Det vises i proposisjonen til at kommunal- og moderniseringsministeren
etter Stortingets behandling av Meld. St. 14 (2014–2015) Kommunereformen
– nye oppgaver til større kommuner, inviterte alle landets fylkeskommuner
og Oslo kommune til å innlede prosesser med sikte på å vurdere og
avklare om det er aktuelt å slå seg sammen med nabofylker. Nord-Trøndelag
og Sør-Trøndelag hadde allerede startet sine prosesser, og har våren
2016 gjort vedtak om å bli den første sammenslåingen i regionreformen.
I proposisjonen fremmer regjeringen forslag
om å slå sammen Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag fylker til Trøndelag
fylke, med virkning fra 1. januar 2018. Forslaget er i tråd med
Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag fylkeskommuners søknad av 27. april
2016 om sammenslåing til Trøndelag fylke.
Stortinget har vedtatt at det fortsatt skal
være tre folkevalgte nivåer i Norge, og har bedt regjeringen gjennomgå
oppgavene til det regionale folkevalgte nivået parallelt med kommunereformen.
Videre har Stortingsflertallet uttalt at «[n]ye oppgaver til regionalt
nivå forutsetter at prosessen fører til færre fylkeskommuner/regioner
av en viss størrelse», jf. Innst. 333 S (2014–2015).
På regionalt nivå er Norge delt inn i 19 fylker:
18 fylkeskommuner og Oslo kommune som har ansvaret for alle fylkeskommunale
oppgaver innenfor kommunens grenser.
Fylkesinndelingen i Norge har vært preget av stabilitet
siden landet på 1660-tallet ble delt inn i 12 amt.
Per 1. januar 2016 var det 313 370 innbyggere
i Sør-Trøndelag, og 136 399 innbyggere i Nord-Trøndelag, henholdsvis
landets 5. og 15. største fylke. Et samlet Trøndelag med om lag
450 000 innbyggere vil bli det 5. største fylket i innbyggertall.
Arealmessig er begge fylkene blant de største, bak Finnmark, Nordland,
Hedmark, Troms og Oppland. Et samlet Trøndelag på om lag 41 250
km2 vil bli landets nest største fylke i areal.
Fylkestingene i Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag
vedtok i oktober 2014 å igangsette en felles utredning om samling
av trøndelagsfylkene. Fylkene satte selv følgende mål for prosessen:
«Målet er en region med livskraft, bærekraft og konkurransekraft.
For å lykkes er det vesentlig å videreutvikle det folkevalgte regionale
nivået, gjennom å effektivisere og styrke forvaltningen ved sammenslåing
av fylkeskommunene. En slik styrking vil også gjøre fylkeskommunene
bedre i stand til å ta på seg nye oppgaver.»
Utredningen omtalte følgende tema og områder: politiske
avklaringer, balansert og bærekraftig utvikling, organisasjon og
administrative forhold, administrasjonssenter, statens organisering,
økonomiske forhold, tjenesteproduksjon og prosess. Utredningen ble
gjennomført av fylkeskommunene selv under ledelse av en styringsgruppe,
og fikk navnet «Trøndelagsutredningen». Arbeidet ble gjennomført
med bred medvirkning fra ansatte i begge fylkeskommunene
Utredningen ble ferdigstilt innen fristen satt
i mandatet, 1. november 2015. Politisk ledelse i de to fylkeskommunene
framforhandlet på grunnlag av utredningen et forslag til intensjonsplan
for hvordan sentrale spørsmål skal løses.
Trøndelagsutredningen og forslag til intensjonsplan
ble lagt ut til offentlig høring i perioden 3. desember 2015 til
5. februar 2016. Den offentlige høringen henvendte seg både til
enkeltpersoner og organiserte interessenter.
Høringsuttalelsene varierer med hensyn til hvor tydelig
de uttaler seg om selve sammenslåingsspørsmålet. Noen uttrykker
klart om de er for eller imot sammenslåing, og noen begrunner også
standpunktet. Andre sier ikke noe om hva de mener om sammenslåing,
og enkelte uttrykker hva de krever eller forventer dersom sammenslåing
blir vedtatt. Noen baserer sine positive eller negative uttalelser
på bestemte forutsetninger, men sier ikke noe om hvordan de stiller
seg dersom forutsetningen innfris eller fjernes.
Åtte av 23 kommuner i Nord-Trøndelag og alle de
23 kommunene som har uttalt seg i Sør-Trøndelag er positive til
sammenslåing.
I Nord-Trøndelag har bare to kommuner uttalt seg
negativt, mens tre er betinget negative. Ti kommuner sier ikke noe
om hvorvidt de er for eller imot sammenslåing.
Av statlige myndigheter uttrykker flere seg
positivt til sammenslåing, mens ingen uttrykker seg negativt.
Se nærmere omtale av høringsuttalelsene i proposisjonen.
Fylkeskommunene er ikke omfattet av regelen om
innbyggerhøring i inndelingsloven § 10. Begge fylkestingene vedtok
å gjennomføre en felles innbyggerundersøkelse. Det ble også arrangert
fire store folkemøter i perioden, i tillegg til at det ble gitt
orienteringer på relevante arenaer.
Samlet viser innbyggerundersøkelsen at 54 prosent
er positive og 24 prosent er negative til Trøndelag fylke.
I Sør-Trøndelag er 58 prosent positive og 18 prosent
negative, mens 43 prosent er positive og 37 prosent er negative
i Nord-Trøndelag. Samtidig gir om lag 20 prosent av innbyggerne
i begge fylkene uttrykk for at de hverken er for eller imot en fylkessammenslåing.
I Nord-Trøndelag ble det fremmet ønske om å avholde
folkeavstemning om sammenslåingsspørsmålet. Fylkestinget vedtok
å ikke avholde folkeavstemning.
På bakgrunn av Trøndelagsutredningen, intensjonsplanen,
høringsrunden og innbyggerundersøkelsen vedtok begge fylkestingene
27. april 2016 å søke «Stortinget om at Nord-Trøndelag fylke og
Sør-Trøndelag fylke slås sammen til ett fylke fra 01.01.2018.» I
Nord-Trøndelag fylkesting ble vedtaket gjort med 21 mot 14 stemmer.
I Sør-Trøndelag fylkesting ble vedtaket gjort med 41 mot 2 stemmer.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet hadde
innkalt til felles fylkestingsmøte samme dag, med forbehold om positive
vedtak i begge fylkestingene, jf. inndelingsloven § 25. Kommunal-
og moderniseringsministeren åpnet møtet, før fylkesordførerne overtok
møtelederansvaret. I møtet ble navn og øvrige punkter i inndelingsloven
§ 25 diskutert. Etter felles fylkesting ble det satt nye fylkesting,
som stadfestet enigheten fra fellesmøtet gjennom enstemmige vedtak
i begge fylkestingene. Dersom Stortinget imøtekommer søknaden om
sammenslåing, vil Kommunal- og moderniseringsdepartementet følge
opp med å legge til rette for kongelig resolusjon tidlig høsten
2016.
Stortinget har bedt om en regionreform samtidig med
kommunereformen. En sammenslåing av Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag
vil være første steg i regionreformen.
Sommeren 2015 inviterte regjeringen fylkeskommunene
til å innlede drøftinger av sammenslåingsalternativer, med sikte
på å vurdere og avklare om det er aktuelt å slå seg sammen med nabofylker.
Fylkeskommunene er bedt om å fatte vedtak innen 1. desember 2016.
Deretter vil regjeringen foreta en samlet vurdering av regionstrukturen
i lys av målene for reformen og kriteriene for regioninndelingen.
Regjeringen tar sikte på å legge frem forslag
for Stortinget til ny struktur for det regionale folkevalgte nivået
våren 2017, basert på fylkeskommunenes vedtak og regjeringens samlede vurderinger.
Regjeringen har som mål å gjennomføre kommunereformen og endringer
i regionalt folkevalgt nivå samtidig, slik at sammenslåing til nye
kommuner og nye regioner kan tre i kraft fra 1. januar 2020.
Det vil være både direkte og indirekte konsekvenser
ved å vedta endringer i fylkesstrukturen. Det redegjøres i proposisjonen
for konsekvenser ved en sammenslåing av Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag.
Det koster å gjennomføre store organisatoriske endringer.
Manglende erfaringer gjør det vanskelig å fastslå omfanget av kostnader
ved slike prosesser.
Inndelingsloven § 15 sier at «staten [gir] delvis kompensasjon
for eingongskostnader som er direkte knytte til desse prosessane».
Regjeringen ønsker som et utgangspunkt å legge til rette for at
staten dekker nødvendige ekstrakostnader ved fylkessammenslåinger.
Departementet antar at kostnadselementene i stor
grad vil være de samme som for kommunesammenslåinger. De største
enkeltkostnadene har ofte vært knyttet til IKT. Departementet ser det
som sannsynlig at kostnadene for fylkessammenslåinger vil kunne
sammenlignes med sammenslåing av store kommuner.
Regjeringen vil legge til rette for en enkel
modell der sammenslåinger som vedtas av Stortinget får utbetalt
mellom 30 og 60 mill. kroner til dekning av engangskostnader. Støtten
differensieres kun etter antall fylker i sammenslåingen, ved at
det utbetales 15 mill. kroner per fylke som inngår i sammenslåingen.
Modell for dekning av engangskostnader
i regionreformen (kroner).
Antall fylkeskommuner i sammenslåingen | Kroner |
2 fylkeskommuner | 30 000 000 |
3 fylkeskommuner | 45 000 000 |
4 fylkeskommuner | 60 000 000 |
Engangskostnader utbetales ved etablering
av nye regioner, og ikke dersom det bare gjennomføres grensejusteringer.
Dersom det etableres nye regioner som består av deler av nåværende fylker,
vil departementet legge til grunn samme praksis som ved kommunesammenslåinger. Antall
innbyggere i de enkelte delene vil være utgangspunktet for beregning
av hvor stor andel av fylket som går inn i en sammenslåing, og størrelsen
på engangskostnadene fastsettes i utgangspunktet ut fra de samme
andelene.
I den foreslåtte modellen vil sammenslåingen
av Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag utløse statlige utbetalinger
på 30 mill. kroner. Regjeringen vil også benytte denne modellen
ved fremtidige sammenslåinger i regionreformen. Finansiering av
støtten vil bli behandlet i de ordinære budsjettprosessene.
Norge er i dag geografisk delt inn i et logisk
hierarkisk system på åtte siffer som vil bli påvirket ved en sammenslåing
av to eller flere fylker:
To siffer som viser
til fylke;
som bygges på med to siffer som viser til
kommune;
som bygges på med to siffer som viser til
delområde;
som bygges på med to siffer som viser til
grunnkrets.
De fire første sifrene er kommunenummeret, som
har en knytning til hvilket fylke kommunen ligger i. Eksempel: 1702
Steinkjer i 17 Nord-Trøndelag er delt opp i sju delområder. 17020101
Susegg er første av 65 grunnkretser i Steinkjer kommune (grunnkrets
nr. 1 i delområde nr. 1).
I tillegg finnes det et liknende hierarki knyttet
til matrikkelnummer og adresser.
Spørsmålet om hvordan man behandler fylkesnummer
ved sammenslåing av fylker, og som en konsekvens av dette kommunenummer,
er et spørsmål som må avklares på et tidlig tidspunkt i regionreformen.
Departementet mener at det er to alternativer som
er aktuelle ved sammenslåing av fylker: 1) Nytt fylkesnummer og
som en følge av dette tildeling av nytt kommunenummer for alle kommunene
i det nye fylket. 2) Beholde fylkesnummeret for det befolkningsmessig største
fylket og tildele nytt kommunenummer til kommunene i øvrige fylker.
Endring av fylkesnummer og kommunenummer vil
ha størst konsekvens for de statlige felleskomponentene – Matrikkelen,
Det sentrale folkeregisteret og Enhetsregisteret, og brukerne av
disse. Omfattende endringer av fylkesnummer og kommunenummer i store
registre som benyttes daglig, vil kreve god planlegging og ressurser.
Kommuner som får nytt kommunenummer på grunn av fylkessammenslåingen må
også tilpasse seg dette.
Det er enkelte elementer som må utredes videre. Regjeringen
vil jobbe videre med disse to alternativene.
Det vises i proposisjonen til at det er nødvendig at
dette spørsmålet er avklart tidlig høsten 2016 og vil inngå som
en del av kongelig resolusjon høsten 2016.
Regjeringen vil behandle kostnader knyttet til dette
i de ordinære budsjettprosessene.
Det følger av Grunnloven § 57 at det skal være 19
valgdistrikter, som hver har ett utjevningsmandat. Mandatfordelingen
mellom valgdistriktene beregnes hvert åttende år, jf. Grunnloven § 57.
Endringer i befolkningstall i de ulike valgdistriktene kan føre
til endringer i mandatfordelingen. Neste beregning skjer i 2020,
i forkant av stortingsvalget i 2021.
Inndelingen i valgdistrikter fastsettes i valgloven § 11-1,
der det slås fast at hvert fylke utgjør et valgdistrikt.
Inndelingen i valgdistrikter skal blant annet
ivareta lokale interesser. Antall valgdistrikter har innvirkning
på hvor proporsjonalt valgresultatet blir, både geografisk og partipolitisk.
Valglovutvalget uttalte i NOU 2001:3 at det er et alternativ å avvikle
valg uten at det er samsvar mellom fylker og valgdistrikter. Dersom
det skal gjøres endringer i antall valgdistrikter ved stortingsvalg,
krever dette en grunnlovsendring.
I tråd med de regler som følger av Grunnloven vil
det ved stortingsvalget i 2021 gjennomføres valg fra to valgdistrikter
i Trøndelag, nåværende Nord-Trøndelag og nåværende Sør-Trøndelag. Det
vil også tildeles et utjevningsmandat til hvert valgdistrikt.
Da en sammenslåing av Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag
ikke vil tre i kraft før 1. januar 2018, vil ikke stortingsvalget
i 2017 bli berørt. Stortingsvalget i 2021 vil derimot bli påvirket
av et vedtak om sammenslåing, og det vil være nødvendig med tilpasninger
i både lovverk og rutiner for valggjennomføring.
Det vil også føre til et behov for tilpasninger
i valgadministrasjonssystemet EVA og manntallsuttrekket hos Skattedirektoratet,
samt endringer i rutinene ved valggjennomføring i fylket.
Som det pekes på i Meld. St. 22 (2015–2016)
vil departementet se nærmere på hvilke konsekvenser endringer i
fylkesstruktur får for stortingsvalg.
Avvikling av stortingsvalg i 2021 med to valgdistrikter
i ett fylke vil kreve en rekke tilpasninger i valgloven.
Se proposisjonens pkt. 3.3.1 for nærmere omtale av
disse.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om sammenslåing
av Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag, vil departementet legge til
rette for at det fremmes en proposisjon om endringer i valgloven
i god tid før stortingsvalget i 2021.
Det vil også være praktiske konsekvenser av
en sammenslåing av Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag. Hvor man har
stemmerett, avgjøres av i hvilken kommune man er registrert som
bosatt i folkeregisteret. Rissa kommune i Sør-Trøndelag og Leksvik
kommune i Nord-Trøndelag har søkt om sammenslåing i Trøndelag fylke.
Som en del av kommunesammenslåingen må det gjøres en vurdering av
hvilket valgdistrikt den nye kommunen skal tilhøre.
Bestemmelser om fylkestingsvalg er fastsatt
i valgloven. Ved fylkestingsvalg utgjør det enkelte fylke ett valgdistrikt.
Hvert fylke har ett fylkesvalgstyre. Ved en sammenslåing av fylkene
vil det være mulig å gjennomføre fylkestingsvalget i 2019 med nye
Trøndelag fylke som en samlet valgkrets med ett fylkesvalgstyre.
Fylkestinget må selv vedta hvor mange representanter som skal velges
til det nye fylkestinget i henhold til kommuneloven § 7.
I henhold til valgloven § 6-1 kan samme parti eller
gruppe kun stille én liste i hvert valgdistrikt, og de folkevalgte
skal representere befolkningen i hele valgdistriktet. Dette vil
ha konsekvenser for partienes fylkeslag, som må stille en felles liste
til valget. Sammenslåing av partienes fylkeslag vil kunne få konsekvenser
for utbetaling av partistøtte i en overgangsfase. Departementet
vil se på hvordan en slik overgangsfase kan tilrettelegges mest
mulig hensiktsmessig.
Størrelsen på valgkretsene påvirker den geografiske
representasjonen. Det vil være viktig å legge til rette for at alle
deler av fylket blir representert i fylkestinget. Partiene er ansvarlige for
å sørge for den geografiske fordelingen på listeforslagene. Personvalg
kan få større betydning for sammensetningen dersom det er flere
velgere som benytter muligheten til å gi personstemme.
Velgere bosatt i Trøndelag fylke vil måtte forholde
seg til ulike kretsinndelinger ved de to valgene i 2019 og 2021.
Det kan være utfordrende å formidle at de gamle fylkene igjen er
valgdistrikt i 2021. I selve valghandlingen vil dette ha liten praktisk
betydning for velgeren, da det uansett er kommunen som gjennomfører
begge valgene.
Det vises i proposisjonen til at kostnadsnøklene i
inntektssystemet bør revideres ved større endringer i den regionale
inndelingen og oppgaveporteføljen. Dette er også signalisert i regionmeldingen,
jf. Meld. St. 22 (2015–2016). Inntektssystemet bør revideres med
jevne mellomrom, og det vil derfor uansett være ønskelig med en
revisjon av kostnadsnøkkelen rundt 2020.
Departementet mener at det ikke er riktig at
fylkeskommuner skal tape i inntektssystemet på å slå seg sammen
før et nytt inntektssystem for nye regioner er på plass. Departementet
tilrår derfor at nye Trøndelag fylkeskommune kompenseres fullt ut
for nettotap i utgiftsutjevningen som kan knyttes til endringer
i kriteriedata som følge av sammenslåingen. Departementet tilrår
videre at nye Trøndelag fylkeskommune får videreført tapskompensasjonen
til Nord-Trøndelag fylkeskommune. Departementet legger til grunn
at både tapskompensasjonen og kompensasjonen for tap knyttet til
kriteriedata gis fram til neste revisjon av inntektssystemet eller
fram til regionreformen trer i kraft.
I Prop. 76 L (2015–2016) Endringar i inndelingslova
og kommunelova (behandling av kommunesamanslåingar mv.) har departementet foreslått
to lovendringer som har betydning for en sammenslåing av Nord-Trøndelag
og Sør-Trøndelag fylkeskommuner. For det første foreslår departementet
at også medlemmer av kommuneråd og fylkesråd kan velges til fellesnemnda.
Forslaget har betydning for Nord-Trøndelag fylkeskommune som har
parlamentarisk styreform.
For det andre foreslår departementet i proposisjonen
å kodifisere praksis når det gjelder måten kommunestyret eller fylkestinget
kan settes sammen på ved en sammenslåing. Lovforslaget omfatter
også fylkestingene. Det har vært praksis ved tidligere sammenslåinger
under vekslende regjeringer at det ikke er nødvendig å holde nyvalg
høsten før sammenslåing. Konkret foreslås det å lovfeste uttrykkelig
hjemmel for Kongen til å fastsette at det nye kommunestyret eller
fylkestinget skal velges av og blant de valgte kommunestyrene eller
fylkestingene og hjemmel til å korte ned valgperioden for dem som
ikke blir valgt.
I brev 4. januar 2016 svarte departementet på spørsmål
om alle medlemmene i begge fylkestingene kan inngå i det nye fylkestinget
fra tidspunktet for sammenslåingen fram til ordinært fylkestingsvalg
høsten 2019. Det nye fylkestinget ville i så fall få 78 medlemmer,
hvilket bryter med kommunelovens krav om at fylkestingets medlemstall
«skal være et ulike tall». Det ville derfor være nødvendig med unntak
fra loven. Departementet viste til at ordfører vil ha dobbeltstemme
ved stemmelikhet i fylkestinget, jf. kommuneloven § 35 nr. 1. Etter
departementets vurdering er det aktuelt å benytte hjemmelen i inndelingsloven
§ 17 annet ledd til å gjøre unntak fra kommuneloven § 7 nr. 2 om
at fylkestingets medlemstall skal være et ulike tall. Det vil derfor
la seg gjøre for fylkeskommunene fram til neste ordinære fylkestingsvalg,
å sette sammen det nye fylkestinget med 78 medlemmer.
Fordi Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag fylkeskommuner
i dag har ulik styreform, må fylkestingene både før og etter sammenslåingen
ta stilling til styreform. Før sammenslåingen må de sittende fylkestingene
votere over hvilken styreform den nye fylkeskommunen skal ha. Styreformen
i den nye fylkeskommunen vedtas endelig når det nye fylkestinget
konstitueres. Departementet vil sørge for nødvendige unntak fra
kommuneloven § 18, jf. inndelingsloven § 17.
Fylkeskommunene har lagt opp prosessen slik
at fellesnemnda skal bestå av alle fylkestingsmedlemmene.
Det fremgår av proposisjon at departementet ikke
ser behovet for ytterligere høring av spørsmålet om sammenslåing
av Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag fylke.
Regjeringen mener at det er riktig å legge til
rette for sammenslåinger som er ønsket, og tilrår i proposisjonen
at Stortinget vedtar sammenslåingen i tråd med søknad fra Nord-Trøndelag
og Sør-Trøndelag fylkeskommuner, som ønsker sammenslåing fra 1. januar
2018.
Det vises i proposisjonen til at det vil ha
økonomiske og administrative konsekvenser både på kort og lang sikt
å slå sammen to fylker til ett.
Departementet vil gi støtte til fylkeskommunene for
å dekke omstillings- og prosesskostnader. Kommuner som får nytt
kommunenummer vil få noen utgifter som følge av dette, men konsekvensen
for enkelte statlige etater vil kunne være til dels store. Dette
vil bli behandlet i de ordinære budsjettprosessene.
På langt sikt er det ventet at sammenslåingen
vil gi en mer effektiv forvaltning, etter en overgangsfase med økte
utgifter knyttet til gjennomføringen av sammenslåingen.
Departementet legger til grunn at sammenslåing av
fylkeskommuner omfattes av arbeidsmiljølovens regler om virksomhetsoverdragelse (kapittel
16), og at ansattes rettigheter vil bli ivaretatt i henhold til
disse reglene.