Losordningen omfatter lostjenesten, lospliktsystemet
og farledsbevisordningen. Losplikten er fastsatt ved lov. Det overordnede
formålet er å redusere sannsynligheten for skipsulykker langs norskekysten.
Gjeldende ordning innebærer at fartøy over en viss
størrelse er lospliktige ved seilas innenfor grunnlinjen. Losplikten
kan oppfylles enten ved å ta los om bord, eller ved at en av navigatørene har
farledsbevis. Farledsbevis utstedes etter nærmere regler til navigatører
som kan dokumentere tilstrekkelig kompetanse og erfaring til at
de kan navigere trygt uten los om bord i det aktuelle farvannet.
Lostjenesten er 100 prosent brukerfinansiert gjennom losavgiftene
og har i 2014 et budsjett på om lag 700 mill. kroner.
Proposisjonen bygger i hovedsak på utkast til lovbestemmelser
som fremkommer av NOU 2013:8 Med los på sjøsikkerhet – Losordningens omfang,
organisering og regelverk.
Loven setter rammene for losordningen, mens vesentlige
deler av de materielle bestemmelsene er regulert gjennom forskrifter.
På denne bakgrunn legges proposisjonen frem med en meldingsdel og
en proposisjonsdel. Hoveddelen av losutvalgets forslag til materielle
endringer ligger på forskriftsnivå og er således behandlet i proposisjonens
meldingsdel. Gjennomgang av losloven og utkast til ny lov følger
av proposisjonsdelen.
Lovutkastet inneholder også de forslag til endringer
i losordningen som fremkommer av proposisjonens meldingsdel, og
som krever rettslig regulering.
Meldingsdelen omhandler:
endringer i lospliktens
virkeområde
ny farledsbevisordning
regjeringens politikk om reduksjon i losavgiftene
ny organisering av lostjenesten
konkurranseutsetting av tilbringertjenester
Det er foretatt en tilnærmet full gjennomgang
av gjeldende loslov. Gjennomgangen har hatt til hensikt å forenkle
og modernisere regelverket. I tillegg er lovteksten forsøkt harmonisert
med ordlyden i lov 17. april 2009 nr. 17 om havner og farvann. Det
foreslås å løfte prinsipielle spørsmål fra forskriftsnivå til lovnivå,
særlig hva gjelder farledsbevisordningen.
De endringer som totalt sett foreslås i proposisjonen
har et omfang som etter departementets vurdering tilsier at det
er mest hensiktsmessig å gi en ny lov som avløser gjeldende loslov,
fremfor å foreslå endringer i de enkelte bestemmelser.
Nærmere om utvalget oppnevnt for å foreta en gjennomgang
av lostjenesten og tilhørende verk, dets mandat og høring, går fram
av kapittel 2 i proposisjonen.
Utvalget foreslår endringer i hvilke fartøyer
som skal være omfattet av losplikten, det geografiske virkeområdet
for losplikten, farledsbevisordningen, losavgiftssystemet og organiseringen
av lostjenesten. Utvalget har også foretatt en tilnærmet full gjennomgang
av gjeldende loslov.