Regjeringen legger i proposisjonen frem forslag til
endringer i lov 18. juni 1965 nr. 4. om vegtrafikk (vegtrafikkloven).
Det foreslås en ny paragraf 7 b med hjemmel til å fastsette nærmere bestemmelser
om sykkelritt på veg åpen for alminnelig ferdsel. Slike bestemmelser
vil kunne regulere ulike sider ved sykkelritt, herunder søknads-
og klageprosedyrer, vilkår for gjennomføring av ritt og adgang til
å fravike trafikkregulerende bestemmelser.
Paragrafen innfører også adgang til å tildele trafikkregulerende
myndighet til stasjonære og mobile vakter som bistår ved gjennomføring
av sykkelritt. I medhold av paragrafen vil det kunne fastsettes
krav om minstealder, skikkethet, kompetanse og kompetansebevis for
slik myndighetstildeling, og for adgang til å fravike trafikkregulerende
bestemmelser. Det vil også kunne fastsettes regler om kompetansegivende virksomhet
og gebyr for utstedelse av kompetansebevis.
Formålet med endringsforslaget er å etablere klare
rettslige rammer for sykkelritt på veg, for å ivareta sikkerheten
for rittdeltagerne, tilskuere og andre trafikanter uten at fremkommeligheten for
øvrige trafikanter reduseres unødig.
For øvrig vises det til proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Tone-Helen Toften
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim, Nils
Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Hege Jensen,
Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre,
Abid Q. Raja, viser til proposisjonen og har ingen merknader.
Komiteen viser til
proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i vegtrafikkloven (sykkelritt på veg)
I
I lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk gjøres følgende
endringer:
Ny § 7 b skal lyde:
§ 7 b. Sykkelritt på veg som
helt eller delvis er åpen for alminnelig ferdsel
Sykkelritt på veg som helt eller delvis er åpen for alminnelig
ferdsel, er forbudt uten tillatelse fra regionvegkontoret. Før regionvegkontoret
treffer vedtak, skal politiet uttale seg.
I vedtaket kan regionvegkontoret gi tillatelse til å fravike
§§ 4, 5 og 6, eller bestemmelser fastsatt i medhold av disse paragrafene,
i den grad det er nødvendig og forsvarlig. Regionvegkontoret kan
også stille krav om skiltplan, trafikkregulering og bruk av private
vakter.
Politiet beslutter om private vakter kan benyttes ved det
enkelte sykkelritt.
Departementet kan i forskrift gi regler om gjennomføring
av sykkelritt som nevnt i første ledd, herunder om skiltplan og
plan for trafikkregulering.
Departementet kan i forskrift også gi regler om regionvegkontorets
tildeling av myndighet innen rammene av § 9 til midlertidig trafikkregulering
til private vakter, om uniformering av slike vakter og merking av
deres kjøretøy, og om vaktenes minstealder, skikkethet og kompetanse.
Regler om kompetanse kan blant annet gjelde kompetansebevis, godkjenning
av læreplan for tilbyder av kompetansegivende kurs, tilsyn med tilbyder
av kompetansegivende kurs, gebyr for utstedelse av kompetansebevis,
påbud om å ha med kompetansebevis under vakttjeneste og gyldighetstid
for og tilbakekall av kompetansebevis.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 7.
juni 2016
Nikolai Astrup | Nils Aage Jegstad |
leder | ordfører |