Riksrevisjonens undersøkelse viste at CargoNet over
tid har hatt et negativt resultat, noe som igjen har påvirket NSB-konsernets
resultater og utbytte til staten. Etter Riksrevisjonens vurdering
hadde staten i liten grad lyktes med tiltak for å forbedre rammevilkårene
for godstrafikk på jernbane.
Ved behandlingen av Dokument 3:2 (2013–2014)
viste kontroll- og konstitusjonskomiteen i sine merknader til Riksrevisjonens
vurderinger.
Riksrevisjonen ba i brev av 28. april 2015 Samferdselsdepartementet
redegjøre for hvilke endringer og tiltak som er iverksatt for å
følge opp kontrollens funn og komiteens merknader. Departementet
ga sin redegjørelse i brev av 5. juni 2015.
Riksrevisjonen merker seg at CargoNet er et
sentralt tema i Samferdselsdepartementets eieroppfølging av NSB.
Riksrevisjonen merker seg også at Samferdselsdepartementet har fulgt
opp Riksrevisjonens anbefaling om å få gjennomført en vurdering
av om fortsatt og vedvarende utbyttegrunnlag fra NSBs godsvirksomhet
vil innebære ulovlig subsidiering. Departementet har på bakgrunn
av denne vurderingen konkludert med at det ikke har forekommet ulovlig
statsstøtte til NSBs godsvirksomhet. Ifølge departementet ligger
selskapet an til å oppnå lønnsom drift i 2015.
Riksrevisjonen har avsluttet saken.