Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS (SNSK)
driver kullgruvevirksomhet på Svalbard gjennom det heleide datterselskapet
Store Norske Spitsbergen Grubekompani AS (SNSG).
Konsernet er i en krevende situasjon. Styret
vedtok i desember 2014 å redusere kulldriften til et minimumsnivå
som følge av vedvarende lave kullpriser og en krevende økonomisk
situasjon. I dag foregår kulldriften i Svea Nord (seks mil sør for
Longyearbyen) og i Gruve 7 (som ligger utenfor Longyearbyen).
Lunckefjellgruven (som ligger nordøst for Svea) skulle etter forretningsplanen
være i produksjon nå, men denne er innstilt. Konsernet hadde 206
ansatte ved utløpet av 2015, men gjennomfører nå en nedbemanningsprosess.
Arbeidsplassene knyttet til konsernets kullgruvedrift
har i mange år bidratt vesentlig til stabil, helårlig norsk aktivitet
og bosetting på Svalbard. Selskapet har et ressursgrunnlag som kan
gi mulighet for forretningsmessig kulldrift på Svalbard i flere
år fremover dersom markedssituasjonen bedres vesentlig. Foruten
kullvirksomheten, arbeider konsernet med boligvirksomhet i Longyearbyen
og arktisk logistikk.
Departementet la i Prop. 118 S (2014–2015) Endringer
i statsbudsjettet 2015 under Nærings- og fiskeridepartementet (Store
Norske Spitsbergen Kulkompani AS – eiendommer og gruvedrift) frem
forslag om å kjøpe eiendom fra SNSK og styrke likviditeten i SNSG.
Stortinget sluttet seg til dette, jf. Innst. 343 S (2014–2015).
SNSG ble tilført 295 mill. kroner ved at staten kjøpte grunneiendommer
og infrastruktur av konsernet. Videre ble 205 mill. kroner bevilget
som ansvarlig lån fra staten til SNSK. Midlene ble stilt til disposisjon
for drift i SNSG. Stortinget sluttet seg også til departementets
forslag om å innløse resterende aksjeeiere i SNSK. Hensikten med
dette var å kunne gi staten som eier økt fleksibilitet i den videre
utviklingen av konsernet. Staten, ved Nærings- og fiskeridepartementet,
ble eier av alle aksjene i SNSK 15. juni 2015.
Bakgrunnen for Prop. 118 S (2014–2015) var en henvendelse
fra styret om kapitalbidrag som følge av svake kullpriser, store
tap på valutasikringsavtaler og svake markedsutsikter for kull.
Selskapet har i ettertid gjennomført store og
krevende kostnadsreduksjoner. Det står likevel nå i en situasjon
der markedspremissene etter styrets vurdering er så krevende at
videre oppfaring i Lunckefjell, på kort sikt, er urealistisk sett
fra et bedriftsøkonomisk ståsted.
Selskapet har utarbeidet en ny forretningsplan. På
bakgrunn av denne har styret gått i dialog med staten som eier om
hvordan statens mål med eierskapet i SNSK kan ivaretas. I forretningsplanen
fremgår det driftsalternativer fra og med 2017 og forberedende aktiviteter
i 2016. Styret foreslår å utvide driften i Gruve 7 til to skift
og å stille gruveaktivitetene i Svea og Lunckefjell i bero (driftshvile).
Den foreslåtte driftshvilen innebærer å konservere gruvene og driftsmidler
slik at eventuell fremtidig oppfaring og produksjon i Lunckefjell
kan gjennomføres. Styret foreslår en driftshvileperiode på inntil
tre år, 1. januar 2017–31. desember 2019, med forberedende
aktiviteter i 2016. Perioden reflekterer styrets syn på hvor lenge
det er realistisk å ha driftshvile uten at tilstanden i gruvene
forringes for mye. Slik driftshvile krever finansiering fra eier.
I 2016 vil det i henhold til forretningsplanen foregå produksjon
frem til og med april og deretter utskiping av kull og forberedelser
til innføring av driftshvile og iverksettelse av to skift i Gruve
7.
Det er flere hensyn bak statens eierskap i SNSK. Etter
en helhetsvurdering, hvor hensynet til opprettholdelse og videreutvikling
av samfunnet i Longyearbyen på en måte som understøtter de overordnede
målene i norsk svalbardpolitikk veier tungt, foreslår regjeringen
at staten som eier bidrar med kapital til å legge til rette for
driftshvile i Svea og Lunckefjell og til at driften i Gruve 7 ved
Longyearbyen videreføres og utvides til to skift, i tråd med forretningsplanen.
Videre drift i Gruve 7 vil bidra til fortsatt
leveranse derfra av kull til kraftverket i Longyearbyen i en tiårsperiode.
Driftshvile i Svea og Lunckefjell vil legge til rette for at noe
aktivitet i Svea kan opprettholdes i en krevende omstillingsperiode
for Longyearbyen og gi muligheter for eventuell oppstart av gruvedrift
i Lunckefjell i løpet av en periode på inntil tre år, dersom kullprisene,
på tross av krevende markedsutsikter, øker vesentlig i denne perioden.
Videre drift i Gruve 7 og driftshvile som beskrevet
over forutsetter at konsernets egenkapital og likviditet styrkes.
Departementet foreslår at SNSK i 2016 tilføres ny egenkapital til
investeringer, arbeidskapital og andre aktiviteter for å planlegge
for driftshvile i Svea og Lunckefjell og iverksette to skift i Gruve
7, samt til delvis dekning av konsernets usikrede pensjonsforpliktelser
i driftshvileperioden.
Med bakgrunn i ovennevnte foreslår departementet
at det i statsbudsjettet for 2016 bevilges 112 mill. kroner over
kap. 950 post 95, som tilføres som ny egenkapital i SNSK. Likviditeten
som foreslås stilt til rådighet for SNSG må betraktes som risikokapital.
Det foreslås derfor å bevilge avsetning til eventuelle fremtidige
tap tilsvarende egenkapitalinnskuddets størrelse.
For å styrke soliditeten til SNSK foreslår departementet
også at det ansvarlige lånet som omtalt over, på 205 mill. kroner,
med tillegg av renter, konverteres til egenkapital i SNSK i 2016.
For å kunne videreføre drift i Gruve 7 og gjennomføre
driftshvile i Svea og Lunckefjell vil SNSK-konsernet ved utløpet
av 2016 ha behov for ytterligere likviditet, bl.a. for å kunne betjene
fordringer SNSG har på morselskapet og eksterne kreditorers krav
mot SNSG, som vil avhenge av den økonomiske utviklingen i selskapet
i 2016. Alternativet til å tilføre slik kapital kan innebære konkurs
i gruveselskapet. I tillegg forutsetter en iverksettelse av driftshvile i
Svea og Lunckefjell, med dagens markedsutsikter og forventninger,
en årlig bevilgning på 144 mill. kroner i inntil tre år fra og med
2017. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget om dette, bl.a.
basert på den videre markedsutviklingen. Regjeringen vil også komme
tilbake til Stortinget dersom det blir aktuelt å gjenoppta driften
innenfor driftshvileperioden.
Departementet vil vurdere alternative løsninger og
de strukturelle rammene for konsernets videre virksomhet, herunder
også alternative løsninger for eventuell videreføring av virksomhet
i Svea og Lunckefjell, og vil ha en dialog med styret
om dette.
Ved en eventuell avvikling av gruvevirksomheten
har SNSG oppryddingsplikt i henhold til tillatelsene, og det er
stilt krav om sikkerhetsstillelse fra selskapet for slike kostnader
for Lunckefjell. Omfanget av oppryddingskostnadene er imidlertid
usikre, og avsatte midler synes ikke å være tilstrekkelig for samlede
forventede oppryddingskostnader. Oppryddingskostnader kan også påløpe
når produksjonen i Svea og Lunckefjell midlertidig opphører. Regjeringen
vil komme tilbake til Stortinget om dette, dersom det skulle bli
en aktuell problemstilling som krever kapital.
For bedre å reflektere de ulike hensynene staten har
som eier i SNSK, vil regjeringen endre kategoriseringen av statens
eierskap i selskapet. Regjeringen vil flytte SNSK fra kategori 3
– forretningsmessige mål og spesifikt definerte mål, til kategori
4 – sektorpolitiske mål. Dagens rammer for eierstyringen av selskapet
ut over dette videreføres, og det stilles krav om effektiv drift.
Situasjonen rundt SNSK-konsernet understreker behovet
for omstilling av svalbardsamfunnet. Regjeringen tar en aktiv rolle
i dette. Etter forslag fra regjeringen har Stortinget allerede bevilget
50 mill. kroner til arbeidsplasser og omstilling i Longyearbyen
over statsbudsjettet 2015. Regjeringen vil også fremme en egen stortingsmelding
om Svalbard. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget dersom
det blir aktuelt å tilføre SNSK midler til å gjennomføre nye prosjekter.
Departementets forslag innebærer at det i statsbudsjettet
for 2016 bevilges 112 mill. kroner i ny egenkapital til SNSK over
kap. 950 post 95. Dette skal bidra til et finansielt grunnlag for
videre drift i Gruve 7 med to skift og gjennomføring av forberedende
aktiviteter for driftshvile i Svea og Lunckefjell i inntil tre år
fra 2017.
Midlene vil benyttes til å finansiere investeringer,
arbeidskapital og andre aktiviteter for å planlegge for driftshvile
i Svea og Lunckefjell, iverksettelse av to skift i, og videreføring
av, Gruve 7 samt dekning av usikrede pensjonsforpliktelser i SNSK-konsernet
i driftshvileperioden.
Regjeringen er innforstått med at det er stor
usikkerhet knyttet til den forretningsmessige utviklingen i SNSG
og SNSK-konsernet, herunder lav sannsynlighet for at det blir forretningsmessig
rasjonelt å starte opp igjen produksjonen i Svea og Lunckefjell
i den aktuelle treårsperioden. Likviditeten som stilles til rådighet
for SNSG må derfor betraktes som risikokapital med høy risiko for
at den går tapt. Risikoen håndteres budsjettmessig ved at det foreslås
å bevilge avsetning til eventuelle fremtidige tap tilsvarende egenkapitalinnskuddets
størrelse. Bevilgningen til avsetning til tap vil bli utgiftsført
i 2016 og aktivert som en avsetning i kapitalregnskapet. Dersom
det skulle bli aktuelt å starte opp kullvirksomheten i Svea og Lunckefjell
innenfor driftshvileperioden, vil departementet komme tilbake til
Stortinget.
Departementet fremmer i tillegg forslag om å konvertere
det ansvarlige lånet på 205 mill. kroner til egenkapital i SNSK.
På grunn av betydelig risiko ble det utgiftsført en tapsavsetning
på hele lånet da det ble bevilget i statsbudsjettet for 2015 og
aktivert som avsetning i kapitalregnskapet for 2015. Ved konvertering
må tapsavsetningen knyttet til lånet i stedet knyttes til egenkapitalen.
Rentene på lånet foreslås også omgjort til egenkapital.
Departementet foreslår konvertering 1. april 2016. Totalt beløper
rentene seg da til 26 mill. kroner. Budsjettmessig vil rentene på
lånet være en inntekt på statsbudsjettet i 2016, som igjen ytes
som egenkapitalinnskudd med tilhørende utgiftsføring og aktivering
av tapsavsetning. Departementet foreslår også en fullmakt til å
føre renter som påløper ut over 1. april på samme måte uten bevilgning,
i tilfelle konverteringstidspunktet skulle forskyves.
Ovennevnte bevilgninger dekker ikke det likviditetsbehovet
SNSK-konsernet vil ha ved utløpet av 2016 bl.a. for å kunne betjene
fordringer SNSG har på morselskapet, og eksterne kreditorers krav
mot SNSG, som vil avhenge av den økonomiske utviklingen i selskapet
i 2016. Dersom dette behovet ikke kan dekkes, kan alternativet bli
konkurs i gruveselskapet.
Utvidelse til to skift i Gruve 7 vil medføre
økt belastning på infrastruktur i Longyearbyen.
Iverksettelse av driftshvile i Svea og Lunckefjell forutsetter
med dagens anslag en årlig bevilgning på om lag 144 mill. kroner
i statsbudsjettene i inntil tre år fra og med 2017. Regjeringen
vil komme tilbake til Stortinget om dette, bl.a. basert på den videre
markedsutviklingen. Regjeringen vil også komme tilbake til Stortinget
dersom det skulle bli aktuelt innenfor driftshvileperioden å gjenoppta
driften.
Ved en eventuell avvikling av gruvevirksomheten
har SNSG oppryddingsplikt i henhold til tillatelsene, og det er
stilt krav om sikkerhetsstillelse fra selskapet for slike kostnader
for Lunckefjell. Omfanget av oppryddingskostnadene er imidlertid
usikre, og avsatte midler synes ikke tilstrekkelig for samlede forventede
oppryddingskostnader. Oppryddingskostnader kan også påløpe når produksjonen
i Svea og Lunckefjell midlertidig opphører. Regjeringen vil komme
tilbake til Stortinget om dette, dersom det skulle bli en aktuell
problemstilling som krever kapital.