Klima- og miljødepartementet foreslår i denne proposisjonen
en ny lov om fiskeretten i Tanavassdraget (Tanaloven). Den nye loven
vil avløse og i stor grad videreføre lov 23. juni 1888 om Retten
til Fiskeri i Tanavasdraget i Finmarkens Amt (heretter kalt Tanaloven
av 1888).
Lovforslaget innebærer en videreføring av forslaget
om endringer i finnmarksloven § 28 i Prop. 86 L (2011–2012) om endringer
i lov 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk mv., lov
19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av naturens mangfold og lov
17. juni 2005 nr. 85 om rettsforhold og forvaltning av grunn og naturressurser
i Finnmark fylke. Stortingets forutsetning om at Tanaloven videreføres
som særlov følges, jf. Innst. 88 L (2012–2013) om endringer i lov
15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk mv., lov 19. juni
2009 nr. 100 om forvaltning av naturens mangfold og lov 17. juni
2005 nr. 85 om rettsforhold og forvaltning av grunn og naturressurser
i Finnmark fylke.
Departementet foreslår følgende bestemmelser:
En formålsbestemmelse
i § 1 som fastslår at lovens formål er å sikre de særskilte rettigheter lokalbefolkningen
har til fiske i Tanavassdraget på grunnlag av lov, alders tids bruk
og lokal sedvane.
En bestemmelse om stedlig virkeområde i
§ 2 som presiserer at loven gjelder for lakseførende deler av Tanavassdraget.
En bestemmelse om forholdet til folkeretten
i § 3, som sier at loven gjelder med de begrensninger som følger
av ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige
stater, og at loven skal anvendes i samsvar med folkerettens regler
om urfolk og minoriteter og bestemmelser i overenskomster med Finland
om fisket i Tanavassdraget.
En bestemmelse om fiskeberettigete i § 4,
som angir at kriteriene for å være fiskeberettiget er at vedkommende
må avle minst 2 000 kg høy i året eller tilsvarende mengde annet
grovfôr på grunn som vedkommende eier eller leier på åremål, at vedkommende
må bo på eller i nærheten av grunnen, og at grunnen må ligge mindre
enn to kilometer fra elvebredden. Bestemmelsen angir også innholdet
i fiskeretten.
En bestemmelse om rett til stangfiske i
§ 5, som angir at den som bor i Tana eller Karasjok kommuner og
visse andre grupper, har rett til å fiske med stang eller håndsnøre
fra land og båt i de lakseførende delene av Tanavassdraget mot løsning
av fiskekort til lav pris.
Hjemmel i § 6 første ledd til å gi forskrift
om adgang til stangfiske for andre enn de som er nevnt i §§ 4 og
5 og hjemmel til å gi forskrift om forvaltningen og utøvelsen av
fisket i annet ledd. Tredje ledd angir at utarbeidelsen av forskrifter og
forhandlinger med Finland om fisket i lakseførende deler av Tanavassdraget
skal skje i samråd med Tanavassdragets fiskeforvaltning og Sametinget.
En straffebestemmelse i § 7, som sier at
den som forsettlig eller uaktsomt utøver uberettiget fiske eller
som krenker en annens fiskerett etter §§ 4 eller 5, straffes med
bøter.
En bestemmelse om ikraftsetting og overgangsbestemmelser
i § 8, som sier at loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer, og
at forskrifter gitt med hjemmel i finnmarksloven § 28 annet ledd og
Tanaloven av 1888 gjelder også etter at ny Tanalov har trådt i kraft.
En bestemmelse i § 9 om endringer i andre
lover.
Departementet viser til at spørsmålet om lovplassering
av rettighetene til fisket i Tanavassdraget ble behandlet i Prop.
86 L (2011–2012), der det ble foreslått at en bestemmelse som konkretiserte
innholdet i fiskerettighetene i Tanavassdraget skulle tas inn i
finnmarksloven § 28.
Det vises videre til at under behandlingen av Prop.
L 86 (2011–2012) gikk Stortinget inn for at forslaget om endringer
i finnmarksloven ble tatt ut, slik at Tanaloven videreføres som
særlov. Stortinget ba regjeringen komme tilbake med forslag til
endringer i Tanaloven slik at endringene kunne ivaretas uten samordning
i finnmarksloven, jf. Innst. 88 L (2012–2013). Departementet fremmer
imidlertid forslaget som en ny lov, da dette er mest hensiktsmessig
av lovtekniske grunner, fremfor en total endring av Tanaloven av
1888.
Forslag til ny Tanalov ble sendt på høring med frist
for uttalelse 15. oktober 2013. Det er i proposisjonen gjort rede
for høringsinstansenes uttalelser, og hovedinntrykket fra høringen
er ifølge departementet at det gjennomgående er bred tilslutning
til lovforslaget. På grunnlag av høringsuttalelsene har departementet
foretatt mindre justeringer i enkelte av de foreslåtte bestemmelsene,
noe som fremgår av de generelle kommentarene til de enkelte bestemmelsene
i proposisjonen.
Departementet og Sametinget hadde kontakt i forkant
av at lovforslaget ble sendt på alminnelig høring, som resulterte
i at Sametingets forslag til lovforslagets § 3 om forholdet til
folkeretten ble synliggjort i høringen.
Departementet viser til at lovforslaget ikke
vil få økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning.
Forslaget innebærer at det opprinnelige utkastet om en bestemmelse
i finnmarksloven § 28 som konkretiserte innholdet i fiskerettighetene
i Tanavassdraget, som var foreslått i Prop. 86 L (2011–2012), i
stedet videreføres i ny Tanalov, slik at Tanaloven av 1888 moderniseres
i samsvar med dagens lovgivningsteknikk. I Prop. 86 L (2011–2012)
ble det uttalt at de foreslåtte endringene i finnmarksloven ville
ha svært begrensede eller ingen økonomiske og administrative konsekvenser. Det
er kun foreslått mindre endringer i det foreliggende lovforslaget
i forhold til det opprinnelige forslaget i Prop. 86 L (2011–2012),
og dette endrer ikke de økonomiske og administrative konsekvensene.