Søk

Sammendrag

I proposisjonen blir det foreslått flere endringer i lov 4. juli 2003 nr. 84 om frittståande skolar (friskolelova), lov 19. juni 2009 nr. 95 om voksenopplæring (voksenopplæringsloven) og lov 6. desember 2002 nr. 72 om folkehøyskoler (folkehøyskoleloven).

Regjeringen foreslår i denne samleproposisjonen bl.a. å innføre et krav i friskoleloven om at kommuner og fylkeskommuner likebehandler friskoler og offentlige skoler med hensyn til dekning av utgifter til spesialundervisning. Videre foreslås å lovfeste et krav om at friskoler skal ha vedtekter som angir at alle offentlige tilskudd og skolepenger skal komme elevene til gode. Regjeringen foreslår også å innføre en hjemmel i voksenopplæringsloven med sikte på å regulere andelen elever uten fast tilhørighet i Norge ved visse skoler. Dette gjelder skoler som er godkjent etter kapittel 4 i voksenopplæringsloven (kapittel 4-skoler).

Forslagene i proposisjonens ulike kapitler omfatter endringer på følgende områder:

  • Dekning av utgifter til spesialundervisning i friskoler (kapittel 3)

  • Tilsyn med kommunenes og fylkeskommunenes plikter etter friskoleloven (kapittel 4)

  • Lovfesting av krav om at friskoler skal ha vedtekter som angir at alle offentlige tilskudd og skolepenger skal komme elevene til gode (kapittel 5)

  • Innføring av hjemmel til å pålegge friskolene meldeplikt ved salg, fusjon, fisjon og nedleggelse (kapittel 6)

  • Innføring av hjemmel til å begrense andelen elever uten fast tilhørighet til Norge ved skoler godkjent etter voksenopplæringsloven kapittel 4 (kapittel 7)

  • Innføring av hjemmel til å fastsette maksimalt elevtall på eksisterende godkjenninger etter voksenopplæringsloven kapittel 4 (kapittel 8)

  • Andre endringer i voksenopplæringsloven kapittel 4 (kapittel 9)

  • Innføring av en bestemmelse i folkehøyskoleloven om at alle offentlige tilskudd og elevbetalinger skal komme elevene til gode (kapittel 10)

  • Reaksjonsformer ved brudd på folkehøyskoleloven mv. (kapittel 11)

Forslagene i proposisjonen vil ikke ha vesentlige økonomiske og administrative konsekvenser, med unntak for forslaget om å hjemle adgang til å regulere inntaket til kapittel 4-skoler. Dersom det fastsettes en begrensning i skolenes andel elever uten fast tilhørighet til Norge, vil det ha konsekvenser for skolene, søkere til skolene og for statsadministrasjonen.