Vedlegg 1 - Brev fra Nærings- og fiskeridepartementet v/statsråd Per Sandberg til næringskomiteen, datert 10. mai 2017

Vedlegg 1
Dok. 8:103 S (2016-2017) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Torgeir Knag Fylkesnes, Audun Lysbakken, Kirsti Bergstø og Heikki Eidsvoll Holmås om innføring av et produksjonsvederlag for oppdrett av laks, ørret og regnbueørret innenfor territoriallinjen

Det vises til brev av 4. mai 2017, hvor det blir bedt om Nærings- og fiskeridepartementets vurdering av representantforslaget om "innføring av et produksjonsvederlag for oppdrett av laks, ørret og regnbueørret innenfor territoriallinjen.

Forslaget lyder:

«Stortinget ber regjeringen i forslag til statsbudsjett for 2018 innføre et vederlag som går til kommunene, på 25 øre per kilo produsert laks, ørret og regnbueørret innenfor territoriallinjen.»

Oppdrettsnæringen oppnår for tiden gode økonomiske resultater. Eksportverdien av oppdrettet laks og ørret har økt mye de siste årene, og næringsaktørene oppnår gode resultater. Jeg mener likevel at vi ikke skal innføre en ny avgift per kilo produsert fisk for næringen.

En avgift per kilo produsert fisk vil ikke avhenge av lønnsomheten i virksomheten. En avgift vil derfor ikke virke nøytralt på investeringsbeslutninger og driftsopplegg i oppdrettssektoren. Ressurser som er lønnsomme å utnytte for samfunnet, kan da bli ulønnsomme for private aktører. De negative virkningene av en produksjonsavgift vil være særlig store for virksomheter med marginal eller negativ lønnsomhet siden de må betale avgiften selv om de går med underskudd.

I forbindelse med Stortingets behandling av havbruksmeldingen vurderte en spørsmålet om en særavgift for oppdrettsnæringen. Stortinget vedtok at det ikke skulle innføres en areal- eller produksjonsavgift for oppdrettsnæringen. Isteden besluttet Stortinget at 80 pst. av framtidige inntekter fra vekst i oppdrettsnæringen skulle tilfalle kommunal sektor, og at det skulle opprettes et havbruksfond som skulle fordele midlene mellom kommunene. Havbruksfondet er nå på plass, og vil sikre kommunene en betydelig andel av inntektene når det i fremtiden tildeles vekst i oppdrettsnæringen. Den største andelen av midlene skal fordeles mellom kommuner som allerede i dag har gjort sjøarealer disponible som oppdrettslokaliteter, men en andel holdes også av til kommuner som legger til rette for nye lokaliteter.

Det nye vekstsystemet trer i kraft i høst, og vil ha stor betydning for havbruksfondet. Det er vanskelig å nå skulle si noe presist om størrelsen på inntektene kommunene vil få gjennom den nye ordningen. Det er imidlertid grunn til å tro at kommunenes inntekter ikke vil være uvesentlige.