Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Tor Bremer, Odd Omland og Knut Storberget, fra Høyre,
Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Rangdi Krogstad og Ove Trellevik,
fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Oskar J. Grimstad og Morten
Ørsal Johansen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal,
fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, fra Venstre, Pål Farstad,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes,
viser til representantforslaget, jf. Dokument 8:105 S (2015–2016).
Komiteen peker på at regjeringen
har sendt en instruks for å beskrive hvordan skjønnsutøvelsen knyttet
til utskifting av fartøy skal praktiseres. Slike instrukser er et
forvaltningsmessig redskap for å sikre større grad av likebehandling
av saker. Komiteen er enig i at det har vært for
stort sprik i de skjønnsmessige vurderingene knyttet til behandling
av salg og kjøp av fartøy og overføringer av kvoter mellom fartøy
i forbindelse med dette. Det var derfor riktig å gi en instruks slik
fiskeriministeren har gjort, men komiteen kan ikke
fullt ut slutte seg til det materielle innholdet i instruksen.
Komiteen er opptatt av at det
legges til rette for en differensiert størrelsesstruktur innenfor
kystfiskeflåten. Dette innebærer at kystflåtens inndeling i fire
fartøystørrelsesgrupper innen torskefiskeriene, også kalt «Finnmarksmodellen»,
står fast.
Komiteen mener at av hensyn til
det kystnære fisket med utnytting av lokale ressurser i kystsonen,
og for de mindre fiskemottakene langs kysten, er det viktig å legge
til rette for gode utviklingsmuligheter for kystfartøy i de to minste lengdegruppene
(under 15 m) innen kystflåten. Samtidig kan det være gode grunner
til å legge til rette for en utvikling i retning større kystfiskefartøy,
først og fremst av hensyn til gode arbeidsvilkår og andre fasiliteter
for fiskerne om bord. Komiteen legger til grunn at
sikkerheten om bord er godt ivaretatt uansett fartøystørrelse.
Komiteen viser til vedtak fra
landsstyret i Norges Fiskarlag 4. februar og punkt 11 i brev fra
Norges Fiskarlag til Nærings- og fiskeridepartementet 5. februar
2016 der det anbefales justeringer av fiskeriministerens instruks
av 12. januar 2016.
Komiteen viser til at Fiskarlaget
tar til orde for følgende justering av instruksen av 12. januar 2016:
Deltakeradganger
med hjemmelslengde mellom 11-14,9 meter må ikke tillates plassert
på fartøy med største lengde på 21 meter eller større.
Behandling av deltakeradganger med hjemmelslengde
under 11 meter opprettholdes slik som angitt i instruksen av 12.1.2016.
Det anses ikke nødvendig å etablere begrensinger
(lengdeskott) i forbindelse med at deltakeradganger med stor hjemmelslengde
eventuelt plasseres på fartøy med en største lengde som er mindre
enn hjemmelslengdegruppen.
Når det gjelder behandling av deltakeradganger mv
i snøre- og garngruppens fiske etter makrell vises det til landsstyrevedtak
av 21.1.2016 hvor følgende anvises:
‘Deltakeradganger
med hjemmelslengder under 15 meter må ikke tillates tildelt/overført
til fartøy med største lengde på 15 meter og større verken i forbindelse
med splitting, erstatningsfartøy for fortsatt drift eller strukturering.
Departementets instruks om forholdsmessighet av 12.1.2016 må justeres
tilsvarende.’»
Komiteen mener Norges Fiskarlag
i sitt innspill bedre fanger opp hensynet til de mindre fiskefartøyene
samtidig som det gis en viss åpning for bevegelse mellom de ulike
størrelsesgruppene innen kystflåten. Komiteen støtter dette
synet.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere å implementere
forslagene fra Fiskarlaget og melde tilbake til Stortinget på egnet
måte.»
Komiteen viser til at Stortinget
vil foreta en helhetlig behandling av strukturspørsmål i fiskeflåten
som en del av oppfølgingen etter regjeringens ekspertutvalg som
skal utrede hvordan kvotesystemet for fiskeflåten bør være i framtiden
(Eidesen-utvalget).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti. Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, menervesentlige endringer i regelverket, som
kan ha konsekvenser for de overordnede målsettingene i havressursloven
og deltakerloven, skal fremmes for Stortinget som egne saker.