I samsvar med sentralbankloven § 5 har representantskapet
i Norges Bank ført tilsyn med driften i Norges Bank og påsett at
reglene for virksomheten er fulgt i 2015. Representantskapet rapporterer
om hovedstyrets protokoller, tilsynet med Norges Bank og saker som hovedstyret
har lagt fram.
Norges Bank er som sentralbank og forvalter
av Statens pensjonsfond utland (SPU) gitt stor myndighet og tillit.
Hovedstyret har den utøvende og rådgivende myndigheten etter sentralbankloven.
Det leder virksomheten og forvalter sentralbankens midler. Representantskapet
fører tilsyn med at hovedstyret har tilfredsstillende styring av
og kontroll med drift og etterlevelse av lover og retningslinjer
for Norges Banks virksomhet. Videre vedtar representantskapet årlig budsjett
og fastsetter årsregnskapet.
Det ble redegjort for prioriteringer i tilsynsarbeidet
i rapporten til Stortinget for 2014, Dokument 9 (2014–2015). Prioriteringene
er i det alt vesentlige gjennomført.
Representantskapet har fulgt med på utviklingen i
rammeverket for sentralbanken generelt og forvaltningen av SPU spesielt.
Det er avgitt uttalelser til endringer i lovgivning som berører styringen
av Norges Bank og representantskapets arbeid. Gjennom året har oppmerksomheten vært
rettet mot hovedstyrets oppfølging av rammeverk og tilpasninger
i organisasjon og styringsmodell. Representantskapet har fulgt med
på hovedstyrets gjennomføring av strategier og handlingsplaner samt
oppfølging av internkontroll, risikoer og ressursbruk i virksomhetsområdene.
Rapporten gir en oversikt over representantskapets
aktiviteter, ressursbruk og metodiske tilnærming i 2015. Det redegjøres
for tilsynet med hovedstyrets styring og kontroll på overordnet
nivå og innenfor sentralbankvirksomheten og kapitalforvaltningen.
Hovedstyrets protokoller er et viktig grunnlag for
representantskapets tilsyn. Protokollene gir en oversikt over hovedstyrets
saksomfang og er et utgangspunkt for å be om tilleggsinformasjon eller
ytterligere redegjørelser. Mange av sakene som hovedstyret har behandlet,
er også lagt fram for representantskapet. I tillegg har rapporter
og redegjørelser fra tilsynssekretariatet og ekstern revisor vært
behandlet. I 2015 har representantskapet vært spesielt opptatt av
hovedstyrets styring og organisering av eiendomsforvaltningen.
I 2015 er det foretatt en tilsynsgjennomgang
av overordnet virksomhetsstyring i Norges Bank. Oppfølgingen av
arbeidet med sikkerhet og beredskap har hatt høy prioritet, og det
har vært en gjennomgang av cybersikkerhet i Norges Banks oppgjørssystem.
Innenfor kapitalforvaltningen er det utført
tilsynsgjennomganger av utkontraktering av IKT-tjenester, landrisiko,
korrupsjonsrisiko, eiendomsforvaltning og oppfølging av avkastning
og risiko. Gjennomgangene er utført av tilsynssekretariatet i nært
samarbeid med ekstern revisor og rådgivere med spisskompetanse.
I 2015 ble det inngått en rammeavtale med en internasjonal rådgiver
innenfor kapitalforvaltning som har bistått i tilsynet med forvaltningen
av SPU.
Representantskapet følger regelmessig med på rapporteringen
om forvaltningen av SPU spesielt rettet mot etterlevelse av mandat
og retningslinjer fra Finansdepartementet. Saker om ansvarlig forvaltningsvirksomhet
har hatt høy oppmerksomhet. Nye retningslinjer for observasjon og utelukkelse
fra SPU trådte i kraft 1. januar 2015, og avgjørelsesmyndigheten
for uttrekk er flyttet fra Finansdepartementet til Norges Bank.
Representantskapet har fulgt med på hovedstyrets organisering og
oppfølging av innstillinger fra Etikkrådet.
Representantskapet har behandlet hovedstyrets årsberetning
og fastsatt årsregnskapet for Norges Bank for 2015. Årsregnskapet
viser et overskudd for virksomheten på 66,1 mrd. kroner. Norges Banks
egenkapital pr. 31. desember 2015 var 245,4 mrd. kroner. I henhold
til fastsatte retningslinjer er det gjort en avsetning på 26,6 mrd.
kroner fra årets overskudd som foreslås overført til statskassen.
Markedsverdien av investeringsporteføljen til Statens
pensjonsfond utland var 7 475 mrd. kroner ved utgangen av 2015.
Økningen fra 2014 var 1 044 mrd. kroner, og over halvparten skyldes
svekkelse i kursen for norske kroner. Oppnådd avkastning var 334
mrd. kroner, og tilførsel fra staten var 42 mrd. kroner.
På bakgrunn av at engasjementsavtalen med Deloitte
AS ville utløpe etter regnskapsåret 2015, ble det gjennomført en
åpen anbudskonkurranse for valg av revisor. Representantskapet gjenvalgte
Deloitte AS som revisor i Norges Bank for en periode på seks år.
Representantskapets budsjettreglement for Norges
Bank ble revidert med utgangspunkt i evalueringer og anbefalinger
i en rapport i 2014 og fastsatt med gyldighet fra 2016.
For representantskapet er det viktig at Norges Bank
er åpen om sin virksomhet innenfor fastsatte rammer. Det samme gjelder
for representantskapets arbeid. Protokoller fra representantskapets
møter er gjort offentlige.
Representantskapet har mottatt alle de opplysninger
det har bedt om.
Hovedstyrets protokoller for 2015 er gjennomgått.
Under behandlingen er det reist spørsmål til enkeltsaker, og sentralbanksjefen har
gitt fyllestgjørende redegjørelser. Det er ikke protokollført særskilte
merknader til hovedstyrets protokoller.
Etter representantskapets oppfatning har hovedstyret
i 2015 utøvd tilfredsstillende styring av og kontroll med Norges
Banks virksomhet i samsvar med sentralbankloven, mandatet og retningslinjer
for forvaltningen av Statens pensjonsfond utland samt forskrift
om risikostyring og internkontroll i Norges Bank.
Hovedstyret har rapportert om problemstillinger og
behov for styrket kontrollrammeverk og risikoreduserende tiltak
gjennom året. Under behandlingen av enkelte saker har representantskapet
eksplisitt bedt om oppfølging og tilbakemelding fra hovedstyrets
side.
Konklusjoner i rapporter fra ulike tilsynsgjennomganger
og attestasjonsoppdrag er hovedsakelig positive. Samtidig har det
framkommet innspill og anbefalinger til utvikling av Norges Banks
rammeverk for styring og kontroll. En gjennomgående problemstilling
har vært at hovedstyret bør vurdere om det i større grad kan tydeliggjøre
overordnede prinsipper og rammer på ulike områder i forvaltningen
av SPU og videreutvikle den overordnede styringsrapporteringen.
Representantskapet har sluttet seg til vurderingene i tilsynsrapportene
og bedt om å bli holdt oppdatert om hovedstyrets oppfølging.
Representantskapet har fastsatt Norges Banks årsregnskap
for 2015 og vedtatt budsjett for 2016.
Det er ikke avdekket forhold gjennom tilsynet som
gir grunnlag for særskilte merknader etter sentralbankloven. Representantskapet
har god erfaring med at hovedstyret følger opp og orienterer om
status for gjennomføring av tiltak på en systematisk måte.
Det vises for øvrig til rapporten for nærmere
redegjørelse.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen,
Torstein Tvedt Solberg og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig Sundbø
Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A.
Meling, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi, Roy Steffensen
og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre,
Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad
Valen, viser til rapporten fra representantskapet, og tar
denne til orientering.
Komiteen har ingen
merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 9 (2015–2016) – Rapport fra Norges Banks
representantskap for 2015 – vedlegges protokollen.
Oslo, i finanskomiteen, den 27. mai 2016
Hans Olav Syversen | Torstein Tvedt Solberg |
leder | ordfører |