Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein og Dagfinn Henrik Olsen, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Senterpartiet, Geir Inge Lien, vil vise til at straffeloven § 216 gjør det straffbart å bortføre mindreårige fra noen som har foreldreansvar eller som har omsorgen etter barnevernloven. Komiteen merker seg at Høyesteretts ankeutvalg kom frem til at et akuttvedtak etter barnevernloven § 4-6 annet ledd ikke medførte at omsorgen for et barn ble overført til barnevernet på en måte som omfattes av straffeloven § 216.

Komiteen merker seg at avgjørelsen viser at Høyesterett ved sin tolkning av straffeloven bygger sin forståelse på begrepsbruken i barnevernloven. Komiteen er enig i at dette er uheldig i et strafferettslig perspektiv. Komiteen vil vise til at forslagsstillerne mener at mindreårige som er omfattet av et akuttvedtak truffet av barnevernet, har et dårligere strafferettslig vern enn andre barn. Komiteen mener dette er bekymringsfullt. Komiteen registrerer at justis- og beredskapsministeren i sitt svarbrev av 10. april 2015 (jf. vedlegg) til komiteen også uttrykker den samme bekymringen.

Komiteen merker seg at regjeringen Stoltenberg II nedsatte en arbeidsgruppe høsten 2012 som skulle gjennomgå regelverket som gjelder barnebortføring og håndteringen av internasjonale barnebortføringssaker i Norge. Komiteen viser til at det i desember 2013 ble foreslått fra denne arbeidsgruppen å utvide straffeansvaret for barnebortføring til å omfatte «… alle tilfeller hvor det etter norsk rett er forbud mot å ta med seg et barn ut av landet uten barnevernets samtykke». Komiteen registrerer gjennom statsrådens svarbrev om representantforslaget at regjeringen ønsker at saken utsettes inntil oppfølgingen av arbeidsgruppens utredning som Justis- og beredskapsdepartementet nå arbeider med, legges frem for Stortinget.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til arbeidsgruppens anbefaling om at alle tilfeller hvor det etter norsk rett er forbud mot å ta med seg et barn ut av landet uten barnevernets samtykke, også gjøres straffbart.

Flertallet viser til at arbeidsgruppens utredning ble sendt på høring 14. mai 2014 med høringsfrist 15. september samme år. Det kom inn 33 høringssvar med merknader i forbindelse med denne høringen. Flertallet er opptatt av at saken får en grundig behandling og imøteser en snarlig fremleggelse av proposisjon til Stortinget angående forholdet.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er et stort behov for en rask lovendring. Stadig dukker det opp saker hvor biologiske foreldre bortfører egne barn når de er fratatt omsorgen ved akuttvedtak av barnevernet. Barn i denne fasen er særdeles sårbare, og et lovforbud vil kunne ha en preventiv virkning.

Disse medlemmer mener det er behov for at Stortinget gir regjeringen i oppgave å fremme en sak for Stortinget som tar opp i seg intensjonen i forslaget. En lovendring er nødvendig for å gi barna tilstrekkelig rettssikkerhet.

Disse medlemmer kan heller ikke se at § 261 i straffeloven av 2005 i tilstrekkelig grad ivaretar intensjonene i forslaget, og mener det er behov for en endring også i den nye straffeloven.

Disse medlemmer fremmer etter dette følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme sak om endring av straffeloven § 216, og tilsvarende endring i straffeloven av 2005, slik at bortføring av mindreårige som er omfattet av akuttvedtak i medhold av barnevernloven § 4-6 annet ledd, blir straffbart.»