Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til at strekningen Arna–Voss er en viktig ferdselsåre for jernbane- og veitrafikk mellom Bergen og Oslo så vel som internt i Hordaland. Vegstrekningen Arna–Voss på E16 er ulykkesutsatt, med dødsulykker og ulykker med alvorlige personskader.

Komiteen viser videre til at E16 har til dels dårlig standard, og stor og voksende trafikk. Mange av de 32 tunellene er gamle, og forfallet er stort. Utformingen av jernbanelinjen er basert på den gamle Vossebanen, noe som gir svært lave fartsgrenser og lav kapasitet. Sidebratt terreng og høye skjæringer gir stor fare for skred og steinsprang. Endring i nedbørsmengder og -intensitet gjør at disse problemene øker både for vei og bane.

Komiteen minner om at det i den senere tid har vært en rekke store ras på strekningen, som har rammet både vei- og jernbanetrafikken. Det er bare ren flaks som gjør at menneskeliv ikke har gått tapt i forbindelse med ras.

Komiteen viser til svar fra statsråden datert 26. oktober 2016, der det blant annet står:

«Strekningen Voss-Arna har betydelige transportutfordringer både for veg og bane, særlig knyttet til sikkerhet, kapasitet, og reisetid. I inneværende NTP er det ingen konkrete planer om utbedring av veistrekningen. Regjeringen har signalisert at man må ha større ambisjoner enn som så. Etter KVU/KS1 fastsatte regjeringen i desember 2015 strategi for framtidig utvikling av Vossebanen og E16 mellom Voss og Arna. Regjeringens valg av strategi innebærer at første utbyggingstrinn skal omfatte strekningen Stanghelle–Arna, der konsept K5 skal legges til grunn. På strekningen Voss–Stanghelle skal det på kort sikt gjennomføres oppgradering av tunneler og diverse skredsikringstiltak. På lengre sikt er det lagt til grunn at konsept K5 kan realiseres på denne strekningen også, men her er Samferdselsdepartementet åpen for at andre løsninger også kan vurderes. Videre planlegging koordineres av Statens vegvesen i samarbeid med Jernbaneverket, slik at det sikres god framdrift og nødvendige avklaringer undervegs i arbeidet. Det er lagt stor vekt på å sikre effektiv planlegging. På strekningen Stanghelle–Arna er det derfor lagt opp til at videre planlegging skal skje ved statlig plan. Videre er det lagt opp til å gå rett på reguleringsplan. Ved å gå rett på reguleringsplan vil tiden til planlegging av prosjektet kortes ned, og innebærer i seg selv en forsering av planarbeidet.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at strekningen E16 Arna–Voss lenge har vært en ulykkesutsatt og rasfarlig strekning. Videre peker flertallet på at til tross for dette lå det ikke inne midler til utbedring av denne veistrekningen da den rød-grønne regjeringen la frem Nasjonal transportplan for årene 2014–2023. Flertallet viser til at dagens regjering sammen med samarbeidspartiene har større ambisjoner for strekningen enn det gjeldende NTP la opp til. Regjeringen avgjorde i desember 2015 at konsept K5 skulle legges til grunn for videre utvikling av strekningen, og at planleggingen skal gjennomføres med statlig plan for strekningen Arna–Stanghelle. Prosjektet vil gjennomføres som et felles prosjekt med jernbane og vei, med Statens vegvesen som koordinator i samarbeid med Bane NOR. Flertallet viser til at dette er grep som den rød-grønne regjeringen ikke benyttet seg av, og er tilfreds med at denne strekningen nå prioriteres med høyt planleggingstempo.

Flertallet forstår at forslagsstillerne ønsker å forsere planene ut over hva deres egen regjering leverte for denne strekningen. Flertallet mener at med de grep som det er vist til over, er strekningen allerede kraftig forsert, sammenlignet med hva som lå til grunn frem til 2023 under forrige regjering. Flertallet viser til at endelig realisering av strekningen avhenger av prioritering i Nasjonal transportplan 2018–2029. Flertallet vil bemerke at uansett hvor raskt man planlegger, vil det ta flere år før ny vei og bane kan stå ferdig. Derfor er det viktig at regjeringen og samarbeidspartiene har prioritert å iverksette strakstiltak med eksempelvis forsterket midtoppmerking, rasvoller og radarovervåking, som beviselig har redusert antall ulykker på strekningen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er viktig å forsere utbyggingen av jernbane og vei på strekningen Arna–Voss og forventer at regjeringen finner gode løsninger for dette i Nasjonal transportplan.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen, i tråd med føringene i Nasjonal transportplan 2014–2023, om å legge til rette for mer sammenhengende planlegging og utbygging av større veg- og jernbaneprosjekter og om å gå videre med arbeidet i ‘Fellesprosjektet Vossebanen og E16 Voss–Bergen’ uten opphold.»

Disse medlemmer vil peke på at regjeringen Stoltenberg satte i gang KVU-prosessen for fellesprosjektet for bane/veg på strekningen Arna–Voss. Dette arbeidet var ikke fullført da gjeldende NTP ble lagt frem og vedtatt. Prosjektet hadde derfor ikke den planstatus som kreves for at det skal kunne tas inn i transportplanen.

Disse medlemmer viser også til at det under regjeringen Stoltenberg ble iverksatt flere trafikksikringstiltak på E16 på den aktuelle strekningen og flere utbedringer på Vossebanen.