Noregs Bank har som mål å fremje den økonomiske
stabiliteten i landet. Banken har utøvande og rådgjevande oppgåver
i pengepolitikken og skal medverke til robuste og effektive betalingssystem
og finansmarknader. Noregs Bank forvaltar valutareservane i landet
og Statens pensjonsfond utland.
Verksemda til Noregs Bank er regulert i lov
om Noregs Bank og pengevesenet mv. (sentralbanklova) av 24. mai
1985. Lova slår fast at Noregs Bank skal vere eit utøvande og rådgjevande
organ for penge-, kreditt- og valutapolitikken. Banken skal utferde
pengesetlar og myntar, fremje eit effektivt betalingssystem innanlands og
overfor utlandet og overvake penge-, kreditt- og valutamarknadene.
Lova gjev banken høve til å setje i verk tiltak som er vanlege eller
naturlege for ein sentralbank. Noregs Bank har dessutan fått eit
særskilt ansvar når det gjeld den motsykliske kapitalbufferen gjennom
ei forskrift.
Regjeringa har fastsett eit inflasjonsmål for pengepolitikken
i ei forskrift til sentralbanklova. Oppgåva Noregs Bank har med
å forvalte Statens pensjonsfond utland, er regulert gjennom lov om
Statens pensjonsfond og mandat for forvaltninga av Statens pensjonsfond
utland (SPU), fastsett av Finansdepartementet.
Komiteen tek omtalen
til orientering, og viser til merknader nedanfor.
Dei øvste organa i Noregs Bank er hovudstyret og
representantskapet. Hovudstyret leier den utøvande og rådgivande
verksemda til banken, mens representantskapet skal føre tilsyn med
at reglane for verksemda blir følgde.
Hovudstyret arbeider for å realisere banken
sine mål og verdiar, med særleg vekt på strategiske problemstillingar
knytt til å fremje prisstabilitet, finansiell stabilitet og ei effektiv
og tillitvekkjande kapitalforvalting. Det blir lagt vekt på at Noregs
Bank skal utføre oppgåvene sine med høg kvalitet og til låge kostnader.
Hovudstyret har ansvar for at det er tilfredsstillande rammer, mål
og prinsipp for verksemda. Vidare skal det sikre at rekneskapen
og kapitalforvaltinga er under god styring og kontroll, og sjå til
at risikostyringa og internkontrollen til banken er tilfredsstillande
i alle delar av verksemda.
Hovudstyret består av sju medlemmer som er oppnemnde
av regjeringa, med sentralbanksjefen som leiar og visesentralbanksjefen
som nestleiar. Det har to underutval: revisjonsutvalet og kompensasjonsutvalet.
Revisjonsutvalet består av tre av dei eksterne medlemmene av hovudstyret
og er eit saksførebuande og rådgivande arbeidsutval som skal styrkje
og effektivisere arbeidet med forvalting og oppfølging knytt til
finansiell rapportering, risikostyring og internkontroll. Kompensasjonsutvalet består
av to av dei eksterne medlemmene av hovudstyret. Det er eit saksførebuande
og rådgivande utval for saker som gjeld lønns- og kompensasjonsordningane
til banken.
Representantskapet til Noregs Bank består av
15 medlemmer som Stortinget har oppnemnt. Gjennom verksemd og rapportering
skal representantskapet forvisse Stortinget om at Noregs Bank, medrekna
forvaltinga av Statens pensjonsfond utland, er forsvarleg og formålstenleg driven,
og at lover og føresetnader er følgde. Representantskapet organiserer
eit tilsynssekretariat som utfører tilsyns- og kontrolloppgåver, forvaltar
avtalen med ekstern revisor og utfører sekretariatsfunksjonar for
representantskapet. Det fungerer òg som koordinator i samarbeidet mellom
Noregs Bank, ekstern revisor og Riksrevisjonen, særleg i relasjon
til Statens pensjonsfond utland. Tilsynssekretariatet er fagleg
og administrativt uavhengig av banken. Representantskapet legg kvart
år fram utgreiinga om verksemda si for Stortinget i form av ein
eigen rapport.
Etter sentralbanklova skal sentralbanksjefen
stå for den daglege leiinga av banken. Visesentralbanksjefen er
nestleiar. Sentralbankverksemda er sett saman av avdelingane Marknader
og banktenester (MB), Pengepolitikk (PPO) og Finansiell stabilitet
(FST), Konsern- og fellesfunksjonar (KF) og stabsfunksjonar.
For NBIM har hovudstyret delegert avgjerdsmakt
direkte til NBIM-leiaren gjennom stillingsinstruks. NBIM forvaltar
Statens pensjonsfond utland og delar av valutareservane. NBIM har
ein del eigne støttefunksjonar, men får òg støtte frå administrasjonen
(KF) i sentralbankverksemda.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteen viser til at Noregs
Banks hovudstyre leiar den utøvande og rådgjevande verksemd til banken,
mens representantskapet skal føre tilsyn med bankens drift og med
at regleane for banken si verksemd vert følgt. Representantskapet
har sitt eige sekretariat, som fastsetter Noregs Banks regnskap
og vedtar budsjettet. Komiteen viser til at det de
siste åra har skjedd fleire endringar som gjeld representantskapet. Komiteen meiner
det er viktig at det fortløpande vert vurdert korleis tilsynet med
banken si verksemd kan utviklast vidare, mellom anna representantskapets
rolle. Komiteen viser elles til sine merknader til
Meld. St. 19 (2013–2014) Forvaltninga av Statens pensjonsfond i
2013 og Dokument 9 (2013–2014) Rapport til Stortinget fra Norges
Banks representantskap for 2013.
Finansiell stabilitet er eit av hovudmåla for Noregs
Bank. Paragraf 1 i sentralbanklova seier at banken skal utferde
setlar og mynt, fremje eit effektivt betalingssystem innanlands
og overfor utlandet og overvake penge-, kreditt og valutamarknadene.
Paragraf 3 seier at banken skal varsle departementet når det etter
banken si oppfatning er behov for tiltak av penge-, kreditt- og valutapolitisk
karakter frå andre enn banken. Banken skal informere offentlegheita
om penge-, kreditt- og valutatilhøva. I tillegg gir § 13 Noregs
Bank eineretten til å utferde norske setlar og myntar. Etter § 17
skal Noregs Bank utføre bankforretningar for staten. Paragraf 9
gir Noregs Bank høve til å yte lån til og gjere innskot i forretnings-
og sparebankar, mens § 20 fastset at Noregs Bank tek imot innskot
frå bankane. Av det følgjer eit særleg ansvar for å overvake bankvesenet.
Lova om betalingssystem gir Noregs Bank ansvaret for å gi konsesjon
til avreknings- og oppgjerssystema for bankane og for å føre tilsyn
med systema.
Noregs Bank overvaker det finansielle systemet samla
sett. Banken sender regelmessig brev til Finansdepartementet med
råd om tiltak som kan motverke at det byggjer seg opp systemrisiko. Analysane
som ligg til grunn for vurderingane, blir det gjort greie for i
faste rapportar som blir publiserte på same tid som ein sender brev
til departementet.
Noregs Bank styrer likviditeten i banksektoren frå
dag til dag ved å tilby bankane lån og ved å ta imot innskot. Det
gir Noregs Bank eit spesielt ansvar for å overvake likviditetsrisikoen
i banksystemet. Som långivar i siste instans har Noregs Bank ei
sentral rolle når det gjeld å behandle kriser i det finansielle
systemet.
Sjå meldinga for nærare omtale av Noregs Bank si
vurdering av tilstanden i finansmarknaden og framlegg til tiltak
frå Noregs Bank.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Sjå meldinga for omtale av betalingssystema, oppgjerssystemet
til Noregs Bank og av setlar og myntar.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Under dette punktet vert Noregs Bank si utøving av
pengepolitikken i 2013 vurdert. Som eit grunnlag for vurderinga
følgjer det fyrst ei kort omtale av retningslinene for pengepolitikken. Deretter
følgjer ei omtale av utøvinga av pengepolitikken i 2013 og vurderingar
frå nokre andre institusjonar, deriblant Norges Bank Watch, OECD,
IMF og Finanstilsynet. Departementet sine vurderingar kjem til slutt.
Sjå meldinga for omtale.
Komiteen tek omtalen
til orientering.