Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Tor Bremer, Odd Omland og Knut Storberget, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Rangdi Krogstad og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Oskar J. Grimstad og Morten Ørsal Johansen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, fra Venstre, Pål Farstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, viser til representantforslaget, jf. Dokument 8:105 S (2015–2016).

Komiteen peker på at regjeringen har sendt en instruks for å beskrive hvordan skjønnsutøvelsen knyttet til utskifting av fartøy skal praktiseres. Slike instrukser er et forvaltningsmessig redskap for å sikre større grad av likebehandling av saker. Komiteen er enig i at det har vært for stort sprik i de skjønnsmessige vurderingene knyttet til behandling av salg og kjøp av fartøy og overføringer av kvoter mellom fartøy i forbindelse med dette. Det var derfor riktig å gi en instruks slik fiskeriministeren har gjort, men komiteen kan ikke fullt ut slutte seg til det materielle innholdet i instruksen.

Komiteen er opptatt av at det legges til rette for en differensiert størrelsesstruktur innenfor kystfiskeflåten. Dette innebærer at kystflåtens inndeling i fire fartøystørrelsesgrupper innen torskefiskeriene, også kalt «Finnmarksmodellen», står fast.

Komiteen mener at av hensyn til det kystnære fisket med utnytting av lokale ressurser i kystsonen, og for de mindre fiskemottakene langs kysten, er det viktig å legge til rette for gode utviklingsmuligheter for kystfartøy i de to minste lengdegruppene (under 15 m) innen kystflåten. Samtidig kan det være gode grunner til å legge til rette for en utvikling i retning større kystfiskefartøy, først og fremst av hensyn til gode arbeidsvilkår og andre fasiliteter for fiskerne om bord. Komiteen legger til grunn at sikkerheten om bord er godt ivaretatt uansett fartøystørrelse.

Komiteen viser til vedtak fra landsstyret i Norges Fiskarlag 4. februar og punkt 11 i brev fra Norges Fiskarlag til Nærings- og fiskeridepartementet 5. februar 2016 der det anbefales justeringer av fiskeriministerens instruks av 12. januar 2016.

Komiteen viser til at Fiskarlaget tar til orde for følgende justering av instruksen av 12. januar 2016:

  • Deltakeradganger med hjemmelslengde mellom 11-14,9 meter må ikke tillates plassert på fartøy med største lengde på 21 meter eller større.

  • Behandling av deltakeradganger med hjemmelslengde under 11 meter opprettholdes slik som angitt i instruksen av 12.1.2016.

  • Det anses ikke nødvendig å etablere begrensinger (lengdeskott) i forbindelse med at deltakeradganger med stor hjemmelslengde eventuelt plasseres på fartøy med en største lengde som er mindre enn hjemmelslengdegruppen.

  • Når det gjelder behandling av deltakeradganger mv i snøre- og garngruppens fiske etter makrell vises det til landsstyrevedtak av 21.1.2016 hvor følgende anvises:

‘Deltakeradganger med hjemmelslengder under 15 meter må ikke tillates tildelt/overført til fartøy med største lengde på 15 meter og større verken i forbindelse med splitting, erstatningsfartøy for fortsatt drift eller strukturering. Departementets instruks om forholdsmessighet av 12.1.2016 må justeres tilsvarende.’»

Komiteen mener Norges Fiskarlag i sitt innspill bedre fanger opp hensynet til de mindre fiskefartøyene samtidig som det gis en viss åpning for bevegelse mellom de ulike størrelsesgruppene innen kystflåten. Komiteen støtter dette synet.

Komiteen fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen vurdere å implementere forslagene fra Fiskarlaget og melde tilbake til Stortinget på egnet måte.»

Komiteen viser til at Stortinget vil foreta en helhetlig behandling av strukturspørsmål i fiskeflåten som en del av oppfølgingen etter regjeringens ekspertutvalg som skal utrede hvordan kvotesystemet for fiskeflåten bør være i framtiden (Eidesen-utvalget).

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti. Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti, menervesentlige endringer i regelverket, som kan ha konsekvenser for de overordnede målsettingene i havressursloven og deltakerloven, skal fremmes for Stortinget som egne saker.