Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen sette i gang skolebasert kompetanseutvikling
i anti-mobbearbeid for rektorer, lærere og andre ansatte i skolen,
slik at kunnskapen om hvordan man forhindrer og stopper mobbing spres
til alle voksne som arbeider i skolene. Det må legges en plan for
at alle ansatte i skolen skal gjennomgå en slik skolering.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen sørge for at klagebehandling
av mobbesaker flyttes fra Fylkesmannen til Barneombudet eller et
uavhengig mobbeombud. Ombudet må tilføres ressurser dersom de ikke
har nok kapasitet til dette med dagens bemanning. Inntil en nasjonal,
uavhengig klageinstans er på plass, er det viktig å sikre organisasjonene
som driver bistand til mobbeofre tilstrekkelig støtte.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen sørge for nødvendige fullmakter
og regelverk slik at Barneombudet/mobbeombudet kan iverksette nødvendige
sanksjoner som bøtelegging overfor skoler som over tid ikke tar mobbeproblematikk
på alvor, i tråd med anbefalingen fra Djupedal-utvalget.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen gi helsesøster rett
til å henvise elever videre til psykolog, barne- og ungdomspsykiatrisk
poliklinikk (BUP) eller annen ekspertise, med kopi til
fastlegen.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen sørge for at alle
skoler er knyttet til beredskapsteam mot mobbing med tilstrekkelig
kapasitet til å bistå i arbeidet mot mobbing.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen bidra til at det
blir ansatt flere sosialrådgivere og miljøarbeidere på skoler med
høye mobbetall.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen sette i gang prosjekter for
å prøve ut modeller for bedre skole-hjem-samarbeid.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
bedre samarbeid mellom skolen og frivillige organisasjoner, spesielt
rettet mot kompetanseheving, bevisstgjøring og refleksjon om temaer
som seksualitet, rus, inkludering og mobbing.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen styrke tilskuddsordninger
og andre støtteordninger for organisasjoner og frivillige som arbeider
forebyggende mot mobbing og for trygge ungdomsmiljø i og utenfor
skolen.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen sørge for et regelverk som
gir større anledning til å skifte ut skoleledelse som over tid viser
at de ikke makter å forebygge og håndtere mobbesaker.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av opplæringsloven for å innføre aktivitetsplikt for skolen, tydeliggjøre
reglene for håndtering av mobbesaker og bedre elevers rettsvern
og rett til et trygt fysisk og psykisk læringsmiljø, basert på Djupedal-utvalgets
anbefalinger.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om lovfesting
av nulltoleranse for personale som krenker elever og skjerpe aktivitetsplikten
for skoleeier og skole dersom ansatte mistenker at andre ansatte
krenker elever.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om lovfesting
av en oppreisningsordning for krenkelser i saker der skolen ikke
har gjort nok for å forebygge, avdekke eller håndtere krenkelser.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen etablere et utdanningsrettslig
fagmiljø ved et av landets juridiske fakulteter.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen sørge for at det
blir gjennomført jevnlige, anonyme brukerundersøkelser av skolehelsetjenesten.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen sørge for at skolehelsetjenesten
har tilstrekkelige ressurser for å følge opp arbeidet mot mobbing.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen sørge for at forebyggende
arbeid mot mobbing er tema på lærer-, rektor- og skolelederutdanningene.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen gi Utdanningsdirektoratet
i oppdrag å utvikle en kompetansepakke for elever og elevråd med
informasjon om elevers rettigheter, elevdemokrati, tilpasset opplæring
og rådene og utvalgenes rolle på skolene, i samarbeid med Elevorganisasjonen.
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen styrke skolebiblioteket,
«stille-rom» og andre tilsvarende tilbud som gir elever et pusterom
i skolehverdagen.
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen bygge opp fagmiljøer med
spisskompetanse om krenkelser, mobbing, trakassering og diskriminering
knyttet til diskrimineringsgrunnlagene i skolen.
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen oppfordre skolene
til å inkludere elevene i diskusjon om og arbeidet med å uforme
ordensreglement ved skolene, i tråd med Djupedal-utvalgets anbefalinger.
Forslag 22
Stortinget ber regjeringen gi Utdanningsdirektoratet
i oppdrag å tydeliggjøre kravene i læreplanverket for å styrke elevenes
digitale kompetanse, herunder digital dømmekraft.
Forslag 23
Stortinget ber regjeringen gjennomgå Foreldreutvalg
for grunnopplæringen (FUG) sitt mandat med mål om å tydeliggjøre
oppgavene, med særlig blikk på økt innsats knyttet til det psykososiale
skolemiljøet, i samarbeid med FUG.
Forslag 24
Stortinget ber regjeringen sørge for at skolers planer
for arbeid med det psykososiale skolemiljøet skal forelegges kommunestyret
eller fylkestinget til informasjon.
Forslag 25
Stortinget ber regjeringen utarbeide en tydelig veileder
om håndtering av krenkelser, mobbing, trakassering og diskriminering
som bygger på kunnskap om hva som virker, og om skolenes nye aktivitetsplikt.