Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen,
og Eirik Sivertsen, fra Høyre, Bjørn Erik Hollevik, Frank J. Jenssen,
Mudassar Kapur og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar
Keshvari og lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti,
Marie Ljones Brekke, fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre,
André N. Skjelstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
har merket seg at regjeringen i proposisjonen foreslår endringer
i utlendingsloven som innebærer utvidet fremstillingsfrist og en konkretisering
av når en person som er pågrepet etter utlendingsloven, skal få
oppnevnt prosessfullmektig. Endringene kan innebære effektivisering
av saksbehandlingen og ressursbesparelse.
Komiteen viser til at endringsforslag
på disse områdene ble sendt på høring så tidlig som i 2010, men
at forslag først ble fremmet for Stortinget av den nåværende regjeringen.
Det fremsatte forslag vedrørende oppnevning av prosessfullmektig
er noe mer konkretisert enn høringsforslaget, og innspill fra høringsinstanser er
til en viss grad hensyntatt.
Komiteen legger til grunn av
de fremsatte forslag ikke er i strid med folkeretten og internasjonale
konvensjoner Norge er forpliktet av. Heller ingen av høringsinstansene
har påberopt seg slike begrunnelser i sine høringssvar.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, har merket
seg at i de fleste saker blir utlendingen uttransportert kort tid
etter pågripelsen. Også når det er nødvendig med fengsling, holdes
vedkommende fengslet bare noen få dager før uttransportering eller
løslatelse. I 2013 var median oppholdstid på Trandum 1,08 dager.
Bare i et fåtall saker er samlet pågripelses- og fengslingstid mer
enn tre dager.
Flertallet mener på denne bakgrunn
det vil være forsvarlig å utvide fremstillingsfristen til inntil
tre dager slik at regelverket blir det samme som gjelder for straffesaker.
Dette vil sannsynligvis redusere antall fengslinger.
Flertallet slutter seg også til
forslaget vedrørende oppnevning av prosessfullmektig, og mener forslaget
i proposisjonen bedre ivaretar utlendingenes rettssikkerhet enn
forslaget som var ute på høring.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti går
mot endringen i § 106, med unntak av den særskilte fristen for fremstilling av
mindreårige som fremgår av § 106 nytt fjerde ledd, som fastsetter
at for pågrepne under 18 år må fremstilling skje snarest mulig og
senest dagen etter pågripelsen. Ender fristen på en helgedag eller
dag som etter lovgivningen er likestilt med helgedag, forlenges
fristen med én dag. Dette er viktig for å sikre at barn får rask
behandling av sine saker.
Dette medlem viser til høringssvar
fra Riksadvokaten, Advokatforeningen, Noas og Juss-Buss. Hensynet
som gjør seg gjeldende i straffesaker, er ikke de samme som i utlendingssaker.
Dette medlem mener at økt effektivisering ikke
er en god nok begrunnelse til å svekke utlendingens rettssikkerhet,
om at utlendingen tidlig får prøvd saken for retten. Dette
medlem påpeker at endringen sannsynligvis vil føre til en
økning i antall frihetsberøvelser og en økning i antall døgn med
frihetsberøvelse.
Dette medlem viser til at det
i dag ikke eksisterer et eget regelverk for hvor lenge barn kan
bli sittende på Trandum, og dette medlem mener det
er alvorlig at barn i dag kan bli sittende i internatet i flere
måneder. Dette medlem viser til at det i Meld. St.
27 (2011–2012) Barn på flukt, går fram at «Barn skal som hovedregel ikke
pågripes og plasseres på utlendingsinternatet i mer enn 24 timer.
Juridisk avdeling i Politiets utlendingsenhet skal alltid underrettes
når det er spørsmål om å plassere et barn på internatet. Varslingsplikten
gjelder både for enslige, mindreårige asylsøkere og for barn som
kommer sammen med sine foreldre». Dette medlem etterlyser
et eget regelverk for hvordan, og eventuelt om, barn skal interneres
på Trandum, og hva som i så fall skal være makstiden for internering
og konsekvensen av at makstiden er brukt.