Utenriks- og forsvarskomiteen legger i innstillingen
frem forslag til stortingsvedtak vedrørende endring i statlig eierpost
i Aerospace Industrial Maintenance (AIM) Norway AS. Forslag til
lov om omdanning av AIM Norway SF til aksjeselskap legges frem i
en egen innstilling, Innst. 366 L (2015–2016). Dette da det følger
av Stortingets forretningsorden § 31 sjette ledd at stortingsvedtak
og vedtak om lov ikke kan behandles i samme innstilling.
Regjeringen fremlegger i Prop. 79 LS (2015–2016)
et forslag til stortingsvedtak vedrørende mulighet for endring i
statlig eierpost i et fremtidig Aerospace Industrial Maintenance
(AIM) Norway AS.
Regjeringen fremhever at for å sikre gode rammevilkår
for en fleksibel og forretningsmessig drift bør et fremtidig AIM
Norway AS gis anledning til å søke privat kapital og tilpasse eierstrukturen
til hva som er det beste for selskapet på lang sikt. Private eiere
kan tilføre betydelig og relevant kompetanse som er nødvendig for
å videreutvikle selskapet, samt bidra til synergieffekter med annen
relevant forsvarsindustri. Det fremlegges derfor i proposisjonen
et forslag om fullmakt til at staten kan redusere eierskapet i aksjeselskapet
når det vurderes som hensiktsmessig.
Regjeringen påpeker at endringer i statens eierskap
av AIM Norway AS skal gjennomføres på en måte som er forretningsmessig
forsvarlig og ivaretar både selskapets og statens interesser. Regjeringen vil,
i sine eventuelle beslutninger om endring i statens eierskap i selskapet,
vurdere både markedsmessige og selskapsspesifikke forhold. Eventuelle endringer
vil kun gjennomføres dersom dette anses å være økonomisk gunstig
eller hensiktsmessig for staten. I tillegg vil det, i en eventuell
transaksjon, bli gjort grundige vurderinger av de sikkerhetsmessige aspektene
ved å endre eierstrukturen, samt hensynet til forsvarsmessig kompetanse
hos eierne og selskapets rolle i det internasjonale forsvarsmarkedet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre
Simensen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina
Alexandrova, Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra
Fremskrittspartiet, Harald T. Nesvik, Jørund Rytman og Christian
Tybring-Gjedde, fra Kristelig Folkeparti, Astrid Aarhus Byrknes,
fra Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, fra Venstre, Trine Skei
Grande, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell,
viser til regjeringens Prop. 79 LS (2015–2016).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til det fremlagte lovforslaget
om å omdanne Aerospace Industrial Maintenance Norway SF til aksjeselskap
samt vedtak om å gi regjeringen fullmakt til endring i statlig eierandel. Flertallet merker
seg at hensikten med omdanningen er å legge til rette for at foretaket
kan styrkes som en kommersiell virksomhet, og således kunne bidra
til en høyere avkastning på statens investerte kapital.
Flertallet noterer at behovet
for ny selskapsform for AIM Norway SF i hovedsak skyldes at staten
som eier ikke har fleksibilitet til å endre eierstrukturen til det
beste for selskapet. Flertallet merker seg at regjeringen
mener det er nødvendig å gi selskapet anledning til å søke privat
kapital og tilpasse eierstrukturen til hva som er det beste for
selskapet på lang sikt, for ytterligere å sikre gode rammevilkår for
en fleksibel og forretningsmessig drift.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser
til omdannelsen av Luftforsvarets hovedverksted på Kjeller (LHK)
i 2011 til statsforetak. Det vises til Innst. 60 S (2011–2012),
jf. Prop. 3 S (2011–2012). Målet for omdannelsen var å «bidra til
å sikre en høykompetent vedlikeholdsvirksomhet basert i Norge med
alle forutsetninger for å kunne påta seg oppdrag tilknyttet sentralt
luftforsvarsmateriell, også etter at F-16 og Sea King er faset ut,
trolig rundt 2020». Statsforetaksformen skulle sikre muligheten
for at selskapet skulle kunne konkurrere om fremtidige vedlikeholdsoppdrag.
Disse medlemmer registrerer at
denne selskapsformen har bidratt positivt til dette.
Disse medlemmer viser videre
til statsforetaksformens særskilte organisasjonsform som begrenser
styrets beslutningsmyndighet i saker som antas å være av vesentlig
betydning for foretakets formål eller i vesentlig grad vil endre
virksomhetens karakter, og mener at eierdepartementets mulighet
til kontroll over sektorpolitiske mål er viktig å beholde.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti støtter
i utgangspunktet ikke forslaget om å omdanne Aerospace Industrial Maintenance
Norway SF til aksjeselskap.
Dersom flertallet går for forslaget
om omdannelse av Aerospace Industrial Maintenance Norway SF til
aksjeselskap, vil komiteens flertall, alle unntatt
medlemmet fra Senterpartiet, støtte det, men stille følgende krav:
For å sikre at den høyteknologiske kompetanse som i dag er i AIM
Norway SF, forblir i Norge – ikke minst av sikkerhets- og beredskapsgrunner
– bør den statlige eierandelen ikke være mindre enn 50 pst. Dette
kan sikres enten i form av en selvstendig eierandel i FD/staten
eller gjennom konsolidering med selskaper med statlig eierandel. Videre
bør det stilles krav om at hovedkontoret skal ligge i Norge.
Det er også viktig å sikre at eksisterende avtaler med
Forsvaret og andre kunder overføres til det nye selskapet og uten
at overdragelsen benyttes som grunnlag for å heve eller reforhandle
kontrakter.
Medlemene i komiteen frå Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vurderer at sal av AIM Norway
SF ikkje er naudsynt for å sikre selskapet friske investeringsmidlar.
Dersom det er politisk vilje lèt dette seg ordne gjennom statlege
investeringsmidlar. Desse medlemene deler heller
ikkje regjeringa si vurdering av at privatisering nærmast av seg
sjølv fører til betre selskapsstyring og betre drift. I ein veksande
marknad kan det vere gode grunnar for å sikre nasjonalt eigarskap
av selskapet og gjennom dette sikre framtidige skatteinntekter.
Medlemene i komiteen frå Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at då AIM Norway SF vart omdanna til eit SF, var ei sentral
årsak til det at ein ville sikre nasjonal kontroll over verksemda
sine leveransar til Forsvaret. I proposisjonen legg regjeringa no
vesentleg mindre vekt på dette. I staden er det dratt fram at verksemda si
evne til kommersiell drift er viktigast, og at avkasting på staten
si investering i verksemda har høg prioritet. Desse medlemene meiner
regjeringa i for lita grad vektlegg konsekvensar for sikkerheit
og dei samla konsekvensane for samfunnet eit sal av AIM Norway SF
vil ha. Desse medlemene understrekar at spørsmål
knytt til sikkerheit, forsvarsevne og sikring av fagmiljøet i Noreg
må verte vekta høgare i denne saka.
Komiteen sendte brev
med ni spørsmål til Forsvarsministeren den 13. april 2016 og mottok svar
den 21. april 2016. Komiteen merker seg at det i
svarene fremkom at lovutkastet ikke har vært sendt ut på høring.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, noterer at de endrede rammebetingelsene
for omdanningen til aksjeselskap er at selskapet nå i større grad
opererer i internasjonal konkurranse, og at det derfor er behov
for å søke strategiske partnere som kan være med på å utvikle selskapet
videre med de investeringsbehovene som kreves.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, er
enig i at bredere eierstruktur vil kunne bidra til en rendyrking
mot det forretningsmessige og gjøre AIM Norway SF mer konkurransedyktig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, noterer at departementet
har klare forventninger til fastsettelse av lønn og godtgjørelse
til ledende ansatte, og at dette vil reflektere statens stemmegivning
når dette er til behandling på selskapets generalforsamling. Flertallet merker
seg videre at omdanningen til aksjeselskap ikke vil medføre endringer
i pensjon, og at dette ansvaret tillegges styret slik som i dag. Flertallet noterer
at departementet ser det som en naturlig del av utviklingen fra
forvaltning til kommersiell drift å omgjøre selskapet til aksjeselskap. Flertallet merker
seg at investeringsbehovet som utgjør 800–900 mill. kroner for motorverksted,
ønskes finansiert i størst mulig grad av privat kapital.
Flertallet merker seg videre
at et eventuelt nedsalg i aksjeselskapet skal skje ved at Forsvarsdepartementet
(FD) med fullmakt fra Stortinget går i dialog med aktuelle strategiske
partnere.
Flertallet er enig i at staten
som eier fortsatt skal ha skal mulighet til å motsette seg endringer
i vedtektene.
Flertallet forutsetter at endringer
i statens eierskap i AIM Norway AS skal gjennomføres på en forretningsmessig
forsvarlig måte, slik at både selskapets og statens interesserblir ivaretatt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener
samtidig at et statlig nedsalg vil gi norsk forsvarsindustri en
god mulighet til å styrke og utvide virksomheten ved AIM Norway
SF.
Komiteen deler regjeringens
syn om at hovedkontoret skal være lokalisert i Norge. Komiteen understreker
samtidig betydningen av å bevare kompetansen og opprettholde aktiviteten
ved AIM Norway SF i Norge, og at dette sikres ved leveranser av vedlikeholds-
og modifikasjonstjenester på forsvarsmateriell i Norge samt ved
utvidet samarbeid og konkurranse med utenlandske bedrifter.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, merker seg videre at regjeringen
ikke ønsker at selve driften skal påvirkes av en omdanning av selskapet,
og at det er sentralt å sikre driftskontinuitet. Dette sikres ved
at omdanningen gjennomføres ved lov, der driften videreføres i sin
helhet, uten endringer i forholdet til medkontrahenter eller at
andre rettigheter og forpliktelser berøres. Eksisterende avtaler
med Forsvaret vil bli overført til det nye aksjeselskapet. Flertallet registrerer
at selskapet foreslås etablert som aksjeselskap etter aksjeloven,
og at omdanningen fra statsforetak til aksjeselskap ikke vil medføre
noen endringer i rollefordelingen mellom eier, styret og administrasjonen.
Komiteen noterer at
datterselskapet AIM Norway Ltd. har egne avtaleforpliktelser, overfor
medarbeidere, husleie og administrative tjenester. AIM Norway SF
har ingen forpliktelser overfor AIM Norway Ltd., og garanterer derfor
ikke overfor noen av dette selskapets kreditorer. Forslaget om å
omdanne AIM Norway SF til et aksjeselskap, vil ikke medføre endringer
i virksomheten i datterselskapet. Eiendomsretten til aksjene i datterselskapet
vil overføres fra statsforetaket til aksjeselskapet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, noterer seg at omdanning
til et aksjeselskap i seg selv ikke vil innebære personalmessige
konsekvenser. Arbeidsgivers rettigheter og plikter som følger av
arbeidsavtale eller arbeidsforhold som foreligger på det tidspunkt
overdragelsen finner sted, overføres til det nye selskapet.
Flertallet merker seg at omdanningen
av AIM Norway SF til et aksjeselskap ikke vil ha økonomiske eller
administrative konsekvenser for staten. Selskapets eiendeler, rettigheter
og forpliktelser overføres som en helhet til AIM Norway AS i forbindelse
med stiftelsen av aksjeselskapet. Overføringen skjer som aksjeinnskudd,
og som vederlag erverver staten aksjer i det nye aksjeselskapet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Venstre, viser til
at de ansatte i selskapet nylig har vært gjennom en omfattende omstillingsprosess,
og at en omdanning til AS med nye eiere vil gi nye runder med omorganisering og
usikkerhet. Flertallet vil understreke at de ansattes
rettigheter og pensjonsordninger i statsforetaket må videreføres.
Dette gjelder også avtalen om en lukket ytelsesbasert pensjonsordning
i Statens pensjonskasse for ansatte i selskapet fra før omdannelsen til
statsforetak.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at tilgang på høyt
kompetente medarbeidere er avgjørende for å kunne gjennomføre vedlikehold,
reparasjoner og oppgradering av forsvarsmateriell. Slik kompetanse er
viktig å beholde på norske hender både for å sikre beredskap og
Forsvarets operative evne.
Flertallet viser også til behovet
for investeringer til nødvendig utstyr og infrastruktur for å bygge
opp motorvedlikehold/depot og forutsetter at dette sikres i planen
for omdanning og nedsalg av statlig eierskap.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet gjennom
salg av aksjer eller gjennom andre transaksjoner kan redusere eierskapet
i AIM Norway AS med inntil 50 prosent. Stortinget samtykker videre
i at Forsvarsdepartementet gjennom salg av aksjer eller gjennom
andre transaksjoner kan redusere eierskapet i AIM Norway AS helt,
dersom kjøper innehar en statlig eierandel på minimum 50 prosent.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den
2. juni 2016
Anniken Huitfeldt | Christian Tybring-Gjedde |
leder | ordfører |