Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om bompengefinansiering av prosjektet E18 Tvedestrand–Arendal
i Aust-Agder. Utbyggingen vil skje i regi av Nye Veier AS.
Prosjektet E18 Tvedestrand–Arendal er bl.a. omtalt
i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023. Prosjektet
er i Meld. St. 25 (2014–2015) På rett vei definert som ett av utbyggingsselskapets
prosjekter på E18.
Nye Veier AS har besluttet at prosjektet er
det første prosjektet som selskapet ønsker å sette i gang. I samsvar
med selskapets mandat om mer helhetlig utbygging av vegstrekninger,
planlegger selskapet å kontrahere hele strekningen fra Tvedestrand
til Arendal i en samlet entreprise. Strekningen planlegges åpnet
for trafikk høsten 2019.
I proposisjonenes kapittel 2 gis en nærmere omtale
av utbyggingen. Prosjektet omfatter bygging av 23 km ny firefelts
veg, hovedsakelig i ny trasé. Vegen bygges med vegbredde 20 meter fram
til nytt kryss ved Longum. Strekningen mellom Longum og Harebakken
bygges med vegbredde 23 meter. Ny E18 er om lag 1,6 km lengre enn
dagens E18. Grunnet høyere fartsnivå er reisetiden beregnet til
å bli redusert med om lag åtte minutter.
I prosjektet inngår bygging av fire tunneler
med lengder fra 200 til 800 meter og seks større bruer. Det er planlagt
to nye planskilte kryss på strekningen med kobling til dagens E18.
I prosjektet inngår også bygging av en ny vegforbindelse mellom
Krøgenes og Longum. Innenfor rammen til prosjektet er det også satt
av midler til tiltak på dagens E18, som nedklassifiseres til fylkes-/kommunal
veg.
Reguleringsplanene for prosjektet ble vedtatt
av Tvedestrand kommune i juni 2014 og av Arendal kommune i mai 2014.
Høsten 2015 ble det gjennomført ekstern kvalitetssikring
av kostnadsoverslag og trafikkgrunnlag. Kvalitetssikrer angir en
forventet kostnad (P50) på om lag 5 180 mill. kroner omregnet til
2016-kroner. Kvalitetssikrer vurderer den økonomiske usikkerheten
i prosjektet til å være noe større enn hva Statens vegvesen vurderer den
til å være. Den økonomiske ramme som prosjektet med 85 pst. sannsynlighet
vil kunne realiseres innenfor P85, er hhv. 6 130 mill. 2016-kroner
(SVV) og 5 860 mill. 2016-kroner (kvalitetssikrer).
I Vegutbyggingsavtalen for prosjektet som er inngått
mellom departementet og Nye Veier AS har partene avtalt at utbyggingen
skal gjennomføres innenfor en økonomisk ramme på 5 890 mill. 2016-kroner.
I prisen er det tatt utgangspunkt i en forventet kostnad (P50) på
5 505 mill. kroner.
Prosjektets samfunnsøkonomiske netto nytte er beregnet
til 1,0 mrd. kroner. Netto nytte over totale kostnader er beregnet
til 0,9 mrd. kroner.
Forslag til opplegg for delvis bompengefinansiert
utbygging av prosjektet E18 Tvedestrand–Arendal ble behandlet av
lokale myndigheter i 2015 og i februar 2016. Vedtakene er gjengitt
i proposisjonens kapittel 3.
Gjennom sitt vedtak i fylkestinget 9. februar 2016
har Aust-Agder fylkeskommune vedtatt å stille selvskyldnergaranti
for et maksimalt bompengelån på 3 300 mill. kroner
I kapittel 4 redegjøres det for trafikkgrunnlaget.
I kapittel 5 redegjøres det for utbyggings-
og finansieringsopplegget. Finansieringsopplegg omfatter statlige
midler over kap. 1320 post 30 Riksveginvesteringer i 2014 og 2015
og kap. 1321 post 70 Tilskudd utbyggingsselskapet for veg etter
2015, samt bompenger. Fylkeskommunen har akseptert at utvidelsen
av prosjektet til også å omfatte delstrekningen Stølen–Harebakken
finansieres med bompenger. For å finansiere denne utvidelsen, samt
noen andre kostnadsøkninger, er bompengebidraget økt med i overkant
av 800 mill. kroner i forhold til det som ble lagt til grunn i Meld.
St. 26 (2012–2013). Bompengeandelen utgjør etter dette 37,67 pst.
Finansieringsplan er vist i proposisjonens tabell 5.1.,
og er basert på P50.
Finansieringsopplegget bygger på etterskuddsinnkreving
i to automatiske bomstasjoner på ny E18, jf. figur 2.1 i proposisjonen.
Det er forutsatt bompengeinnkreving i begge retninger i begge bomstasjoner.
Innkreving starter etter planen opp i 2019. Takstnivå for bompenger
er vist i proposisjonens tabell 5.2.
I tråd med lokalpolitiske vedtak legges det
til grunn at det i utgangspunktet ikke skal innføres bompengeinnkreving
på dagens E18. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til hvilke tiltak
som er aktuelle å gjennomføre dersom det blir uønsket trafikkøkning
på lokalvegnettet.
Følgende basisforutsetninger er lagt til grunn
for finansieringsanalysen:
Lånerente: 5,5
Årlig prisstigning: 2,5 pst.
Årlige innkrevingskostnader i to bomstasjoner: 16
mill. kroner
Andel som bruker brikke: 80 pst.
Innkrevingsperioden er regnet til om lag 15
år. Brutto bompengeinntekter er beregnet til om lag 3 620 mill.
kroner der om lag 2 070 mill. kroner er forutsatt benyttet til å
dekke deler av investeringskostnadene, om lag 1 310 mill. kroner
til å dekke finansieringskostnader og om lag 240 mill. kroner til
å dekke innkrevingskostnader og kostnader til drift av bompengeselskapet.
Samferdselsdepartementet har gitt tillatelse
til at bompengeselskapet kan ta opp et lån på om lag 120 mill. kroner
i 2015.
I kapittel 7 gir Samferdselsdepartementet sin vurdering
av prosjektet.
Det fremheves at ny firefelts veg vil redusere
reisetiden med om lag åtte minutter. Prosjektet gir dermed store
framkommelighetsgevinster for trafikantene. I tillegg gir redusert
trafikk langs dagens E18 tryggere forhold for lokaltrafikken og
myke trafikanter. Det ventes nedgang i antall ulykker.
Lokale myndigheter ber i sitt vedtak om at det vurderes
om delstrekningen Harebakken–Stoa kan bygges sammen med strekningen
Stølen–Harebakken. Samferdselsdepartementet påpeker at det ikke
stilles bompenger til disposisjon til videre planlegging av tilstøtende
strekninger på E18 fra dette prosjektet.
Aust-Agder fylkeskommune forutsetter i sitt
vedtak, av 16. juni 2015, at prosjektet kan legge til grunn en beregningsteknisk
rente på om lag 3 pst. som følge av den foreslåtte ordningen med rentekompensasjon
for bompengelån. Samferdselsdepartementet viser til at flertallet
i Stortinget ikke sluttet seg til den foreslåtte ordningen med rentekompensasjon
for bompengelån. Bompengeopplegget i denne proposisjonen er derfor
basert på en beregningsteknisk rente på 5,5 pst., og forutsetter
videre en selvskyldnergaranti fra Aust-Agder fylkeskommune for bompengeselskapets
lån. Samferdselsdepartementet slutter seg til det foreslåtte takstopplegget
for prosjektet.