Søk

1. Sammendrag

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om utbygging og finansiering av første etappe av den planlagte utbyggingen av E18 mellom Lysaker og Drengsrud i Akershus (Vestkorridoren). Første etappe omfatter E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta i Bærum kommune, med en tverrforbindelse mellom Gjønnes og Fornebu.

Ny E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta er om lag 4,4 km lang. Den nye veien vil få tre gjennomgående kjørefelt i begge retninger. I tillegg inngår ny bussvei, ny sykkelvei, ny fylkesvei mellom Gjønnes og E18 (Bærumsdiagonalen) og ny forbindelse fra Strand til Fornebu (Vestre lenke). Ny E18 vil gå i tunnel forbi Høvik, og ved Stabekk vil ny E18 gå under lokk. Forbi Høvik vil dagens E18 bli bygd om til lokalvei.

Et forslag til opplegg for delvis bompengefinansiert utbygging av prosjektet ble lagt frem for lokalpolitisk behandling høsten 2018.

Det legges opp til anleggsstart på forberedende arbeider ved årsskiftet 2020–2021, med sikte på å gjennomføre arbeider som krever tilgang til jernbanesporene ved Høvik sommeren 2021. E18-delen av prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2027, mens hele prosjektet, inkl. lokalveier, ventes ferdigstilt i 2028.

Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring, KS2. Statens vegvesen har foreslått en styringsramme på 14,8 mrd. 2019-kroner og en kostnadsramme på 16,6 mrd. 2019-kroner. Den eksterne kvalitetssikreren har tilrådd en styringsramme på 16,3 mrd. kroner og en kostnadsramme på 17,4 mrd. kroner. Som følge av stor risiko knyttet til et så omfattende og komplekst prosjekt, legger Samferdselsdepartementet til grunn ekstern kvalitetssikrers tilråding. Ekstern kvalitetssikrer sin tilrådning om styrings- og kostnadsramme er gitt under forutsetning av at det oppnås konkurranse om den største entreprisen. Departementet understreker at Statens vegvesen skal arbeide videre med risikoreduserende tiltak.

Prosjektets samfunnsøkonomiske netto nytte er beregnet til om lag -1 200 mill. kroner. Netto nytte per budsjettkrone er beregnet til -0,3. Netto nytte over totale kostnader er beregnet til -0,1. Uten bompenger er netto nytte beregnet til om lag -7 600 mill. kroner, mens netto nytte per budsjettkrone er beregnet til -0,54.

Utbyggingen er forutsatt finansiert med statlige midler og bompenger. Den statlige andelen utgjør om lag 34 pst. Forslag til finansieringsplan er vist i proposisjonens tabell 5.1.

I tråd med lokalpolitiske vedtak er det lagt til grunn etterskuddsinnkreving av bompenger i begge kjøreretninger i til sammen syv bomsnitt, inkl. sideveier.

Med de forutsetninger som er lagt til grunn i proposisjonen, er det beregnet at gjennomsnittlig inntekt per passering må være 23 kroner for at prosjektet skal være nedbetalt i løpet av 15 år. Med dagens andel nullutslippskjøretøy på om lag 20 pst. tilsier dette grunntakster uten rabatt på om lag 30 kroner for takstgruppe 1 og om lag 60 kroner for takstgruppe 2 i alle bomstasjonene. Dersom andelen nullutslippskjøretøy øker til om lag 50 pst., anslås takstene til om lag 42 kroner for takstgruppe 1 og om lag 84 kroner for takstgruppe 2 (2019-prisnivå).

Akershus fylkeskommune har gjennom sitt vedtak av 22. oktober 2018 vedtatt å stille garanti ved selvskyldnerkausjon for en maksimal lånegjeld på 15,84 mrd. 2018-kroner, jf. kap. 3.

I sin vurdering av saken (proposisjonens kap. 7) viser departementet til at Akershus fylkeskommune, Bærum kommune og Asker kommune har sluttet seg til det foreslåtte bompengeopplegget, mens Oslo kommune mener at prosjektet strider mot nasjonale og lokale klima- og miljømål slik det nå foreligger. Oslo kommune har ikke sluttet seg til det foreslåtte bompengeopplegget. Samferdselsdepartementet viser i proposisjonen til at både Akershus fylkeskommune og Bærum og Asker kommuner har sluttet seg til at første etappe av den planlagte utbyggingen av E18 Vestkorridoren utvides til også å omfatte strekningen Strand–Ramstadsletta. Videre har fylkeskommunen og de to kommunene som er direkte berørt av den planlagte utbyggingen, sluttet seg til det foreslåtte bompengeopplegget for strekningen Lysaker–Ramstadsletta. Departementet anbefaler derfor at Stortinget vedtar det foreslåtte opplegget for utbygging og finansiering av prosjektet E18 Lysaker–Ramstadsletta.