Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf Leirstein, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til at Justis- og beredskapsdepartementet i denne proposisjonen foreslår endringer i passloven og ID-kortloven for å gjøre det enklere å nekte å utstede eller å tilbakekalle pass og ID-kort for personer når det er grunn til å tro at formålet med en reise er å begå terror eller terrorrelaterte handlinger eller å delta i ulovlig militær virksomhet i væpnet konflikt i utlandet.

Komiteen viser til at bestemmelsene også åpner for å nekte å utstede eller å tilbakekalle pass og ID-kort dersom det er grunn til å tro at formålet med reisen er å begå brudd på bestemmelser i straffeloven §§ 101 til 107 om folkemord, forbrytelser mot menneskeheten og krigsforbrytelser.

Komiteen viser til at Politiets sikkerhetstjeneste (PST) erfarer at ca. 90 personer fra Norge har reist til Syria og Irak for å slutte seg til Den islamske stat i Irak og Levanten (ISIL). Det reelle tallet er trolig høyere. Komiteen viser til at formålet med forslaget er å hindre personer som ønsker å begå nevnte handlinger, i å reise.

Komiteen viser til at lovforslaget er særlig aktuelt med tanke på antallet nordmenn som reiser til Syria og Irak for å slutte seg til ISIL. Samtidig vil den foreslåtte bestemmelsen også kunne få anvendelse for andre konfliktsituasjoner og trusselbilder.

Komiteen registrerer at forslaget vil kunne medføre at noen flere pass vil tilbakekalles årlig, samt at det eventuelt må treffes nye vedtak årlig, noe som vil medføre noe økt ressursbruk for politiet. Det er også grunn til å regne med at vedtak om å nekte pass vil bli påklaget til Politidirektoratet. Komiteen registrerer at departementet legger til grunn at antallet vedtak ikke vil være større enn at det kan dekkes innenfor gjeldende budsjettrammer. Det må også foretas enkelte mindre endringer i passystemet slik at det nye grunnlaget for nektelse av pass kan anmerkes. Disse endringene vil anslagsvis koste ca. 400 000 kroner og kan dekkes innenfor gjeldende budsjettrammer.