg som er godkjent av Kongen. Som offentlige bygninger og kommunale institusjoner
regnes bygninger med tilhørende grunn som kommunen råder over som
eier, leier eller lignende og som hovedsakelig brukes i forbindelse
med kommunens offentlige oppgaver eller av kommunale institusjoner. Forbudet
i første punktum gjelder ikke når bygninger med tilhørende grunn
som nevnt i annet punktum brukes i forbindelse med idretts-, kultur-
og lignende arrangement med allmenn interesse. Det samme gjelder
frittstående kommunale flaggstenger på torg, bruer, plasser eller lignende
som ikke framstår som en integrert del av et kommunalt bygningskompleks
eller et bygningskompleks som for den vesentligste del benyttes
av kommunale institusjoner.»