Søk

Sammendrag

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om finansiering og utbygging av E6 på strekningen Ulsberg–Melhus sentrum. Prosjektet omfatter utbygging av ca. 64 km hovedsakelig firefelts vei med fartsgrense 110 km/t på mesteparten av strekningen.

Prosjektet er en del av KVU/KS1 for E6 Oppland grense–Jaktøya og rv. 3 Hedmark grense–Ulsberg. E6 Ulsberg–Melhus består av to parseller: E6 Ulsberg–Vindåsliene og E6 Korporalsbrua–Melhus sentrum.

Utbyggingen vil skje i regi av Nye Veier AS. Rammeavtalen som er inngått mellom Samferdselsdepartementet og Nye Veier AS, angir at det skal inngås en veiutbyggingsavtale mellom de to partene. Statens vegvesen har ansvaret for utbygging av prosjektet E6 Vindåsliene–Korporalsbrua. Utbyggingen er planlagt ferdig i løpet av 2020.

Det foreligger lokalpolitisk tilslutning, og Trøndelag fylkeskommune har vedtatt å stille garanti for bompengeselskapets låneopptak. Utbyggingen planlegges bygget ut med første delåpning mot slutten av år 2020.

I proposisjonens kapittel 3 omtales dagens situasjon på strekningen, og hva utbyggingen går ut på. Strekningen er ca. 68 km, og er en sammenhengende strekning bortsett fra strekningen Vindåsliene–Korporals- brua, som bygges ut av Statens vegvesen. Årsdøgntrafikken er ca. 11 000 ved Melhus og ca. 5 000 ved Ulsberg.

Strekningen er behandlet i KVU/KS1 E6 Oppland grense–Jaktøya og rv. 3 Hedmark grense–Ulsberg.

Da Nye Veier overtok prosjektet, forelå det 5 reguleringsplaner på strekningen. Selskapet jobber med optimalisering av hele prosjektet og planlegger med å omregulere store deler av prosjektet for å legge til rette for økt samfunnsøkonomisk lønnsomhet.

Reiselengden for det samlede prosjektet vil bli redusert med om lag 4 km. Reisetiden fra Ulsberg til Melhus sentrum vil bli redusert med om lag 20 minutter i forhold til dagens vei, en reduksjon på om lag 35 pst.

Samfunnsøkonomisk netto nytte er beregnet til om lag -8,6 mrd. 2019-kroner. Netto nytte pr. investert krone (anleggskostnad), basert på kostnadsnivå fastsatt i veiutbyggingsavtalen, er beregnet til -0,63.

Det er gjennomført kvalitetssikring av kostnadsoverslag. Nye Veier har kalkulert prosjektet til å ha en forventet kostnad (P50) på 15 414 mill. kroner i 2019-prisnivå. Kvalitetssikrer angir en forventet kostnad (P50) på 15 029 mill. kroner i 2019-prisnivå, og konkluderer med at finansieringen av prosjektet er robust.

I veiutbyggingsavtalen for prosjektet som er inngått mellom Samferdselsdepartementet og Nye Veier AS, har partene avtalt at utbyggingen skal gjennomføres innenfor en økonomisk ramme (P85) på 17 147 mill. 2019-kroner. Det er i denne prisen tatt utgangspunkt i en forventet kostnad (P50) på 15 029 mill. 2019-kroner. Gjennom veiutbyggingsavtalen mellom Samferdselsdepartementet og Nye Veier AS har den forventede kostnaden for prosjektet E6 Ulsberg–Melhus sentrum blitt redusert med 1,9 mrd. kroner i forhold til det opprinnelige kostnadsanslaget fra Statens vegvesen.

Bompengeopplegg og trafikkgrunnlag er omtalt i proposisjonens kapittel 5, mens det gjøres rede for utbyggings- og finansieringsopplegget i kapittel 6.