2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre Simensen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina Alexandrova, Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Fremskrittspartiet, Tone Heimdal Brataas, Harald T. Nesvik og Christian Tybring-Gjedde, fra Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide, fra Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, merker seg at det under programområde 2 Utenriksforvaltning blir gjort fremlegg om netto økning på 139 mill. kroner grunnet merbehov på 159 mill. kroner til FNs fredsbevarende operasjoner og ett netto mindrebehov på 20 mill. kroner til andre organisasjoner. Merbehovet til FNs fredsbevarende operasjoner skyldes overheng fra 2015, som er resultat av FNs treårige syklus for forhandlinger om bidragsskalaen. Andre justeringer (netto -20 mill. kroner) skyldes i hovedsak endrede valutakurser målt mot norske kroner.

Komiteen merker seg at det under programområde 3 Internasjonal utviklingshjelp blir gjort fremlegg om omdisponeringer på til sammen 662 mill. kroner. Omdisponeringene er hovedsakelig mulig pga. mindre ODA-godkjente asyl- og flyktningutgifter i Norge enn tidligere antatt.

Komiteen merker seg at det blir foreslått å øke bevilgningene til humanitær hjelp under kap. 163 med 500 mill. kroner, som vil bli brukt til hjelp i Syria og nabolandene, hvor de humanitære behovene fremdeles er svært store.

Komiteen merker seg at kap. 150 utviklingshjelp til Afrika blir økt med 50 mill. kroner til et kraftlinjeprosjekt i Uganda og til stabiliseringsfond for Somalia.

Komiteen merker seg at kap. 164 fred, forsoning og demokratitiltak blir foreslått økt med 2 mill. kroner til raftoprisvinner Yanar Mohammeds organisasjon Organization of Women’s Freedom in Iraq (OWFI) til arbeidet for kvinner rammet av konflikt i Irak, med fokus på kvinner fra områder frigitt fra ISIL.

Komiteen merker seg at kap. 170 FN-organisasjoner m.m. foreslås økt med 15 mill. kroner til økt støtte til UNDPs tematiske fond for konfliktforebygging og tidlig gjenoppbygging. UNAIDS foreslås økt med 20 mill. kroner.

Komiteen viser til utenriksministerens brev av 25. november 2016 til Stortingets presidentskap der det gjøres oppmerksom på at riktig tekst under kap. 170 FN-organisasjonar m.m., post 76 FN og globale utfordringer m.m. skal være «Løyvinga blir foreslått auka med 15 mill. kroner til auka støtte til FNs Fredsbyggingsfond (UN Peacebuilding Fund)».

Komiteen merker seg videre at kap. 171 multilaterale finansinstitusjoner øker med 51 mill. kroner til nabolandsstøtte for Syria og støtte til Verdensbankens nye flergiverfond for vann.

Komiteen viser til at FNs kontor for humanitære spørsmål (OCHA) løpende oppdaterer finansieringsbehovet for FNs ulike appeller om humanitær bistand. Komiteen viser til at de største nødhjelpsappellene for 2017 gjelder regionen rundt Syria, herunder Libanon og Jordan (4,5 mrd. US dollar), Syria (3,2 mrd. US dollar), Etiopia (1,6 mrd. US dollar), Jemen (1,6 mrd. US dollar) Sør-Sudan (1,3 mrd. US dollar). Dernest følger appeller på tett oppunder 1 mrd. dollar for bl.a. Sudan, Somalia og regionen rundt Sør-Sudan. Mer enn halvparten av nødhjelpsappellene gjelder land i Afrika sør for Sahara. Komiteen er enig om at det er naturlig å prioritere humanitær bistand til regionen rundt Syria høyest, samtidig som en del av bevilgningsøkningen må kanaliseres til andre kriserammede områder hvor FNs nødhjelpsappeller er sterkt underfinansiert. Det gjelder ikke minst regionen rundt Sør-Sudan, Etiopia, Somalia og andre kriserammede områder i Afrika sør for Sahara samt Jemen. Komiteen mener det er viktig at Norge ved handling viser at verden ikke skal glemme andre humanitære kriseområder, selv om det er situasjonen rundt Syria og Irak som får mest internasjonal oppmerksomhet og mediedekning.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at Banco DMIRO, en bank som eies av Misjonsalliansen gjennom Alliance Microfinance AS, når ut til over 40 000 lånekunder. Banco D-MIRO ble i 2014 kåret til Ecuadors beste mikrofinansbank av Den Interamerikanske Utviklingsbanken. Dessverre ble Ecuador rammet hardt av et jordskjelv som påførte flere tusen mennesker enorme lidelser og tap av både liv og materielle verdier. Flertallet er kjent med at Banco D-MIROs eksistens er truet som følge av jordskjelvet som nylig rammet landet. Over 4 000 lånekunder kommer fra de verst rammede områdene i provinsen Manabi, og dette utgjør over 50 pst. av egenkapitalen. Banco D-MIRO står derfor overfor en enorm utfordring nå når banken vil få et betydelig tap (flere millioner USD) på låneporteføljen. Flertallet vil derfor sikre bankens videre drift og foreslår at det bevilges 14 mill. kroner til dette formålet. Inndekning skjer ved at det omdisponeres 14 mill. kroner fra kap. 163 post 70 til dette formålet under kap. 161 post 70 Næringsutvikling. Kap. 163 post 70 foreslås derved økt med 486 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det i Prop. 30 S (2016–2017) Endringar i statsbudsjettet 2016 under Justis- og beredskapsdepartementet er foreslått en reduksjon på i overkant av 1,4 mrd. kroner på grunn av at anslaget for forventet antall asylsøkere er redusert fra 25 000 til 3 550 sammenlignet med anslaget i sammenheng med revidert nasjonalbudsjett 2016. I denne proposisjonen er det foreslått å omdisponere 662 mill. kroner i hovedsak fra innsparte ODA-midler og mindre behov for kjøp av konsulenttjenester. ODA-midlene beløper seg på totalt sett 634 mill. kroner. Dette medlem foreslår derfor å omdisponere de øvrige 766 mill. kronene som er innspart i Prop. 30 S (2016–2017) til rammeområde 4 under kapittelet for humanitær bistand. Dette medlem viser til at FN nylig har bedt om 190 mrd. kroner til nødhjelp i 2017. Det har aldri vært innmeldt et tilsvarende stort behov humanitær hjelp. Å omdisponere midler som var satt av til å hjelpe flyktninger i Norge, til å hjelpe flyktninger der de er, er etter dette medlems syn, et lite, men viktig bidrag til å avhjelpe den svært akutte situasjonen. Dette medlem viser til merknad og forslag fra Sosialistisk Venstrepartis medlem i kommunalkomiteen i komiteens innstilling vedrørende Prop. 30 S (2016–2017).