Forslagsstillerne viser i dokumentet til at
behovet for en lovhjemmel for å opprette lavutslippssoner i kommuner
med høy lokal luftforurensning ble tatt opp i Stortinget flere ganger
i 2014. Det vises videre til at det samtidig har pågått en prosess
for EFTA-domstolen etter at ESA 17. desember 2014 besluttet å stevne Norge
for brudd på grenseverdiene i luftkvalitetsdirektivet.
Følgende forslag fremmes i representantforslaget:
«I
I lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (vegtrafikkloven) gjøres
følgende endring:
§ 13 nytt åttende ledd skal lyde:
Med samtykke fra departementet
kan en kommune for å begrense miljøulemper fra vegtrafikken innføre
lavutslippssone i et fastsatt område. Departementet kan gi nærmere
bestemmelser om plikt til å medbringe dokumentasjon av kjøretøyets
utslippsnivå, rett til å kreve opplyst og å lagre kjøretøyinformasjon
og informasjon om eier og bruker med videre til bruk i betalings- og
kontrollsammenheng, herunder rett til å kreve bruk av elektronisk
enhet om bord i motorvogn for elektronisk identifikasjon. Departementet
kan gi bestemmelser om gebyr for kjøring i sonen, tilleggsgebyr
for brudd på bestemmelsene, og bestemmelser om håndheving og bruk
av inntekt av ordningen.
II
Loven trer i kraft straks.»